Nybörjargrus i Sörmland

Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Mats Liifv » 2009-05-09/18:01

Vilken härlig dag vi fick!

Trots att vädret inte visade sig från sin bästa sida på morgonen var vi tjugotvå hojar som startade från Turinge. Vi delade upp oss i tre grupper för att få ungefär lika erfarna åkare i varje grupp. Det känns som att vi lyckades väldigt bra på den punkten. Vi åkte allt annat än lusigt och trots detta hade vi ett jättefint flyt utan att behöva vänta någon längre stund. Är verkligt imponerad över hur snabbt ni tappade respekten för underlaget och tog till er av de tips vi kunde ge vid de stopp vi gjorde. Ni var helt enkelt skitduktiga! Är helt övertygad om att Thomas och Johan som ledde de andra grupperna instämmer!

Hade planerat för att eventuellt korta av rundan om några hade upplevt det som jobbigt att köra så långt som sexton mil, varav säkert åttiofem procent rent grusunderlag. Asfalten var ett sällsynt underlag för dagen. Någon avkortning blev aldrig aktuell utan vi körde istället lite längre än vi från början tänkt oss. Kändes som lagom med de tre pauser vi tog. Alla fick chansen att pusta lite och ställa eventuella frågor. Tror inte att någon kommer att känna tveksamhet inför en grusväg efter denna dags övningar. Det gav mig en väldigt positiv energi att träffa alla er, glada människor och känns mer än väl värt det arbete som vi lagt ner på rekning etc.

Att vädret blev helt perfekt med lagom mycket solsken och inget regn på hela turen och att dessutom vägarna var i ett helt perfekt skick gjorde inte dagen sämre!

Det här får vi göra om!

Om någon har bilder att lägga ut vore det trevligt.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav S-J » 2009-05-09/18:22

Fatta vad sur jag blev när jag upptäckte att jag har jour denna helg och därav inte kunde vara med och få lite teori bakom. Finns kanske även teorin på nätet någonstans att läsa på?
Vore kul att se lite bilder.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Mats Liifv » 2009-05-09/18:44

Det var inga märkvärdigheter utan det gamla vanliga med löst grepp i styret, blicken långt fram, lite driv genom kurvorna, hur man kan luta hojen medan man själv är upprätt etc. Någon prövade att köra stående och fick en "aha-upplevelse". Det var lite olika frågor om allt möjligt som man undrade över. Kändes jättekul att kunna dela med sig lite av de erfarenheter som man samlat på sig genom åren. Kul att det även var två tjejer med, inte så vanligt men inte desto mindre trevligt. Det var en salig blandning på hojar, långtifrån bara BMW även om de var i majoritet. Det var både några Hondor, några Yamaha och min KTM.

Nu är det snart dags för Snöåhelgen och sedan bär det ner till Österrike med landsvägshojen. Väl hemma får det nog bli någon gruskörning norrut igen. Lägger ut på forumet när det blir dags.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav crv » 2009-05-09/22:45

Tack alla deltagare som gjorde vår dag, var verkligen kul att se era framsteg under dagens gång.
Kan bara hålla med Mats att det var härligt. När jag äntligen hade kameran med mig och lyckades att komma ihåg att knäppa några kort , ja då ska dom banne mig visas. :mrgreen:
Bilagor
DSC00271.jpg
Sörmland
DSC00270.jpg
Sörmland när det är som vackrast
DSC00267.jpg
Alltid hungriga
DSC00264.jpg
Mera historier
DSC00261.jpg
Moppe parkering i skogen
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav crv » 2009-05-09/23:00

Några bilder till.
Ni som tog lite bilder kan väl lägga upp dom här.
Bilagor
DSC00277.jpg
Slutmålet i Järna
DSC00275.jpg
Var fasiken parkerade jag moppen någonstans???
DSC00272.jpg
Ni kan väl aldrig gissa vad vi snackade om?
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Thomas Weglert » 2009-05-10/11:17

Vill bara tacka min "så kallade" långsamma grupp. Och särskilt tack till min kökarl som bidrog till att hålla ihop gruppen.

Denna tur var nog en av mina allra trevligaste. Gruppen var grymt homogen och alla hittade rätt plats i gruppen från början. Vi höll ett högt tempo speciellt under senare delen av rutten. Detta visar ju klart att övning ger fädighet.

Gruppen var inte särskilt mansdominerad då hela 25 procent var tjejer. Imponerande! Hur många procent tjejer hade ni andra? Gissningsvis noll. Hehe.

Grusunderlaget varierade från mycket hårt grus till partier med lösgrus. Även en del mjuka och spåriga partier.

Förslagsvis så gör vi om turen snart igen och då kan vi även ha en extra slinga på mellan fem och tio mil för de som vill köra lite mer aktivt.

Som alltid när BMW-klubben står för progammet kommer säkerheten först. Och för er som inte varit med tidigare vill vi nämna att riktiga skydd är mycket viktigt. Vi vill att alla har ryggskydd och hjälm med skydd också för hakan. Dessutom ska alla ha förbandskudde och punkagrejor.

Men vi vet också av erfarenhet att om olyckan är framme blir alla mycket mycket hjälpsamma. Och vi lämnar aldrig någon i sticket.

Tack till min grupp och er andra också förstås

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Mats Liifv » 2009-05-10/14:02

Bild
Inte bara BMW som synes, många kör även andra märken.

Bild
De första har anlänt till starten i Turinge.Bild
Johan, ledare för den mer erfarna gruppen.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Peter Bergström » 2009-05-11/13:06

Håller med om att grusturen för nybörjare var en succé.
Jag hade det verkligen kul på turen och en del aha upplevelser.

Det var verkligen bra grusvägar som ni hittat/rekat fram.
En eloge till er alla som fixat turen.

Jag har gått och funderat på en cykel mera lämpad för grus än min R1200GS.
Snart vilket år som helst så får man göra slag i saken.

Jag hoppas att det blir fler turer med samma tema och på samma nivå.

(Gärna på norra sidan staden, Österbybrukstrakten skulle passa perfekt.)

Från en mycket nöjd grusåkare i Johans grupp.

Peter B
Peter Bergström
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2003-08-06/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Thomas Weglert » 2009-05-11/13:36

Peter Bergström skrev:Jag hoppas att det blir fler turer med samma tema och på samma nivå.

(Gärna på norra sidan staden, Österbybrukstrakten skulle passa perfekt.)


Hej
Trevligt att Du trivs med oss.

Kom gärna med ett förslag på en rutt mellan 20 och 25 mil med
start och mål en bit norr om stan. Vi gör en rutt provåker och
lägger ut en tur på hemsidan.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Tobias » 2009-05-11/20:55

Grymt roligt, blir det fler gånger :) Underbara vägar ni letat fram o perfekt väder. Kan ju inte bli bättre :mrgreen:

Här är mitt lilla bidrag till fotoskörden.

1:a stoppet:
SANY0275_2.JPG

SANY0277_2.JPG

SANY0282_2.JPG

SANY0286_2.JPG

SANY0288_2.JPG


Tobias
Senast redigerad av Tobias 2009-05-11/21:00, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav Tobias » 2009-05-11/20:58

1:a stoppet:
SANY0290_2.JPG


2: stoppet
SANY0291_2.JPG

SANY0293_2.JPG


Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Nybörjargrus i Sörmland

Inläggav eccentric » 2009-06-03/23:44

ingen som har gps rutt?
Boxer med 2 hjul: r1200gs 2008
http://drthings.posterous.com/
Användarvisningsbild
eccentric
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-05-28/21:08


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst