Bestämmer du själv eller ? ? ?

Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-19/15:46

Funderar som vanligt och frågan är , har just DU satt din åldersgräns för att köra hoj .
Alla vi har väl sett hur både vi och äldre kan göra blunder i dagens trafikrytm .
Det är inte lätt att vistas med de som har svårt med den nyare stressade trafiken
med ett antal nyare godkända fordon som strular till det .
Finns inget "det har fungerat tidigare" i dagens värld .

Har en mycket trevlig äldre man som vän och han beslutade att sälja hojen och
gör avslut . Han är mycket piggare än många i samma ålder och har säkert haft
flera år till på hoj men , NEJ .
Att ta beslutet är säkert svårt för många , och troligen även för mej .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-03-19/17:57

Det där är nog ett mycket känsligt ämne. Inte för alla men säkert många.
Jag resonerar så här. Allt har sin tid, hojåkat sin tid.
Jag kommer förmodligen lägga av snart. Kanske då köpa en mindre
mera lätthanterlig hoj 4-500cc. Bara åka själv, sluta upp med passagerare.
Så länge man hittar hem igen får det gå :D
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-19/18:53

Mitt svar på Kovlingens frågor är: "Nej, jag har inte satt någon gräns - och ja, jag bestämmer själv." Den dag, då jag anser, att hojåkat blir mer möda och oro än nöje och njutning, lägger jag av - men hur gammal jag är då, vet ingen idag.
Salig Rolf Gülich hade världens äldsta tävlingslicens (Han hade haft det tveksamma nöjet att som tävlingsförare få hälsa på Adolf Hitler!) - och körde efter fyllda 90.
Einar "Motala-Linkan" Lindqvist debuterade som speedwayförare 1925 och körde hoj ända in i kaklet. Efter en genomgången höftprotesoperation hade doktorn förbjudit honom att kicka, varför han 89 år gammal köpte sitt livs första hoj med elstart!

Jag tror knappast, att jag kommer att hålla på så länge, men osvuret är bäst.
(I mitt yrke lär man sig bland mycket annat att i möjligaste mån se till patientens biologiska ålder. Jag har sövt ett antal 90-plussare, som varit vid mycket god vigör - och ännu fler betydligt yngre patienter, som stått med ena foten i graven redan före operationen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-19/19:09

Många sinnen i kroppen kan vara OK men onekligen blir de avtrubbade med åldern .
Något man inte märker mycket själv men kan vara av betydelse på en hoj .
Räknar jag tillbaka ca 40 år är det en viss skillnad .
Men vi är alla olika .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Konsument » 2020-03-19/20:19

Avtrubbade sinnen eller avtrubbat omdöme.
Känns som det första är mer skadligt för innehavaren och det senare för omgivningen. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-19/21:16

Må vara - men det finns bra statistik på, att äldre bilförare som grupp inte är överrepresenterade i olycksstatistiken. Det säger inget om den enskilda individen - men indikerar att majoriteten är i stånd att fatta förnuftiga beslut om, när det är dags att parkera bilen för gott. Samma sak gäller rimligen för hojåkandet. I alla fall finns veterligen ingen statistik, som anger, att äldre motorcyklister skulle vara särskilt olycksbenägna.

En helt annan sak är, att en äldre motorcyklist, som faktiskt råkar ut för en svår olycka, har sämre prognos än en yngre - vilket man inte behöver vara någon Einstein för att räkna ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Buster » 2020-03-19/21:20

En rätt bra parameter i sammanhanget är ju om man anser sig klara hålla skyltad fart.

Med den parametern i åtanke vet jag många (bil-)förare som borde ställa bilen.
Att ligga i 60 på rak 90-väg borde ge böter och indraget körkort.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Sahlin » 2020-03-19/21:41

Väldigt svårt att bedöma ens eget omdöme eller sina sinnen. Dock var jag lastbilschaufför i många år, både inrikes och på kontinenten så erfarenheten kanske också spelar en viss roll. Även om det inte är samma sak att ratta ett 30-60 ton tungt ekipage som att styra en "raket mellan benen".

Det jag vill komma till är att, personligen tycker jag att man precis som i fallet med körkort för tunga fordon så borde man ha någon form av (hälso?)kontroll med jämna mellanrum. Som yrkeschaufför gäller det att förnya sitt körkort vart femte år, och för min egen del hade jag absolut inte haft några problem att göra samma sak för bil och motorcykel. Hur det sedan skulle gå till överlåter jag till myndigheterna att bestämma.

Man läser ju faktiskt en del om incidenter och olyckor som skapas av äldre människor som inte sällan är förvirrade. Senast för något halvår sedan när en äldre och förvirrad person körde på fel sida på E6 här utanför Laholm på väg upp mot Halmstad. Ett under att inget hände på en så pass lång sträcka som det ända var.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-20/09:28

Haken i ditt resonemang är, att man skulle behöva vidta mycket omfattande åtgärder - som naturligtvis kräver stora resurser i form av såväl personal som pengar - för att fånga upp ett mycket litet fåtal. Detta lilla fåtal får stor uppmärksamhet, när en sådan person är inblandad i en olycka, men olyckorna är så få, att man hittills med fog kunnat hävda, att nämnda omfattande resurser gör bättre nytta på annat håll.
(Det är som med flygolyckor. Varje olycka med ett stort trafikflygplan får stor uppmärksamhet, trots att risken att råka illa ut är MYCKET högre, om man själv framför sitt fordon. Senast jag läste något om detta, innebar tågresor ännu mindre olycksrisk än flyget, som kommer god tvåa. Dock vet jag inte, om man räknat in kryssningar till sjöss i statistiken.
Hur som helst vet vi, att när en tåg- eller båtolycka inträffar, får även den stor medial uppmärksamhet, trots att riskerna med den sortens resor är MYCKET låga.)

OBS! Jag argumenterar inte för eller emot obligatoriska återkommande körkortsprov utan citerar, vad jag läst om, hur myndigheterna resonerar (och jag antar, att om de får ett bra statistiskt underlag för att sätta igång med återkommande körkortsprov, kommer de att göra det).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-20/15:00

Något som också berör hela MC-världen :

Undrar hur statistiken ser ut på avlidna nu under Coronatiden .
Hur många mer eller mindre under en begränsad tid bakåt .
Kanske måste räkna på lite längre sikt . :?
Normalt är det många som avlider på ett år så hur ser det ut just nu ?
Många av de som åker dit är ju gamla och sjuka redan tidigare och skulle
kanske ha avlidit utan Corona .

Jag har inga åsikter men funderar en del .

En god vän har sin fru med fullt utvecklad diabetes med pump , app odyl .
Han är lärare och har sjukskrivit sej så att han inte ska dra hem smitta .
Måste han tillbaka till jobbet kommer han att flytta till hennes föräldrahem (som de har kvar)
för att inte riskera att smittan når hans fru .

Många som har det besvärligt just nu :(
Jävla skit ! :cry: :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-20/15:21

Kovlingen skrev:Funderar som vanligt och frågan är , har just DU satt din åldersgräns för att köra hoj .
Alla vi har väl sett hur både vi och äldre kan göra blunder i dagens trafikrytm .
Det är inte lätt att vistas med de som har svårt med den nyare stressade trafiken
med ett antal nyare godkända fordon som strular till det .
Finns inget "det har fungerat tidigare" i dagens värld .

Har en mycket trevlig äldre man som vän och han beslutade att sälja hojen och
gör avslut . Han är mycket piggare än många i samma ålder och har säkert haft
flera år till på hoj men , NEJ .
Att ta beslutet är säkert svårt för många , och troligen även för mej .


Relevant, ödmjuk och intressant trådstart. Med ålder kommer i vissa fall också visdom och kloka funderingar över sådant som faktiskt blir en fråga någon gång längre fram längs vägen. Nyttigt för alla att fundera på eftersom det lär ta en stund att komma fram till rätt svar.

Tack för den, Håkan!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-20/15:25

Buster skrev:En rätt bra parameter i sammanhanget är ju om man anser sig klara hålla skyltad fart.

Med den parametern i åtanke vet jag många (bil-)förare som borde ställa bilen.
Att ligga i 60 på rak 90-väg borde ge böter och indraget körkort.


Inte alls.

Hastighetsbegränsningen är hur fort man MAXIMALT får köra. Inte att man SKALL köra en viss hastighet. Tänk att det finns de som tror att skylten anger lämplig eller påbjuden hastighet.

Om man som förare bedömer att 60 är en säker fart för en själv så skall man köra 60. Det kan vara din egen sikt, underlag, viltfara osv osv som påverkar och det är inte någon annan som avgör vad DIN säkra fart är.

Basta.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-20/16:34

Kovlingen skrev:Undrar hur statistiken ser ut på avlidna nu under Coronatiden.

I dagens Lunchekot angavs 16 hittills avlidna i Covid-19 i Sverige. Samtliga har varit äldre människor med kroniska komplicerande åkommor sedan tidigare.
Jag är inte säker på antalet, som för närvarande behöver intensivvård, men tror att man sade kring 40 personer.

Ett vettigt perspektiv ges av professor emeritus Johnny Ludvigsson i dagens Östgöta Correspondenten:
Igår morse hade totalt 10 personer med diagnosen Covid-19 avlidit i Sverige.
Cirka 270 personer hade samtidigt avlidit varje dag av helt andra orsaker.
2018 dog 2 578 personer på grund av influensa med tillstötande lunginflammation. (I en tidigare insändare kommenterar han, att den siffran är representativ för antalet årliga dödsfall i influensa. Den är alltså inte ovanligt hög eller ovanligt låg.)
96 % av dem var över 65.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-20/16:46

Tack för info Bror !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-20/17:24

Jag känner några äldre personer som fattat eget klokt beslut om att inte köra mer.
Vanligast bil, men det spelar mindre roll för att klargöra min poäng.
Den utlösande faktorn som har fått dessa personer att "lämna in" är känslan att i stadstrafik känna sig mycket stressade.
Jag tror att stadstrafik och inte "rätt" hastighet på tex motorväg är en bättre indikation på när det kan vara dags.
Stadstrafik kräver mycket mer av föraren, och involverar mer än att använda högerfoten/handen.
Även om sniglar på tex motorväg kan vara mycket irriterande.
(Nu pratar jag inte om "stadstrafik" i tex Gnesta...)


Själv tillhör jag inte "åldersriskgruppen" ännu så mitt eget personliga skäl att sluta köra hoj är ett plötsligt tappat intresse, eller det faktum att bara elhojar finns att köpa.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-20/17:41

Dina iakttagelser stödjer - liksom olycksstatistiken - mitt påstående: De flesta körkortsinnehavare känner själva av, när det är dags att sluta köra - och drar konsekvenserna av detta.
(En del inser också, att när de dryga kostnaderna för att äga och köra en bil eliminerats helt och hållet, finns plötsligt rätt gott om pengar till nödvändiga taxiresor till och från tåg etc, men det är en annan diskussion.)

Förhoppningsvis får du njuta av att köra tvåhjuling i ytterligare många år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-20/18:15

Som sagt att det är svårt att själv inse tiden för att lämna in kortet .
Att för mej ge alt. cromsläde eller crosshoj en fortsättning på hojlivet finns inte .
Har åkt 1150 R och nu 1200 R . Alternativ finns inte utan för mej är det "bra shit"
som räcker och blir över .
Jag funderar lite över framtiden (ibland :shock: ) och inser att den krymper fort .
Långresor känns som att de får vara för det är inte en "ride in the park" .

Jag känner mej däremot yngre när jag får i 3:an 4:an :5an och 6:an :D
Hoppas att jag har samma känsla denna sommar :D :D

//Gammelgubben ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-20/18:47

Kovlingen skrev:Som sagt att det är svårt att själv inse tiden för att lämna in kortet .
Att för mej ge alt. cromsläde eller crosshoj en fortsättning på hojlivet finns inte .
Har åkt 1150 R och nu 1200 R . Alternativ finns inte utan för mej är det "bra shit"
som räcker och blir över .
Jag funderar lite över framtiden (ibland :shock: ) och inser att den krymper fort .
Långresor känns som att de får vara för det är inte en "ride in the park" .

Jag känner mej däremot yngre när jag får i 3:an 4:an :5an och 6:an :D
Hoppas att jag har samma känsla denna sommar :D :D

//Gammelgubben ;)


Så länge man kör mjukt och med kontroll och uppmärksamhet kan man njuta i många år efter man gått över i "statlig anställning".

Vi ses säkert i sommar! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Sahlin » 2020-03-20/22:14

Bror Gårdelöf skrev:Haken i ditt resonemang är, att man skulle behöva vidta mycket omfattande åtgärder - som naturligtvis kräver stora resurser i form av såväl personal som pengar - för att fånga upp ett mycket litet fåtal.

Ligger en poäng i det om man tittar på hur dagens samhällssystem ser ut. Pengar och budget styr allt och då är det inte lätt att äska medel till små grupper eftersom man anser att det ger en liten vinst i olyckor i förhållande till kostnad. Man kan bara dra en parallell till SMC:s arbete för att slippa wireräcken så förstår du säkert vad jag menar. Så jag är helt överens i ditt resonemang om man tittar på dagens situation.

Således kommer vi även i fortsättningen ha de som inte vill göra sig av med "lappen" eller bilen självmant, trots att de definitivt inte bör vistas på vägarna. Har och har haft flera av den kategorin i släkten, men faktiskt även motsatsen. Sedan finns det givetvis en mängd chaufförer på vägarna som inte borde vistas där av andra orsaker, men det får vi ta en annan gång.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-21/08:01

Vi är helt överens om, att problemet existerar på individnivå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Konsument » 2020-03-21/12:39

Sahlin skrev:Man kan bara dra en parallell till SMC:s arbete för att slippa wireräcken så förstår du säkert vad jag menar.

Förr har jag för mig att trafikverket betalade för uppsättning av vajerräcken = billigt men det försäkringsbolag som hade den vållande försäkrad fick betala reparationen = dyrt. Betongblock som alternativ att bygga med= dyrt, reparera=billigt. Är det fortfarande samma fördelning av kostnadsansvar?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bestämmer du själv eller ? ? ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-21/12:55

Skulle det vara billigare att sätta upp vajerräcken än betongblock? Jag har trott, att det är tvärt om.
Och är det alltså fordonsförarens försäkringsbolag, som måste betala skadorna på och kring vägen?
Bara en fråga från en okunnig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst