Studier av motorcykel olyckor?

Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-11/07:23

Jag har funderat på detta ganska länge och det gäller primärt motorcykel olyckor men egentligen alla slags olyckor, kom att tänka på det specifik i samband med Covid/Corona och hur man jobbar med det och drar slutsatser.

Min fundering är finns det bra studier och undersökningar av mc olyckor? då menar jag i detalj som hastighet, orsak, skyddsutrustning och hur bra den ena funkar jämfört med den andra, vilka skador som är vanligast, kanske olika hoj modeller orsaker olika skador osv...

Det finns säkert men jag undrar hur lätt den är att hitta och sedan förstå? SMC talar ju ofta om det i sin tidning men jag skulle vilja se det nedbrutet och tydligt förklarat så att en sådan som jag förstår det och kan ta det till sig, som det är nu gissar jag mest utifrån vad jag tror och vad andra säger.
Under körkorts utbildningen var det inget som jag minns, mest hur man undviker en olycka.

Jag vet att jag läst några incidenter här om olyckor där medlemmar beskriver hur dom upplevt en händelse, Max bland annat, som jag tror tog en paus efter den/dom händelserna, mycket intressant att läsa!

Jag har följt av och till en serie på Discovery channel om flyghaverier som är ruskigt intressant och dom slutsatser man drar påverkar framtida flyg massor, är det en kostnadsfråga som gör att Sverige inte så vitt jag vet verkligen utreder olyckor mer? (tror man utreder vissa olyckor)

Jag är inte direkt orolig för egen del men jag är intresserad av hur mycket av mina egna tankar om säkerhet stämmer med verkligheten, men som det är nu så tänker jag att..
"jag tar en rimlig risk"
Men är min fakta baserad på verkligheten eller bara ett sätt att intala mig själv att allt är lugnt?

Jag tror det är bra att tänka på dessa saker för det skapar en slags säkerhetszon i tanken och minskar risken att jag gör något som är riktigt dumt, som sagt inte oroa sig men ett sunt säkerhetstänk.

3 korta exempel på AHA upplevelser jag fått sedan jag började köra hoj, ha inte mobil i jackan innerficka för om du ramlar kan du skada dig ordentligt.
Och ha inte nycklar i byxfickan av samma orsak som ovan
Samt ha inte rycksäck får det ökar skaderisken mycket om du åker omkull
För vissa helt ointressant men för mig nu en självklarhet.

ett slutligt förtydligande, det jag just nu tänker på primärt är motorcykeln och den personliga utrustningen, i andra hand trafikmiljö utformning.

vad tycker ni?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-11/10:42

Dåvarande Vägverket gjorde en djupstudie över dödsolyckor i södra Sverige (Götaland + Värmland) 1997 - 2002. Det är möjligt, att den fortfarande går att beställa från Trafikverket(?), publikation 2003:136.

En mycket kort sammanfattning av studien är, att under dessa sex år dog 110 motorcyklister => 18,6 per år. Totalt dog 1 597 personer i trafikolyckor (alltså i Götaland plus Värmland, inte hela Sverige).
Motorcyklisterna utgjorde 7 % av alla trafikdödade.

45 motorcyklister dog i singelolyckor, 20 i avsväng, 10 i korsning, 14 i möte, 6 vid omkörning, 6 i viltolyckor, 2 i upphinnande, 2 vid "cykel/moped" (kollision??? min fundering) och 5 i "övrigt".

Jag vet, att Allt om MC för ett antal år sedan publicerade resultatet av någon studie, men i skrivande stund minns jag inte, om de sammanställt Vägverkets studie ovan, eller om det rörde sig om en senare studie. Du kan kontakta redaktionen och fråga.

Sedan åtminstone 1980-talet var antalet omkomna i mc-olyckor grovt räknat 40 - 50 per år, trots att antalet registrerade motorcyklar tredubblats sedan dess. Min personliga slutsats är, att siffrorna avspeglar en liten grupp riskbenägna yngre förare, medan den stora massan mc-förare mera sällan dör i olyckor.

De senaste åren har dödssiffrorna sjunkit. En rimlig förklaring är ABS-bromsarna, men huruvida det faktiskt gått att bevisa detta, är mig obekant. Dock erbjuder i alla fall en del försäkringsbolag bättre villkor, om hojen har ABS-bromsar, och det beror knappast på ägarens vackra ögon.

Någonstans mellan 25 och 33 % av de omkomna motorcyklisterna har inte haft A-kort, inte haft hjälm, kört drogpåverkade och/eller på stulen motorcykel - således olagligt på minst ett, ofta flera sätt.
För de senaste åren innebär det, att c:a 20 "riktiga" motorcyklister årligen dött i olyckor.

Till detta kommer mina personliga råd:
Gör dig så synlig som möjligt, men kör, som om du vore osynlig.
Utgå från, att alla bilister är blinda idioter, som är ute efter att döda dig, tills motsatsen är bevisad.

De flesta bilister kör vettigt, men i likhet med Emils hyss vet man inte förrän efteråt
- och det kan göra mycket ont att ta fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-11/11:32

I Tyskland börjar försäkringsbolagen prata om ett visst tvång att bära ordentliga skydd vid motorcykelkörning. En viss premiesänkning ska locka till detta. Vi har ju sett hur vår medlem från Norrland kom undan ganska bra vid en älgkrock. Säkerhetsvästen räddade säkert från svårarare skador. Tyvärr är det ju ofta körkortslösa,påverkade,gasglada förare dåligt klädda som står bakom dom svåra olyckorna. Stulna hojar är också ofta inblandade. Men vi andra får bära skulden för allt detta.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-11/12:46

CG Arvidsson skrev:I Tyskland börjar försäkringsbolagen prata om ett visst tvång att bära ordentliga skydd vid motorcykelkörning.

Det har redan skett i Sverige. I min klubbförsäkrings villkor ingår "Hjälm och mc-ställ ... med förstärkning för axlar, armbågar och knän samt förstärkta stövlar/skor och handskar."
Men OK - det där med mc-stället är inte tvingande. Det går att teckna en försäkring med "Endast hjälm". Jag har inte kollat premien för det alternativet, men den lär knappast vara lägre.
Hur som helst åker jag ju inte i ställ + skydd etc på grund av lägre premie utan av självbevarelsedrift.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-11/14:04

Det stora problemet som nämnts är att det inte är motorcyklister främst som dör utan drog/alkoholpåverkade körkortslösa.
Räknas den kategorin bort så är det ett mycket litet antal döda motorcyklister per år.
Ligger siffran runt 20 st som Bror anger så är det inte många slutsatser som kan dras av den minimala populationen.

Tyvärr förs inte bra statistik över alla olyckor, dvs även sådana utan dödsfall.
Här borde försäkringsbolagen kunna bidra betydligt bättre med statistik.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-11/15:07

Mja - andelen "illegalt omkomna motorcyklister" ligger alltså på 25 - 33 %, så de utgör ingen majoritet - men de är tillräckligt många för att snedvrida uppfattningen om risker hos dem, som inte läser statistiken ordentligt.

Lite fler siffror, tagna ur minnet (och därmed inte helt pålitliga): I någon av studierna ovan (sannolikt den, som refererades i Allt om MC) hade man också tittat på åldersfördelningen bland förolyckade motorcyklister, samt vilken typ av motorcykel, som var inblandad.

Cirka 50 % av de omkomna var högst 30 år gamla - vilket kan ställas mot, att den åldersgruppen utgjorde 7 % av de registrerade motorcykelägarna. I den gruppen var superbikes/sporthojar klart överrepresenterade.

Omvänt var cirka 50 % av de registrerade motorcykelägarna 45 år eller äldre. Den gruppen stod för 7 % av dödsfallen - och jag vill minnas, att totalt hade tre av dessa dödsfall drabbat förare av asfalttourers.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Studier av motorcykel olyckor?

Inläggav Lennart Jansson » 2021-04-26/15:32

På tal om statistik, se https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/
Kanske man behöver vara medlem och inloggad på SMC.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst