Olycksstatistik 2021

Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-04/17:07

Senaste MC-Folket damp ner i brevlådan idag. Enligt SMC:s årsberättelse omkom 25 personer på tvåhjulig mc 2021. Samtliga var förare. 328 138 motorcyklar var registrerade för trafik.

Under 2011 - 2020 saknade 31 % av de omkomna på tvåhjulig motorcykel giltigt körkort. 72 % av dessa var drogpåverkade, och 78 % av de motorcyklar, som de påverkade förarna körde, var avställda, oförsäkrade, oregistrerade och/eller belagda med körförbud. 10 % av de motorcyklar, som kördes av drogpåverkade förare, var stulna.

Mer finns förstås att läsa i årsberättelsen. Sett till oss, som kör lagenligt, är siffrorna glädjande. Fram till dess ABS-bromsarna slog igenom på allvar, låg den årliga dödssiffran på hoj under flera decennier kring 45 personer - trots att antalet registrerade hojar tredubblades(!) under samma period.
31% av 25 är 7,75. Alltså dog 17 motorcyklister, som veterligen körde lagligt, 2021. Det är naturligtvis 17 får många, men ställt i relation till det totala antalet dödsolyckor i trafiken, är risken för oss lagliga hojåkare ändå inte rasande mycket högre. Det kan vara bra att påpeka för alla, som tror, att "det är så himla farligt att åka motorcykel".

En annan sak är, att jag fortfarande kör utifrån grundidén, att alla bilförare är blinda idioter, tills motsatsen bevisats. Jag lever längre på det viset - även om den absoluta majoriteten av bilförarna naturligtvis varken är blinda eller dumma i huvet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav mumkas » 2022-04-04/17:21

Bror Gårdelöf skrev:Senaste MC-Folket En annan sak är, att jag fortfarande kör utifrån grundidén, att alla bilförare är blinda idioter, tills motsatsen bevisats. Jag lever längre på det viset - även om den absoluta majoriteten av bilförarna naturligtvis varken är blinda eller dumma i huvet.


Helt enig Bror och det tar en långt.

M v h
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-04/21:24

Bästa bilföraren kör både bil och hoj med andra ord.

Jag tycker mig inte se någon förbättring gällande den procentuella andel s.k. "motorcyklister" som kör olagligt och drogpåverkade.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav F800åkare » 2022-04-04/22:11

Måns Ulveståhl skrev:Bästa bilföraren kör både bil och hoj med andra ord.

Jag tycker mig inte se någon förbättring gällande den procentuella andel s.k. "motorcyklister" som kör olagligt och drogpåverkade.

Kanske skulle regelverken vara så att du ej får äga ett fordon om du ej har behörighet för det, lite som vapen. Godkänd först, sen tillgång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-05/06:46

De, som kör olagligt, är nog definitionsmässigt okänsliga för regelverk. Därmed kommer den gruppen att kvarstå, oavsett vad regelskaparna tar sig för.
Detta kan ge paradoxen, att om allt färre lagliga förare omkommer, kommer andelen oagliga dödsoffer att öka!

Det är en annan sida av, att antalet omkomna tidigare låg kring 45/år i flera decennier, trots att antalet registrerade hojar tredubblades. En viss andel av dessa omkomna tillhörde en liten grupp högrisktagare, som inte brydde sig då heller. Men de flesta nyköpare var inte högrisktagare, så antalet omkomna förblev oförändrat.

Sedan kom ABS-systemen och gjorde skillnad.

I övrigt håller jag med om, att man blir en bättre bilförare av att köra hoj. Som nybliven hojåkare för 19 år sedan upptäckte jag rätt snabbt ett antal risksituationer, som jag i egenskap av bilförare inte tänkt särskilt mycket på. Den nya medvetenheten om dessa situationer tog jag sedan med in bakom ratten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav F800åkare » 2022-04-05/07:53

Bror Gårdelöf skrev:De, som kör olagligt, är nog definitionsmässigt okänsliga för regelverk. Därmed kommer den gruppen att kvarstå, oavsett vad regelskaparna tar sig för.
Detta kan ge paradoxen, att om allt färre lagliga förare omkommer, kommer andelen oagliga dödsoffer att öka!

Det är en annan sida av, att antalet omkomna tidigare låg kring 45/år i flera decennier, trots att antalet registrerade hojar tredubblades. En viss andel av dessa omkomna tillhörde en liten grupp högrisktagare, som inte brydde sig då heller. Men de flesta nyköpare var inte högrisktagare, så antalet omkomna förblev oförändrat.

Sedan kom ABS-systemen och gjorde skillnad.

I övrigt håller jag med om, att man blir en bättre bilförare av att köra hoj. Som nybliven hojåkare för 19 år sedan upptäckte jag rätt snabbt ett antal risksituationer, som jag i egenskap av bilförare inte tänkt särskilt mycket på. Den nya medvetenheten om dessa situationer tog jag sedan med in bakom ratten.


Mitt inlaga om att göra som med vapen var ett skämt, fast med samma regelverk skulle det fungera, att smuggla in en hel hoj eller bil obemärkt är nog inte så lätt.

Men jag håller med om att jag blivit mer uppmärksam som bilförare sedan jag tog hojkort.
En annan fördel att ta hojkortet var att bli påmind om diverse trafikregler som man av slentrian ej brydde sig om , för ingen annan gör det. Igentligen vore det kanske inte fel att ha ett teoritest med jämna mellanrum, kanske en uppkörning ibland oxå...
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-05/08:10

Uschiamej! Jag skulle kuggas direkt! ;)

Fast det där med olagliga hojar handlar nog sällan om insmugglade dito. Snarare då om ägare, som inte brytt sig. Hojen kan vara obesiktigad, avställd och/eller belagd med körförbud - eller stulen. Skiter man i ett regelverk, skiter man förmodligen i fler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav F800åkare » 2022-04-05/10:11

Bror Gårdelöf skrev:Uschiamej! Jag skulle kuggas direkt! ;)

Fast det där med olagliga hojar handlar nog sällan om insmugglade dito. Snarare då om ägare, som inte brytt sig. Hojen kan vara obesiktigad, avställd och/eller belagd med körförbud - eller stulen. Skiter man i ett regelverk, skiter man förmodligen i fler.

Det jag avsåg var att om man reglerar fordon likt vapen så är din enda chans att få tillgång till ett att smuggla dom. Eller stjäla dom.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-05/10:44

Nja - jag anar mig till, att de olagliga hojarna i Sverige som regel varit lagliga en gång i tiden. Men ägaren har struntat i att besiktiga/åtgärda dem - eller ställt av, stulit etc.
Så en dag får någon mindre lämpad kompis i mindre lämpat skick för sig att ta en sväng, varpå det går illa.

Det går att tänka sig ett system, där sådana hojar beslagtas, men det skulle bli dyrt - och vi vill nog inte ha ett sådant samhälle(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav F800åkare » 2022-04-05/18:07

Bror Gårdelöf skrev:Nja - jag anar mig till, att de olagliga hojarna i Sverige som regel varit lagliga en gång i tiden. Men ägaren har struntat i att besiktiga/åtgärda dem - eller ställt av, stulit etc.
Så en dag får någon mindre lämpad kompis i mindre lämpat skick för sig att ta en sväng, varpå det går illa.

Det går att tänka sig ett system, där sådana hojar beslagtas, men det skulle bli dyrt - och vi vill nog inte ha ett sådant samhälle(?).

Dyrt? Näe, den har använrs i llagligheter, dvs konfiskering och skroten, betalt per kilo in till kassan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-05/18:07

F800åkare skrev:En annan fördel att ta hojkortet var att bli påmind om diverse trafikregler som man av slentrian ej brydde sig om , för ingen annan gör det. Igentligen vore det kanske inte fel att ha ett teoritest med jämna mellanrum, kanske en uppkörning ibland oxå...


Jag tog mitt A-kort hyfsat nyligen, ca 30 år efter jag tog B-kortet.
Du har inte missat mycket.
Hörlurarna och mikrofonen i körskolans hjälm var lika dåliga då som nu (hörbarhet nolla) :D
Det mesta som var nytt i teoriböckerna var av "grön natur", dvs hur man ska köra snålt/miljövänligt.
Den informationen bläddrade jag mig igenom snabbt....

Fast givetvis var det ett + att "tvingas" läsa teoriboken igen.
Ett exempel på moderniteter: cykelpassage/cykelöverfart.
Vem som har väjningsplikt är något att kunna om man bor i en storstad.
Inte för att någon cyklist bryr sig, men det är bra att veta för en bilist/motorcyklist.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... loverfart/
Sedan var det också bra att lära sig vad som anses vara en vardaglig kontroll av motorcyklen innan avfärd - något som 95% här eller för den delen även utanför klubben knappast följer.
Annars var mest det nyttiga av praktisk natur: krypkörning (lågfartsbana), älgtest (högfartsbana), och bromstest i olika hastigheter (upp till 90 km/h).

Att sedan en styck körlektion (ca 40 minuter) med en trafikskola i dag kostar mer än 1200 kr var en obehaglig överraskning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-08/15:31

I gårdagens Svenska Dagbladet läste jag, att totalt 210 personer dog i trafiken 2021 (204 år 2020) -
156 män, 54 kvinnor och 10 barn. 58 % var "skyddade trafikanter" (= i personbil, lastbil eller buss).
(Jag vill minnas, att "dödad i trafiken" definieras så, att den drabbade avlider inom 30 dagar efter olyckan - så det dröjer till slutet av januari följande år, innan siffrorna är klara.)

Artikeln tar inte upp det, men utifrån mitt första inlägg ger en slagning på kalkylatorn, att
25/210 = 11,9 % av de omkomna var motorcyklister.
Dras det statistiska antalet olagliga förare bort, återstår 17/210 = 8,1 %.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-05-10/00:36

Räknade du bort cyklister, elsparkingar, ATV:er, snöskoters?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-11/08:16

Ja, såtillvida att "mina" 25/17 dödade körde tvåhjulig motorcykel.
Men om 58 % av 210 var skyddade trafikanter, var rimligen 42 % = 88 personer oskyddade.
88 - 25 = 63 oskyddade omkomna åkte alltså inte tvåhjulig hoj.
De kan ha åkt på något av de fordon du nämner - eller varit fotgängare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-30/13:38

I dagens Lunchekot rapporteras, att 24 cyklister dog förra året. Dödsolyckorna på cykel har ökat, medan dödsolyckor med andra fordon har minskat.
Som vanligt gäller det att tolka siffror. Elsparkcyklar räknas som cyklar och är en klart bidragande orsak till ökningen - men inte den enda.
I den politiskt korrekta verkligheten påstås orsakerna vara fler cyklister, kombinerat med sämre säkerhetstänkande, när kommunerna planerar - eller inte planerar - för cykeltrafik. Men hittills har ingen nämnt den stora vita elefanten i rummet: Som en del cyklister far fram, är det inte ett dugg förvånande, att dödsolyckorna ökat. Själv lärde jag mig relevanta trafikregler för cyklister redan på mellanstadiet (som inte ens hette så då).

Huruvida regelbrytarna idag agerar medvetet, eller om man aldrig har lärt sig, vet jag inte - men såvitt jag vet, är en trafikant skyldig att känna till relevant regelverk.
Okunnighet är en förklaring, men ingen ursäkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-07-30/20:49

Det är inte moster Agda som far fram på sin tvåväxlade gamla Monark utan alla dessa hurtiga kontorsfolk, vilka har hoppat på cykeltrenden trampandes en 20-30000 kr trampcykel iklädda full tävlingsmundering, dvs spandex-cykelshorts, någon färgglad cykeltröja, och cykelskor som är problemet.
Övertron på sin egen förträfflighet, och sitt egenvärde i jämförelse med andra medtrafikanter i kombination med den idiotiska idén om dedikerade filer, dvs cykelmotorvägar med fri fart, mitt i den till ytan redan begränsande och belastade stadstrafiken är problemet.

Parkera cykeln. Åk kommunalt i stället.

Snabba 1000W elcyklar för fd hurtiga kontorsfolk som till sin fasa har upptäckt att det manuella trampandet varken gör dig unik eller ovärderlig utan fortsatt bara en i mängden lär knappast göra saken bättre.
Inte heller det faktum att elsparkcyklar ej längre får framföras på gångbanor (för att skydda fotgängare), och därför kommer att leta sig ut på dessa cykelmotorvägar, samt få lära sig att bilar är hårdare än fotgängare.

Inför skottpengar på cyklister/elsparkare :mrgreen:
Alternativt inför körkort snarast för dessa tvåhjuliga "ligister", vilka har ivrigt påhejats fram av politiker med tvångstankar när det gäller förbränningsmotorer.
Nollvision och miljömål går bevisligen inte hand i hand.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2022-07-30/21:10, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-30/21:09

Mja - jag har cyklat till skolan, universitetet och därefter jobbet i sex decennier (undantag för tre års mopedåkande 1968 - 70), men då har det hela tiden rört sig om vanliga cyklar, varken racers eller elassisterade.
Det är en utmärkt, löjligt billig motionsform, som i praktiken är snabbare än bussen, och Linköping är en utmärkt cykelstad.
MAMIL - Middle-Aged Man in Lycra - har aldrig varit min melodi. (Dessutom har jag sedan länge passerat medelåldern.)

Uttrycket bör väl vara "det pedala trampandet"?

När tillräckligt många "cyklister" eliminerat sig själva från den humana genpoolen, kanske resten inser, att de inte bör följa detta exempel? Vi får se. Men jag hoppas slippa bli beskjuten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-07-30/21:16

Bror,

Jag gissar att du cyklar till jobbet i normal takt utan någon tanke på att sätta ett personligt rekord för dagen, och på avsedda cykelbanor - inte på ditmålade cykelfiler mitt i trafiken -, och med en stor dos trafikvett.
Det är sannolikt mer åt moster Agda hållet för dig :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-31/06:32

Stämmer. Dessutom hette min farmor Agda!

Det personliga rekordet kommer aldrig att slås. De sju kilometrarna från vår bostad till Universitetssjukhuset tillryggalades på 13 minuter. Då blåste det halv orkan medvind, och såväl låren som flåset var i en form, som jag aldrig mer kommer att uppnå i detta livet.
Och ja - rekordet sattes på cykelbanor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-03/02:20

Ett problem med cyklister är att dom är ruskigt rädda om sitt rörelsemängdsmoment och ogärna sänker farten när man väl fått upp den.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-03/17:27

Jodå. Det känner jag igen. Jag har ju cyklat regelmässigt i sådär 60 år.
Men i valet mellan att själv gå sönder eller tappa rörelseenergi, tar jag det sistnämnda. Det gör inte lika ont - och jag kan fortsätta leva som tidigare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-06/01:25

Bror Gårdelöf skrev:Jodå. Det känner jag igen. Jag har ju cyklat regelmässigt i sådär 60 år.
Men i valet mellan att själv gå sönder eller tappa rörelseenergi, tar jag det sistnämnda. Det gör inte lika ont - och jag kan fortsätta leva som tidigare.

Om bara fler cyklister hade samma överlevnadsinstinkt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-06/10:50

I flödet på mobilen kom idag en filmsnutt betitlad "Sjuk snutjag (Prejad moped)".
https://www.youtube.com/watch?v=T12tCSfc3-Q
Snyggt jobbat av polisen.

Vari det sjuka består är höljt i dunkel. Polisernas agerande är rimligen inte slumpmässigt - och om jag av någon outgrundlig anledning skulle bli omkullprejad av en polisbil, skulle jag definitivt inte försöka springa därifrån. Tvärt om!

Men det är ju möjligt, att filmskaparen inte heller känner till elementära trafikregler - eller inser den rimliga orsaken till polisernas agerande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Hova » 2022-09-05/18:52

I senaste MC-folket läser jag om en nyligen publicerad rapport från VTI: ”Oskyddade trafikanters inblandning i olyckor och deras skadeutfall: en jämförande studie mellan fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister” http://vti.diva-portal.org/smash/record ... swid=-3030
Rapporten baseras på data från 2014–2019.
Här är ett kort-kort försök att sammanfatta delen som behandlar MC-olyckor: Den vanligaste olyckan som orsakar en allvarlig skada (eller värre) är en singelolycka som inträffar under en lördageftermiddag i juli. Den förolyckade är en medelålders man som i de flesta fall har ett giltigt mc-kort (dock stor osäkerhet om det sista, i 51 % av olyckorna saknas uppgift om behörighet).
I jämförelse med övriga oskyddade trafikanter löper MC-föraren störst risk att råka illa ut om man räknar per resa. Men om man istället räknar per km är MC-förarens risk lägst!
Åter till MC-folket – när jag vänder blad hittar jag statistik från Transportstyrelsen om den genomsnittlige svenske MC-ägaren 2022: En 55-årig man (89 %, 10% kvinnor) som kör 190 mil/år.
Data från olika källor och olika tidsintervall, men jag kan inte låta bli att koppla ihop de här två artiklarna och tänker att det vore intressant att veta hur långt de olycksdrabbade körde per år.
Själv kör jag ca 1700 mil/år (fördelat över stora delar av året) och jag vet ju att många, i BMW-klubben t ex, kör betydligt längre än så. Vilket måste betyda att flertalet kör mindre än 190 mil/år. Det leder mig till att tro att i många fall är den medelålders mannen som rullar ut hojen för en eftermiddagstur en lördag under semestern en minst sagt ovan förare som kanske inte riktigt behärskar sitt fordon.
Vart vill jag komma med detta? Möjligen försöker jag övertyga mig själv om att min egen MC-åkning är riskfri (nästan, i alla fall – kolsvarta, regniga novembermorgnar känns det inte alltid så).
Eller har jag gått vilse i statistiken? Är mina slutsatser helt fel?
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Olycksstatistik 2021

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-09-05/19:20

Hova,

Nej, din fråga är både relevant och intelligent..................eftersom jag har frågat mig samma sak :mrgreen:

Det finns bevisligen många män (+några kvinnor) som knappt kör någonting varje säsong.
Putsning av krom och/eller revovering av någon gammal R60 i garaget är troligen huvudfokus för denna grupp.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst