Seke skrev:Är det någon som vet om man kan justera tomgången på enstånkan där rek. ligger på 1500 r/m vilket jag tycker är för högt och förtar en av charmen med motorn?
Seke skrev:Är det någon som vet om man kan justera tomgången på enstånkan där rek. ligger på 1500 r/m vilket jag tycker är för högt och förtar en del av charmen med motorn?
Jo, det är stor skillnad... min andra enstånka, BMW R26 -59, har en lågkompad 250-kubikare med svänghjul värdigt en fartygsdiesel. Den tuffar villigt på ett tomgångsvarv runt 300/min!Seke skrev:Jämför med en mindre cykel jag har med ett en mycket låg tomgång men så är det en lågkompare också.
Mimmi skrev:Hej!
Ni glömmer bort en mycket viktig sak som påverkar en motors tomgångsegenskaper, nämligen kamaxeln/kamaxlarna!
Dessas duration, lyfthöjd samt overlap ge en större påverkan å tomgången än kompressionsförhållandet i sig.
Dessutom kan tändsystemet av någon anledning vara så utformat att den maximala lågtändningen inte är tillräckligt låg för att en tillfredsställande riktigt låg, säker tomgång kan erhållas.
Dessa faktorer, samt som påpekats balanshjulets vikt, äro av största betydelse för tomgången.
... och det är såååå hääärligt!Lars Westman skrev:... som gillar att köras med varv.
Lars Westman skrev:Sedan är det ju också så att bara för att en 650GS är encylindrig så innebär det inte att det är en "tuff-tuff-stånka" som trivs bra på låga varv med massor av vridmoment under 3000rpm. 650GS är tvärtom en ganska högvarvig motor med rätt mycket effekt långt upp i registret som gillar att köras med varv.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst