RT: Kraschbåge eller ej?

RT: Kraschbåge eller ej?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-04/08:53

En amerikan med Yuotubesignaturen "Nothing to prove" blev så förtjust i den R 1250 RT (2022?), som han provkörde, att han köpte den.
Nu har han lagt ut en video, där han konstaterar, att vid nedlägg tar kraschbågen - som är stum - i asfalten före fotpinnen - som fjädrar. Inte helt lyckat.
Å andra sidan kör nog de flesta RT-ägare så, att detta inte spelar någon roll. Han tänker behålla kraschbågen, eftersom han tycker, att den är bra att ha, om han råkar tappa hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: RT: Kraschbåge eller ej?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-04/09:26

Samma för RS - om man nu väljer att monterar en kraschbåge/motorbåge som skydd från eftermarknaden.
Det räcker gott med ett betydligt mindre - och ett mer visuellt tilltalande - cylinderskydd om man är rädd för att tappa hojen.
Utan kraschbåge/motorbåge går det tex att luta RS:n något över 45 grader i kurvorna innan centralstödet alternativt fotpinnarna skrapar beroende på val av fjädringsinställning (Road eller Dynamic).

Större olyckor än ett tapp resulterar oavsett valet ovan i ett dyrbart försäkringsärende så nyttan med en kraschbåge/motorbåge kan ifrågasättas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: RT: Kraschbåge eller ej?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-04/13:42

Enig - och jag har just sådana cylinderskydd, som du beskriver. De satt på, när jag köpte Willie.

Jag lade in ovanstående, eftersom det kan vara bra att veta för presumtiva RT-(och uppenbarligen även RS-)köpare.

Det finns ett gammalt talesätt, att man skall se upp, så att inte boten blir värre än soten. Analogt med det kan man fundera på, om en kraschbåge kan skapa allvarligare problem, än vad den är avsedd att skydda emot!

Det blir som vanligt den resandes ensak att avgöra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst