Rådjur och motorcykel

Rådjur och motorcykel

Inläggav GunnMag » 2017-02-28/22:55

Pang!

Efter en sekund small det och inget hade jag gjort - eller hade jag det?

Det finns redan en eller flera trådar om viltkrockar, men de handlar i huvudsak om kraftspelet vid en smäll och mindre om hur det upplevs och om man kan förbereda sig. Jag tar mig friheten att göra en ny, då jag vill hålla temat till just detta och gärna få respons.

Torsdagen den 26 januari kör jag på riksväg 45 norrut mot Vänersborg. Det är någon plusgrad och lite ljusare än mitt i natten, strax före 8 på morgonen. Vägen är tvåfilig utan vägren just här, med vajermitträcke. Troligen har jag bländat av, för jag ser ett rådjur dyka upp vid vägrenen ganska nära. Det ser ut som om det står och väntar på fri väg för att gå över. Jag hinner tänka att OM djuret börjar gå kommer vi att krocka. Sedan är tiden för tanke och åtgärd slut och cykeln wobblar till några gånger samtidigt som visiret täcks av något som skymmer sikten nästan helt.

Jag får stopp på hojen och konstaterar att jag inte gått omkull trots smällen, lite overklig känsla, jag vet ju vad jag krockat med. Det är lätt att bli lite stirrig, men jag kliver av och vänder mig om och ser att en bil stannat alldeles bakom mig. Jag fäller upp hjälmen och ber om hjälp att ringa polisen då telefonen ligger i väskan och jag är helt täckt av sånt som ska vara på insidan av ett rådjur. Jag ser djuret ligga på mittlinjen i den upphinnande trafikens strålkastare, kanske femtio meter bort. Hinner tänka att det är bra, för då de ser djuret förstår de att vi står stilla. Bilföraren säger sedan att vi måste lämna platsen och jag tackar och kör vidare.

När jag fäller ned visiret ser jag ingenting, men skrapar av det värsta med näven och konstaterar då att jag inte kan fortsätta mot jobbet. Istället vänder jag vid nästa avfart och kör hem de tre milen. Där spolar jag av mig själv och cykeln och bedömer att ingenting är skadat. Inte ens en backspegel har böjts bakåt. trots att det är päls, blod och tarminnehåll i stort sett överallt. Det mesta är på cykelns högersida, men det har förstås även kommit upp rakt över och på vänster sida.

När jag pratat själv med polisen och avslutat arbetsdagen hemifrån tar jag itu med att googla för att fatta lite bättre om/varför jag hade sån jäkla tur. I stort sett alla tidningsnotiser om rådjur/MC innehåller orden "försökte väja" och jag kommer något på spåren. I analysen av vad som hände, som ju mest är gissningar, ser jag rådjuret växa fram i halvljuskäglan men bromsar inte. Kan jag ha varit 20 meter från djuret när jag uppfattade vad det var? 20 meter i 90 km/h motsvarar en knapp sekund. Bromssträcka vid rådande väglag borde vara minst 50 meter och att väja bakom ett stillastående djur rätt ned i diket hade nog inte ens varit möjligt med förberedelse. Så jag frös helt enkelt till is och gjorde ingenting?

Nja, det kan ha varit så här: Sedan femton år cyklar jag mountainbike i skogen. Det är ofta ganska tekniskt krävande stigar och när det går utför och snabbare hamnar jag ibland i situationer där bromsa eller väja för hinder inte är möjligt. Då är lösningen att släppa broms, lyfta styret lätt inför hindret som är i vägen och följa med över, vilket i stort sett alltid funkar med 29"-hjul. Det kan vara en efterhandskonstruktion, men i det ögonblick jag blev varse att en krock med rådjuret var möjligt, fick jag närmast en lugn känsla, ingen panik alls.

Vad kan man lära sig då? Att träna på hinder i vägen i femton år? Det tror jag inte på, men något finns det att göra:

- Undvika att köra när det är mörkt för att öka synvidden
- Montera bra extraljus om du ändå kör (gjort nu)
- Kolla vilka vägavsnitt som är extra drabbade på nätet
- Vara starkt fokuserad på vilt hela tiden (det var inte jag just då)
- Vara inställd på att du inte hinner vidta någon åtgärd de gånger du ser djuret <50 meter bort
- Sänka farten så att du hinner bromsa till stopp inom ditt synfält (halvljus)

Är det någon mer som kan berätta om viltkrockar, även med mindre djur? Själv var jag övertygad om att det inte gick att hålla sig på vägen ens vid krock med en hare fram till nu. Vad har ni dragit för slutsatser om förberedelser?

Hälsningar Gunnar Åkerlund
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2017-03-01/07:34

Tack för ett bra inlägg!

Jag kör många mil per bil varje år på viltrika vägar, ofta hala, uppe i Norr- och Västerbotten. Här finns inga viltstängsel och risken för viltkollision är mycket stor då framförallt renar vintertid samlas vid/på vägarna för att slicka i sig det salt som den tunga trafiken för med sig från kusten.

Jag försöker inte göra undanmanöver för vilt som är mindre än ren/älg. Risken är mycket stor att konsekvenserna blir större då, man kör i diket ned på en sten/träd, frontalkrockar med mötande bil etc.

Häromåret körde jag med hojen på en katt som sprang upp på vägen och in framför hojen. Jag försökte inte ens göra en undanmanöver utan en lätt duns talade om för mig att katten trist nog hade sprungit färdigt. Inte en skakning i hojen, bara lite blod på kåpan bakom framhjulet.

En hoj representerar ganska mycket levande kraft, och är stabilare än man tror så länge man har fart. Beroende på hur smällen tar så är chansen ganska stor att man åker vidare utan större åthävor så länge som man inte börjar försöka paniksvänga eller lägga hojen. Hinder passeras med raka och snurrande hjul, det kommer vi väl alla ihåg?

Och även här är jag övertygad om att Telelever är en fantastisk konstruktion när det gäller att bibehålla stabilitet trots stora påfrestningar på framhjulet. Och boxermotorn skyddar förarens ben.

När BMW R1100RS lanserades 1992 var det en av motorjournalisterna vid provkörningen som körde på en betongsugga/betongvägavdelare i landsvägsfart. Det small till och framhjulet gick sönder. Men ingen vurpa - stannade upprätt och inga skador vilket sannolikt får tillskrivas både konstruktionen (och vår Herres hjälpsamma finger).

Så fortsätt köra hoj, det är klassikern som gäller vid både dikeskörning och viltincidenter - det var sannolikt det du gjorde med lyckat resultat för dig själv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-03-01/08:45

I den händelse av att jag olyckligtsvis skulle råka köra på, låt vara ett mindre djur, skulle jag nog ändå välja att stanna färden för att se efter om djuret dött eller skadats vid sammanstötningen!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-01/09:12

Jag har klippt ett Rådjur , "vänslats" lite med en älg , puttat på en hund och tyvärr
kört över ett par katter . Detta iofs. i bil .
Dessa djur beter sej lite olika . Älgen kommer nog i lite lägre fart och man kan
hinna med att reagera . Men Rådjuret däremot kommer ofta i ett högt tempo .
Renarna bara är där vid vägen och kan bete sej hur som helst . Ingen ordning alls .
I norra delen av Norge är dom mycket vanlig längst vägarna men sällan några
bekymmer då de bara sköter sitt och inte blir rädd för fordon .
Risker med dessa tycker jag är störst med Rådjuret då man inte hinner reagera
förrän det är gjort .
Inte att glömma bort Grävling då den kan vara mycket svår att hinna se innan den
kommer lufsande upp på vägbanan .
Sedan kommer den lite ovanligare "Nalle-Puh" in i bilden och den vill jag inte
träffa på .

Själv kör jag så lite det går i mörker , men blir det nödvändigt någon gång
är det i en betydligt lägre hastighet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-01/09:59

Instämmer. Bra inlägg och bra reflektioner ovan.
Redan i körskolan för bilkortet - för snart 50 år sedan - fick jag rådet att inte panikväja för mindre vilt utan köra på det. Risken, att man själv råkar illa ut, är betydligt mindre då.
Själv har jag sedan dess märkligt nog aldrig befunnit mig i en situation, där problemet uppstått, men hustrun hade viss närkontakt med en älg härom året. (Inga problem för dem, som fanns i bilen.)

Håller man kurs och fart rakt fram med motorcykeln, går det nog som regel ungefär som beskrivs ovan, så länge det rör sig om rådjur eller mindre. Grävlingar ger nog en rätt rejäl duns, och jag vill helst inte tänka på, vad som kan hända, om man brakar in i ett fullvuxet vildsvin!
Smäller det i en kurva, blir det mer komplicerat.

Så jag undviker körning i mörker. Djuren är som regel väl kamouflerade och iakttar inte gällande trafikregler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-01/10:18

Ja det är ju inte vägbanan i sej som är farlig utan det som finns på sidan om och som
utan förvarning kan göra livet surt .
Lika så är det visst i diket i innerkurvorna man ska titta efter dessa vid mörkerkörning .
I ytterkurvorna har man nog bra ljusflöde så det syns mycket bättre .
Vid inställning av extraljus på fordon bör man inte rikta dessa enbart rakt fram utan
vinkla ut dem lite .
Med för mycket ljus på vägbanan upplevs diken + omgivningen ännu mörkare .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav GunnMag » 2017-03-01/20:45

Kul med flera snabba svar.

Kovlingen skriver: "Vid inställning av extraljus på fordon bör man inte rikta dessa enbart rakt fram utan
vinkla ut dem lite . "

Detta har jag också uppmärksammat och de extraljus jag nu monterat på hojen har förutom visst ljus i 180 graders spridning, en koncentrerad rektangel med ungefär 10-15 graders bredd. Dessa riktar jag så att det i stort sett finns en lucka mellan dem mitt på vägen. (Foto kommer)

Bakgrunden är att jag köpte två mycket ljusstarka LED fjärrljus till bilen, men det var inte så lyckat. Skälet var att de spred alldeles för mycket ljus nära bilen, som bländade på vägbanan. Så jag kompletterade med två smalstrålande xenonljus mitt fram och riktade LED-strålkastarna uppåt/utåt sidorna så att de inte bländar, ca 35 grader isär. Det finns inte en chans att ett djur springer in genom den ljuskäglan och försvinner in i den mörkare mitten. Dessutom har man ett av ljusen alltid mitt i vägbanan i skarpare krökar.

Alltså: ut med ljuset i vägrenen, står en älg stilla mitt på vägen hinner du se den.

Gunnar Å
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-01/23:17

Stanna på en mörk väg och så på helljus och kolla hur du ser av det som inte är vägbanan .
En sak till är att inte rikta ljuset så att det är synligt på nära avstånd .
Det skall inte synas egentligen utan ligga strax över körbanan .
Där kommer "för nära ljus" återigen i betydelse . För nära och avstånd uteblir .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-03-05/04:56

Av vår lokala leverantör av MC-säkerhet har jag inköpt en sk viltskrämma som funkat utmärkt hittills!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2017-03-05/07:11

"-Varför sitter du uppe i trädet och vrålar?

-Jag skrämmer bort lejonen!

-Men här finns ju inga lejon?

-Nä, där ser du hur effektivt det är!"


Sensmoral: Viltskrämmor är ett bra sätt att tjäna några tior för försäljaren, särskilt som det på omvänt sätt aldrig går att utesluta att den kan ha någon effekt någon gång. Men hittills har jag aldrig märkt någon skillnad på djurs beteende, viltskrämma eller ej.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-03-05/07:28

Det är nog sant angående viltskrämmans effektivitet men efter inköpet/monteringen därav har jag, ren tur eller inte, inte haft ens en närkontakt med vilt efter vägarna !
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2017-03-05/08:24

Ja som sagt, investeringen är ju inte större än att man kan prova! :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-05/08:52

Vid ett tillfälle såg jag ett Rådjur på en äng och när jag närmade mej lyfte
den på huvudet och tittade åt mitt håll . Sedan blev det full fart i flykt .
Såg ut som att djuret reagerade på något och det kanske var skrämman .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-03-05/15:01

För en fyra år sen satte jag en skrämma på min gamla hoj.
Sen såg jag aldrig nåt vilt längs vägarna.
Ett par år senare noterade jag att skrämman ramlat loss, ingen aning om när.
Har fortfarande inte sett vilt längs vägarna (annat än en älg långt uppe i skogen när jag körde på bulten).

Stockholm är väl i och för sig inte det mest drabbade av viltolyckor men enligt min personliga erfarenhet är viltskrämman inte så skrämmande.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Flintbacken » 2017-03-05/17:35

Har ingen egen uppfattning men effekten av dylika ”skrämmors” finns undersökt och redovisat i ett examensarbete av Therese Hagberg för Luleå Tekniska Universitet.
Frågeställningen var huruvida en viltvisslare som säljs på marknaden verkligen fungerar och att utifrån de parametrar som specificerats, utveckla en bättre lösning som minimerar eller eliminerar de variabler som begränsar produkten i dess användningsområden.

Slutsatsen blev nog mer att produkten är en bra idé men som inte fungerar i praktiken varför viltvisslaren/varnaren eller liknande produkter egentligen inte borde användas då de invaggar till en falsk trygghet

Hela rapporten finns som pdf via;

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT02
Användarvisningsbild
Flintbacken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-09-23/18:14
Ort: Fagersta

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav CG Arvidsson » 2017-03-05/18:48

Numera kör jag inte så mycket om nätterna som när jag jobbade. Då brukde jag hänga på en långtradare som fick agera viltröjare. Huruvidare det fungerade vet jag inte, men jag inbillar mig det. På sjuttiotalet fällde jag en älgko med min R75:a. Jag fick några blåmärken och älgen slutade fylla år.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Olof Eriksson » 2017-03-05/22:32

Ren reagerar då inte på viltskrämor. Testade det i somras!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2017-03-06/09:03

Om det hade funkat, hade det inte varit enklare att sända ut det ljudet från fasta små soldrivna högtalare längs vägarna?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-06/17:13

BrooklynS skrev:Om det hade funkat, hade det inte varit enklare att sända ut det ljudet från fasta små soldrivna högtalare längs vägarna?

Blir nog lite enklare att hänga "visslarna" på hojarna istället :? (och billigare :o )
Vi får passa oss för att skriva något om detta för det kanske finns nån knäppgök till politiker
som får en god ide' och börjar leka med andras pengar :shock: ;)

Jag är väl inte på något sätt övertygad om att de hjälper men varför inte ha dom .
Skulle det vara så att de hjälper lite så är det ett billigt sätt att slippa krocka
med ett djur .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-06/17:37

Men Flintbackens inlägg ovan är tungt. Veterligen har det inte gått att visa, att visslorna faktiskt gör skillnad, och falsk trygghetskänsla kan vara farlig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-06/18:27

Bror Gårdelöf skrev: falsk trygghetskänsla kan vara farlig.

Jag känner mej inte säkrare men hjälper de så . Vet inte + en ringa kostnad .
Kommer ett Rådjur i full fart hinner man inte flytta handen till bromsen .
Det bara smäller och då hjälper inte ens säkra kort som ABS , Antispinn osv.
Köra hoj i skymning och gryning är något att akta sej för . Då är djuren på G .
"Egen aktsamhet är bästa säkerhet."
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav BigFootPat » 2017-03-08/11:59

Kovlingen skrev:Kommer ett Rådjur i full fart hinner man inte flytta handen till bromsen .

Jag har i princip alltid två fingrar vilande på bromsen. Sen tillkommer förstås reaktionstiden osv ändå, men det känns som en bra vana att ha.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-08/12:38

Skitjobbigt att sitta på helspänn hela tiden . Tar bort det mesta av nöjet .
Jo jag sitter också ofta med fingrar eller hela handen vilande på bromsen .
Samma förfarande när jag ligger i bilköer .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-08/16:51

Ett annat bra hjälpmedel är att öva upp och underhålla sin bromsteknik.
Tyvärr är detta något som många inte tycker sig behöva göra med motiveringar som att "mc:n har ABS" och att "det gjorde jag ju på trafikskolan" (för 40 år sedan).
Tyvärr räcker det inte.
Läs på! Träna! Underhåll!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2017-03-08/16:56

Å slitä på de dyrä bromklossera :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-03-17/08:34

Att åka omkring med en viltskrämma monterad innebär INTE att man kan sänka uppmärksamheten på något sätt framför sig på färden, utan se skrämman bara som ett möjligt hjälpmedel att undvika alltför nära kontakt med viltet! :o Om det hjälper? tja var och en får bli salig på sin egen tro ! 8-) Själv har jag inte sett vilt nära vägen efter inköpet/monteringen, tur tja,,, :roll:
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Rådjur och motorcykel

Inläggav maalse » 2017-03-17/19:58

Fick skrämmor av min oroliga moder, så det kanske hjälper henne iallafall ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst