Dennis Johansson skrev:Hur är greppet på asfalt med de däcken?
Anledningen till att jag frågar är att i Motorrads test av landsvägsdäck och ngt on / offroad tror jag det var, när de jämförde premiumdäck med billiga fick det värdelösa resultat.
Magnus Jinstrand skrev:Dennis Johansson skrev:Hur är greppet på asfalt med de däcken?
Anledningen till att jag frågar är att i Motorrads test av landsvägsdäck och ngt on / offroad tror jag det var, när de jämförde premiumdäck med billiga fick det värdelösa resultat.
Vad är premiumdäck?
Jag tyckte i alla fall att mina K60 (gamla modellen) fäste bättre än TKC 80 på asfalt, både torrt och vått.
Dennis Johansson skrev:Premium däcken är samma vad gäller bilar.
Volvo, Aufi, BMW, Mercedes är Premiumsegmentet t.ex.
Blan däck. Michelin, Metzeler, Pirelli Continetal.... ja de som vinner eller högt placerade i testerna
Magnus Jinstrand skrev:Dennis Johansson skrev:Premium däcken är samma vad gäller bilar.
Volvo, Aufi, BMW, Mercedes är Premiumsegmentet t.ex.
Blan däck. Michelin, Metzeler, Pirelli Continetal.... ja de som vinner eller högt placerade i testerna
OT: Volvo = premiumbil ----------------------
Tack Gunnar!Gunnar Elmgren skrev:Även själva mönstret skiljer en del - "gamla" K60 130/80-17 till vänster, Scout 140/80-17 till höger.
Konsument skrev:Premium = Ta betalt för perfekt teknologi utan att vara det.
Premium = Inte prisvärt.
Premium = Överpris på service och reservdelar.
Premium = Tveksam kvalité kombinerat med, av vissa, åtråvärd image.
Är HD premium bland motorcyklar då?
BMW?
Jag inser inte riktigt hur det hör ihop med tråden eftersom de inte säljer aktuellt däcksfabrikat?runeo skrev:Jag köper allt på Svenska http://www.dexon.se
Gunnar Elmgren skrev:Dennis, nu riskerar tråden att sväva OT ordentligt, så jag svarar bara på Ditt inlägg om Heidenau-testet; vad i hela världen har ett test av K68 med K60-däcken att göra? Jag har aldrig provat K68 och ser ingen anledning att göra det, men min erfarenhet är att K60, och framför allt K60 Scout, är ett utmärkt och prisvärt däck för blandad körning grus/asfalt.
Skulle vara intressant att läsa ett seriöst test av K60!
Dennis Johansson skrev:Gunnar Elmgren skrev:Dennis, nu riskerar tråden att sväva OT ordentligt, så jag svarar bara på Ditt inlägg om Heidenau-testet; vad i hela världen har ett test av K68 med K60-däcken att göra? Jag har aldrig provat K68 och ser ingen anledning att göra det, men min erfarenhet är att K60, och framför allt K60 Scout, är ett utmärkt och prisvärt däck för blandad körning grus/asfalt.
Skulle vara intressant att läsa ett seriöst test av K60!
Anledningen till att jag undrade detta var just däcket K 68 var skit.
Om man t.ex. jämför med ett Metzeler Z8 Interakt är många nöjda med dem, liksom Karro som är ett offroad däck från samma tillverkare med goda omdömen.
Om Heidenau göra ett bra däck (K60) men kanske inga fler är det ju skumt. Eller är det bara deras K68 som är ett botten napp?
Är Heidenau K60 premium?Duvskog skrev:Och ändå köper du premiumdäck till din bil och mc. Köp de billigaste på dackonline och testa!
Kan nämna att K60 Scout nu finns i ett speciellt utförande för R1200GS bak, 150/70-17 M+S. Framdimensionen 110/80-19 finns sedan tidigare.Dennis Johansson skrev:Jo men det var därför jag frågade. Det tycker jag också. Och det är ofta jag inte anser priset avspeglar kvaliteten, men när det gäller däck verkar det ofta så. K60 kanske är ett undantag, och trevligt är ju det.
Jag är väldigt imponerad av vad dagens däckskonstruktörer åstadkommer. Större bolag har förmodligen större resurser men om de används optimalt är en annan sak. Sedan beror det på hur mycket vinst de anser sig kunna ta ut med sitt varumärke.Dennis Johansson skrev:... det är ofta jag inte anser priset avspeglar kvaliteten, men när det gäller däck verkar det ofta så. K60 kanske är ett undantag, och trevligt är ju det.
Går det inte att köra med slang i slanglöst däck?Gunnar Elmgren skrev:Scout-däcken finns tyvärr bara i slanglöst utförande ...
Konsument skrev:Går det inte att köra med slang i slanglöst däck?Gunnar Elmgren skrev:Scout-däcken finns tyvärr bara i slanglöst utförande ...
Eller är de annorlunda konstruerade som innebär krängningssvårigheter?
Konsument skrev:Är Heidenau K60 premium?Duvskog skrev:Och ändå köper du premiumdäck till din bil och mc. Köp de billigaste på dackonline och testa!
På komponentnivå väljer jag gärna något riktigt bra från en prisvärd leverantör oavsett om det anses vara premium eller ej. Köpa det billigaste känns sällan aktuellt. Bättre att handla prisvärt utifrån goda råd i det här och andra forum.
Mycket bra argument!Duvskog skrev:Ekonomiskt kostar de typ lika med tanke på slitage, varför inte köra på de tysta och hållbara? Dvs premiumdäcken. Spara på miljön kanske?
Gunnar Elmgren skrev:Kan nämna att K60 Scout nu finns i ett speciellt utförande för R1200GS bak, 150/70-17 M+S. Framdimensionen 110/80-19 finns sedan tidigare.Dennis Johansson skrev:Jo men det var därför jag frågade. Det tycker jag också. Och det är ofta jag inte anser priset avspeglar kvaliteten, men när det gäller däck verkar det ofta så. K60 kanske är ett undantag, och trevligt är ju det.
Scout-däcken finns tyvärr bara i slanglöst utförande, men till Din lill-sucka finns i alla fall "gamla" K60 för slang i rätt dimensioner - en uppsättning kostar ca 100 EUR hos MyNetMoto. Läge att prova, kanske?
Tack ! Inga fler frågor.Grusbus skrev:K60 är äldre,k60 scout är en moderna grövre uppdatering ,ev är det begränsningar på vilket som finns i olika dimensioner
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst