Däck

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2015-01-14/12:32

Håller detta för om man kommer över lite "tysk öl" kallas väl den för "fulöl" eller :mrgreen:

Edit: Nä nu spårade det väl ur lite , kanske :? :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-14/12:37

Den häller du väl i där det står "Öl" på motorn?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/12:51

Kapten Stofil skrev:Då finns det ju OE-däck. Går de att köpa på öppna marknaden, om jag absolut skulle vilja ha sådana?


Ja, de finns bla på Däckonline.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/12:54

Hasse Gustafsson skrev:Obs Originaldäck måste pumoas med Tysk luft, BMW garanterar inte rundheten om
däcken pumpas med fulluft 8-)


Taiwanesiska däck fyllda med tysk luft?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav HåkanH » 2015-01-14/13:00

Kapten Stofil skrev:Nu har det varit en hel massa kommentarer på Håkans inlägg, där ni totalt missat vad Håkan sa. Han sa inte att "OE-däcken" skulle ha sämre kvailté än "eftermarknadsdäcken". Vad han faktiskt sa, var att "OE-däcken" kunde vara optimerade för en specifik MC-modell, enligt artikeln, och därmed kanske inte optimala för den MC man tänkte sätta dem på.

Huruvida detta är bullshit som presenteras som fakta av däckleverantörer som är rädda för att deras marknad håller på att försvinna, eller inte, vet jag inte, men helt otänkbart låter det inte. Eller så är det som sagt nonsens. Men Håkans kommentar gällde inte kvalitetsskillnader, utan något helt annat.

TACK Jonas, du verkar vara den enda som förstod vad jag skrev!

En del verkar tro att mitt inlägg är nån uppmaning till att inte handla däck via e-handeln, men så är det verkligen inte. Jag tänker själv köpa nya däck den vägen!
Dock tycker jag f.f. att det var bra att bli uppmärksammad på detta.
Jag skrev inlägget med den tanken, att om någon inte läst artikeln i Bike, så kan det vara bra att få
veta ändå! Nån "missriktad omtanke" att ingen ska behöva få "fel däck" vid e-handel!

Att sen de flesta verkar tycka att det är ren "bullshit", det får stå för dem!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/13:35

Hej på er däcksentusiaster,
Även jag måste ge mig in i diskussionen.

"The vehicle and tire manufacturer's goal is to make it easier for the owners to identify and select exact replacements when the Original Equipment tires wear out because matching the original tires exactly helps maintain the vehicle's intended personality."

Thomas Stadins inlägg om Metzeler säger väl sanningen! Däck utvecklas mot mer eller mindre precisa målgrupper.

Jag har en del intryck från de besök jag gjort hos en däcktillverkare som har ett utvecklingscentrum i Luxemburg. Vid ett tillfälle hade man en förseriebil från Peugeot inne i syfte att ta fram ett lämpligt OE-däck. Bilen var instrumenterad så att den liknade en julgran. Vi ett annat tillfälle jobbade man med en Maserati, där man hade svårt att få till det vid 230 km/tim! Jag hörde också att BMW var en krävande kund. Det hade mycket höga krav på rundheten, vilket betydde att de fick plocka sina däck först ur produktionen. Det som blev över gick till andra mindre krävande bilfabrikanter. Som jag uppfattade det så sker även affärer med eftermarknadsledet på liknande sätt. Alla köper däck utifrån en köpspecifikation.

Min konklusion blir:
1. OE-däck måste vara det bästa valet.
2. Individuella OE-däck avsedda för en viss cykel kan också skilja sig åt allt efter hur snävt man specificerat däcket vid upphandlingen.
3. Eftermarknadsdäck har sin egen mer eller mindre motorcykelspecifika specifikation.

Och för den som inte tror att OE-däck skall vara det bästa valet:

LÄS NEDAN

Does it really make a difference?

Since 1990, J.D. Power and Associates has conducted an annual Original Equipment Tire Satisfaction Study to report on how consumers rate their satisfaction with Original Equipment tires on their one-, two- or three-year-old vehicles. The study conducted in 2002 was based on the experiences and opinions of more than 33,700 drivers. The study includes a nationally representative sample of all makes and models of passenger cars, vans, pickup trucks and sport utility vehicles sold in the U.S.

The study monitors consumer perceptions regarding tire quality, performance, brand image and service. Results are calculated using a tire satisfaction index that includes five factors: product quality, long-term performance, situational performance, design and winter traction. The 2002 study found Michelin brand products achieve the highest tire index score with passenger car and light truck drivers.

Maintaining high customer satisfaction is key to vehicle and tire manufacturers alike. Vehicle manufacturers benefit from higher vehicle satisfaction ratings, and tire manufacturers that have high levels of driver satisfaction also have the highest percentage of drivers who report that they intend to buy that same tire brand in the future. Among year-one owners, more than 60 percent of the drivers on OE Michelin report that they plan to repurchase Michelin tires in the future, the highest repurchase intention of all tire brands.

Additionally, the vehicle manufacturers have learned that if the driver is satisfied with their tires they are also likely to be satisfied with their vehicle, increasing their intent to repurchase the same brand of vehicle in the future.





Since tires play such an important roll in establishing the personality of a vehicle, numerous vehicle manufacturers require their tire suppliers identify some or all of their Original Equipment (OE) tires with symbols or codes branded on the sidewalls that confirm the tire's original use.

The vehicle and tire manufacturer's goal is to make it easier for the owners to identify and select exact replacements when the Original Equipment tires wear out because matching the original tires exactly helps maintain the vehicle's intended personality.

Unfortunately many vehicles wear out tires in pairs (rather than sets of four) due to a lack of maintenance or when equivalent tread wear can't be achieved through periodic tire rotation. While it can't make up for performance differences due to tread depth, it is most important to match new tires to those originally used on the vehicle when replacing tires in pairs.

The following list provides the symbols or codes currently in use:


Make

Vehicle

Symbols/Codes

Aston Martin Some Vehicles AMS
AM2
AM8
AM9
AMR
AMX
Audi Some Vehicles A
AO
RO1
RO2
AOE (Reduced-Range Extended Mobility Tire)
Bentley Some Vehicles "B" in a circle
B
B1
BC
BL
BMW Some Vehicles 5-Pointed Star Symbol
Chrysler Some Dodge Viper C1
Ferrari Some Vehicles F
K-1
K-2
General Motors All Vehicles TPC SPEC (Tire Performance Criteria Specification)
TPC SPEC 1156 M+S (All Season Tires)
TPC SPEC 1156 (Non All Season Tires)
Honda Acura NSX H-0 (H-Zero)
H-1 (H-One)
Hyundai Some Vehicles H
Jaguar Some Vehicles J
"J" in a circle
Lamborghini Some Vehicles L
Lotus Some Vehicles LTS
Maserati Some Vehicles MGT
McLaren All Vehicles MC
MC1
Mercedes Some Vehicles MO
MO1
MOE (Reduced-Range Extended Mobility Tire)
Mini Some Vehicles 5-Pointed Star Symbol
Porsche All Vehicles N-0 (N-Zero)
N-1 (N-One)
N-2 (N-Two)
N-3 (N-Three)
N-4 (N-Four)
N-5 (N-Five)
N-6 (N-Six)
Volkswagen Some Vehicles A
VO

The numerical escalation of Porsche N-Spec tires reflect either enhancements to the previous generation of the same tire model, or a change in the design specifications of a tire model used on a current Porsche vehicle to better complement the needs of a new Porsche vehicle.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/13:46

Allan Ericsson skrev:Vi ett annat tillfälle jobbade man med en Maserati, där man hade svårt att få till det vid 230 km/tim! Jag hörde också att BMW var en krävande kund. Det hade mycket höga krav på rundheten, vilket betydde att de fick plocka sina däck först ur produktionen. Det som blev över gick till andra mindre krävande bilfabrikanter.

Få se nu: Det betyder alltså, att däcken har exakt samma beteckning, men OE skulle utgöra de allra bästa produkterna med den beteckningen? "Russinen i kakan"? Övriga svålar ligger inom tillverkarens specifikation, men är inte riktigt lika bra?
Nå - det låter ju i alla fall möjligt. Men troligt?

Kvar står problemet, när dessa svålar behöver bytas. Hur vet man, att däckfirman verkligen har "russinen i kakan" hemma? I fordonsspecen står ju bara rekommendationer om lämpliga däck - inte att man måste ha OE-versionen av dessa däck! Och hur vet däckhandlaren, att han faktiskt fått OE-däck av tillverkaren? Det syns ju inte på dem! Och vilka handlare får de däck, som ser exakt likadana ut men inte är lika bra? Låter rätt skumt.

Tar man Maserati- eller BMW-analogin ovan, borde det i princip bara vara möjligt att köpa OE-däck från respektive Maserati- eller BMW-handlare, för de skulle förstås kunna se till, att de har "russinen i kakan".

Till det kommer förstås, att när min hoj tillverkades - 2002 - fanns inga av dagens bästa däck! Ändå är det rimligt att anta, att dagens bästa sporttouringdäck är överlägsna dem, som rekommenderades, när min hoj var ny. Så vart leder detta?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-01-14/14:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/14:04

För egen del tittar jag alltid i MOTORRADs däcktester. Jag väljer däck utifrån de parametrar som jag anser är viktiga för mig, alltså inte per automatik testsegraren. Våtgrepp och kurvstabilitet anser jag vara viktigare än tex komfort och livslängd.
Utvecklingen går snabbt och gamla konstruktioner är vanligen passé så snart efterträdaren finns på marknaden.

Om jag beställer ett OE-däck till en 10 år gammal mc, riskerar jag då inte:

1) att få ett däck som är konstruerat för väldigt längesedan?
2) ...som dessutom har legat och torkat på någon hylla under många år?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-14/14:11

Här får man lära sig mycket nytt!
Jag "backar" gärna från min tidigare åsikt om att artikeln om OE-resp. eftermarknadsdäck var REN marknadsföring emot befintliga nätsiter, men ni måste hålla med om att otydligheten var stor.
Men skall man tolka hela denna diskussion så att de däck exempelvis BMW rekommenderar/levererar på sina mc är de absolut bästa valen?
För att ta ett konkret fall: I en tråd har diskuterats förträffligheten av Michelin Pilot Road 4, Trail. Där påpekades att just beteckningen Trail skulle passa mc av GS-modell. Skulle ett sådant däcksval vara en chansning på en R1200 GS Lc, eftersom BMW inte levererar dessa däck på den modellen?
Den här diskussionen påminner mig om föreläsaren som startade sitt anförande med att säga: Det här verkar ganska enkelt, men vänta bara tills jag förklarat hur det ligger till!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Däck

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-14/14:12

Min slutsats: till en ny eller nästan ny mc köper man OE-däck, till fossil som min köper jag så nytt och modernt som går att hitta till rätt pris, med de egenskaper jag anser är viktiga.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Däck

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-14/14:21

Det skribenten glömde skriva var att vid lagliga hastigheter med en körstil med goda marginaler (som givetvis vi alla kör på svenska vägar) så lär det vara svårt att upptäcka att man köpte fel däck.

Men kör du på bana och vill få ur maximalt ur däcket så är det givetvis otroligt viktigt att man har rätt däck till sin mc. Men.......

En förare som kan få ur maximalt ur ett däck. Han/hon vet vilka sulor som skall sitta på också. Så detta är ett icke problem. Utan ren skrämselpropaganda.

Sen allvarligt. Hur många gånger har man inte gått in till en mc butik och dom rekommenderat ett däck dom har på hyllan. Och som dom omöjligt har kollat är precis framtaget till min maskin (körde V-STROM på den tiden). Har hänt mej fler än två gånger och jag torde inte vara ensam.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däck

Inläggav neutral » 2015-01-14/14:26

Thomas Stadin skrev:Om jag beställer ett OE-däck till en 10 år gammal mc, riskerar jag då inte:

1) att få ett däck som är konstruerat för väldigt längesedan?
2) ...som dessutom har legat och torkat på någon hylla under många år?

Jo, och det är väl därför Porsche höjer sitt N-nummer då och då, se Allans post. Om andra gör det vet jag inte.

OE för mig är ett däck som är anpassat för en viss modell bil/mc och precis som Håkan är inne på ska man inte köpa det till en annan modell. Men som du är inne på är det tveksamt att köpa det överhuvudtaget när tiden går. De flesta bilar/mc har inte särskilda OE-däck heller, varför skulle de behöva det?

Porsches N-märkning är stämplad på däckens sida precis som övrig information, OE-däck är alltså ingen hemlighet som endast våra otroligt kompetenta lokala däckhandlare känner till. :)
Senast redigerad av neutral 2015-01-14/14:27, redigerad totalt 1 gång.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/14:26

Finns alltså skillnader i däckens märkning, hamnar vi i en helt annan diskussion.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-01-14/14:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-14/14:31

Jag skall till viss del svara på min egen fråga ovan, men också peka på hur "otydliga" rekommendationerna är.
På BMW:s hemsida finns nu följande däcksrekommendationer för R 1200 GS, K50, Model code: 0A01

Continental
TKC 80 Twinduro M+S 120/70-19 M/C 60Q TL TKC 80 Twinduro M+S 170/60 B17 M/C 72Q TL
Trail Attack 2 120/70 R19 M/C 60V TL Trail Attack 2 170/60 R17 M/C 72V TL

Michelin
Anakee 3 Front 120/70 R19 M/C 60V TL/TT Anakee 3 Rear 170/60 R17 M/C 72V TL/TT
BMW Motorrad recommends obtaining a clearance certificate from the tyre manufacturer and keeping this certificate with the vehicle at all times.

Men min mc levererades (2013)med Metzlers Tourance Next!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Däck

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-14/14:36

Bror Gårdelöf skrev:Men - började inte den hela här diskussionen med, att till synes exakt likadana däck påstås hålla olika kvalitetsnivåer, beroende på var man köper dem? Att "däckhandlare IRL" säljer bättre svålar än näthandlare, trots att det handlar om däck med exakt samma beteckning? Det finner jag fortfarande milt uttryckt egendomligt!


Nej, återigen, Håkan sa inget om kvalitet! Så här skrev han:

Du beställer ett visst märke och dimension. När däcket anländer är det rätt märke och rätt dimension
men...med lite otur har du fått hem ett OE-däck.
Inget fel på däcket i.o.f.s. men det är ett däck som är tillverkat för en speciellt märke/mc-modell, alltså
gjort för att passa just den cykelns egenskaper. Det passar troligen inte alls till din cykel!


Egenskaper, inte kvalitet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Däck

Inläggav neutral » 2015-01-14/14:38

Bror Gårdelöf skrev:Men - började inte den hela här diskussionen med, att till synes exakt likadana däck påstås hålla olika kvalitetsnivåer, beroende på var man köper dem? Att "däckhandlare IRL" säljer bättre svålar än näthandlare, trots att det handlar om däck med exakt samma beteckning? Det finner jag fortfarande milt uttryckt egendomligt!

Det är väl det artikeln syftade till, att bara den lokala handlaren vet hur man skiljer de rätta däcken från de usla. Skillnaden är stor, för att inte säga livsavgörande (!) och bara man betalar 50% mer så är man säker. :mrgreen:

Det roliga är också tycker jag att om jag kommer ihåg rätt från artikeln så skulle man alltid köpa eftermarknadsdäck men vår diskussion här har hamnat i att man alltid ska köpa OE-däck. :D
Senast redigerad av neutral 2015-01-14/14:38, redigerad totalt 1 gång.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Däck

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-14/14:38

Svar till Bror:
Om det gäller artikel så var det mer att t.ex. Honda hade en egen smet som ansågs vara optimerad för deras hoj. Medans t.ex. Pirelli hade en std smet som var bra för de flesta andra.

Och att man som idiot till konsument inte fattar detta. Och skulle så fort det blev en kurva skulle du vurpa och dö! ;)

Men om du valde däck t.ex. hos däckonline utan att ange däck dimension utan knappade in vilken hoj du har. Så fick du rätt däck med rätt blandning. Men det tyckte skribenten inte var ok och jag inte minns fel så tyckte inte Duells representant det inte var bra. För tänk om dom gör fel..... Som om inte det sker fel hos svenska leverantörer.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/14:39

Jag måste försöka svara på Brors undringar:
Från däcktillverkarens sida ser jag OE-däck, som de däck som skall gå direkt till fordonstillverkarens produktion. Hur generalagenter i varje land agerar, när det gäller eftermarknadsdäck, har jag ingen aning om. Ser de till att tillhandahålla OE eller nöjer man sig att köpa "dussinvara"? Jag kan tänka mig att den fordonstillverkare som har en lite snålare budget än vad BMW har, kan välja att köpa OE-däck, på BMW-specen, sånär som att man tillåter större avvikelser från nominella data. (Notera: Det kan fortfarande finnas många russin kvar i kakan, sedan BMW plockat sina russin.)

Vad däcksfirman har ges ju av hur man valt att köpa däck. Kan de få fram OE-däck, så är det väl bra, annars får man ta det som erbjuds.

JA, vart leder detta? Jag säger bara: När man köper en ny cykel, så får man nog ett bra däck. När man sedan hänvisas till eftermarknaden, så hamnar man i dimmorna:
1. När jag bytte ut mina originaldäck till eftermarknadsdäck, köpta med tilläggsmärkningen (M) av akt. BMW-handrare i Tyskland, tyckte jag att jag bytte ner mig, trots att däcktesterna påstod att jag bytt upp mig.=> Jag har monterat tillbaka mina originaldäck och sliter lite till på dem.
2. För ett antal år sedan beställde jag nya Michelin-däck till min bil. (Lågprisbutik). Det visade sig att fiman inte kunde leverera men erbjöd mig ett "mycket bättre GoodYear-däck" till bra pris, som kompensation. När jag så slitit ner dessa och skulle byta fick jag höra att mina "värstingdäck" inte ens fick säljas via orinarie inköpskanaler i Sverige. Däcken var avsedda för Sydostasien.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-14/14:45

Lars-Erik Holmberg skrev:Men skall man tolka hela denna diskussion så att de däck exempelvis BMW rekommenderar/levererar på sina mc är de absolut bästa valen?


Så här tror jag det ligger till: BMW testar ett antal olika däck från olika tillverkare när man utvecklar en mc-modell. Man väljer ut ett antal däck som ger mc:n de egenskaper och körupplevelse man vill att den ska ha, utifrån tänkt marknad, körförhållanden, vägtyper, förarens egenskaper och preferenser, användningsområde m.m. Sedan förhandlar man med leverantörerna av de valda däcken om priser och villkor för årets/några års produktion och reservdelsförsörjning. Man sluter avtal med ett par av leverantörer som erbjuder den bästa dealen för BMW. Dessa däck blir OE-däcken för den modellen.

Sålunda kan det finnas andra däck som ger i princip samma köregenskaper, men som inte valts av BMW p g a att de blev för dyra. Det kan också finnas andra däck som är bättre för just din körstil eller de vägar just du kör på, men som inte heller valts av BMW eftersom de inte gav rätt kompromiss för de val de gjort.

Men BMW kan garantera att med OE-däcken uppför sig mc:n så som de har tänkt sig, under de omständigheter de tänkt sig.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/14:58

Kapten Stofil: BRA.

Bara ett litet inlägg:
När det som i fallet BMW R12GS/LC är det fråga om en något större och vridmomentstarkare version av en tidigare model och däckstillverkarna känner att man inte har ett lämpligt däck att erbjuda, så väljer man att i SAMARABETE MED FORDONSTILLVERKAREN utveckla/modifiera ett däck som passar den nya cykeln. Detta däck hamnar då på fordonstillverkarens produktionslina.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2015-01-14/15:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/15:06

Inläggen ovan blev lite konstiga, för efter att Neutral påpekat, att det finns skillnader i däckens märkning, tyckte jag inte att mina tidigare rader behövde stå kvar.
Nu blev resultatet, att några skribenter kommenterar något, som inte längre finns på Forum! Inga problem för min del, men bara ett klarläggande här.

I övrigt känns Kaptens rader ovan helt okontroversiella. Precis så föreställer jag mig, att det går till, när fordonstillverkare väljer däck till sin nyproduktion.

I övrigt betyder "kvalitet" faktiskt just "egenskap" - även om vi med "kvalitetsprodukter" i regel menar saker, som har goda egenskaper, som regel bättre än någon sorts (imaginärt?) genomsnitt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-01-14/15:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/15:09

Lars-Erik Holmberg skrev:Men min mc levererades (2013)med Metzlers Tourance Next!


+1 :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-14/15:10

Bror Gårdelöf skrev:Finns alltså skillnader i däckens märkning, hamnar vi i en helt annan diskussion.


Precis det är ju det som är glasklart. Att vi som konsumenter inte kan läsa. Utan vi alltid gör fel och därför är hänvisad till en lokal mc handlare.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/15:23

Allan Ericsson skrev:Diagonaldäcket expanderar när farten ökar. Det betyder att kontaktytan mellan däck och väg flyttas framåt. Förutom att det rullar allt tyngre, så minskar försprånget mätt för kontaktytan. Ett radialdäck å andra sidan behåller sin form, när farten ökar. Försprånget blir alltså opåverkat. => Man måste tänka lite olika beroende på om man konstruerar styrgeometrin för diagonal- eller radialdäck.

För att hoppa tillbaka en bra bit: Stämmer verkligen detta? Jag kan köpa, att diagonaldäcket expanderar, men kontaktytan flyttas väl inte framåt? Den måste rimligen befinna sig rakt under hjulaxeln, oberoende av sin storlek.
Däremot håller jag med om, att försprånget påverkas av, att diametern ökar. (Hur mycket låter jag vara osagt.) Huruvida ändringen i försprång faktiskt ändrar köregenskaper och/eller -upplevelse, har jag ingen aning om - men att det är skillnad mellan diagonal- och radialdäck behöver knappast diskuteras.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/15:54

Bror,
Bara lite OT: jag påstår att KVALITET är liktydigt med förmågan att infria utlovade egenskaper. Prestanda, å andra sidan, är ett mätetal för egenskapen (toppfart=207 km/tim, utlovad livslängd=1500 mil, etc.).
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/16:37

No argument. Mitt påpekande gällde alltså, att begreppet "kvalitet" i grunden är "värdeneutralt" - men att vi i dagligt tal ofta ger det en positiv betydelse.
"Kvalitetsdäck" tolkas ju, som att däcken har goda egenskaper - bättre än något slags genomsnitt - men rent semantiskt är den tolkningen felaktig (och uttrycket i sig således meningslöst!).

Ett annat sådant ord är "etik" - som likaså i grunden är "värdeneutralt". Det får någon form av värde, först när man talar om vilken sorts etik man avser.
Nazismen hade mycket klara etiska principer - som de flesta av oss tar så stort avstånd från som möjligt.

Men ser man, hur ordet "etik" används i vardagslag, ges det en positiv klang.

Slut på OT för denna gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/16:46

Bror,
Jag försöker täcka upp mina påståenden, när det gäller styrgeometri för radial kontra diagonal:

Dunlop skriver såhär.

Can I change my tires from bias ply to radial or vice versa?
Bias and radial tires have significantly different dynamic properties. They deflect differently, create different cornering forces, have different damping characteristics, as well as other differences. In order for radial tires to be introduced into the two-wheel market, it was necessary to change certain characteristics of the motorcycle. The introduction of the radial tire led to such things as modified frames, wider wheels, new steering geometries and suspensions. Therefore, it is recommended that a motorcycle be used with the type of tire construction that it came with originally. If a change is to be made, then it should only be done if the motorcycle or tire manufacturer has approved the change. Above all, do not mix bias ply and radial tires on the same motorcycle unless it is with the approval of the motorcycle or tire manufacturer.

Tillägg, taget ur minnet: Diagonaldäcket har inte samma tangentiella styvhet ute vid slitbanan. När man sätter det i rotation slungas slitbanan ut. Ställ nu däckat på vägytan. Den utslungade stilbanan träffar då vägyytan allt längre fram allt eftersom hastigheten ökar. I bakänden, dvs. där slitbanan tappar sin markkontakt sker ingen förändring när hastigheten ökar. Att navet flyttas uppåt påverkar fram- och bakkant på samma sätt (förkortar kontaktytan när hastigheten ökar).
Så tror jag det var.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2015-01-14/17:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Daniel Bonnér » 2015-01-14/17:14

Känns det inte lite som samma typ av "affärsuppgörelse" som när motorcykeltillverkarna förordar en visst märke av olja. Oavsett olja eller däck så varierar detta över tid, även om den aktuella motorcykelmodellen är oförändrad.

Personligen så tror jag att köper man rätt dimension och konstruktion av ett välkänt märke så är man säker. Jag tror mer på den samlade erfarenheten av som exempel alla GS ägares erfarenheter som ventileras på forum och fikaplatser än vad som skrevs i en instruktionsbok 2004.

My five cents!
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/17:20

OT:
Det är tur att vi har vinter emellanåt så vi ges möjlighet att diskutera däck, olja, batterier service mm. :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/17:21

Daniel,
Jag tror ändock att vid utvecklingen av en helt ny motorcykelmodell, så sker ett nära samarbete mellan däcksutvecklare och motorcykelutvecklare. Detta resulterar i ett väl avstämt OE-däck.

När det gäller däck till mc-modeller som redan är i produktion, så blir det nog mer en affärsuppgörelse, och då står vi där i dimman.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/17:23

Allan Ericsson skrev:I bakänden, dvs. där slitbanan tappar sin markkontakt sker ingen förändring när hastigheten ökar. Att navet flyttas uppåt påverkar fram- och bakkant på samma sätt (förkortar kontaktytanhastigheten ökar).

Att styrgeometrin ändras med navets höjd över vägbanan ser jag som en självklarhet - i alla fall så länge framgaffeln lutar. ;)
Men varför sker ingen förändring av däckets kontakt med vägbanan även i bakkant, när rotationshastigheten ökar? Centrifugalkraften borde väl slunga ut däcket lika mycket i bakkant som i framkant? Dvs kontaktytan borde förlängas lika mycket bakåt som framåt!
Eller handlar det om, att en liten "vall" av gummi uppkommer framför däcket, så att kontaktytan förskjuts i förhållande till navet?

I övrigt delar jag Thomas Stadins åsikt, som den framförs i senaste inlägget ovan. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav SuperMek » 2015-01-14/17:47

Thomas Stadin skrev:OT:
Det är tur att vi har vinter emellanåt så vi ges möjlighet att diskutera däck, olja, batterier service mm. :)

Vad ska vi annars göra hela långa kalla vintern? Vi kan ju inte bara sitta i garaget och köra läppfladder hela dagarna! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Däck

Inläggav Marie » 2015-01-14/17:51

Hasse Gustafsson skrev:
Kapten Stofil skrev:Då finns det ju OE-däck. Går de att köpa på öppna marknaden, om jag absolut skulle vilja ha sådana?

Obs Originaldäck måste pumoas med Tysk luft, BMW garanterar inte rundheten om
däcken pumpas med fulluft 8-)


Tänk på att det är skillnad på Berliner Luft och Alpenluft också..... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2015-01-14/18:46

SuperMek skrev:
Thomas Stadin skrev:OT:
Det är tur att vi har vinter emellanåt så vi ges möjlighet att diskutera däck, olja, batterier service mm. :)

Vad ska vi annars göra hela långa kalla vintern? Vi kan ju inte bara sitta i garaget och köra läppfladder hela dagarna! ;-)

Dagens ASGARV :D :D :D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav HåkanH » 2015-01-14/19:16

SuperMek skrev:Vad ska vi annars göra hela långa kalla vintern? Vi kan ju inte bara sitta i garaget och köra läppfladder hela dagarna! ;)

Ahaa, en oprövad variant...det får jag testa! :)
För min del brukar jag ligga på rygg på kökssoffan och pilla navelludd!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2015-01-14/19:20

Kökssoffan ! :?:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/20:24

Bror Gårdelöf skrev:[Eller handlar det om, att en liten "vall" av gummi uppkommer framför däcket, så att kontaktytan förskjuts i förhållande till navet?

Javisst, så var förklaringen.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/20:35

OK - om det är förklaringen, så köper jag det hela.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/21:41

Allan Ericsson skrev:Daniel,
Jag tror ändock att vid utvecklingen av en helt ny motorcykelmodell, så sker ett nära samarbete mellan däcksutvecklare och motorcykelutvecklare. Detta resulterar i ett väl avstämt OE-däck.

När det gäller däck till mc-modeller som redan är i produktion, så blir det nog mer en affärsuppgörelse, och då står vi där i dimman.
/Allan


Jag tror lite annorlunda.
Förstahandsvalet är alltid en befintlig eller kommande standardlösning som uppfyller spec och target price från en preferred supplier.
Hittar man inget sådant däck låter man en av tillverkarna ta fram ett sådant OE-däck som uppfyller kraven (tex med styvare stomme eller billigare om årsvolymen finns).
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav neutral » 2015-01-14/22:10

Thomas Stadin skrev:Jag tror lite annorlunda.
Förstahandsvalet är alltid en befintlig eller kommande standardlösning som uppfyller spec och target price från en preferred supplier.
Hittar man inget sådant däck låter man en av tillverkarna ta fram ett sådant OE-däck som uppfyller kraven (tex med styvare stomme eller billigare om årsvolymen finns).

Precis. Finns ingen anledning att alla fordon ska ha specialdäck. Att man föreskriver något i instruktionsboken innebär bara att de testat den produkten, inte att den är speciellt gjord för min hoj. Det finns ju redan dimension, lastindex och fartindex att specificera.

Min F800GS har samma dimension (150/70-17) på bakdäcket som R1200GS och jag antar att TKC80 står i instruktionsboken för båda hojarna som ett rekommenderat däck. Skulle då mitt TKC80 vara ett helt annat än ett TKC80 till en R1200GS? Skulle inte tro det.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Däck

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-14/23:02

Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/23:57

Nej,
Jag tror fortfarande att jag får vad jag beställer (och kommer att hålla ögonen öppna)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-01-15/07:06

Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan

Är det någon som varit hos BMW-handlaren och försökt köpa OE-däck?
Däcken jag köpt på däckonline har alltid varit bra. Eller jag kan inte bedöma skillnad.
Skulle var kul att göra ett blindtest bland experterna på Bike, jag tror inte
det går att få fram någon skillnad.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/07:19

Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan

Jag har inte läst artikeln, men utifrån vad som refereras här, låter det mer än egendomligt. Det blir väl till att fråga efter OE-däck, nästa gång det är dags - och kolla in reaktionen. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-15/07:34

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan

Jag har inte läst artikeln, men utifrån vad som refereras här, låter det mer än egendomligt. Det blir väl till att fråga efter OE-däck, nästa gång det är dags - och kolla in reaktionen. ;-)

Skulle vilja vara flugan på väggen då och se deras reaktion. :mrgreen:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däck

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/10:54

Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Däck

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-15/11:08

Kapten Stofil skrev:Ungefär så här kanske

https://www.youtube.com/watch?v=NQp1QubkLbY


:D :D :D
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/12:02

Aaaahhhh! Macken!

Prova gärna att göra som jag; Fråga vid tillfälle folk, som var med på den tiden, hur många TV-program serien Macken bestod av. De vanligaste svaren ligger mellan tio och femtio.

Rätt svar är sex. Sex halvtimmeslånga program, som blev en ikon i svensk humor!
(Sedan gjorde man en film också, men det är en annan historia.)

I en TV-intervju för ett antal år sedan berättade Claes Eriksson, att Macken från början var lite annorlunda tänkt, "men när vi fick se, vad Anders gjorde av Roy, blev resultatet något helt annat". (Högst sannolikt ett icke ordagrant citat.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Kovlingen » 2015-01-15/12:22

Denna låt brukar vi nynna på i tid och otid på våra resor :D
https://www.youtube.com/watch?v=E0Aj37ml8QI
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/23:04

Ack ja! Dessutom kan ju finaldelen av det numret sammanfattas med "Alle man på däck"!:D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst