MichaelF;434 skrev:Med anledning av säsongens olycksstatistik kom vi i tråden "Säsongsrapport" in på att det kanske är dags för ett gubbhojsprojekt. Det är kanske ingen dum idé!?
Lite "lokalpatriotiskt" skojar vi ibland om "de andra motorcyklisterna", de som inte har tekniska hjälpsystem och med vars motorcyklar det känns helt naturligt att enbart använda bakbromsen. Det skall vi nog inte skoja om! Risken är att vi får en överdriven känsla av trygghet med våra hjälpsystem och att vi känner oss osårbara.
Jag tror att likheterna mellan oss och våra motorcyklar, och dem och deras motorcyklar är mycket större än skillnaderna. Tekniska lösningar hjälper, men kan inte ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik. Det förstånd som vi gubbar fått med åren kan inte heller ersätta kunskaper i motorcykelkörteknik! Om "ungtupparna" med "supersporthojar" kan lära sig så kan väl vi gubbar med mindre sportiga hojar också lära oss.
Dessutom blir det ju så mycket roligare att köra när den egna körtekniken gör samarbetet med motorcykeln mer harmoniskt!
Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?
Michael Fored
MichaelF;434 skrev:Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?
Michael Fored
Josef;443 skrev:Tror att det kommer satsas hårt på "körkort på köpet" gruppen kommande säsong.
mbrobeck;449 skrev:JAg tror att det är en större grupp än "körkort på köpet som behöver denna gubbhojskurs.
Jag är på mitt 48 (född 58) och därmed första årgången där man inte fick det gratis.
JAg tror för det första att det inte är någon nämnvärd skillnad mellan en som fick det på köpet och en som tog körkort för kanske 30 år sedan och därefter körde 3 - 10 år (i bästa fall). Det är ändå 20 år gammal kunskap man har minst. Då tror jag att en "gratisgubbe/käring" (jag kan säga så för jag är ju i princip lika gammal ) och som sedan har kört hela tiden har mycket bättre kunskaper idag.
Jag tror att det som behövs är att bryta negativa attityder hos gubbar som mig och få oss att släppa på prestigen. Det är ju så jäkla förargligt när snorvalparna åker bättre än man själv. Då är det behagligare att stanna borta från kursen och låtsas att man är Kenny Roberts (Rossi hette så på den tiden) jämlike.
MVH Magnus
mbrobeck;449 skrev:JAg tror att det är en större grupp än "körkort på köpet som behöver denna gubbhojskurs.
Jag är på mitt 48 (född 58) och därmed första årgången där man inte fick det gratis.
JAg tror för det första att det inte är någon nämnvärd skillnad mellan en som fick det på köpet och en som tog körkort för kanske 30 år sedan och därefter körde 3 - 10 år (i bästa fall). Det är ändå 20 år gammal kunskap man har minst. Då tror jag att en "gratisgubbe/käring" (jag kan säga så för jag är ju i princip lika gammal ) och som sedan har kört hela tiden har mycket bättre kunskaper idag.
MVH Magnus
Mimmi;452 skrev:Hej!
Finns det någon hemlig tyst överenskommelse att nonchalera mig och det jag skriver:confused:
Så här skrev jag nämligen den 20/10 i inlägg nr 18 i tråden "Säsongsrapport":
*SNIPP* *SNIPP*
[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=20&page=2"]Hela inlägget finns att läsa här.[/url]
Men det har inte väckt några reaktioner...
Ibland, när jag känner mig lite ledsen eller av en eller annan orsak inte är riktigt på topp, känns det som om det är väldigt beroende på vem som framför en idé eller åsikt, om den skall vara något att räkna med eller inte. Eller tas på allvar och anses vara värd att kommentera...
Hoppas att jag har fel!:)
mbrobeck;456 skrev:Mimmi, tro du på fullt allvar att jag deltar i någon konspiration mot dig. Att jag skulle bedriva sådan verksamhet mot dig. Så är det givetvis inte.../
...inlägg försvann i mediebruset...
Om det finns kvinnoförakt och annat unket i lokalerna så får andra svara för det. Lite vädring skadar aldrig.
MEN - till syvende och sist så är det nog bara så att ingen såg ditt inlägg och därför kommenterades det inte, om det nu inte är regel att det blir på detta sättet.
Jag har en sista stilla fundering kring det utbredda ignorerandet som pågår just nu men den tänkte jag ta på OT avdelningen.
Gubb/Käring/hojsprojektet är för viktigt för att vi skall sunka den tråden med annat.
MVH Magnus (och stå på dig så att ingen står på dig)
Mimmi;452 skrev:Hej!
Finns det någon hemlig tyst överenskommelse att nonchalera mig och det jag skriver:confused:
Så här skrev jag nämligen den 20/10 i inlägg nr 18 i tråden "Säsongsrapport":
En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga. Jag menar så här: om någon tog ett A-kort 1971 och sedan inte kört, skulle då denne vara en bättre förare som förstagångsknutte nu än den som fick sin "gratisA"-behörighet 1973 och som sedan dess kört 500-1000 mil varje år, kanske med något års uppehåll? Jag efterlyser data på hur länge resp. omkommen förare haft och verkligen kört mc, inte bara om han eller hon hade ett "gratisA".
Jag minns inte att det var några speciella prov på den tiden. Jag körde upp -71, på min HVA 120cc. Vad jag minns körde jag bara lite runt i Borås, (Kinna var då ännu inte uppkörningsort), jag minns inga speciella manöverprov eller något sådant.
Min åsikt är att det är körvanan som spelar en jättestor roll. Problemet är nog att alltför många kör alldeles för få mil årligen. Minst 500mil tror jag man bör köra för att hålla körskickligheten vid liv. Och då inte bara puttra iväg till närmsta kafé, utan då menar jag att köra, och betrakta varje körtillfälle som ett övningstillfälle. Det finns alltid saker att öva på, bromsning, kurvtagning med mera, med mera...
[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=20&page=2"]Hela inlägget finns att läsa här.[/url]
Men det har inte väckt några reaktioner...
Ibland, när jag känner mig lite ledsen eller av en eller annan orsak inte är riktigt på topp, känns det som om det är väldigt beroende på vem som framför en idé eller åsikt, om den skall vara något att räkna med eller inte. Eller tas på allvar och anses vara värd att kommentera...
Hoppas att jag har fel!:)
Mimmi;452 skrev:En annan sak jag funderar över är detta att ett "gratisA" automatiskt skulle göra vederbörande förare till en sämre förare.
Jag tror inte riktigt på det, jag tror snarare att det är körvanan som är det viktiga.
Guzzi-Leif;469 skrev:Ett gubbhojsprojekt som finns enkelt tillgängligt över ytan och på bekväma tider, som samverkar med gubbar/gummor i stället för att mästra dem, som distanserar sig tydligt från "sportkörning" och som välkomnar alla som vill komma lite vidare utan pekpinnar om körkort och biologisk ålder; ett sådant projekt skulle jag väldigt gärna vilja engagera mig i!
Guzzi-Leif;469 skrev:Ett gubbhojsprojekt som finns enkelt tillgängligt över ytan och på bekväma tider, som samverkar med gubbar/gummor i stället för att mästra dem, som distanserar sig tydligt från "sportkörning" och som välkomnar alla som vill komma lite vidare utan pekpinnar om körkort och biologisk ålder; ett sådant projekt skulle jag väldigt gärna vilja engagera mig i!
Bengt Allevad;477 skrev:Allra först vill jag säga att jag verkligen är för ett Gubbhojsprojekt.
Därefter vill jag försvara våra B&K-evenemang såväl på stor-bana som på liten-, att vår attityd, när en del av oss agerar instruktörer, verkligen inte har uppfattats som mästrande eller innehållit antydningar om ålder eller körkort till skänks, av de deltagre som besöker oss.
Denna tyvärr helt felaktiga inställning till våra evenemang har mig veterligt bara förfäktats av dem som aldrig varit där.
MichaelF;468 skrev:
Vad tycker ni om ett "Gubbhojsprojekt"? Töntigt och meningslöst eller kanske nästa naturliga steg för sådana klubbar som BMW MC-klubben?
Michael Fored
MichaelF;474 skrev:
Pekpinnar om körkort och födelseår är trist, men varför har du problem med uttrycket "sportkörning". Jag tycker det överhuvudtaget är ganska "sportigt" att köra motorcykel.
Jag skulle hellre jobba för att koppla loss begreppet "sportkörning" ifrån upfattningen att det absolut måste gå väldigt fort. Sportkörning kan lika gärna betyda mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken!
mbrobeck;483 skrev:Men jag vet hur mycket prestige som skall överkommas för mig själv för att jag skall ta lärdom av någon annan. Jag tror inte att jag är helt ensam i den gruppen (har varit sådan sedan 3års åldern - Kan själv). Vi behöver mycket ömsint behandling.
MVH Magnus
Guzzi-Leif;484 skrev:Därför att det jag betraktar som "sportigt" inte bara känns avlägset och främmande utan också löjeväckande i stil med när alla under en kort period åkte alpint i Stenmarksmössa eller spelade tennis i Borg-pannband.
Därför att jag sannolikt inte är ensam om att abrupt sluta tänka på deltagande i utbildning om jag i infobladet får se så mycket som EN bild på ett asfaltsläpande knä eller en mc med kraschkåpa som "läckert" snävar in i finalen på depåkurvan.
Detta säger säkert mer om mina fördomar än om verkligheten (och är sannerligen inget påhopp på den så viktiga och lyckade sporthojssatsningen!) men ska vi vända oss till gubbsen då får det bli med ett moget och respektfullt förhållningssätt anpassat till de svårfrälsta! De som gillar "sportigt" är i hög grad redan frälsta - nu gäller det oss/de andra!
Det vi motorcyklister och en massa andra trafikanter behöver nu är inte i första hand mer prestation utan mer präktighet! Säker oerhört löjeväckande för merparten men det jag tror på.
Dina rader om "mjuk och harmonisk körning med en god teknik som ger förutsättningar för goda säkerhetsmariginaler när vi kör våra motorcyklar i trafiken", det skriver jag under på till 100%!
Marie;491 skrev:Ni beskriver väldigt väl vad jag känner (frånsett att jag tycker att bana är långtråkigt)
/Marie
Guzzi-Leif;492 skrev:...
Får nog i hög grad bli trafikövningsplatser (låter både seriöst och tryggt) samt i "strukturerad utflyktsform"
mbrobeck;483 skrev:Var det nu i helgen som det var DO konferens, annars kanske man kan lägga in en punkt där om Gubb/Käring/hojprojektet så att det blir en "lokal" aktivitet men att det tas fram ett grundutbildningspaket centralt. Jag tror att det är en mycket viktig del för BMW klubben att driva detta.
Galne Dansken;501 skrev:Aha - ex.;
[url="http://www.kinnekulle-ring.se/"]Kinnekulle Trafikövningplats...[/url]
Detta är Kinnekulle Trafikövningplats...
År 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring på privat initiativ av Disponent Håkan Knutsson. På hösten samma år invigdes en bana som möjliggjorde körning på halt underlag året om.
Denna unika möjlighet har sedan stått mall för de halkbanor som senare under 70-talet började växa upp i Sverige.
Vidare erbjuds fortbildningsverksamhet för kör-kortsinnehavare. Kinnekulle Ring anlitas också av olika företag t.ex. för mässor och utställningar, samt utbildningar av olika slag.
På Kinnekulle Ring körs varje år minst ett tiotal tävlingar i banracing, folkrace och rallycross. Banan används också för olika aktiviteter ex. klubbträffar för märkesklubbar...
Galne Dansken;501 skrev:Aha - ex.;
[url="http://www.kinnekulle-ring.se/"]Kinnekulle Trafikövningplats...[/url]
Detta är Kinnekulle Trafikövningplats...
År 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring på privat initiativ av Disponent Håkan Knutsson. På hösten samma år invigdes en bana som möjliggjorde körning på halt underlag året om.
Denna unika möjlighet har sedan stått mall för de halkbanor som senare under 70-talet började växa upp i Sverige.
Vidare erbjuds fortbildningsverksamhet för kör-kortsinnehavare. Kinnekulle Ring anlitas också av olika företag t.ex. för mässor och utställningar, samt utbildningar av olika slag.
På Kinnekulle Ring körs varje år minst ett tiotal tävlingar i banracing, folkrace och rallycross. Banan används också för olika aktiviteter ex. klubbträffar för märkesklubbar...
MichaelF;503 skrev:Utan att göra anspråk på att förkunna någon officiell BMW MC-klubb-strategi vill jag påstå att mycket av den trafiksäkerhetsfortbildning som klubben bedriver redan skulle kunna kallas "gubbhojsprojektet" eller "käringhojprojektet".
Klubben har en ny utbildningspolicy som presenterades på årsmötet och som skall diskuteras mera på DO-mötet till helgen. Vi kallar det inte för varken gubb-, käring- eller sporthoj utan rätt och slätt för motorcykelutbildning. De övningar vi har diskuterat här kan med fördel ske på distriktsnivå. De lite större arrangemangen, som att öva under säkra förhållanden på särskilt avpassad bana eller terräng, sker med fördel på riksnivå genom samarbete mellan flera distrikt. De avancerade övningarna i hastighets- eller lerpölsteknik faller nog utanför klubbens ambitioner.
Vi har kanske ett pedagogiskt problem eftersom den utbildningsverksamhet som redan bedrivs av en del kallas "sporthojsambitioner" och "knäskrapsprojekt" medan andra snarare skulle beteckna övningarna som just "gubbhojsåka".
De stor- och go-kartbaneövningar jag deltagit på har välkomnat alla och utbildningen sker i olika grupper efter förkunskaper och/eller egen ambition eller smak. Allt ifrån LT-cyklar och Heritage Classic, via tvåtakts 125or, GS-cyklar av alla sorter, till BMW:s sportmodeller och japanska R1or har deltagit.
Det finns en styrka i blandningen. Vi "gamlingar" på något mindre sportiga cyklar har en lugnande inverkan på de "yngre" förmågorna på mera sportiga hojar. Vår attityd smittar av sig. Samtidigt tycker jag att det är kul att se de "yngre" när de skrapar knäna i marken. Det är roligt att få vara med trots att jag aldrig drömmer om att själv släpa knät i asfalten.
Väljer man att se till ena ändan av deltagarspektrat ser övningarna ut som "sporthojsprojektet", men om man ser de andra deltagarna skulle man lika gärna kunna kalla övningarna för "gubbhojsprojekt" eller åtminstone "Projektet för något mogna motorcyklister med vardagscyklar av alla de slag".
Guzzi-Leif;512 skrev:Bra! Låter riktigt bra!
Dock emanerar hela denna ytterst intressanta tråd från en offiellt framlagd tanke att efterhand byta fokusgrupp för säkerhetssatsningen; från "super-sport" till något annat, till exempel återfallare, gratiskörkortare, gubbiga/gummiga, sådana som inte tidigare hakat på utbildning med flera. Om nu inte en sådan ominriktning behövs så är det väl bara att lägga ned tråden...
MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!
Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"!
MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!
MichaelF;518 skrev: Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"!
Guzzi-Leif;523 skrev:Hmmmm; just i och med sammankopplingen och -blandningen av olika utbildningssatsningar kanske sökarljuset ändock måste riktas in på en särskild kategori ett slag. Tror faktiskt det blir bäst om man tuggar detta sura äpple en tid.
Guzzi-Leif;523 skrev:Det enda som den unge (oavsett levnadsålder) räjsputten kommer att uppleva som jobbigt när han/hon söker vår gemenskap, blir de ständiga historierna om hur det var förr
MichaelF;518 skrev:Nej, just det! Det kanske inte alls behövs en omriktning! Vi kanske inte alls behöver förändra vårt fokus, utan bara uttrycka tydligare vilken grupp som för vår klubb hela tiden har varit i centrum.
Sedan utvecklas ju övningarna hela tiden och det finns säkert mycket som kan göras för att locka ytterligare deltagare. Jag lovar, vi försöker hela tiden!
Däremot tror jag inte på en "vi-och-dom-attityd". Det är "vi" hela tiden - vi "motorcyklister" och vi "klubben". Det kan aldrig vara rätt att "vi" måste ta avstånd ifrån något som kallas "dom" för att fler skall komma till övningarna. Sådant kan vi inte hålla på med i "gubbhojsprojektet"!
MichaelF;526 skrev:..och påstå att det BMW MC-klubben har sysslat med en tid nu har blivit modernt! ..!
MichaelF;526 skrev:BMW MC-klubben har aldrig bedrivit något sporthojsprojekt! Jag vill sticka ut hakan en bit och påstå att det BMW MC-klubben har sysslat med en tid nu har blivit modernt!
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst