KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-10/09:51

Nu provar jag med att få igång en tråd som handlar om vad man kan få ut av att köra KNIX.

Jo, igår kväll körde jag på Rörken (Uppsala). Jag valde blå grupp, där vi körde 3*15 min med endast en hand på styret plus 15 min med båda händerna på styret. Om jag tillför kravet på att inte bromsa, så blir min reflektion, att det där med att låta vänsterhanden vila och att köra utan att bromsa, tvingade mig att välja spår på ett noggrant sätt (parabelformade svängar istället för muttersvängar eller päronsvängar?) samt att se till att hålla spåret hela tiden. Och vad medförde detta då? Jo, att jag måste vara stabil i min position på cykeln och vara planerande med blicken. Dessutom måste jag naturligtvis sköta motorbromsning och gaspådrag med omsorg. Det hela kändes bra och jag fick en känsla av att jag höll förvånansvärt högt tempo.

Då jag övergick till att köra med båda händerna på styret och tillät mig att bromsa och bära mig åt med full frihet, så blev det bara en oroligare körning med korrektioner lite här och där, utan att tempot ökade. Nästa steg i min strävan efter att lära mig köra motorcykel blir då att bygga vidare steg för steg. (= Knix ger mersmak.)

Sedan måste man komma ihåg att Knix innebär körning på mötesfri väg med välkänd sträckning och karaktär men det hindrar en inte från att öva utifrån den miljö som en gokart-bana erbjuder. Att verklig trafikmiljö kan vara så mycket mer nyanserad och komplex får man inte glömma bort.

Skall vi ta lite bakdäck (2.5 Bar) också!
Fenomen som jag råkar ut för vid utgång ur kurva på 2:ans växel (R1200GS -10), både på KNIX och på serpentinvägar:
Bridgestone Battle Wing (origiginalmonterat): OK
Metzeler Tourance EXP M (anpassat EXP för R1200GS): Driver ut (överstyr) och kan börja tugga.
Metzeler Tourance NEXT: Tuggar inte som EXP men driver ut en aning (överstyr en aning).

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav JANHA » 2016-05-10/17:03

Kör också Knix på Rörken ibland. Tycker det är bra.

Det som du skriver om nyttan med att köra med en hand är säkert helt rätt. Det betvivlar jag inte en sekund på.

Men faaen va tråkigt att lägga hela 3 st pass av totalt 4 pass på att köra med en hand........nej tack.
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2016-05-10/17:12

JANHA skrev:Kör också Knix på Rörken ibland. Tycker det är bra.

Det som du skriver om nyttan med att köra med en hand är säkert helt rätt. Det betvivlar jag inte en sekund på.

Men faaen va tråkigt att lägga hela 3 st pass av totalt 4 pass på att köra med en hand........nej tack.


Medan jag övningskörde körde jag säkert 150 mil med bara en hand... Och efteråt gör jag det gärna både nu och då.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Mimmi » 2016-05-10/20:11

Hej!

Ni som tycker om att köra med bara en hand på styret bör ha i åtanke att om Ni kommer till Italien är det dryga böter på att köra med en hand. Lagen där tillåter endast att man släpper styret för att kunna utföra något som för fordonets framförande kräver detta, exempelvis växla om man har tankmonterad växelspak. Att hälsa på en mötande motorcyklist med en gest eller vinkning som är så vanligt förekommande överallt faller exempelvis under det som är straffbart.
Man bör även ha i minnet att italienska polisen inte är så hågad att se genom fingrarna med några som helst lagöverträdelser.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav JANHA » 2016-05-10/21:06

Om jag bortser från att jag tycker det är extremt vansinnigt tråkigt att köra mc med en hand(har tvingats runt på Rörken, Eskilstuna, Sviesta, Gelleråsen, Arlanda TT med en hand), så är det en intressant frågeställning gällande nyttan med denna övning. SMC gillar enhandskörning det är fullt klart.

Men jag var på en storbana på kurs med ett annat företag. Jag hade två väldigt välrenommerade och erfarna förare som instruktörer. Dom förkastade helt och fullständigt idèn att köra/öva med en hand överhuvudtaget.

Undra om det finns något egentligt evidens baserat underlag för nyttan att träna på på att köra med en hand. Eller är det bara en gammal tradition som ingen vågar utmana, i synnerhet när det är SMC som använder utbildningsmetoden.

Exempelvis under årtionden skulle fotbollsspelare lufsa ett flertal km för att skaffa sig kondition. Idag är det bevisat med hjälp av evidensbaserade metoder att fotbollskondition skaffas med hjälp av helt andra träningsmetoder. Trots detta finns det flera tränare som ännu lever kvar i de gamla metoderna.

Detta är absolut ingen stor fråga. Men om jag på Rörken fått instruktioner att köra 3 pass av totalt 4 pass med en hand, då hade jag klart och ljudligt protesterat. 1 pass kan jag stå ut med men inte 3 pass.

Men om jag bortser från enhandskörningen så håller jag helt med trådskaparen att KNIX är roligt. Och jag kör för det är roligt.
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-05-10/21:57

Nyttan med att köra med en hand på styret är framför allt att lära sig sitta rätt och inte hänga på styret. Styret är inte ett handtag att hålla sig i utan nåt man använder för att kontrollera sin motorcykel. Enligt SMC.

Men även jag ifrågasätter om man skall köra 3 av 4 pass med en hand på styret. Mest för att det kan skrämma iväg folk och Knix skall vara kul också. Men å andra sidan, har man jobbat upp sig till blå grupp borde man kanske vara mogen och erfaren nog att uppskatta knix som ett tillfälle att lära sig.

Nästa steg är att bromsa med en hand på styret.

/Fredric
PS. Italienarnas ide om händer på styret tyder på kunskapsluckor hos lagstiftarna. (Fast det kanske ligger nåt annat bakom, som t.ex. ett försök att stävja farligt beteende som stuntlekar på allmänna gator)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2016-05-10/22:13

Jag upplever nyttan stor med att hålla en hand på styret:

Dels sitter man rätt
Dels slappnar man av i armar och överkropp
Dels bromsar man rätt
Dels styr man rätt

Jag upplever att man blir mer "ett med hojen".

Bild
(Fotograf Mikael Törnkvist, Luleå)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-10/22:32

Andra övningar där enhandskörning kan användas är för att få en känsla för "motstyrning" och vid "högfartsbroms inför kurva".

Så här säger SMC's Råd och Riktlinjer

Motstyrning:
"Instruktören leder en diskussion med deltagarna om hur motstyrning fungerar och varför motorcykeln svänger i en kurva. Instruktören belyser också vilka fördelar föraren har av att kunna svänga snabbt.
Deltagarna får öva på att motstyra med en hand på styret för att göra dem medvetna om att de redan aktivt använder motstyrning. Enhandsövningen kan de göra de första varven och därefter hålla med båda händerna på styret och aktivt träna motstyrning...

Deltagaren håller i styret med en hand, företrädesvis höger hand och fäller fram överkroppen lätt för att få underarmen horisontell och axel partiet stilla och parallellt med hjulaxlarna. Deltagaren övar på att trycka och dra i styret för att få en känsla hur de egentligen styr motorcykeln in i kurvan."

Högfartsbroms:
"Öka förarens förmåga att bromsa motorcykeln på ett snabbt och säkert sätt. Denna övning har fokus på högfartsbroms inför kurva. Broms till stillastående är därmed inget krav, det ingår i grundutbildningen. Målet är att belysa skillnaden mellan fram- och bakbroms. Ge deltagarna en förståelse för fördelen med att ha gyroeffekten från bakhjulet vid en framhjulslåsning. Förmedla grunderna för en bra sittposition, blick samt ansättning av bromsen...

Instruktören illustrerar fysiskt, samt leder en diskussion med deltagarna, om sittposition, blick och ansättning vid högfartsinbromsning. Deltagaren övar på högfartsinbromsningar inför kurva med fokus på sittposition, blick och ansättning. Deltagarna kan med fördel köra med en hand på styret de första varven för att öva på att förankra sig i motorcykeln med benen vid hård inbromsning."
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-11/09:24

Tack för reflektionerna och synpunkterna. Fredric, jag såg dig och din röda mc men fick inte tillfälle att ta kontakt med dig.

Jag led inte det minsta av att köra tre pass med bara högerhanden på styret. Jag kan tänka mig att fortsätta att nöta, så att det framtvingade körsättet vandrar ner i ryggraden. (Jag samlar på olika körtekniker, som jag vill kunna lyfta fram efter behov, när jag är ute med min GS. Det gäller bara att välja rätt teknik för rådande situation. Samt att plocka bort de dåliga teknikerna.)

Det som ger mig en viss oro med denna övning är dock att jag succesivt ökade ingångshastigheten i kurvorna, samtidigt som jag blev alltmer avslappnad och kanske mer sovande. Vid ett tillfälle var stöveln i kontakt med asfalten. Jag vill inte gå så långt att jag lägger i ett cylinderskydd i asfalten eller i kantstenen, då jag bara har en hand på styret. Vid ett tidigare tillfälle har jag nämligen fått en studs upp p.g.a. kontakt mellan cylinderskydd och asfalt/kantsten och tvingats till en form av päronsväng för att inte köra av.)

Till sist vill jag säga att jag uppskattar instruktörernas insatser. De utgick alltid från körsäkerhets- och trafiksäkerhetsaspekter.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Ola Arvidsson » 2016-05-11/10:56

Mimmi skrev:Hej!

Ni som tycker om att köra med bara en hand på styret bör ha i åtanke att om Ni kommer till Italien är det dryga böter på att köra med en hand. Lagen där tillåter endast att man släpper styret för att kunna utföra något som för fordonets framförande kräver detta, exempelvis växla om man har tankmonterad växelspak. Att hälsa på en mötande motorcyklist med en gest eller vinkning som är så vanligt förekommande överallt faller exempelvis under det som är straffbart.
Man bör även ha i minnet att italienska polisen inte är så hågad att se genom fingrarna med några som helst lagöverträdelser.


Ok, det var nytt för mig att "hälsning" innebär ett lagbrott i Italien. Några fler viktiga skillnader i lagar som man måste tänka på vid mc-körning i Italien?
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2016-05-11/11:20

http://www.rac.co.uk/driving-abroad/italy

(Sannolikt ämnet för en egen tråd och inte inom ramen för KNIX...)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-11/19:54

Thomas Stadin skrev:Så här säger SMC's Råd och Riktlinjer

Motstyrning:
"Instruktören leder en diskussion med deltagarna om hur motstyrning fungerar och varför motorcykeln svänger i en kurva. Instruktören belyser också vilka fördelar föraren har av att kunna svänga snabbt.
Deltagarna får öva på att motstyra med en hand på styret för att göra dem medvetna om att de redan aktivt använder motstyrning. Enhandsövningen kan de göra de första varven och därefter hålla med båda händerna på styret och aktivt träna motstyrning...

Deltagaren håller i styret med en hand, företrädesvis höger hand och fäller fram överkroppen lätt för att få underarmen horisontell och axel partiet stilla och parallellt med hjulaxlarna. Deltagaren övar på att trycka och dra i styret för att få en känsla hur de egentligen styr motorcykeln in i kurvan."

"


Motstyrning triggar mig! - Jag kan inte låta bli att komma med några OT-liknande reflektioner: Jag undrar om inte lanseringen av motstyrning hänger ihop med att glidarcyklarna introducerades.

1. Tag en mc med styrvinkel= 0 grader och försprång= 0 mm. Den kan naturligtvis endast styras med hjälp av motstyrning. Vrider man på styren, så är det enda som sker att hjulet vrider sig runt en vertikalaxel. Tyngdpunkten flyttas inte. Vrider man styret åt höger så faller man åt vänster.
2. Tag en mc med 90 graders styrvinkel och oändligt försprång. Vrider man på styret åt höger, så kommer man att falla åt höger, dvs. tvärt emot fallet med nollgradersgaffel. Vridningen innebär ju att man flyttar tyngdpunkten åt samma håll som man vrider.

För gaffelvinklar som är större än noll grader, så har man alltså två effekter när man vrider på styret. Ju flackare gaffel ju mer tyngdpunktsförflyttning, och mindre styrning.

Och nu kommer min spåning: När den skicklige föraren som format sitt körmönster på en cykel med brant gaffelvinkel börjar köra provocerat med en glidare, så märker han att han måste styra emot på ett mycket påtagligt sätt. Detta eftersom han även måste övervinna tyngdpunktförflyttningen för att få omkull cykeln åt det önskade håller. Tar vi så och funderar över hur den försiktige nybörjaren kör, så kanske han lyckas köra med hjälp av den flacka gaffeln tyngdpunktförflyttning. Vrid styret åt höger och tyngdpunkten flyttar sig åt höger och man faller in i sväng. Denna teknik kanske fungerar hjälpligt men kräver att man balanserar styrutslag mot hastighet, men det lär bli en sävlig framfart med svängar av muttertyp! Vad blir instruktörens rekommendation till nybörjaren som just köpt sin glidarhoj? Jo, du måste lägga om styrteknik. Du måste STYRA EMOT ( Mitt tillägg: , eller byt till en sporthoj, så tänker du inte på att du faktiskt styr emot).
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-05-11/21:20

Det enda på hojen som har kontakt med marken är hjulen. Om man börjar svänga åt höger genom att vrida på styret (dvs motstyr i ingång till en vänstersväng) så dras framhjulets nedre del åt höger och drar med sig bakhjulet medan resten av hojen vill fortsätta i tangentens riktning. Resultatet blir att hojen lutar åt vänster och vänstersvängen kan genomföras.

Det handlar alltid om vad som händer när man har fart. Vid krypkörning behöver man inte motstyra alls eller mycket lite och man måste vrida styret ordentligt åt det håll man vill. Varefter farten ökar, med en given kurvradie, så minskar styrutslaget och lutningen ökar och motstyrningen blir mer markant.

När man funderar på motstyrning så måste man beakta att farten, och därmed rörelsemängsmomentet, är en central del av ekvationen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-12/08:52

Fredric,
Mitt OT-inlägg var bara en fundering över hur begreppet motstyrning kan ha fått fotfäste i förarutbildningssammanhang. Jag gjorde att försök att koppla det till custom-modet. Jag för min del har aldrig med vilja motstyrt. Jag ser det som ett reflexbeteende utifrån insikten att när man kör motorcykel, så "lutar man i kurvorna".

Jag kan koppla tillbaka till Knix-övningen, där man skulle köra med endast en hand på styret. Eftersom denna övning inte tränar in någon av instruktören påtvingad kroppsrörelse känns den vettig. Det är upp till mig själv att utifrån mer allmängiltiga tips söka mig fram till en bra teknik anpassad till den motorcykel som jag framför och utifrån den motoriska förmåga jag besitter. Jag tycker att de instruktörer, som jag mötte, var mycket pedagogiska i det avseendet. Inget predikande om "tryck såhär" och "drag såhär" och "kläm såhär" och "vrid såhär" och "sitt såhär". Jag tror att sådant kommer av sig själv. Det ligger så att säga på resultatsidan av en väl genomförd övning.

Och lite kuriosa: Redan för länge sedan fanns det en affärsidé baserad på att presumtiva motorcyklister inte tycker om att luta i kurvor. Köp en MASCOT-bilette, så får du ett mc-liknande fordon med korrekt ställning i förhållande till vägbanan.
/Allan
Bilagor
MASCOT_bilette_245_reducerad.jpg
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-12/10:44

Allan Ericsson skrev:Fredric,
Mitt OT-inlägg var bara en fundering över hur begreppet motstyrning kan ha fått fotfäste i förarutbildningssammanhang. ...


Min gissning:
Tänk dig att en bil eller en älg plötsligt kommer ut på vägen eller stannar framför då du kommer mullrande på din mc. Vad gör du? Lyfter blicken och bromsar så gott det går. Sen då? Styr undan med en "snabbstyrning" (som egentligen är en motstyrning men kraftigare).

För att lyckas med snabbstyrningen då bilen dyker upp framför dig på vägen måste snabbstyrningen sitta och vara väl inövad (jfr bromsbeteendet). Det blir den genom att du naturligt har med den i din vardagskörning och använder den i varje kurva, dvs som motstyrning inför en kurva.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-24/08:23

Knix igår kväll. => nya reflektioner ......
Jo, igår blev jag insorterad bland de RÖDA. ..... Som GS-åkande katt bland hermelinerna?
Övning: Koner placerades vid utgången av två högerkurvor och en vänsterkurva, så att vi fick träna på att planera i god tid för att komma ut längs innerkanten, dvs. längs högerkanten i högerkurvor och längs vänsterkanten i vänsterkurvor.

Övningen kändes mycket vettig. Det blir ju lätt så, att när man kör varv efter varv utan möten, så minskar behovet att ta reda på hur vägsträckning och trafikläget ser ut. Man bara kör. Konerna tillförde ett planeringsbehov. BRA.

Men så tar vi det hela ett steg till = min reflektion såhär i efterhand: Konen som placerades efter en vänsterkurva innebar att vi skulle slicka vänsterkanten vid utgången. Är detta förenligt med säkerhetsutbildning? Egentligen skulle vi väl tränat på att köra på höger sida om konen, om vi skulle träna på att köra i trafikmiljö? För egen del vet jag att jag i trafikmiljö kämpar med mig själv för att inte skära in åt vänster vid utgången ur vänsterkurvor. När jag befinner sig i det som man kallar svängpunkt, så tror jag att det är fritt fram att skära in, men det finns mötande trafik, som kör mycket snabbare än vad jag föreställer mig och det kan finnas fordon som ligger i skugga bakom en bergvägg och ......

=> Min alldeles egna förhållningsregel: Jag skall aldrig låna den vänstra halvan av vägen. Den disponeras helt av den mötande trafiken. Frestas jag, så kör jag för fort i förhållande till min körskicklighet.

Om det blir en till Knix-övning med koner, så tror jag, att jag skall fråga, om jag inte kan få träna på att alltid köra på HÖGER sida om konerna!

Jag uppskattar verkligen Knix-körningarna och instruktörernas arbete med att lära mig köra motorcykel i trafikmiljö.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-24/09:18

Allan Ericsson skrev:Men så tar vi det hela ett steg till = min reflektion såhär i efterhand: Konen som placerades efter en vänsterkurva innebar att vi skulle slicka vänsterkanten vid utgången. Är detta förenligt med säkerhetsutbildning? Egentligen skulle vi väl tränat på att köra på höger sida om konen, om vi skulle träna på att köra i trafikmiljö? För egen del vet jag att jag i trafikmiljö kämpar med mig själv för att inte skära in åt vänster vid utgången ur vänsterkurvor. När jag befinner sig i det som man kallar svängpunkt, så tror jag att det är fritt fram att skära in, men det finns mötande trafik, som kör mycket snabbare än vad jag föreställer mig och det kan finnas fordon som ligger i skugga bakom en bergvägg och ....../Allan


Jag gissar att just den övningen var för att "tvinga" er att ha precision i körningen och planera kurvan i god tid. Låter som en bra övning.
Om du ser övningsområdet, eller banan, som en enkelriktad väg eller som ditt körfält, brukar det vara lättare att återkoppla till verkligheten. Tänk dig tex att banans vänstra sidolinje är vägens mittlinje.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-24/10:22

Och då är det en god idé att alltid tänka på, att inte bara hojens hjul skall befinna sig på höger sida om mittlinjen utan HELA EKIPAGET = även förarens huvud! Vid ett ordentligt nerlägg befinner sig förarens huvud förvånansvärt långt från däckens linje.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-24/11:25

Kul med respons!
Thomas Stadin skrev:Om du ser övningsområdet, eller banan, som en enkelriktad väg eller som ditt körfält, brukar det vara lättare att återkoppla till verkligheten. Tänk dig tex att banans vänstra sidolinje är vägens mittlinje.

En detalj= synpunkt: Jag förordar att man som övning skall se banan som hel väg och försöka hålla sig på sin sida om mittlinjen. Det känns mer verklighetstroget då. Det var så vi resonerade efter att konerna tagits bort. "Det finns en mittskarv i asfalten. Kör på den egna sidan om den". (Men det blev tokigt i vänsterkurvan!)

Hur var det på touringkursen i Linköping? Banan= väg eller banan= det egna körfältet?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-24/12:50

Bror Gårdelöf skrev:Och då är det en god idé att alltid tänka på, att inte bara hojens hjul skall befinna sig på höger sida om mittlinjen utan HELA EKIPAGET = även förarens huvud! Vid ett ordentligt nerlägg befinner sig förarens huvud förvånansvärt långt från däckens linje.

Ja, när den mötande trafiken varit intensiv, har jag provat med att köra så att mitt huvud hela tiden legat mitt emellan mittlinje och kantlinje. Jag tycker att det fungerat bra. Det blir som att köra på räls och jag upplever att övrig trafik förväntar sig att jag, likväl som de, gör så för att hålla en jämnt och likväl högt tempo.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-24/13:09

Verkar bra. Jag skrev ovanstående utifrån en rakt motsatt, rätt obehaglig erfarenhet - där mina däck alltså var rätt nära mittlinjen i en skymd vänsterböj på en relativt smal, krokig väg, och den mötande lastbilen dök upp betydligt snabbare, än jag trodde.
Man lär, så länge man lever - i alla fall så länge man inte drämmer hjälmen i en mötande lastbil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-25/10:17

Knix är ett nyvunnet intresse. Det är många tankar och funderingar som snurrar, när jag kör varv efter varv. Jag skall försöka köra nu på måndag igen. Det skadar inte att vara tränad inför semesterresan till Erzgebirge och roadracing-tävlingarna på Sachsenring. Jag skall dock försöka hålla mig borta från tävlingarna. Jag kör hellre motorcykel på väg än tittar på andra som kör på bana. => Jag vill inte att roadracingbeteende skall få fäste i mitt sätt att hantera motorcykel i trafikmiljö.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-29/20:05

Apropå spårval: Kolla bifogad filmsnutt. Visst väljer Lucadventure-föraren säkra spår. Det kanske inte är "roadracing-spår" men i alla fall snyggt kört, eller hur?

Trots att det inte finns någon spärrlinje, så håller han sig på sin egna väghalva. Osvenskt? Oskolat?

https://www.youtube.com/watch?v=-W1KZVBD-CE
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-30/09:47

Se vilket dåligt spårval jag gör och hur fel jag sitter. Ingen spärrlinje men jag bör nog hålla mig på rätt väghalva i alla fall?
=> Ikväll skall jag köra KNIX. Då blir jag kanske bättre på att köra i kurvor. ... Jag kanske lär mig att köra så som Lucadventure-föraren kör. :)
/Allan
Bilagor
DSC_0146_beskuren_förminskad_.jpg
DSC_0146_beskuren_förminskad_.jpg (61.12 KiB) Visad 36159 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-30/10:33

Sella Rondafilmen väckte angenäma minnen - och är något av ett typexempel på, hur man inte intecknar skymd väg. Man lever nog längre då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-30/11:05

Bror Gårdelöf skrev:Sella Rondafilmen väckte angenäma minnen - och är något av ett typexempel på, hur man inte intecknar skymd väg. Man lever nog längre då.


Kameran är hjälmmonterad och föraren verkar ha ansträngt sig för att INTE vrida på huvudet ens i de öppna, oskymda kurvorna.
Vägen "Sella Ronda" har jag aldrig kört. Den hamnar på listan :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2016-05-30/11:23

Håller med - men jag tror nog faktiskt att kameran är monterad i bröstsele...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-30/11:54

BrooklynS skrev:Håller med - men jag tror nog faktiskt att kameran är monterad i bröstsele...


Om man kör GS eller GSA med kameran i bröstsele hamnar den bakom glaset, om man inte är oerhört lång vill säga :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-30/11:58

Påfallande gles trafik! Jag har kört Sella Ronda i början av juni, i slutet av juni och i början av september. Alla tre gångerna har det varit tät trafik; cyklister, motorcyklister, bilar, bussar och lastbilar.
Det gäller nog att välja "off season" för att kunna leva ut sitt kurvtagningsbehov.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-30/12:03

Allan Ericsson skrev:Se vilket dåligt spårval jag gör och hur fel jag sitter. Ingen spärrlinje men jag bör nog hålla mig på rätt väghalva i alla fall?


Så här säger man på "MC-jakten" ang spårval i kurva: http://mc-jakten.se/mc-kort/#Kurvteknik
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-30/12:10

Thomas Stadin skrev:Kameran är hjälmmonterad och föraren verkar ha ansträngt sig för att INTE vrida på huvudet ens i de öppna, oskymda kurvorna.

Jag har också reagerat på att han inte söker av utgången ur kurvorna. => Hemsk tanke: Finns det en metod att köra säkert utan att leta "vanishing point"?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-30/12:36

Thomas Stadin skrev:Kameran är hjälmmonterad och föraren verkar ha ansträngt sig för att INTE vrida på huvudet ens i de öppna, oskymda kurvorna.

Om så är fallet: Glöm vad jag skriver ovan!

Jo - Sella Ronda ("Den runda sadeln") är väl värd ett besök. På ett par timmar expedierar man fyra pass runt ett centralt massiv. (Såvitt jag minns, är det själva massivet, som kallas Sella Ronda.)
Området är klassiskt i alpina sammanhang, både vad gäller skidåkning och klättring - plus förstås mycket backiga vandringar sommartid. Någonstans läste jag, att duktiga skid-/brädåkare kan ta sig runt hela systemet på en dag (eller om de t o m kunde expediera två varv?). Dessutom finns mängder av lika fina vägar, som leder till och från just Sella Ronda. Lägg till det, vad Du ser på filmen - att massiven verkar upptryckta ur jordskorpan med en gigantisk domkraft - plus deras ljusa färg, orsakad av det magnesiumhaltiga mineralet dolomit, väl känt som dolomitkalk inom svensk jordbruk - så har Du alla förutsättningar för fina upplevelser.
Dessutom verkar hojåkare välsedda sommartid. Vi ger ju avsevärda inkomster till hotell och restauranger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-31/20:39

Bror Gårdelöf skrev:
Jo - Sella Ronda ("Den runda sadeln") är väl värd ett besök. På ett par timmar expedierar man fyra pass runt ett centralt massiv. (Såvitt jag minns, är det själva massivet, som kallas Sella Ronda.)
Området är klassiskt i alpina sammanhang, både vad gäller skidåkning och klättring - plus förstås mycket backiga vandringar sommartid. Någonstans läste jag, att duktiga skid-/brädåkare kan ta sig runt hela systemet på en dag (eller om de t o m kunde expediera två varv?). Dessutom finns mängder av lika fina vägar, som leder till och från just Sella Ronda. Lägg till det, vad Du ser på filmen - att massiven verkar upptryckta ur jordskorpan med en gigantisk domkraft - plus deras ljusa färg, orsakad av det magnesiumhaltiga mineralet dolomit, väl känt som dolomitkalk inom svensk jordbruk - så har Du alla förutsättningar för fina upplevelser.
Dessutom verkar hojåkare välsedda sommartid. Vi ger ju avsevärda inkomster till hotell och restauranger.


Lite OT: Bergsmassivet som man rundar heter Sella. Dess färg kommer från korallrev, som fanns där för länge sedan. Jag har klarat ett varv på skidor = turisttakt. För att klara två varv måste man nog avstå från lunchen och äta medhavd matsäck i någon sittlift. Sedan har vi Sella Ronda HERO. Det är ett trampcykelevenemang, 60 och 86 km långt trampande runt Sella. I år inträffar det 16-18 juni. Det är inte så klokt att försöka köra mc samtidigt som detta pågår. Man får också räkna med att diverse entusiastfordonsklubbar kör på kolonn runt berget. Så min rekommendation är att noggrant kolla av vilka utrannonserade aktiviteter som pågår där och sedan välja en tid, då det förefaller vara lugnt!

Å andra sidan; det finns många andra vägar att åka på. :)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-31/20:48

Igår kväll körde jag KNIX. Jag måste ge en eloge till detta arrangemang och till de instruktörer som tränar oss.
Min reflektion den här gången blir: Jag tror Knixandet även är till gagn för grusvägskörningstekniken. Sista vägstumpen fram till Rörken var nygrusad. Oj vad det gick undan, när jag gav mig iväg hemåt. Med tillit till cykeln plus stående körning med driv på bakhjulet, så leker livet. :)
*** Knixbidraget= tillit till sin motorcykel ***
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-06-26/22:13

Hej igen,
Sedan senaste Knixandet med asfalthjulen moterade har jag kört 100 mil grusväg med Mitas E-10 Dakar. När jag nu bytt tillbaka till asfalthjulen,vad finns kvar av Kixandet? Jo, numer planerar jag varje sväng noggrant. Jag vrider medvetet på bäckenet åt det håll, som jag skall svänga. Jag väljer dock inte alltid att greppa med "ytterknäet". I de flesta kurvorna går det lika bra att greppa med innerknäet.

Är det någon annan som medvetet sitter och vrider bäckenet inför varje kurva?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-06-26/22:33

Jag måste bara visa följande länk med tre bilder på en i mitt tycke snygg kurvtagning:
https://www.facebook.com/EricssonsMotorcycleTours/photos/pcb.980835495348344/980835115348382/?type=3&theater

Man lyckas klara sig med enbart den egna väghalvan. Hur resonerar man runt det här med apex?

Jag vet att jag i en sådan här kurva har svårt för att inte skära in på den mötande trafikens väghalva, när jag tror mig se utgången. Tyvärr har jag stött på situationer då jag misstagit mig, när det gäller mötande trafik. Därför försäkrar jag mig om att jag kan se se en obruten kantlinje på andra sidan av vägen innan jag ger mig på att låna väghalva.

Motorcykelkörning= att luta i kurvor.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-06-26/23:31

Var och snurrade på Gröndals Knix-bana idag. Premiär för mig. Klart annorlunda än Rörken, mer som Tuvängen men ännu mer "storbana". Tyvärr var det mycket regn och blöt bana hela tiden men trots det kunde jag konstatera att Gröndal är en riktigt kul bana.

Den största skillnaden mot Rörken är att man har gott om tid att förbereda sig för svängarna och flera svepande kurvor med höjdskillnader. Nackdelen är att den ligger över en timmes resa från Stockholm.

SMC Södermanland och SMC Västmanland kör båda på Gröndal. I år prövar Södermanland ett nytt grepp där man kör på söndagar med sex pass i stället för de gängse fyra. Det gör att man kan lättare fördra restiden.

Kommande söndagar är 7/8, 21/8 och 11/9.
Västmanland kör på tisdagkvällar 5/7, 26/7, 2/8 och 16/8.
Kolla på SMCs sidor http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanlan ... ng/grondal och http://www.svmc.se/Distrikt/vastmanland ... ingar_2013 för detaljer.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav BrooklynS » 2016-06-27/05:45

Ni klagar över EN timmes resväg?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-06-27/10:16

Fredric Fredricson skrev:Var och snurrade på Gröndals Knix-bana idag. Premiär för mig. Klart annorlunda än Rörken, mer som Tuvängen men ännu mer "storbana". Tyvärr var det mycket regn och blöt bana hela tiden men trots det kunde jag konstatera att Gröndal är en riktigt kul bana.

Den största skillnaden mot Rörken är att man har gott om tid att förbereda sig för svängarna och flera svepande kurvor med höjdskillnader. Nackdelen är att den ligger över en timmes resa från Stockholm.
/Fredric


Jag har bara en 25 minuters resa till Gröndal och tisdagkvällar passar alldeles utmärkt. :) Jag har kört flera hundra varv i endurospåret där. Det kanske är läge att komplettera med lite KNIX-varv på asfalt också. :)

Fredric: Tack för informationen. Knix är ju kul ock kanske nyttigt komplement till enduroträning.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-09-21/21:50

Vad finns kvar av de tre KNIX-körningar som jag gjorde i somras? Jo, när jag vill planera kurvtagning på asfalt, så blir det första jag gör en vridning av bäckenet, så att ytterknäet skjuts framåt och innerknäet skjuts bakåt. Sedan stödjer jag antingen inner- eller ytterknäet mot tanken, när jag tar kurvan. Lätt kurvtagning= stödjer med innerknäet. Svår kurvtagning= stödjer med ytterknäet och lutar överkroppen framåt/inåt.

Någon som också ägnar sig åt bäckenvridandet?

Så, på något sätt har KNIX lämnat spår efter sig! Jag ser fram mot en ny KNIX-säsong.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Marie » 2016-09-21/22:17

Nääää

Inte håken håller jag på och ålar på cykeln. Inte planerar jag kurvtagningen heller på något särskilt sätt. Jag bara kör....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Buster » 2016-09-21/22:56

Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-09-22/00:19

Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...

Att sitta rätt, styra in rätt och välja rätt spår i en kurva ger ökad marginal. Denna marginal kan användas till ökad säkerhet eller ökad fart. Om man vid körning på allmän väg verkligen behöver hänga av för att kunna ta kurvorna skall man nog seriöst fundera över vad man pysslar med.

Det viktigaste är att man känner att man inte kör över sin förmåga. Vad hojen klarar av behöver man inte bekymra sig om för dom av oss som aldrig kört seriöst på bana (dvs tävlat eller kört under tävlingslika former) har aldrig utnyttjat mer än en bråkdel av vad en modern hoj klarar av. Och varför skall man det?

Så varför skall man gå kurser och lära sig utnyttja mer av hojens förmåga? De flesta verkar tycka att den egna skickligheten är fullt tillräcklig och det är den nog också. Svaren på frågan kan variera men för mig är det viktigaste skälet att det är så förbenatt skoj. För mig behövs inga andra skäl.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-09-22/08:16

Knix-instruktören gav mig ett bra tips: Vrid bäckenet istället för att flytta runt baken inför en kurva. Jag köptes det direkt. För mig syftar det inte till att kunna köra fortare eller som man ibland säger: mer inspirerat. Det känns bara bättre än att bara ta det som det kommer, när det börjar svänga. Genom att planera och förbereda så tycker jag att jag känner mig mer närvarande och har lättare att hantera överraskningar samt att undvika att falla in i dåsighet.
Alltså: Det handlar om att minska olycksrisken.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-09-22/09:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2016-09-22/09:11

Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...

Jag påstår att det inte handlar om hastigheter. Det är mer en fråga om mental närvaro och förberedelse på att scenen helt plötsligt kan förändras. Genom att göra en lämplig kroppsrörelse som är kopplad till det jag ser framför mig, så vaknar jag upp ut mina drömmar.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-22/13:09

Flyttar man runt på hojen i kurvorna så är det inte bara hornen som växer fortare :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Buster » 2016-09-22/20:14

Allan Ericsson skrev:
Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...

Jag påstår att det inte handlar om hastigheter. Det är mer en fråga om mental närvaro och förberedelse på att scenen helt plötsligt kan förändras. Genom att göra en lämplig kroppsrörelse som är kopplad till det jag ser framför mig, så vaknar jag upp ut mina drömmar.
/Allan

Aha, alltså kan jag fortsätta köra som jag brukar utan att få dåligt samvete... drömmer gör jag på andra ställen än i sadeln.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav wennborg » 2016-09-22/20:55

Fredric Fredricson skrev:Så varför skall man gå kurser och lära sig utnyttja mer av hojens förmåga? De flesta verkar tycka att den egna skickligheten är fullt tillräcklig och det är den nog också. Svaren på frågan kan variera men för mig är det viktigaste skälet att det är så förbenatt skoj. För mig behövs inga andra skäl.

/Fredric

+1
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Allan Ericsson » 2017-08-16/10:56

I måndags gjorde jag min säsongsdebut, när det gäller KNIX-körning. Naturligtvis är jag nu fylld av intryck, som jag måste bearbeta, t.ex. gaskontroll: Jag säger då att man avser "RIM PULL". (Jag har inget Svenskt uttryck att ta till.) Det är väl så att man syftar till att se ha kontroll över drag/bromskraften mellan bakdäck och vägbana?

Efter att ha gjort ett antal resor med stort inslag av serpentinkörning och körning på trånga trafikerade vägar i bergsområden, så har jag återupptaget beteendet att i trånga KNIX-liknande kurvor fippla med bakbromsen som komplement till gasrullen. Gasar jag och bakhjulsbromsar samtidigt så får jag det "rim pull", som gas och broms tillsammans bygger upp. Jag kan då snabbt justera ner farten och falla inåt i kurvan, utan att gå över till motorbroms eller framhjulsbromsning (som reser upp cykeln?).

Under KNIX-körningen provade jag att alternera mellan att köra ut ur kurvorna med bakhjulsbromsning utan att slå av på gasen och med att på vanligt sätt (?) bara reglera med gasen. Visst, det var enklare att köra utan bakhjulsbromsning men jag hade en tendens att flyta ut utanför det tänkta utgångsspåret. Om jag då korrigerade med framhjulsbromsen,(utan att slå av på gasen), så var responsen inte lika direkt som vid bakhjulsbromsning. Hur det påverkade mina varvtiden är av underordnad betydelse. Det viktiga vid körning på allmän väg är att kunna kontrollera utgångarna ur kurvorna.

Jag kanske skall tillägga att jag körde i röd grupp med min R1200GS -10 skodd med Metzeler Tourance Next. Cykeln har integralbromsar, vilket betyder att när jag bromsar med frambromsen, så får jag också bakhjulsbromsning men framhjulsbromsen reser cykeln, vilket är ett effekt som jag inte vill ha.

Sammanfattning: Är det så att man med gaskontroll avser rim-pull-kontroll? Rim-pull-kontroll tillämpas från och med det läge då man börjar avsluta inbromsningen inför kurvan. Jag använder då bakhjulsbromsen för att hålla drivlinan på dragsidan, dvs. inte slår av på gasen utan reglerar med bakhjulsbromsen!!!!.

Vad säger ni? Är jag helt ute i det blå? Skall jag träna mer Knix? Skall jag låta cykeln stå kvar i garaget?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-16/13:42

Allan Ericsson skrev:Vad säger ni? Är jag helt ute i det blå? Skall jag träna mer Knix? Skall jag låta cykeln stå kvar i garaget?
/Allan


Exakt så kör jag också då det är trångt/knixigt/serpentiner/besvärligt på annat sätt. Bra sammanfattat! :)
Vid serpentinkörning uppför är detta den absolut bästa metoden.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst