Hallandsåsen

Hallandsåsen

Inläggav Åsenresenär » 2018-09-05/12:01

Hejsan!

Tänkte kolla om det finns någon/några användare här som bor i runt Hallandsåsen. Kör ganska mycket grus på åsen till o från, mest dagtid, men det blir lite randigt att alltid köra själv. Håller inget Paris-Dakar wannabe tempo utan drar fram i lugnt o trivsamt tempo och stannar ofta för en fika. Så-har du/ni en äventyrsmaskin du vill lufta i sällskap så hör av er.

Startar själv från Ängelholm.
Användarvisningsbild
Åsenresenär
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-09-05/11:48

Re: Hallandsåsen

Inläggav Hpmk1 » 2019-07-22/22:13

Hej!
Är själv ny här, och ny på GS.
Hänger gärna på. Startar också från Ängelholm...
Användarvisningsbild
Hpmk1
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-11-03/08:45

Re: Hallandsåsen

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2021-09-11/15:55

Någon som fortfarande kör där
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Hallandsåsen

Inläggav Sahlin » 2021-09-12/12:56

Fredrik Holmqwist skrev:Någon som fortfarande kör där

Ops! Har missat denna tråden helt. Jag brukar vara uppe på Hallandsåsen och snurra emellanåt. Bor i Laholm så det är i stort sett nästgårds. Finns en del härliga vägar som t.ex. upp mot Högalteknall (högsta punkten på åsen). Sen kan man ta sig vidare mot Pennebo, Kockabygget och Hindbärabygget. Det finns även en del små avstickare som jag inte har en aning om vart de leder. Nu börjar ju hösten närma sig och min hoj är inte riktigt "kry" så jag vet inte hur mycket mer körning det blir i år. Packboxen mellan motor och växellåda läcker så det är en viss risk att vara ute och köra just nu. Den ska dock fixas i vinter så till våren blir det säkert några rundor upp till åsen och smiska grus.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Hallandsåsen

Inläggav Emil Karlsson » 2022-02-06/14:55

Hej,
Jag är ny medlem i BMWklubben och på forumet samt snart ägare till min första BMW GS.
Har kört en hel del enduro men gick över till väghoj för 2 år sedan. Köpte en Yamaha MT-07 mest för att den var snygg... Men det var för mycket asfaltshoj och för mycket drag i den hojen.
I fredags köpte jag en BMW G310GS som bara ska utrustas med handtagsvärmare och dylikt innan jag kan köra hem den till Helsingborg.
Jag skulle vilja köra mer grusväg men har fantastiskt dålig koll på grusvägar här i nordvästra Skåne (inflyttad sedan 7 år).
Jobbar i Ängelholm så jag kan lätt ansluta till en tur på Hallandsåsen när våren har kommit lite längre.
OBS. Är nybörjare på gruskörning så det lär inte gå så fort i början...
//Emil
Emil Karlsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-02-06/14:39

Re: Hallandsåsen

Inläggav Sahlin » 2022-02-07/19:24

Emil Karlsson skrev:Jag skulle vilja köra mer grusväg men har fantastiskt dålig koll på grusvägar här i nordvästra Skåne (inflyttad sedan 7 år).
Jobbar i Ängelholm så jag kan lätt ansluta till en tur på Hallandsåsen när våren har kommit lite längre.
OBS. Är nybörjare på gruskörning så det lär inte gå så fort i början...
//Emil

Välkommen till klubben! När det gäller att hitta grusvägar så kan du alltid försöka använda dig av TET (Trans Euro Trail) Det är en led som sträcker sig från söder till norr (eller tvärtom) i hela Sverige och som frivilliga lagt upp, och som dessutom finns i flera europeiska länder. Man laddar ner deras TET-app, väljer land och laddar ner det till mobilen. Sedan kan man installera ett navigationsapp som heter Osmand. Osmand finns i olika versioner. En gratis med begränsat antal kartor för nerladdning. Den versionen kan man även prenumerera på årsvis och få full access till alla kartor. Osmand+ köper man med ett livstids abonnemang om man är nöjd efter att testat den "vanliga" begränsade versionen. I Osmand kan du sedan öppna hela eller delar av leden i Sverige och följa den. Om jag inte minns fel så kan du börja borta vid Stockamöllan, strax utanför HBG och köra norrut så kommer du till väldigt trevliga små vägar mitt ute i skogen.

Annars finns det en mängd olika trevliga grusvägar upp på Hallandsåsen, och jag känner till en del av dem. Tyvärr vet jag inte om det går att köra efter navigator eftersom jag aldrig behövt det. Är du sugen på att hänga på en lite runda i sommar kan du bara skicka ett PM här så ska v ise om vi kan sno ihop det.

PS. Jag är ingen "grusguru" så det kommer inte att gå fort ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Hallandsåsen

Inläggav BmwMats » 2022-02-08/14:23

Emil Karlsson skrev:Hej,
Jag är ny medlem i BMWklubben och på forumet samt snart ägare till min första BMW GS.
...
//Emil


Välkommen Emil till BMW-forumet !
Trevlig cykel du skaffat, önskar Dig lycka till och roligt att du även hittade hit till vårat forum ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hallandsåsen

Inläggav Emil Karlsson » 2022-02-13/10:46

Tack för svar!
Jag har inte lärt mig forumet ännu och har inte ställt in aviseringar..

TET-appen fanns bara till android så det smög sig lite.
Osmond är nerladdat och min nya hoj är utrustad med USB-uttag så jag kan ladda mobilen under körning. Det borde funka för enklare navigering.

@Sahlin, jag skickar gärna ett meddelande längre fram i vår så vi kan köra en grussväng på åsen! Tack för det!

//Emil
Emil Karlsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-02-06/14:39


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron