Rondellkörning

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/22:22

Allan Ericsson skrev:Alltså: När jag står vid infarten till rondellen läser jag av trafiken som passerar föregående påfart och kör mot min påfart. Bil som redan befinner sig i cirkulationsplatsens körfält och blinkar vänster kommer att köra förbi mig. Bil som inte blinkar kommer att köra ut vid min påfart. Bil som kör ut vid påfarten närmast mig och blinkar höger kommer också att svänga ut vid min påfart. Om bilen inte blinkar eller blinkar vänster så kommer han att passera mig. Obs: Antalet anslutande gator/vägar har ingen betydelse. Jag behöver bara ha koll fr.o.m. påfarten närmast till vänster om mig. När jag kör in i rondellen så blinkar jag höger om jag skall ut på första avfarten efter påfarten. Skall jag ut på avfart nr 2 blinkar jag inte. Skall jag ut på någon av de påföljande avfarterna blinkar jag vänster fram t.o.m. den avfart som finns strax före min avfart. Där slutar jag blinka. Vill jag byta körfält åt höger innan jag kör ut så blinkar jag höger.

Oj. Det var mycket att hålla reda på.....
Ditt resonemang bygger dessutom på, att alla håller koll på var alla andra kört in i cirkulationen, och vilka som slutat blinka och när - hur ska man annars veta, om "icke-blink" betyder att man ska svänga ur cirkulationen eller fortsätta i den?
Och hur ska t ex fotgängare, som ska korsa en utfart, ha en aning om vilka som tänker svänga ut där, om några blinkar och några inte, beroende på var de kört in i cirkulationen?
Dessutom - Du skriver att Du "läser av" trafiken innan föregående påfart - hur ska Du ha en chans att göra det, och dessutom komma ihåg hur var och en ger tecken, i en stor cirkulationsplats där det befinner sig kanske 10-15 fordon i "avläsningszonen"?

Jag vidhåller att de gamla reglerna inte fungerar i dagens cirkulationsplatser och trafikintensitet - det finns liksom en anledning att man ändrade bestämmelserna......

Den "multi-cirkulationsplats" Du visar bild på, skulle jag gissa är från Storbritannien. Dels verkar det vara vänstertrafik, dels vet jag att engelsmännen har en förkärlek att lägga "cirkulationer i cirkulationen" - det är egentligen inte en stor cirkulationsplats, utan 5 st små - rondellen i mitten är bara vänsterkanten på en enkelriktad väg som binder ihop cirkulationerna . Det fungerar faktiskt riktigt bra, och är inte så svårt som man kan tro när man ser bilden!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-21/23:50

Nu trampar vi mest runt i våra spår. Det gamla sättet att köra på cirkulationsplats är dött.

Men vem törs idag köra in i vänster körfält tillsammans med en bil i höger körfält, då du anvisas att välja vänster körfält för körning rakt fram och du i bilen bredvid kanske har en förare som ignorerar anvisningsskyltar och målningar i gatan och kör "landsvägskörning" såsom grundregeln tillåter. Han har rätt att skära in framför dig för att t.ex. göra ett extravarv på den runda vägen.

Nej, nej, vägen ut är att cirkulationsplatser byggs med endast ett körfält. Då fungerar de fullt ut med rundvägstekniken. Sedan kanske man tycker att kapaciteten blivit för dålig och då blir det väl en ny vända. I väntan på detta så får vi väl se vad forskningen i cirkulationsplatskonstruktion kommer fram till.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2013-09-22/00:20

Oj Oj Oj vad ni krånglar & snurrar till det, tycker jag!

Om man ändrar "synsätt" på cirkulationsplatsen(rondellen).....blir det bra mycket enklare!

Rondellen består av flera delar...ett antal vägkorsningar/vägskäl och en en-/flerfilig, enkelriktad väg.

Den en-/flerfiliga enkelriktade vägen, är som vilken "rak", enkelriktad väg som helst...bara det att den går runt i cirkel och de som kör på den har företräde. När man kör rakt fram i "sin" fil på en väg blinkar man inte vänster.(Ska man byta fil, så blinkar man)!
Är vägen en-filig kan man blinka vänster, då det ej kan missförstås (i mindre rondeller kan det underlätta för övriga).

Infarten till rondellen är en vägkorsning med skyldighet att lämna företräde. (Då det bara är möjligt att svänga höger är det onödigt att blinka).

Avfarten är också en vägkorsning/vägskäl där man svänger höger och därför blinkar höger i god tid.

Sen är det ett satans otyg med allt som monteras & byggs i mitten. Verkar som man bara vill djävlas och
göra det riskablare! Det ska vara fri sikt över rondellerna!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-22/09:10

HåkanH skrev:Oj Oj Oj vad ni krånglar & snurrar till det, tycker jag!

Den en-/flerfiliga enkelriktade vägen, är som vilken "rak", enkelriktad väg som helst...bara det att den går runt i cirkel och de som kör på den har företräde.

Det finns en skillnad mot "vanliga" vägar. I cirkulationsplatsen får man ligga i vänsterfil när man svänger av mot höger och då korsar en fil med trafik tillåten rakt fram, vilket inte är tillåtet i vanliga korsningar. (med lastbil händer det att man måste göra högersväng från vänsterfil för att klara av att komma runt gathörn och då blir det problem då andra trafikanter inte förstår varför man står i vänsterfil och blinkar höger)
HåkanH skrev:
Sen är det ett satans otyg med allt som monteras & byggs i mitten. Verkar som man bara vill djävlas och
göra det riskablare! Det ska vara fri sikt över rondellerna!

Jag tror att "modet" att bygga rondeller utan fri sikt är för att få ner hastigheten på trafiken in mot cirkulationsplatsen, om det hjälper har jag ingen aning om.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-22/09:15

DaK skrev: om det hjälper har jag ingen aning om.

Det har nog inte "påhittarna" någon koll på heller :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-22/09:40

HåkanH skrev:Oj Oj Oj vad ni krånglar & snurrar till det, tycker jag


Javisst. OJ Oj Oj
Inte trodde jag att mitt uppslag att ställa två regler (gammal regel mot nu gällande regel) mot varandra skulle leda till sådant som personliga påhopp och beskrivningar av hur reglerna skall praktiseras. Jag hade hoppats få fram för- och nackdelar och i förlängningen verka fram eventuella risker med dagens regler. Exempelvis: Visst är det så att man alltid har rätt att tillämpa grundreglerna (t.ex. köra yttervarv hur långt som helst) även om anvisningsskyltar (=rekommenderat körsätt) står i konflikt med grundreglerna? Finns det rättsfall att referera till?

Den som vill tjafsa vidare får så göra. Jag försöker dra mig ur nu.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Håkan » 2013-09-22/11:05

Allan Ericsson skrev:Javisst. OJ Oj Oj
Inte trodde jag att mitt uppslag att ställa två regler mot varandra...

Det finns alltid människor som försöker tillämpa (någon form av) pedagogik...
Man behöver inte bry sig så mycket. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rondellkörning

Inläggav neutral » 2013-09-22/11:14

Ta en titt på Tiftrondellen, en av Linköpings infarter. Det är cirka en halv kilometer mellan övre och undre delen, delad av E4:an på mitten, helt omöjligt att se hur andra kom in i rondellen, allt bygger på hur de beter sig när de gör förflyttningar.

De nya reglerna, som beskrivs väl i pdf:en som bifogats i en annan tråd, fungerar väl.
Bilagor
2013-09-22 12.07.14 pm.jpg
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-22/14:50

Haken är bara, att trafikplatsen vid Tift - där jag kört hundratals gånger, och fler kommer det att bli - inte är en cirkulationsplats över huvud taget! Jag trodde det i många år, ända tills någon påpekade, att den inte är skyltad som en sådan. Där gäller alltså INTE reglerna för körning i cirkulationsplats. Fordon inne i (den icke existerande!) "cirkulationsplatsen" har alltså inte företräde framför dem, som kör in i den! Konstigt? Javisst! Upplagt för missförstånd? OM!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav neutral » 2013-09-22/15:05

Bror Gårdelöf skrev:Haken är bara, att trafikplatsen vid Tift - där jag kört hundratals gånger, och fler kommer det att bli - inte är en cirkulationsplats över huvud taget! Jag trodde det i många år, ända tills någon påpekade, att den inte är skyltad som en sådan. Där gäller alltså INTE reglerna för körning i cirkulationsplats. Fordon inne i (den icke existerande!) "cirkulationsplatsen" har alltså inte företräde framför dem, som kör in i den! Konstigt? Javisst! Upplagt för missförstånd? OM!


Intressant, det måste jag kolla nästa gång. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-22/17:47

Trots att trafikplatsen vid Tift (hade ingen aning om att den hette så, trots att jag passerat åtskilliga hundratals gånger på E4 - har alltid tänkt på den som "Malmslättsavfarten"...) nu inte är en cirkulationsplats, verkar just Linköping ha en förkärlek för jätte-rondeller.
Har tidigare nämnt den vid universitetet (Vallarondellen), där det är fullkomligt omöjligt att få en överblick och memorera alla fordon i och intill cirkulationen.
vallarondellen.jpg

En annan stor cirkulationsplats är Mörtlösarondellen, vid infarten från Norrköpingshållet på gamla E4/Riks-1.
Den har omväxlande 1, 2 eller 3 körfält, och ska man åt något annat håll än "första höger" tvingas man till körfältsbyte, oavsett varifrån man kommer och vart man ska.
I den cirkulationsplatsen finns inte skuggan av en chans att tillämpa de gamla reglerna, trots att det rör sig om en "fyrvägskorsning" egentligen. De nuvarande reglerna funkar däremot utmärkt, även om det är lite trångt mellan någon på- och avfart. Se bild nedan!
mortlosa.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-22/18:31

Intressant, hur olika vi ser på saker. Jag har kört motorfordon i Vallarondellen sedan 1970-talet, och ALDRIG uppfattat den som problematisk. OK - den är gigantisk (lär vara Sveriges största), men just därför är synfältet så bra, att man aldrig blir överraskad av något uppdykande fordon. (Reservation här för eventuella galningar i pappas Porsche/Maserati/Ferrari etc, men sådana har jag hittills aldrig upplevt där. Inte ens utryckningsfordon med blåljus ger överraskningar, eftersom synfältet är tillräckligt stort.)
Turbinprincipen - dvs att filerna går "inifrån och ut" - gör den fånigt lättkörd för alla, som vet, vart de skall köra, kan läsa på skyltar och håller sig inom uppmålade körfält. (Hönshjärnor, som byter fil utan att ge tecken, kan man som vanligt aldrig gardera sig mot på annat sätt än att hålla avstånd.)

Mörtlösarondellen är däremot ett missfoster - och det egendomliga är, att om man tillämpat turbinprincipen även där, skulle den förmodligen ha kunnat bli lika lättkörd som kollegan i Valla! Men Linköpings trafikplanerare förefaller arbeta enligt den bibliska principen, att den vänstra handen inte skall veta, vad den högra gör! (Den principen är utmärkt i den kontext, som snickarsonen från Nasaret använde - men den är urusel för trafikplanering!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-22/18:42

Bror Gårdelöf skrev:Intressant, hur olika vi ser på saker. Jag har kört motorfordon i Vallarondellen sedan 1970-talet, och ALDRIG uppfattat den som problematisk. OK - den är gigantisk (lär vara Sveriges största), men just därför är synfältet så bra, att man aldrig blir överraskad av något uppdykande fordon.

Då har jag uttryckt mig oklart. Jag tog Vallarondellen som exempel på en stor cirkulationsplats, där det omöjligt skulle fungera om folk körde efter den gamla "trafikdelar-reglerna" - med nuvarande regler fungerar det utmärkt!
I Mörtlösa-rondellen är det lite trångt, om man t ex kommer från E4 och ska mot Tallboda (Norrköpingsvägen), och framför allt om man kommer inifrån stan och ska mot E4 eller in till "stormarknadsområdet". I övrigt tycker jag även den cirkulationsplatsen funkar hyfsat bra, men det hade varit en fördel om den varit lite större.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-09-22/20:27

Allan Ericsson skrev:Men vem törs idag köra in i vänster körfält tillsammans med en bil i höger körfält, då du anvisas att välja vänster körfält för körning rakt fram och du i bilen bredvid kanske har en förare som ignorerar anvisningsskyltar och målningar i gatan och kör "landsvägskörning" såsom grundregeln tillåter. Han har rätt att skära in framför dig för att t.ex. göra ett extravarv på den runda vägen.

Jag gissar att kärnan till problemet är att det våra visa trafikplanerare och trafiksäkerhetsverk bryr sig om är antalet dödade i trafiken, inte antalet plåtskador. En motorcyklist får kanske mer än plåtskador vid olyckor i rondeller men troligen är antalet dödade litet, och alltså inte ett problem för trafiksäkerhetsverket.
Hurvida rondeller är enkla att navigera i är alltså närmast en icke-fråga för höga vederbörande. Man har en uppsättning regler som fungerar, för nån definition på "fungerar", i alla typer av rondeller och nöjer sig med det.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Rondellkörning

Inläggav Bernt Östlund » 2013-09-25/22:51

Att inte blinka vänster vid vänstersväng i rondell kanske är OK enligt vissa regler men jag har lärt mig att göra det och under de senaste 5 åren tagit C, CE och DE. I många rondeller blinkar inte folk vid körning rakt fram. Hur ska mötande trafik veta att jag tänker svänga vänster om jag inte visar det. Det ligger i mitt intresse att andra trafikanter förstår att jag ska svänga så därför visar jag det. Det är också den användning av blinkers som ger godkänd uppkörning. MC har jag aldrig kört upp för.

Att inte blinka vänster vid rondellkörning verkar vara ett påfund av en BMW-mcförare med det komplicerade blinkerssystemet som BMW har hittat på.
K75RT ABS POLIS, R45 -79, Monark 1937 98:a, Royal Enfield Bullet 350 1981
Bernt Östlund
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-06-13/14:12

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-25/23:18

Bernt Östlund skrev:Att inte blinka vänster vid vänstersväng i rondell kanske är OK enligt vissa regler.........

Där har Du fel - det är OK enligt alla regler! Enda gången vänsterblink krävs i en cirkulationsplats är, när Du ska korsa en körfältslinje åt vänster.

Bernt Östlund skrev:Att inte blinka vänster vid rondellkörning verkar vara ett påfund av en BMW-mcförare med det komplicerade blinkerssystemet som BMW har hittat på.

Knappast. Förutom att det är enklare att blinka vänster med BMW:s utmärkta treknapps-reglage än med den fjuttiga "japan-knapp" som sitter på de nya BMW-hojarna, så är det Sveriges riksdag som stiftat lagen, med ett EU-direktiv som grund - och Transportstyrelsen som tolkat lagen och utfärdat anvisningarna.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19981276.htm

Bernt Östlund skrev:Det är också den användning av blinkers som ger godkänd uppkörning

Märkligt, eftersom trafikskolorna lär ut att vänsterblink inte är påbjudet: http://www.korkort.se/rondell/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/07:46

Gunnar Elmgren skrev: Enda gången vänsterblink krävs i en cirkulationsplats är, när Du ska korsa en körfältslinje åt vänster.

Fundering bara .
Om man måste byta från höger till vänster fil inne i rondellen måste man väl ha
valt fel fil redan från början . Detta förutsatt att det är en "normal" dubbelfilig rondell .
Inte så lyckat att måsta byta fil flera ggr. när man väl är där :( ( lite riskabelt )
( Jag blinkar aldrig vänster i rondell )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-26/08:23

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Enda gången vänsterblink krävs i en cirkulationsplats är, när Du ska korsa en körfältslinje åt vänster.

Fundering bara .
Om man måste byta från höger till vänster fil inne i rondellen måste man väl ha
valt fel fil redan från början . Detta förutsatt att det är en "normal" dubbelfilig rondell .
Inte så lyckat att måsta byta fil flera ggr. när man väl är där :( ( lite riskabelt )
( Jag blinkar aldrig vänster i rondell )

Nån gång måste Du ju korsa linjen för att komma till vänsterfilen, Kovlingen..... lämpligen då Du kör in i cirkulationen. Då ska Du blinka vänster! Det finns också cirkulationsplatser som är gjorda efter "turbinprincipen" - dvs att filerna ligger i en spiral, och att varje fil slutar i att man "tvingas" svänga ut av en refug vid en avfart. Då kan man behöva "jobba sig inåt" med filbyten, för att komma dit man ska. Vanligt i väldigt stora cirkulationsplatser.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/08:38

Ja om det är en enkel fil in i en dubbelfilig rondell kanske det går att blinka vänster :?
Kan tänka mej att ta en vänsterblink just när jag kör in i rondellen för att visa att jag ska in i vänster fil
men detta bara om det är enkel in-fil . ( och en väldigt liten blinkning ) :)
Vid dubbel in-fil blir det ju onödigt tycker jag .
Jätterondeller har vi inte så gott om i Norrland men det kan ju hända att jag kommer ut i stora värden nån gång ;)
Jag fokuserar hellre på andra fordon än fibblar med blinkersen i onödan .
Alltid högerblink när jag ska ut ur rondellen vilket många har svårt att klara av .
Brukar titta på efterföljande bil och det är nog inte ens 50% som ut-blinkar :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-26/08:47

Kovlingen skrev:Vid dubbel in-fil blir det ju onödigt tycker jag .

Du kanske tycker det, men blinka ska Du, enligt bestämmelserna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/08:52

Ska fundera på dee' :mrgreen: "Blink Blink ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-26/09:06

Kovlingen skrev:Jätterondeller har vi inte så gott om i Norrland men det kan ju hända att jag kommer ut i stora värden nån gång ;)


Välkommen ner hit och provkör våra rondeller i rusningstrafik! Vi har många attraktioner att locka med: stressade småbarnsföräldrar i SUVar som pratar i telefon samtidigt som de ska ge minstingen nappen han tappade, taxibilar som kommer direkt från Monza eller Nürburgring, stöddiga slipsar i stora Mersor (ursäkta Marie!) som tycker att de ska först för att de tjänar mest, bussförare som kastar sig mellan filerna, m.m. m.m. :mrgreen:

Och så hantverkarna i vita skåpbilar som själva kör MC och släpper fram en :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-26/09:20

Kovlingen skrev:Jätterondeller har vi inte så gott om i Norrland

Varför inte, ni som har så gott om plats :?:

Jag har även en seriös undran. Vad gäller vid infart i cirkulationsplats. Om jag kör in i högerfil räcker det då att lämna företräde åt trafik i högerfil eller måste jag lämna företräde även åt trafik i vänsterfil?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-26/09:29

DaK skrev:Jag har även en seriös undran. Vad gäller vid infart i cirkulationsplats. Om jag kör in i högerfil räcker det då att lämna företräde åt trafik i högerfil eller måste jag lämna företräde även åt trafik i vänsterfil?

Väjningsplikten generellt handlar väl om, att Du inte får "komma ivägen" - det gör Du knappast, om Du kör in i ett körfält som är tomt? Jag tolkar det som att det är OK i alla fall, och skulle det vara så att den som är i vänsterfilen vill byta till högerfilen, får hen ju ge tecken - då borde "vanliga" regler för körfältsbyte gälla, dvs i praktiken högerregeln i detta läge.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/09:50

DaK skrev: Om jag kör in i högerfil räcker det då att lämna företräde åt trafik i högerfil eller måste jag lämna företräde även åt trafik i vänsterfil?

Bör hålla ett öga även på vänsterfilen för ett ev. fordon kan helt överaskande slå på högerblink och
vika rakt framför en , för när den inte har någon till höger är det ju fritt att byta fil ( med blink ) .
Har ju själv varit nära att smälla prexis i en sådan situation ( som jag skrivit tidigare "tror jag" )
Bilen svängde rakt över från vänsterfil ut på avfarten . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-26/10:31

Hej igen,
Tråden är som en kameleont! Den anpassar sig allt eftersom.

Jag vill bara påminna om att jag från början ville ställa "det gamla sättet att köra i en rondell" mot det "nu gällande sättet att köra i en cirkulationsplats". Jag tror de nya reglerna infördes 1998. Att de fortfarande inte tillämpas fullt ut är i och för sig delikat ... och kanske speglar en åsikt i ärendet?????

Jag ville alltså diskutera vilken regel fungerar bäst i den trafikmiljö som finns på andra sidan av påbudsmärket för cirkulationsplats (Rund blå skylt med pilar i cirkel), eventuellt i kombination med de rekommendationsskyltar som ofta föregår anvisningsskylten. Kapten Stofil kom med en bra länk.

LÄS:
http://www.corren.se/ostergotland/linko ... tikel.aspx.

Att till exempel diskutera knasiga trafikplatser som saknar påbudsmärket hör egentligen inte hit.

Men, men tråden kanske tjänar ett syfte i alla fall. Eller hur?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-26/10:37

Kovlingen skrev:
DaK skrev: Om jag kör in i högerfil räcker det då att lämna företräde åt trafik i högerfil eller måste jag lämna företräde även åt trafik i vänsterfil?

Bör hålla ett öga även på vänsterfilen för ett ev. fordon kan helt överaskande slå på högerblink och
vika rakt framför en , för när den inte har någon till höger är det ju fritt att byta fil ( med blink ) .
Har ju själv varit nära att smälla prexis i en sådan situation ( som jag skrivit tidigare "tror jag" )
Bilen svängde rakt över från vänsterfil ut på avfarten . :shock:

Med motorcykel fegar jag men med lastbil går det bra att hävda sin "rätt".
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/10:55

Allan Ericsson skrev:Hej igen,
Tråden är som en kameleont! Den anpassar sig allt eftersom.
Men, men tråden kanske tjänar ett syfte i alla fall. Eller hur?
/Allan

Inge ont som inte har något gott med sej . Tråden kanske sladdar lite men den är utbildande i alla fall .
Något att ta vara på nästa gång jag kommer in i en rondell .
Eller också blir jag skitförbannad över alla som inte kan reglerna :mrgreen:
Tråden är ju fortfarande kvar och snurrar i rondellen . Det är ju inte alltid alla som klarar sej så länge ;)
Rondellkörningen skulle nog aldrig vara ett problem om inte alla hade så förbenat bråttom :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-26/11:06

Kovlingen skrev:Tråden är ju fortfarande kvar och snurrar i rondellen . Det är ju inte alltid alla som klarar sej så länge ;)
Rondellkörningen skulle nog aldrig vara ett problem om inte alla hade så förbenat bråttom :(

Du är klok Du, Kovlingen - där slog Du huvudet på spiken! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-26/11:10

Jaha :o Det är därför jag får huvudvärk och det snurrar runt ibland :shock: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-26/11:27

Allan Ericsson skrev:
Att till exempel diskutera knasiga trafikplatser som saknar påbudsmärket hör egentligen inte hit.


Varför inte det? Det är ju trafikplatser där man kör moturs runt en rondell (även om den kanske inte är cirkelformad) och när man väl är inne i "rondellen" gäller det samma regler vid körfältsbyte som i en skyltad cirkulationsplats.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Sven-Gunnar » 2013-09-26/11:32

Kan inte begripa att det ska behöva skrivas så mycket om detta. Alla vet ju vilka regler som gäller, det är väl bara att följa dom.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Rondellkörning

Inläggav CaptaiN-MiFFo » 2013-09-26/11:35

Regler i all ära. Men invalidiserad eller död så spelar varken regler eller vem som har mest rätt någon som helst roll. Ska jag vara ärlig så är det först här jag blivit uppmärksammad på att det införts nya regler, men har då uppenbarligen klarat mig utmärkt och obemärkt så här långt. Viktigaste ingrediensen som redan påpekats, Kör försiktigt.
Senast redigerad av CaptaiN-MiFFo 2013-09-26/18:02, redigerad totalt 1 gång.
R1200GS -05.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2013-08-10/14:47

Re: Rondellkörning

Inläggav Tommy Engblom » 2013-09-26/16:44

CaptaiN-MiFFo skrev:Regler i all är. Men invalidiserad eller död så spelar varken regler eller vem som har mest rätt någon som helst roll. Ska jag vara ärlig så är det först här jag blivit uppmärksammad på att det införts nya regler, men har då uppenbarligen klarat mig utmärkt och obemärkt så här långt. Viktigaste ingrediensen som redan påpekats, Kör försiktigt.

Regler i all ära, visst är det så. När jag kör MC och en bil närmar sig så försöker jag ha ett defensivt tänk i förhållandet till bilförarna, jag litar aldrig på att Svenssonbilisten har sett mig eller att hen kommer ihåg någon regel överhuvudtaget.
Bohusläning född -55 (D10)
R 1200 GS -08
VFR 800 -01
Användarvisningsbild
Tommy Engblom
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-05/15:21

Re: Rondellkörning

Inläggav lordnisse » 2013-09-28/17:57

Skrämmande att så många är okunniga i vilka regler som gäller i en cirkulationsplats. Tack Gunnar för att du har orken att utbilda okunniga förare. För övrigt så håller jag med de flesta här,"lita bara på dig själva när du kör".
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-01/15:25

lordnisse skrev: ...lita bara på dig själva när du kör".

OT: Påminner mig om Hans Alfredsons limerick om den schizofrene och ensamme mannen, som i slutraden tröstar sig med: "Jag har i alla fall varandra."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-10-01/15:31

Bror Gårdelöf skrev: "Jag har i alla fall varandra."

Jo det stämmer ju lite i detta fall . " Jag och min MC " :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Putte Johansson » 2013-10-01/19:42

Bror Gårdelöf skrev:OT: Påminner mig om Hans Alfredsons limerick om den schizofrene och ensamme mannen, som i slutraden tröstar sig med: "Jag har i alla fall varandra."


OT +1
- Förut var jag schizofren - men vi mår bra nu...
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-10-08/14:42

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-08/15:20

Kul test - men jag hade verkligen blivit förvånad, om det varit tvärtom! En lösning med fyrvägsstopp, kontra ett alternativ, där man inte nödvändigtvis måste stanna alls, bör ju logiskt falla ut till den senare modellens fördel.

Till detta kommer förstås, att bilisternas personskaderisker är markant lägre i rondeller, eftersom eventuellt krockvåld som regel är av "offsettyp", medan risken för våld rakt från sidan eller rakt framifrån är större i en korsning.
"Krockar Du i en rondell, får Du åka till verkstaden. Krockar Du i en korsning, får Du åka till sjukhuset."
För oss hojåkare är situationen mer komplicerad - vilket framgår ovan och i andra trådar på Forum.

Ytterligare en fördel med rondellen borde vara mindre avgasutsläpp, eftersom ett fordon, som inte måste stannas, inte heller behöver ges så mycket gas, när det körs iväg igen. Med god översikt över en rondell och lite framförhållning, kan man inte sällan köra mjukt och bränslesnålt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2013-10-08/18:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav neutral » 2013-10-08/17:24

Självklart är rondeller bättre förutom på flödet även på alla punkter Bror nämner. Dock kan fyrvägsstopp förbättra en befintlig osäker korsning som av utrymmes- eller ekonomiska skäl inte kan byggas om till rondell. Ett exempel är här i Linköping där Östra länken nyligen blivit klar vilket till viss del påverkade en av portarna till Saab och i den korsningen tolkar många den ena vägen som "huvudled" och trots att vanlig högerregel gäller så körde de så fort på den ena vägen att en krock inte var långt borta, mycket gångare och cyklister korsar den vägen dessutom.

Upp med fyra stoppskyltar bara så var problemet löst!
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rondellkörning

Inläggav Konsument » 2013-10-12/10:41

Jag tycker folk tvekar i onödan innan de kör in i "cirkulationsplatser", går att få högre flöden om folk vore lite mer vakna/på.

Sedan är Göteborgs uppdaterade cirkulationsplatser, som kompletterats med en kollektiv huvudled rakt genom rondellen, ganska intressanta. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-12/10:48

Om reglerna gjorde så att det verkligen är skyltarna som gällde i rondellerna och övriga sätt att köra i dem gav böter hade reglementet varit enkelt att förstå
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-12/12:41

Konsument skrev:Sedan är Göteborgs uppdaterade cirkulationsplatser, som kompletterats med en kollektiv huvudled rakt genom rondellen, ganska intressanta. ;-)


Överhuvud taget är de kollektiva huvudlederna i Göteborg "intressanta". Det verkar ha gått väldigt fort när de planerades, eller så har någon haft otur när hen tänkte. :shock:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Konsument » 2013-10-12/19:23

Inget är omöjligt i Muteborg! ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-12/21:24

Konsument skrev:Inget är omöjligt i Muteborg! ;-)

hehehe.
Göran Johansson var en skön snubbe. Kallade sitt "minister styre" för Göteborgs anda.
Han presenterade i tv eller i radio hur han gjorde för att få till Gbg operan. Och han bröt nog mot alla lagar o regler som fanns.
Och nu har vi en Opera som mig veterligen går back.
Få vill ju se skiten de visar där, så de kunde stannat på Storan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rondellkörning

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-12/21:33

Hoppas detta inte upprör någon..

Hittade Mythbusters "test" av 4-vägs korsning som är det som gäller generellt i USA och Rondell som är stort i Europa, vem vinner?

http://www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Nu är detta en en-filig rondell iofs.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-12/21:49

Dennis Johansson skrev:
Konsument skrev:Inget är omöjligt i Muteborg! ;-)

hehehe.
Göran Johansson var en skön snubbe. Kallade sitt "minister styre" för Göteborgs anda.
Han presenterade i tv eller i radio hur han gjorde för att få till Gbg operan. Och han bröt nog mot alla lagar o regler som fanns.
Och nu har vi en Opera som mig veterligen går back.
Få vill ju se skiten de visar där, så de kunde stannat på Storan.


Enligt Västra Götalandsregionens statistik har Göteborgsoperan för besöksstatistiken ut så här:
år antal besök
2000 241 000
2002 244 000
2004 247 000
2006 239 000
2008 240 000
2010 210 000

Det framgår inte om det är per tvåårsperiod eller per år men statistik finns bara vartannat år. I vilket fall som helst blir det över 100 000 besökare per år, det vill jag inte kalla "få".

Att sen kalla det som spelas där för "skit" återspeglar knappast något objektivt faktum, snarare dina egna preferenser. Det finns säkert många som skulle kalla det du tycker om att titta och lyssna på för "skit". Själv uppskattar jag både opera, teater, hårdrock, jazz och en massa annat, det enda jag skulle våga mig på att kalla för "skit", om jag försöker vara ärlig och rättvis, är jinglesarna de spelar till tv-reklamen.

I övrigt kan jag instämma i din beskrivning av Göran Johansson.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-12/21:55

Så mycket besökare och tydligen ändå går back. :shock:
Och det är ju inte gratis heller.

Ja det är upp till var och en. Been there, done that. Betalar aldrig för att gå dit igen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-12/23:31

Åter till trådrubriken. Ytterligare en nybyggd, tvåfilig rondell i Linköping har på minst två ställen två filer i utfarterna. Utifrån gällande regelverk borde så inte vara fallet, för den, som håller sig till vänsterfilen i rondellen och sedan kör ut ur densamma i vänsterfilen, har gjort fel! Så varför finns två filer i utfarterna?

Nu spelar det måhända mindre roll i praktiken, så länge man i egenskap av trafikant i vänsterfilen har koll på, vad som sker i högerditon. En otvetydig fördel med rondeller är ju, att om högerfilen är upptagen, och man missar en utfart, är det bara att köra vidare och ta den på nästa varv.
(Norgehistorian säger "max fem varv", och vid de laget bör man rimligen ha lyckats.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst