Grushoj

Grushoj

Inläggav Benny Hansson » 2018-11-11/00:34

Jag har länge suktat efter någon kul hoj för lite grusbus och liknande.
Jag kan inget om den biten mer än att det är sköj.
Jag har hittat en cykel i schyst prisklas som verkar gå bra att köra lite offroad med.
En KTM 950 SM 2006. Skall jag ha något annat typ BMW-liknande så måste lotto smälla in först.

Någon som har erfarenhet av denna ganska kralliga hoj?
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Grushoj

Inläggav enhjuling » 2018-11-11/01:46

Om det bara handlar om grusbus så är den hojen i tyngsta laget.
För grusbus finns det ingen hoj som slår KTM 690 Enduro.
Ja iofs kanske Husqvarna 701 men 2019 så får den väl spö igen av 690n
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Grushoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-11/18:29

Instämmer med föregående - en 950 är tung och otymplig om den ska användas till grusbus.
Dessutom är dom fruktansvärt törstiga på bränsle, och tanken är inte jättestor så det är lätt att drabbas av "räckviddsångest".

Jag har för egen del kommit till insikten, att "less is more" när det ska åkas på grus- och skogsvägar.
Hade tidigare en F800GS, som iofs var en fantastisk hoj på många vis, men "ute i spenaten" kom den till korta, trots att vikten är faktiskt något lägre än på en 950.
När jag skaffade en BMW G650 XChallenge för några år sedan, blev 800:an mest stående - det är stor skillnad på 215 kg och 155 kg! Så småningom sålde jag både 800:an och XChallenge:n, och köpte en Husqvarna 701 Enduro. Den är ganska lik XChallengen - ungefär samma vikt, lika hög (jag har sänkt den 25 mm, för att nå ner bekvämt, och då är jag ändå 1,80 med ganska långa ben) men 10 år modernare och med 20 hk högre effekt.
När 701:an pga ett tekniskt missöde (motorhaveri, inte hojens fel!) blev lite indisponerad nu på höstkanten, fick jag ta till hustruns Honda CRF250L på ett par grus-övningar. Den imponerar! Effekten är inte mycket att skryta med (23 hk!), men toppfarten är 120+ (GPS-fart) och fortare än så åker jag ändå aldrig, åtminstone inte med nabbadäck. Faktum är, att jag kan hålla i stort sett samma tempo med 250:n som jag gör med 701:an, med reservationen att man får lära sig att hålla farten uppe och att det inte går att "styra med gasen" på samma sätt. Den kräver betydligt mindre av föraren, och bränsleförbrukningen är så låg att man nästan tror något är fel (jag klarar mig på runt 0,3 l/mil trots "friskt" tempo).

Slutsats: Är Du inte ute efter en racer, kika på en mindre hoj! Särskilt innan man är van vid grus- och skogsvägskörning, är en liten hoj betydligt mindre jobbig att hantera - och jag kännet ett par synnerligen erfarna grus- och endurorävar som faktiskt klivit ner från "storstånkor" (KTM 690) till 250-maskiner, och är toknöjda!
Förutom Honda CRF250L finns hojar som Yamaha WR250R, Suzuki DRZ400, eller kanske BMW G310GS. Eller varför inte KTM Freeride 350 (eller den nya 250). Vill Du trots allt ha en större hoj - kika på enstånkor med någorlunda låg vikt (150-160 kg som max) - KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro, BMW G650 XChallenge, Yamaha TTR600 eller något i stil med Honda XR500.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grushoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-11/18:44

Kom att tänka på en sak till: en KTM 950SM är egentligen inte en "grushoj" - den har väl 17" framhjul?
Finns i princip inga framdäck med grusmönster i 17".
Satsa på en hoj med 21" framhjul, det gör enorm skillnad när det börjar bil lite löst och ojämnt underlag!
I nödfall funkar 19", men däckutbudet är betydligt sämre än för 21", och däcken är oftast lite bredare också vilket är en nackdel.
Bäst utbud av grusdäck finns det för 18" bakhjul och 21" framhjul.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grushoj

Inläggav Thomas Stadin » 2018-11-12/17:26

Om du inte har något emot att kicka så finns Honda XR650R. Den fanns 2000 - 2003 och sägs vara skottsäker. Den väger också in på runt 150 kg.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Grushoj

Inläggav Allan Ericsson » 2018-11-12/20:03

Benny Hansson skrev:Jag har länge suktat efter någon kul hoj för lite grusbus och liknande.
Jag kan inget om den biten mer än att det är sköj.
Jag har hittat en cykel i schyst prisklas som verkar gå bra att köra lite offroad med.
En KTM 950 SM 2006.

Hej,
Jag dristar mig till att resonera lite runt "grushoj" och "grusbus".

Jag har två hojar: en BMW R1200GS -10 med dubbla uppsättningar hjul (asfalt + grus) samt en KTM 690 Enduro R. Under året har jag kört 35 mil grus med BMW och 300 mil grus med KTM. När det har varit fråga om grusvägskörning har jag alltså föredragit att köra KTM.

De flesta körningar har gjorts tillsammans med åkare på BMW R1200GS, BMW S1000RS, Honda Afrika Twin och KTM 1090 Adventure R alltså stora tunga cyklar. Det är inte fråga om något GRUSBUS utan mer grusvägstouring. På KTM 690 känner jag mig så trygg i detta sällskap. Vid pauser får jag höra om problem med t.ex. mjukt underlag (nyhyvlad grusväg) men jag förstår ingenting. Min lätta cykel bara flyter fram så snällt.

Alltså: Jag vill påstå att det bara är till belastning att välja en stor och tung klumpedum för grusvägskörning. Även om man kan köra undan ganska friskt på hårt underlag en motorstark cykel, så kan man faktiskt hänga med med en KTM 690. När körningen blir svårare så blir KTM 690 outstanding. Tar vi sedan steget över till grusbus (körning med uppställ på väg) eller till det lättkörda endurospåret, så kan klumpedusarna stanna hemma.

Beträffande KTM 950 SM 2006 (torrvikt= 191 kg), så har jag inte överhuvud taget sett den som en grusmaskin. Det närmaste jag provat är 1090 Adventure (19" framhjul, torrvikt= 205 kg). Det var inget som föll mig i smaken. Tar vi sedan R-modell (21" framhjul), så känns den redan vid torrbrytning alltför krävande för mig och jag har bekanta som givit upp med den: Visst går det bra, så länge man håller sig på hjulen men den är ju så svår att resa upp om man råkar stjälpa med den. Min KTM 690 Enduro R har torrvikt= 142 kg!

Min grusvägserfarenhet baseras på Yamaha XT400 -> Honda XR600R -> ner i endurospåret ->Suzuki RMX250 -> Honda XR400R -> Husqvarna TE250 -> upp ur enduro spåret -> Honda Africa Twin (750) -> BMW R1200GS -> KTM 690 Enduro R.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-11-12/20:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grushoj

Inläggav Thomas Stadin » 2018-11-12/20:22

Om det är en KTM 950 som du tänker dig så titta på 950 Super Enduro R eller 950/(990/1090) Adventure R.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Grushoj

Inläggav Allan Ericsson » 2018-11-12/20:31

Thomas Stadin skrev:Om det är en KTM 950 som du tänker dig så titta på 950 Super Enduro R eller 950/(990/1090) Adventure R.

Ja, den som jag köpte min 690 av talade sig varm för just 950-varianten, som han haft tidigare. Jag tror dock att man lätt föreställer sig att det går bättre ju mer hästkrafter cykeln har, när det i första hand är låg vikt man skall sträva efter, för att på sikt, när skickligheten kommit, låta frestelsen för hästkrafter få komma.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grushoj

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-13/00:22

Ett alternativ om man saknar effekt:
https://www.youtube.com/watch?v=EvL6_CsH90A
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Grushoj

Inläggav Lars Westman » 2018-11-13/07:52

"It's street legal" :lol:

Helt galen maskin. More is more stämmer ibland.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Grushoj

Inläggav Benny Hansson » 2018-11-16/10:56

Tack för alla råd.
Jag är ju van vid min K1600GT, så KTM-modellen jag kollade på kombinerar landsvägspower med lite mer grusig än min BMW. Jag har bränt på grus med BMW:n, :mrgreen: , men det sprutar in kilovis med grus i kylet, så det är inte så bra. Jag vill nog ändå ha lite power och får stå ut med lite tyngd. Vi får väl se. Jag får sondera lite över vintern. "Sondera" modeord. :D
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Grushoj

Inläggav BmwMats » 2018-11-16/15:16

Fredric Fredricson skrev:Ett alternativ om man saknar effekt:
https://www.youtube.com/watch?v=EvL6_CsH90A


Stackars hoj och bakdäck... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst