Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav janne_skogsåkare » 2014-06-02/22:11

funderar på att köpa en billig mc åt min tjej.. hittat en africa Twin som rullat 10.000 mil,bränsle pump är bytt vet att dom brukar gå åt på dem,vet även att africa Twin är mkt bra cyklar min fundering är bara tror ni att de är nånting kvar av en sån efter 10.000 mil?? eller ska man leta vidare
janne_skogsåkare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2014-05-06/19:57

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-03/14:00

JA har haft två stycken som gått ungefär hälften.
Den sista började ta olja, men inte så fruktansvärt farligt. ca 1 liter på 1200 mil.
Den första hade problem hel halvljuskontakten. Men ditt elsystem är nyare en den så det var en 91:a, min 92:A hade ej det problemet med relä till även halvljuset.
Fjädringskomponenterna är nog ej på topp vad gäller miltalet, men de är iaf bättre i grunden en på 1200GS, då man kan få rätt häng och sagg på dem.

Vad skall de ha för den?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav janne_skogsåkare » 2014-06-03/17:19

tack så mkt för infon,priset är 16.000 men ja hade inte tänkt att ge mer än 13 på sin höjd
janne_skogsåkare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2014-05-06/19:57

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-04/05:44

VAd är det för årsmodell du funnit.

Sedan är det ju så att service mm skötts rätt en att det är lägre med mil.
Sedan kan en del AT se skabbiga ut då de använts för grusåka på riktigt

Den svagaste punkten är bränslepumpen på dem
Sedan drar de lite hjullager, men det är billiga standard lager och du kan byta dem hemma.
Kedjespänningen är noga och det står fel i manualerna. Spänner man enligt instruktion blir den för stram och man sträcker sönder kedjan vid fjädringsrörelser och det finns det som lyckats förstöra utgående axeln från växellådan.
Styrlager måste man köpa original då SKF m.fl. ej har de dimensionerna. Det måste var bytt på den, men kan behöva göras igen.

Tripmastern har krånglat för ett fåtal så kolla att alla funktioner är som de skall på den samt att övriga reglage fungerar.
Även chokekablage gasvajrar kan ju slitas, få vatten i sig och kärva.
Annars verkar AT ligga stabilt på runt 30 till 40 tusen.

Din flickvän kanske är lång, för At är en hög mc. visserligen med smal sadel men hög.
Ett alternativ är transalp
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav janne_skogsåkare » 2014-06-09/13:49

ja de var bra info de där,men nu är de lite ändrade planer här...tänkte köpa en cykel för runt 30 till 35 istället,har hittat en africa Twin som rullat 3900 mil och är omhändertaget som ett barn som en äldre herre har med väskor,bågar,vindruta,dyna från touratech och massa annat lull lull för 29tkr. men så har jag även fått nys om en transalp från ett döds bo en 2006 som rullat endast 600 mil som ny,ffast den har ju ingen som helst utrustning förutom toppbox i plast då....och priset på den var 35tkr så nu vet ja inte riktigt vad som vore det klokastre alternativet :?:
janne_skogsåkare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2014-05-06/19:57

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Fredrik J » 2014-06-09/16:37

Det är ju natuligtvis en smaksak, men jag tycker nog att Transalpen är en utomordentligt tråkig hoj, till skillnad från Africa Twin som är en utomordentligt trevlig hoj ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-09/20:00

HAr ej haft transalp, men vet sådana som haft sina i evigheter och varit nöjda.
En så ny transalp har dock blivit allt mer landsvägsanpassad, och de sista 650 och sedan 700 har tydligen ingen bra körställning för stående körning.
En Africa Twin är en grym grusmaskin och många har behållit sina och väntar på en ny som påståtts skall komma, andra orkade ej vänta och köpte 950/990 adv från KTm eller även 800 GS istället.

I det läget skulle jag nog ta en AT, då den är fullutrustad. Men det viktiga är väl att tjejen tilltalas av modellen och framförallt når ned till marken. AT är högre en TA
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-09/20:13

Eftersom cykeln är till kvinnan i Ditt liv, kan det nog vara värt att fundera extra på Transalpen, som är lite mindre. Måhända har hon andra synpunkter på tråkighet än (de flesta???) män? Gäller det sedan att köra på väg - inte vid sidan av densamma - lär den duga mer än väl.
Modellen är milt uttryckt beprövad och uppenbarligen omtyckt, eftersom den - med uppdateringar - varit en synnerligen pålitlig kundmagnet i Hondas sortiment ungefär hur länge som helst. Till det kommer sådant som Bosse Rindars omdöme om motorn: "Tillförlitlig intill oförstörbarhet." Det är inte fy skam.

Bosses omdöme om Africa Twin är likaså värt att citera: "Hojen som har allt utom en bekväm sadel", vilket - tillsammans med den allmänt större storleken - måhända också är något, som Din livsledsagare kan ha synpunkter på.

(Det där med tråkighet får mig för övrigt att associera till ett omdöme om min egen hoj - K 1200 RS, som på något Forum (inte vårt!) fick lovord om allt, men vars totalbetyg drogs ner av, att skribenten ansåg den tråkig! Det sistnämnda är synnerligen subjektivt - om både Hondan och BMW:n - så fundera i lugn och ro.)

Hade jag varit i Ditt ställe, skulle jag ha tagit med mitt hjärtas dam för en provsittning/-körning av Transalpen. Utifrån Din beskrivning låter den som ett fynd - givet att hon gillar den.
Hon bör kunna få med allt nödvändigt i en kanotsäck á sådär 650:-, surrad på passagerarplatsen. (Köp en säck med längsgående öppning, så är det lättare att både hitta grejorna och hålla ordning på dem.) Räcker inte det, finns ju tankväskor, som inte heller kostar några förmögenheter. (Bagstersystem - med tankskydd och väska - rekommenderas. Det är definitivt inte billigast - men mycket bra.)

Skall hon å andra sidan verkligen ut i spenaten, är måhända även en Transalp i största laget? Någon liten stånka, gjord för sådant, borde vara betydligt mera lätthanterlig - men det går förstås ut över komforten på vägen.
"Hur man än vänder sig, har man ändan bak."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-10/08:31

Nu vet vi inte hur högrest tjejen är.
Exempelvis har vi Linda Hellsten i D10 som är lång för att vara kvinna, och trevlig att prata med dessutom.
Och hon fixar ju en 800 GS utan problem och skulle lätt klara en AT.
Men som både jag och Bror skriver är det väl bäst att låta tjejen välja.
Om båda har förgasare, så kan jag ju säga att TA är mer driftsäker en AT då den första saknar bränslepump, som havererar då och då på AT.
Detta kan man komma runt genom att antingen ha en reservpump, eller reservdelar för att koppla förbi pumpen, men då måste man ha en hög nivå av bränsle i tanken så nivån är högre en förgasarna.
Problemet med pumpen finns inte på modeller före 93 och blev av ngn anledningen värre runt 96.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Africa twin -1995 10.000 mil lite funderingar

Inläggav WoYx » 2014-07-01/08:11

Fredrik J skrev:Det är ju natuligtvis en smaksak, men jag tycker nog att Transalpen är en utomordentligt tråkig hoj, till skillnad från Africa Twin som är en utomordentligt trevlig hoj ;)


Tycker som du Fredrik.

Jag hade en Africa Twin -02, den hade gått 3300mil när jag sålde den.
Hade jag haft större garage hade den fått stanna kvar, gillade den hojen.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst