FlashGordon skrev:Vid några tillfällen har vi diskuterat motorolja i K1200RS. Kenneth Sand säger han förordar halvsyntet därför de tycker den hänger kvar bättre på slitdelarna när motorn stängts av.
Den har alltså olja kvar på många delar när den startas igen. Helsyntet rinner däremot av och delarna går utan olja tills oljetrycket kommit upp.
FlashGordon skrev:På nya k1200GT rekommenderas väl däremot helsyntet av typ Motul?
Mellan senaste servicarna behövde jag inte fylla någon olja alls på den. Kör kanske för slött.
vispen skrev:Ska serva (6000mil) min K1200RS -98 och undrar vilken olja som ska användas och var man köper så billigt som möjligt? ...gärna ett helt service-kit.
Hur svårt är det att byta glidskenor?
Vad är ventilshimes?
/magnus
Roger Gross skrev:Betr gaffelolja i K1200RS/GT:
Det är möjligt att det fungerar med Castrols gaffelolja, men kolla för säkerhets skull med en bra BMW-verkstad.
Roger Gross skrev:Betr gaffelolja i K1200RS/GT:
Jag hade valt olja enligt BMW:s specifikation, gaffeln fungerar optimalt då. Packboxarna på denna modell är känsliga för vissa oljor.
Vänliga hälsningar
Roger
Sven-Gunnar skrev:Jag provade flera olika oljor i min K12RS. Den motorolja jag tyckte funkade bäst var Motul 7100 20w-50. Använde dessförinnan allt från Biltemas Racing Oil till Golden Spectro.
Kalle P skrev:För viktigast är ju ändå vad man har för olja i motorn men en ny biligare olja är ändå alltid bätte är nen dyr som har gått runt i motor under flera mil.
Kalle P skrev:För denna oljan är gjord för att motorn inte skall ta skada vid starten vid -10 men vist den funkar även en varm sommar dag men varför inte välja rätt olja från början som funkar bättre en varm sommar dag istället 20W-50 eller 25W-50.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst