Färre döda i trafiken 2020

Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-03/20:24

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... iken-2020/

Preliminärt 190 omkomna i trafiken 2020, ett all time low. Dock har jag för mig, att begreppet omkomna i trafiken även gäller dem, som dör inom en månad efter olyckan. Om jag har rätt, kan det alltså bli några till före månadens slut.
Enligt länken har antalet dödsoffer också minskat inom kategorin oskyddade trafikanter - inklusive oss motorcyklister - men jag hittade inga siffror vid ett hastigt genomögnande.

Hur som helst ett på sitt sätt glädjande besked - även om de drabbade nog inte ser det så.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-01-03/21:34

Noterade att länken var trasig Bror, men här kommer en fungerande:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... iken-2020/

Noterade också att siffran för MC-förare som förolyckats är 28 för 2020. 2019 var siffran 29.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/08:26

Ah! Hittade samma siffra i dagens Östgöta Correspondenten - kompletterad med informationen i din länk, att motsvarande siffra för cykelolyckor är 14 och antalet dödade fotgängare, påkörda av motorfordon, är 23.
"I 15 av fallen redovisas inte de exakta omständigheterna, eftersom risken finns att enskilda personer då skall gå att identifiera."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-01-04/08:38

Notera att 28st omkomna av mc-ister är tämligen högt då
vi bara står för några få procent av trafikarbetet!
Nu vet man inte hur många obehöriga, fyllskallar mm son ingår i siffran 28
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/09:03

Nej, det är synd, att siffror för dödade inom respektive kategori under exempelvis de senaste fem åren inte finns med för jämförelse.
Men erfarenhetsmässigt brukar andelen avlidna "motorcyklister", som saknade relevant körkort, saknade hjälm, och/eller körde drogpåverkade, ligga på 25 - 33 % av antalet avlidna, så det är ingen orimlig gissning, att antalet "riktiga" motorcyklister, som omkommit, ligger kring 20. Det är förstås 20 för mycket - men jag tror, att siffran är låg i jämförelse med tidigare år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-01-04/10:03

Gjorde en liten snabb koll på detta då jag tycker det är lite intressant. Något som är mycket glädjande är att antalet omkomna samt allvarligt skadade har minskat trots att antalet hojar i trafik har ökat. Statistiken är hämtad från denna länk: https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Ska man jämföra bästa/sämsta året under den perioden så hade vi cirka 55 omkomna och 425 "allvarligt skadade med bestående men" under 2006, med strax under 275.000 motorcyklar i trafik. 2019 hade vi runt 28-30 omkomna och cirka 190 skadade, men antalet motorcyklar i trafik var desto fler, någonstans runt 310-320.000.

Bild

Det leder oss in på den oerhört intressanta statistiken ”omkomna/skadade per 1000 fordon”. Bilden nedan visades när jag tog mitt MC-kort för bara några år sen, och jag blev väldigt förvånad. Den visar ju ändå att någon förändring som gjorts har gett väldigt bra utdelning.

Bild

Enligt samma källa saknade ca. 30% av förarna vid dödsolyckor på MC mellan 2011-2019 körkort. Hur många som varit påverkade hittar jag ingen statistik på. Däremot finns det statistik som visar att drygt 70% av förarna som varit påverkade när olyckan inträffat också har saknat körkort.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/10:41

Jag vill minnas, att om siffrorna i ditt nedersta diagram omvandlas till antalet omkomna i mc-olyckor per år, blir siffran tämligen konstant. I decennier låg antalet avlidna i mc-olyckor på 40 - 50 per år - siffror som jag betraktar som naturliga variationer i ett litet statistiskt material. De lär inte ha varit resultat av någon kampanj etc. Min tolkning av dessa stabila siffror är, att de speglar en liten, riskbenägen grupp, som varit kvantitativt relativt oförändrad genom åren.

Medan antalet registrerade motorcyklar i Sverige mer än tredubblats på 40 år, var antalet omkomna i olyckor länge konstant. En rimlig slutsats är, att de nyregistrerade motorcyklarna inte tillhörde riskbenägna personer. Alltså minskade antalet dödade/skadade per 1 000 motorcyklar, i takt med att fler icke riskbenägna skaffade hoj.

Nu ses en glädjande minskning i antalet omkomna i motorcykelolyckor. Tills annat påvisats, drar jag slutsatsen, att ABS-systemen - och övriga elektroniska funktioner, som hjälper föraren att bibehålla däckens kontakt med vägbanan - ligger bakom dessa siffror. Åtminstone vissa försäkringsbolag ger avgjort bättre villkor för hojar med ABS-system, och det görs knappast på grund av ägarnas vackra ögon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-04/13:43

Jag skulle inte bli förvånad om andelen sporthojar har minskat också.
Färre kamikazepiloter på plastraketer, och fler "hipsters" på caféhojar och liknande.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/14:11

Sådant bör finnas statistik på - men det skulle inte förvåna. Att försäkra en superbike är DYRT - om det ens går. Vissa försäkringsbolag avstår från att försäkra superbikes, eftersom de statistiskt sett kraschas ofta och således är mycket dyra. Trafikförsäkring måste alla bolag erbjuda - men prissättningen är fri...
ERGO: Framför allt unga män kan kapa kostnader med tiotusentals kronor årligen genom att välja mindre extrema hojar. Och vi åldringar är väl mera sällan intresserade av att kröka ihop oss någon längre stund på en superbike?
Redan 2006 fick jag möjlighet att provsitta en MV Agusta i exklusivast möjliga utförande. Det behövdes inte ens en minut för att inse, att på den cykeln skulle jag inte kunna köra så rasande många meter.
Provkörning av en Aprilia Mille - med twinnen - och BMW R 1200 S någonstans i den vevan gav samma erfarenhet: Underbara körmaskiner, men nacke och handleder sade snabbt ifrån.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-01-04/14:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-01-04/14:11

Bror Gårdelöf skrev:
Nu ses en glädjande minskning i antalet omkomna i motorcykelolyckor. Tills annat påvisats, drar jag slutsatsen, att ABS-systemen - och övriga elektroniska funktioner, som hjälper föraren att bibehålla däckens kontakt med vägbanan - ligger bakom dessa siffror.


I tillegg har jeg en teori om at de nye sterkere lysene med xenom eller helst LED, og som oftest flere lys, som f.eks. GS/GSA med tre sterke lys i en triangel, gjør oss mye mer synlig for andre trafikanter (les:bilister).
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/14:12

Instämmer gärna i din förmodan - men vad du gör: Lita inte på din synlighet! Man vet aldrig förrän efteråt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav enhjuling » 2021-01-04/14:25

Betänk att 1980 då det var flest döda/skadade per 1000 mc i trafik fanns det i princip inga hojar med över 100hk.
Det som kallades superbike då skulle inte klassas som det nu.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/14:45

Helt enig. Den tekniska utvecklingen har minst av allt stått stilla, när det gäller fordon och vägar. När jag var barn, dog långt över 1 000 personer per år på svenska vägar - trots avsevärt färre fordon än idag. Men vägstandarden var sämre, säkerhetsbälten var ett nytt, fortfarande omdiskuterat påfund, och krocksäkerhetstänkande, när bilar byggdes, inte alls självklart. Advokaten Ralph Naders Unsafe at any speed ("Den livsfarliga bilen") gjorde honom till den amerikanska bilindustrins fiende nr 1 - men Nader fick rätt.

På hojsidan har utvecklingen inte heller stått stilla. BMW R 90 S, som, när den kom, var en dyr ikon av komfort, vägegenskaper och fina bromsar, är på sin höjd medioker vid jämförelse med en R 1250 RS.
Det torde gälla för de flesta 40 år gamla hojar, jämförda med dagens. Sådant är förstås bara att tacka för.

I en text i Bumsen för många år sedan påstår jag, att världens första superbike var Brought Superior SS 100 - byggd i färre än 400 exemplar 1925 - 1939. Den hade en tusenkubiks V-twin - från J A P eller Matchless - och kostade mer än en årslön för de flesta engelsmän. De tidiga modellerna lär ha varit på 40 hästkrafter och de senare på 45. Varje exemplar hade testkörts av fabriken och klockats för minst 100 mph på en flygande engelsk kvartsmil - i en tid när de flesta bilar nog inte nådde halva den hastigheten!
Skall någon hoj göra Brough Superior SS 100 rangen stridig, är det sannolikt samma tillverkares föregående modell - SS 80.

Skall vi återknyta till trådrubriken, var åtminstone SS 100 berömd även för sina utomordentliga vägegenskaper. Bromsarna, däremot, var nog närmast nominella. "Man bromsade bäst med motorn."
På nätet finns en hel del om SS 100 - inklusive en film, där Jay Leno presenterar sitt exemplar och kör en vända.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-01-05/22:45

Bror Gårdelöf skrev:Instämmer gärna i din förmodan - men vad du gör: Lita inte på din synlighet! Man vet aldrig förrän efteråt!


Jeg har også montert en 120 decibel tuta. Den som ikke ser meg, får høre meg.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-06/09:03

Lita inte på det, om du inte är mycket nära bilen ifråga! Förare av utryckningsfordon måste räkna med, att bilister inte hör sirener. Fotgängare, cyklister och mopedister/motorcyklister, ja, men inte bilister.
Det kan bero på nedsatt hörsel, absurt uppskruvad ljudanläggning i bilen eller ren, sketen ouppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färre döda i trafiken 2020

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-01-06/22:13

Bror Gårdelöf skrev:Lita inte på det, om du inte är mycket nära bilen ifråga! Förare av utryckningsfordon måste räkna med, att bilister inte hör sirener. Fotgängare, cyklister och mopedister/motorcyklister, ja, men inte bilister.
Det kan bero på nedsatt hörsel, absurt uppskruvad ljudanläggning i bilen eller ren, sketen ouppmärksamhet.


Instämmer. Bilister ser inte motorcyklister. Räkna med det så lever du längre och får köra mer hoj.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst