Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-07-07/19:40

Hej

Tänkte kolla här innan jag handlar förstaförband på chans, om ni har tips på vad att köpa och från vem, Bil primärt men också fixa till min befintliga till hojen.

när jag började köra mc 2011 köpte jag på inrådan härifrån en färdig förstaförbands "väska" till hojen och jag har alltid haft med den och använt lite av den på 1 olycka jag kom fram till (en hoj som körde omkull i en rondell på olja) då blev det mest rengöring och jag insåg att jag saknade en sådan där foliefilt för det var kallt och regnigt.

Nu skall jag primärt ha en lite större till bilen men också byta ut det gamla i den jag har som åldrats sedan 2011.

Så har ni några tips på bra saker?
Kan tänka mig en för-fylld med allt i men också en tom som jag själv fyller.
Vill ha ordning på sakerna och ta rimligt med plats men faktiskt ha saker som man kan behöva?

Har en Ortlib som jag fäster utanpå hojen när jag kör.

Av min gen erfarenhet är det ju tex skillnad på plåster och plåster så jag tänker att det är nog så med allt annat också.

Det finns så mycket att välja på att man blir helt snurrig och ni som åker mycket eller har sjukvårdserfarenhet kanske har lite insiktfulla tips?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-07/21:04

Bara en tidsfråga tills Bror har en färdig lista med bra-att-ha-grejor åt dig :D

Själv har jag alltid valt att ta med mig en liten färdig "allt-i-ett"-låda.
Aldrig haft något behov av att använda den (ta i trä) så ingen större aning om vad den innehåller, men skulle gissa på första förband och plåster.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-07/21:06

Peter,

Jag hittade kanske vad du efterfrågade:

https://www.skiltex.se/shop/forsta-hjal ... gJI9vD_BwE
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Perra_II63 » 2020-07-07/21:31

Har själv en från Biltema som jag är nöjd med. Har kompletterat den med en torniqet för att kunna stoppa riktigt stora artärblödningar som en öppen underbensfraktur. Tro inte att ni kan stoppa en sådan blödning med ett första förband. Den har jag dock i toppboxen, och jag hoppas att jag aldrig behöver den. Viktigaste med detta är att man lär sig använda grejorna innan olyckan är framme.

https://www.biltema.se/redirect/product ... 2000042522
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/06:44

Måns Ulveståhl skrev:Bara en tidsfråga tills Bror har en färdig lista med bra-att-ha-grejor åt dig :D

Faktiskt inte! Jag är yrkesskadad såtillvida, att jag är van vid, att grejor redan finns (på vårdinrättningar, i ambulanser etc.) Vid 68 års ålder har jag ännu aldrig hamnat i en situation utanför vården, där jag saknat grejor (vilket mycket väl kan tolkas, som att jag haft tur, och inte alls behöver vara någon allmän, representativ erfarenhet.) Alltså har jag inte med mig mer än ordinarie första förbandsgrejor. Inget märkvärdigt alls - speciellt inte eftersom de aldrig (sic!) behövt användas.
Dock instämmer jag med Perra. En stor artärblödning kan inte stoppas med ett ordinarie förband. De lärare, som föreläste om denna typ av skador för 40 år sedan, hävdade, att bästa sättet att hejda en sådan blödning, när man inte har tillgång till kirurgi, är "hårt tryck direkt på blödningen - hela tiden". Naturligtvis är det en fördel att ha något, som absorberar, men grundprincipen - direkt mekanisk kompression - gäller.
Den givna nackdelen är, att den, som komprimerar, blir "fastlåst" vid den drabbade. Försvarsmaktens tourniquet innebär, att kompressionen direkt mot blödningen kan upphöra, tills blödningen kan stoppas på annat sätt. Då kan den, som annars hade behövt komprimera blödningen, delta i omhändertagandet med två fria händer.

När vi ändå är inne på ämnet: Kommer man till en skadad med stor blödning, är det viktigare, att blödningen hejdas snabbt, än att det man använder är sterilt. Naturligtvis är det en fördel, om såret hanteras med någorlunda rena grejor, men i lägen som dessa tager man, vad man haver. Om en blödningschock förhindras utan tillgång till sterilt material, har man ändå gjort något bra, och det är en av de situationer, där antibiotika är indicerade, när patienten väl nått vårdinrättning.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-07-08/09:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav kjellivarsson » 2020-07-08/09:18

Jag har kompletterat min förbandsväska, både på mc och i bilen, med avbitartång då jag fann att det var omöjligt att klippa mc-dragkedja med medföljande plåstersax.
kjellivarsson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-03-21/21:40

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-07-08/17:28

@Måns
Det priset :shock: :o (var fan så att hjärtat missade ett slag..)
Känner jag ju igen Cederoths saker så den är säkert bra, nu tror jag iofs du kanske driver med mig lite en aning ;)
Medium lådan för c.a 350 kr?

@Perra
Bra pris och innehåll, skall undersökas!

Så nu kollat på en info film om "Torniquet" från Akademiska Sjukhuset, det var som jag trodde med blev osäker, aldrig provat/övat med en sådan vad jag kan minnas, har för mig att man i lumpen fick lära sig med en halsduk och en pinne, så sannolikt samma funktion men minns inte det namnet.
Bra tips!

@Kjellivarsson
Noterat! bra tips!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-08/18:47

Jeg har med meg en norsk greie som tilsvarer Cederroths small. Medium dekker helt sikkert flere eventuelle tillfeller man måtte komme over.

Torniquet kan man gjøre med et rep, trasor, en kabel og en kvist/gren, ikke noe man behøver å drasse med seg, men kan alltid improvisere noe i den usannsynlige muligheten at man skulle få behov for det.

Cederrroths medium til 350,- burde bære det du ser etter.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-07-09/06:27

Peter Nordlund skrev:Så nu kollat på en info film om "Torniquet" från Akademiska Sjukhuset, det var som jag trodde med blev osäker, aldrig provat/övat med en sådan vad jag kan minnas, har för mig att man i lumpen fick lära sig med en halsduk och en pinne, så sannolikt samma funktion men minns inte det namnet.
Bra tips!

@Kjellivarsson
Noterat! bra tips!


En reflektion vi gjorde på en militärkurs jag gick:
Är du skadad och behöver "Torniquet" så ser man till att "vårdtagaren" inte har sitt vapen tillgängligt. För det gör ont. Fruktansvärt ont. Så se till att den man sätter en Torniquet på inte kan skada dej. För dom kan vara i chock och kanske inte så medgörlig inför smärtan du orsakar.

Bror kanske har bättre koll på om man har smärt vid stympning eller stor skada. Vi satte ju detta på friska människor. Och den smärtan var verklig. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-09/07:04

Talar vi om en total traumatisk amputation (avsliten - del av - extremitet) gör det som regel inte alltför ont direkt efteråt. "Skadan är redan skedd." Men som alltid är det individuella fallet inte detsamma som "det vanliga".
Smärtan från tourniquetbehandling är enkelt mekanisk. För att stoppa en stor blödning, måste man dra åt så hårt, att det gör mycket ont. Och det gör naturligtvis minst lika ont, om den anbringas på en frisk extremitet.
Direkt manuell kompression av blödningen gör inte lika ont - men den binder alltså den, som komprimerar, vid uppgiften, så han/hon kan inte göra mycket annat.

Smärtan från en stor fraktur, med extremiteten i övrigt bevarad, brukar komma efter ett tag. Där är grovreponering och immobilisering de smärtlindrande åtgärder, som kan vidtas i väntan på professionell hjälp.

(När min högerhöft blev ett plocke-pinn efter en skidvurpa 2005, var en i sällskapet ortopedkirurg. Han ställde omgående rätt diagnos, eftersom jag kunde vrida bäckenet 45 grader, utan att högerbenet följde med! Det kändes, att något var rejält fel, men gjorde i det akuta läget inte särskilt ont. Han satte sig vid min fotända, drog försiktigt och stadigt i benet, grovreponerade och behöll draget. På det viset hade jag en rätt dräglig tillvaro i väntan på helikoptern.
När helikoptern kommit, fick jag 3 mg midazolam (en kortverkande Valiumsläkting) och 0,15 mg fentanyl intravenöst. Därefter mådde jag som en kung!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Perra_II63 » 2020-07-09/09:15

Viktigast av allt när man pratar om vilka förbandsväskor och olika innehåll är att man har en mental plan och att man kan använda grejorna om och när man kommer till en olycksplats. Att man har förbandsutrustning om man inte kan använda grejorna är lika meningsfullt som att äga verktyg men inte kunna använda dem.

När gick ni en utbildning i första hjälpen senast? Det är bra att göra repetition av utbildningen, den utbildning som man fick i lumpen var bra. Då hette det ABC. Numera lär man ut L-CABCDE i det civila. Militärer som är i strid är alltid i livsfarligt läge.

L: livsfarligt läge, se till att få den skadade undan från vägen så inte skadeläget förvärras men se till att inte utsätta dig själv för livsfara.

C: katastrofblödning stoppas, en stor artärblödning i låret stoppas enklast genom att sätta ett knä på sidan av skrevet för att stoppa blödningen tills att ett förband kan läggas.

A: airway fria luftvägar, se till att ev proteser koagulerat blod, spyor, snus etc inte hindrar luftvägarna, böj försiktigt huvudet bakåt för att skapa fria luftvägar. Misstänks fraktur i nacken gör ett käklyft istället.

B: Andning, andas den skadade? Annars påbörja ge konstgjord andning med min mot mun metoden.
Finns det hål i bröstkorgen av knäckta revben så försök täck hålet med skyddsplasten från förpackningen på förstaförbandet.

C: Cirkulation och mindre blödningar se till att den skadade hålls med fötter i högläge, om man misstänker att ena lungan är skadad så skall man lägga den skadade lungan neråt för att inte båda lungorna skall blodfyllas.

D: medvetandekontroll, vaken och talar är en god indikator på hur den skadade mår. försök lägga den skadade i stabilt sidoläge

E: Den skadade skall hållas varm och lugnt runt sig.

I väntan på ambulans så genomför man kontroll av andning och blödning och medvetandegrad samt talar lugnande till den skadade. Ambulans kan dröja en timme i värsta fall om olyckan inträffar ensligt till.

Visst kan man använda ett skärp, halsduk etc för att lägga tryckförband, men man har ca 30 sekunder på sig att stoppa en katastrofblödning innan blodförlusten är så stor att den skadade hamnar i svår chock med stor risk för död som följd. Hjärtat vill hålla blodtrycket uppe genom att slå fortare när trycket minskar vilket leder till snabbare blodförlust.

När man sätter tourniqet om man skadas i det militära så ger man en ”klubba” som innehåller 800 mikrogram fentanyl, detta för att minska smärtan av tourniqet för det gör ont.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Kovlingen » 2020-07-09/13:34

Läs och begrunda Perras inlägg för han kan detta .
Säkert använt det i skarpt läge om jag inte har fel .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-10/11:53

Trådskaparen menade väl ändå "första förband" och inte "fältsjukhus"?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-07-11/15:02

Då beställde jag en Medium Cederroth, tar hem och ser hur den verkar och kollar vad den innehåller och kvalitén för att användas i bilen, och om den är bra kompletterar jag den på hojen, tack för tipsen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sökes råd om Förstaförbandslåda?

Inläggav Weckfors » 2020-09-06/15:01

Hej,
Jag har ett hemmagjort kit som täcker det mesta.
I-gel, svalgtub, Cederoths och tournique.
BMW first aid kit.jpg
Stefan Weckfors
Ducati Desert X -2023
AJP PR7 -2022
Weckfors
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-11-08/19:52


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst