Motorcycle Gymkhana

Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-18/22:26

Är det någon som håller på med Motorcycle Gymkhana? Det kanske är ett komplement till KNIX och gruskurser?
Se t.ex.: https://www.youtube.com/watch?v=fmbpENZs7DY
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-19/04:53

Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Såvitt man kan se hänger dom inte ut, förmodligen för att dom helt enkelt inte hinner med.
Då får man välja en hoj som klarar att luta mycket utan att ta, dvs smal nertill och fotpinnarna högt upp. Raka motsatsen till GS alltså. :cry:
Jag har sett en film där en snubbe låser bakhjulet och sladdar runt konerna, mycket manligt men tyvärr har jag tappat bort länken.

Personligen skulle jag gärna prova på men risken att åka i backen gör att jag tvekar. Gymkhana med motorcykel körs på tid och ramlar man är det bara att hoppa upp igen och fortsätta, så länge det går vill säga.

/Fredric

Edit: Hittade en annan film som diskuterar vilka hojar som används: https://www.youtube.com/watch?v=sal4fZxfeX8
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-19/09:12

Personligen har jag aldrig varit svag för det där åkandet mellan koner, men skall man ändå hålla på med det, kan man ju titta på den här killen. Filmen finns nog på Forum sedan tidigare, men den är värd att ses mer än en gång. Snacka om kontroll av sådär 400 kg H-D! Att han sedan kör i kortärmat är en annan sak, men det är VARMT i Texas.

https://www.youtube.com/watch?v=Z1iq2ExxmNc
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav BrooklynS » 2017-11-19/10:48

Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Såvitt man kan se hänger dom inte ut, förmodligen för att dom helt enkelt inte hinner med.
Då får man välja en hoj som klarar att luta mycket utan att ta, dvs smal nertill och fotpinnarna högt upp. Raka motsatsen till GS alltså. :cry:
Jag har sett en film där en snubbe låser bakhjulet och sladdar runt konerna, mycket manligt men tyvärr har jag tappat bort länken.

Personligen skulle jag gärna prova på men risken att åka i backen gör att jag tvekar. Gymkhana med motorcykel körs på tid och ramlar man är det bara att hoppa upp igen och fortsätta, så länge det går vill säga.

/Fredric

Edit: Hittade en annan film som diskuterar vilka hojar som används: https://www.youtube.com/watch?v=sal4fZxfeX8


Fast GS klarar ju av att luta mycket pga hög markfrigång... så länge man inte har tokmjuk fjädring är nog inte hojen begränsningen - dessutom svänger den tvärt.

På SMC-s avrostning brukar "kyrkan" förekomma. En konövning där man verkligen är tvungen att svänga tvärare än vad hojens styrutslag ger möjlighet till.

De allra flesta - inkl jag själv - klarade inte av att ens svänga runt mittkonen och det hördes många röster om att det var omöjligt och att det krävdes speciell hoj osv. Ända tills en klubbmedlem häruppe hakade av packväskorna från sin K100LT och körde genom hela kyrkan prickfritt.

Med frun bakpå.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Max Mad » 2017-11-19/14:34

Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
OMG :o :o :o :shock: :shock: :shock: !!!

På tal om GS;
https://www.youtube.com/watch?v=Z1iq2ExxmNc
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-19/15:02

Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y


Hojen verkar vara en lätt ombyggd Honda CBR600RR där clip-on styret ersatts av ett traditionellt styre.
Troligen är även fjädringen och/eller fotpinnarna modifierade för att möjliggöra en större lutningsvinkel.
Däcken bör inte vara vanliga landsvägsdäck utan hellre tävlingsdäck med högre profil som ger större anläggningsyta vid kraftiga nedlägg.
Utöver det bör man nog ha ett bra balanssinne och vara vältränad.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-19/21:20

Det finns regler också: https://www.youtube.com/watch?v=xVxNXbr55TY
Man kanske inte behöver gå "all in". Det kan nog räcka med att man provar på i syfte att lära sig hantera en motorcykel?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-19/21:47

Här blir det "ingenting in" . Kan inte fatta att detta skulle vara roligt :shock:
Lika roligt som att åka omkring i lerdiken i skogen :?
Nää allt under 90 - 100 km på kurviga asfaltvägar är bara träligt , tycker jag :shock: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-19/22:12

Kovlingen skrev:Här blir det "ingenting in" . Kan inte fatta att detta skulle vara roligt :shock:
Lika roligt som att åka omkring i lerdiken i skogen :?
Nää allt under 90 - 100 km på kurviga asfaltvägar är bara träligt , tycker jag :shock: :D

Jo.
Allt som har att göra med hur man hanterar en motorcykel är intressant och då speciellt den mentala styrkan som behövs för att hitta flytet i lerdiken. (Lyckas man hålla farten uppe så flyter man, dvs. man hinner man inte sjunka. :) )
Jag är av den typen att jag kan göra om och göra om hur många gånger som helst (lika med hur många varv som helst). Även efter 100 åk i Hovdebacken på Vemdalsskalet, så kan jag ta ett åk till! Detta trots att jag nött där sedan slutet på 60-talet. Tyvärr finns det något som kallas åldrande, som ger begränsningar. Detta yttrar sig som att jag ibland skriver på Forumet istället för att köra motorcykel.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-19/22:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-19/22:35

Har varit å åkt på skalet ett par ggr. och det är något som tilltalar mej mer
än att åka runt runt på en asfaltplan , men vi gillar väl bara olika saker :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-20/02:35

BrooklynS skrev:Fast GS klarar ju av att luta mycket pga hög markfrigång... så länge man inte har tokmjuk fjädring är nog inte hojen begränsningen - dessutom svänger den tvärt.


GSen är nog inte på kartan jämfört med vad snubbarna på Youtubefilmerna håller på med är jag rädd. Fast för oss vanliga dödliga räcker den nog långt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-20/12:55

Kovlingen skrev:Här blir det "ingenting in" . Kan inte fatta att detta skulle vara roligt :shock:
Lika roligt som att åka omkring i lerdiken i skogen :?
Nää allt under 90 - 100 km på kurviga asfaltvägar är bara träligt , tycker jag :shock: :D


Men tänk efter. Man kan ta ett steg till mot det enahanda. Se https://youtu.be/t6AfZF72btc

Jag som kan kan göra om hur många gånger som helst har titta på filmsnutten flera gånger nu och kommit fram till att den som är snabbast inte visar det minsta tecken till att hålla cykeln upprätt och luta överkroppen inåt. Nej, jag tycker att han kör med ”cross/enduro-teknik”, dvs. han trycker ner cykeln vid ingången till svängen för att sedan successivt låta cykeln komma upp igen (”Drücken”). Önsketänkande kanske men jag tycker mig känna igen tekniken som en möjlig teknik vid serpentinkörning på trånga vägar. Vid ingången till en högerkurva, så sätter man sig långt fram på dynan och trycker ner höger styrhandtag, så att cykeln lutar marken mer än vad jag som förare gör. Sedan driver man på samtidigt som man låter cykeln resa sig.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-20/13:13

Jo jag skulle nog behöva träna lite på vissa saker och just hårnålar . :(
Då jag inte söker mej till sådana vägar 20 - 50 hårnålar i rad så håller jag mej till vägar jag gillar :)
Bergsgetter håller jag mej ifrån men det får väl gå i nödfall ;)
Gillar inte bankörning och lerdiken heller . Jag är nog en konstig typ :D

Åsså gillar jag inte GS:arna heller . Bara packmöjligheterna :mrgreen:

Oj Oj Nu blir det väl livat i holken :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-20/13:32

Allan Ericsson skrev:Jag som kan kan göra om hur många gånger som helst har titta på filmsnutten flera gånger nu och kommit fram till att den som är snabbast inte visar det minsta tecken till att hålla cykeln upprätt och luta överkroppen inåt. Nej, jag tycker att han kör med ”cross/enduro-teknik”, dvs. han trycker ner cykeln vid ingången till svängen för att sedan successivt låta cykeln komma upp igen (”Drücken”). Önsketänkande kanske men jag tycker mig känna igen tekniken som en möjlig teknik vid serpentinkörning på trånga vägar.


Ju mer man lutar hojen desto sämre fungerar fjädringen och ju fortare man kör desto mer beroende är man av att fjädringen ska fungera väl.
I dessa filmer är ju hastigheten väldigt låg och man är inte extremt beroende av att fjädringen fungerar optimalt. Desutom verkar underlaget mer jämnt än vad det brukar vara i det skandinaviska vägnätet. Dessutom känner de tävlande underlaget väl och vet hur hårt de kan pressa på innan hjulen släpper. Utöver detta så är det som Fredric skriver att de inte hinner förflytta kroppen utan att påverka mc:n då de kastar dem fram och tillbaks mellan konerna.
Så är det ALDRIG när du kör på landsvägen.

Allan Ericsson skrev:Vid ingången till en högerkurva, så sätter man sig långt fram på dynan och trycker ner höger styrhandtag, så att cykeln lutar marken mer än vad jag som förare gör. Sedan driver man på samtidigt som man låter cykeln resa sig.


OK, du kommer till en kurva och vinklar ner tills fotpinnen är nära att ta i. Det visar sig att det är grus i kurvan och hjulet släpper. Då kommer mc:n att luta mer. Hur gör du nu?
Eftersom du redan vinklat ner maximalt har du inga marginaler kvar. hade du däremot förflyttat tyngdpunkten inför kurvan hade du haft marginalerna på din sida. Dessutom hade du varit tvungen att sitta välförankrad i hojen. Det behöver man inte om man bara sitter rakt i sadeln. Däremot överraskas man när släppet kommer och man kraschar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav BrooklynS » 2017-11-20/14:29

Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-20/19:31

Thomas Stadin skrev:OK, du kommer till en kurva och vinklar ner tills fotpinnen är nära att ta i. Det visar sig att det är grus i kurvan och hjulet släpper. Då kommer mc:n att luta mer. Hur gör du nu?
Eftersom du redan vinklat ner maximalt har du inga marginaler kvar. hade du däremot förflyttat tyngdpunkten inför kurvan hade du haft marginalerna på din sida. Dessutom hade du varit tvungen att sitta välförankrad i hojen. Det behöver man inte om man bara sitter rakt i sadeln. Däremot överraskas man när släppet kommer och man kraschar.

Jag får väl försöka svara. :)
Jag kan påminna mig två tillfällen där jag fått bakhjulssläpp och varit tacksam (?) för att jag haft cykeln under mig så att jag kunnat lägga ner den lite till och samtidigt kunnat styra , så att framhjulet pekat i den riktning cykeln glidit.
1) Jag kommer med min XR600R ut ur en högerkurva och kör ut på en blöt bro (höstlöv mm.). Det var en raksträcka efter bron, så i min iver gasar jag på redan innan jag lämnar bron. Jag ligger fortfarande i sväng. Och vips, bakänden sticker iväg. Jag bryter ner cykeln, sittande nästan uppe på bensintanken, och styr emot. Till sist tar styrstoppet i och jag tänker att nu kommer jag att få en high sider, när jag åker av bron och in på grusvägen, såvida jag inte lyckas begränsa mig till att kasa runt (low sider?). Eftersom jag håller ner cykeln, så har jag tid på mig för att släppa upp den lite försiktigt och åka vidare (, med hjärtat i halsgropen). Inte vet jag om jag gjorde rätt. Hur som helst så var jag tacksam för att jag hade cykeln under mig vid sladdandet.
2) GS-körning i Pyrenéerna: Jag kör ner längs en ravinvägg och ut på den lilla bro som brukar finnas nere i bottnen innan vägen svänger tillbaka och upp längs den andra sidan av ravinen. Nu hade det runnit fram i fin sand i den skarpa svängen på andra sidan om bron, dvs. där jag vill lägga på driv och börja klättringen uppåt. Och så visp igen. Bakänden sticker iväg men som tur var (?) så hade jag cykeln under mig och kunde styra emot.

Farten har i båda fallen varit ca 50 km/tim, tror jag.

Jag associerar till gammaldags (?) speedway, där man väl också har cykeln under sig ända tills det är dags att ta fart mot nästa böj?! Numer börjar man väl hänga ganska tidigt i kurvan?

Jag har också ett upplevelser från KNIX, där jag fått avdrift och tuggning under acceleration ut ur en kurva. Då kändes mer naturligt att försöka hålla cykeln upprätt.
Jag kanske skall lära om? Det kan också ha att göra med i vilken fasa man befinner sig , när man får sladd; i ingången eller utgången? Och vilken hastighet man har?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-21/00:32

BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...

Jag vet inte hur det är med GSar men på min R1100S tog fotpinnarna i långt innan cylindrarna. Men det är klart att om man sätter upp byggnadsställningar runt cylindrarna, som en del gör, så förändras ju ekvationen en smula.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-21/01:31

Fredric Fredricson skrev:
BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...

Jag vet inte hur det är med GSar men på min R1100S tog fotpinnarna i långt innan cylindrarna. Men det är klart att om man sätter upp byggnadsställningar runt cylindrarna, som en del gör, så förändras ju ekvationen en smula.

/Fredric


Det är vanligtvis 46:orna som tar i först.
Då det sker brukar jag styva upp fjädringen något och vara noga med gaskontrollen. Utöver det kan man hänga ut mer för att återfå marginal.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav BrooklynS » 2017-11-21/11:31

Fredric Fredricson skrev:
BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...

Jag vet inte hur det är med GSar men på min R1100S tog fotpinnarna i långt innan cylindrarna. Men det är klart att om man sätter upp byggnadsställningar runt cylindrarna, som en del gör, så förändras ju ekvationen en smula.

/Fredric


På min R1200ST touchade jag i ventilkåporna på bägge sidor när jag körde upp för gamla Strynvägen. Körde för tajt i innerkurvorna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-21/13:48

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:Vid ingången till en högerkurva, så sätter man sig långt fram på dynan och trycker ner höger styrhandtag, så att cykeln lutar marken mer än vad jag som förare gör. Sedan driver man på samtidigt som man låter cykeln resa sig.


OK, du kommer till en kurva och vinklar ner tills fotpinnen är nära att ta i. Det visar sig att det är grus i kurvan och hjulet släpper. Då kommer mc:n att luta mer. Hur gör du nu?
Eftersom du redan vinklat ner maximalt har du inga marginaler kvar. hade du däremot förflyttat tyngdpunkten inför kurvan hade du haft marginalerna på din sida. Dessutom hade du varit tvungen att sitta välförankrad i hojen. Det behöver man inte om man bara sitter rakt i sadeln. Däremot överraskas man när släppet kommer och man kraschar.

Kolla i sluten på filmen https://youtu.be/jee2DGoU6e0 Jag känner igen tekniken. Jag har kört serpentinvägar tillsammans med SMC-instruktörer. Vi alternerade mellan dels att hålla ut och lägga sen svängpunkt och att köra in snävt och göra som han på filmen gör. Det var hugget som stucket vilken variant man valde. Att köra som han på filmen hade fördelen att man lämnade gott om plats för mötande trafik men man måste vara säker på att inte svänga mot styrstoppet (, såvida man nu inte är en fena på motorcycle gymkhana).
Jag kanske skall poängtera att jag inte är ute efter att hitta den snabbaste körtekniken utan snarare efter den säkraste, i bästa KNIX-anda.

Efter att ha tillämpat tekniken under några dagar med serpentinkörning är det lätt att falla in i den vid KNIX-körning. Den ger väl kanske inte de snabbaste varvtiderna men man tar sig runt på ett, som jag tycker, tryggt och säkert sätt.
Kan jag få lite mothugg? ;)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/08:08

Det gäller att kunna hantera sitt åkdon, om man skall få ut dess fulla potential. https://youtu.be/jee2DGoU6e0

Gymkhana är visst bara en delmängd av nödvändigt kunnande.

Man kan ju fråga sig om det är någon idé att hänga av, när man sitter på en koloss.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-22/08:31

Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg? ;)

Nja jag vet inte om det är mothugg utan kanske mer en fundering .
Är det inte säkrare att köra med stor framförhållning ang. kurvtagning ?
Varför måste köra så att man ligger på gränsen på vad man själv och
hojen klarar av . Det går väl lite fort ibland men utan knäskrap och
att fotpinnar eller cylinderskydd tar i backen .
Det går alltid att planera rutter men inte det som kan dyka upp efter vägen .
Vid körning i "pyrrarna" så fanns det ofta sand och sten på vägen som
hade kommit ner ifrån bergssidor och det gäller att inte bli överraskad .
Spelar nog ingen roll hur många KNIX man besökt utan att enbart vara
medveten om vad som kan hända om man inte planerar rätt i både
långt och kort .
"Bättre bortkommen och omkörd , än omkommen och bortkörd" :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-11-22/09:15

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg? ;)

Nja jag vet inte om det är mothugg utan kanske mer en fundering .
Är det inte säkrare att köra med stor framförhållning ang. kurvtagning ?
Varför måste köra så att man ligger på gränsen på vad man själv och
hojen klarar av . Det går väl lite fort ibland men utan knäskrap och
att fotpinnar eller cylinderskydd tar i backen .
Det går alltid att planera rutter men inte det som kan dyka upp efter vägen .
Vid körning i "pyrrarna" så fanns det ofta sand och sten på vägen som
hade kommit ner ifrån bergssidor och det gäller att inte bli överraskad .
Spelar nog ingen roll hur många KNIX man besökt utan att enbart vara
medveten om vad som kan hända om man inte planerar rätt i både
långt och kort .
"Bättre bortkommen och omkörd , än omkommen och bortkörd" :|


Du får applaus fra meg for det innlegget, Kovlingen.

Når jeg er nede i Europa og kjører, og bli forbikjørt av noen som kjører mye fortere enn meg, sier jeg til meg selv: "Nei, det der gjør ikke jeg, jeg skal også helt hjem igjen."
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-22/09:34

Instämmer helhjärtat! När jag genom åren fått frågan, vad som är mitt mål i livet, har svaret sedan några decennier varit: "Jag skall dansa med bruden på mina barnbarns bröllop" - vilket åstadkommit en del förvånade leenden. Nu vete väl fasen, om jag når det målet, för när jag inom kort är 65, har mitt äldsta barnbarn fyllt 3 - men skall jag ha en chans, måste jag rimligen köra därefter.

Vad gäller det där med att gå ut till vänster före en hårnål eller svänga snävt, har jag alltid hyllat principen att gå ut långt till vänster. Sannolikheten, att någon bil kommer med hög fart ur en hårnål är extremt liten (och i så fall har man nog hört den, för bilar, som kan ta hårnålar i hög fart, är inga vanliga bilar). Dessutom ser man längre in i kurvan och kan alltså upptäcka eventuella möten tidigare - plus att man har gott om utrymme att väja in i det egna körfältet.

Den enda gång, som denna princip inte varit tillfredsställande, var, när jag för ett par år sedan körde runt Gorge du Verdon. Då rörde det sig inte heller om hårnålar utan mer eller mindre snäva och skymda kurvor. Vid ett par tillfällen mötte jag hojåkare, som kom i för mig närmast ofattbar fart runt den skymda kurvan, och då blev det lite snävt mellan oss, eftersom jag låg långt ute till vänster. Men det small aldrig.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-11-22/11:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/09:34

Det är en fördel om man åtminstone känner sig komfortabel med den trafikmiljö man vistas i.

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg? ;)

Vid körning i "pyrrarna" så fanns det ofta sand och sten på vägen som
hade kommit ner ifrån bergssidor och det gäller att inte bli överraskad .
Spelar nog ingen roll hur många KNIX man besökt utan att enbart vara
medveten om vad som kan hända om man inte planerar rätt i både
långt och kort .
"Bättre bortkommen och omkörd , än omkommen och bortkörd" :|

Beträffande Pyrenéerna, så är det inte bara fin sand och vassa stenskärvor och hal ko- och hästskit att parera. Har man tur och lyckas planera rätt, så möter man intressantare hinder, som varken motorcycle Gymkhana eller KNIX ger stöd för.

IMG_2498 (2).JPG

De mer upplevelserika vägarna, även om de bara är 10 meter långa, tar vid där asfalten slutar. ;)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-22/10:14

Där är det nog ett krav att ladda hårt och hoppas på det bästa (om man vill förbi ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-22/10:22

Bror Gårdelöf skrev:I När jag genom åren fått frågan, vad som är mitt mål i livet,

Ja det kan ju alltid vara saker som ställer till det i livet men då finns ju detta .
https://www.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/10:28

Kovlingen skrev:Där är det nog ett krav att ladda hårt och hoppas på det bästa (om man vill förbi ;) )

Stänga av traction control.
Svänga ut i det hala gräset.
Räta upp cykeln, så att man kör absolut rakt framåt mot den kortaste och lägsta överfarten.
Ta sats utan att få sladd i det hala gräset.
Köra upp och över! (Hoppas att jag inte sjunker igenom, så att det blir tvärstopp.)
Nähä, inte kom jag över inte.
Och inte fick man möjlighet till ett nytt försök heller.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-22/11:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-22/10:55

ASGARV ! :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/10:57

Bror Gårdelöf skrev:Den enda gång, som denna princip inte varit tillfredsställande, var, när jag för ett par år sedan körde runt Gorge du Verdon. Då rörde det sig inte heller om hårnålar utan mer eller mindre snäva och skymda kurvor. Vid ett par tillfällen mötte jag hojåkare, som kom i för mig närmast ofattbar fart runt den skymda kurvan, och då blev det lite snävt mellan oss, eftersom jag låg långt ute till vänster. Men det small aldrig.


Bror,
När jag såg Motorcycle Gymkhana, så tänkte jag på sådana situationer, som du nämner, dvs. smal väg med dålig sikt genom kurvorna och högt trafikflöde. Bakomvarande trafik trycker på och det finns ingen möjlighet att släppa förbi. Hur skall jag hantera detta?
Gymkhana-träning kanske skulle hjälpa mig att köra som om jag kör på en utlagd räls på den egna väghalvan och med ordentlig marginal mot den andra väghalvan. Jag litar då på att mötande trafik inte avviker alltför mycket från regeln att alltid håller sig på sin väghalva. Jag koncentrerar mig istället på att hantera det som försiggår på den egna väghalvan. Gymkhana-kunnandet medför att jag inte behöver titta så djupt in i kurvorna utan jag är säker på att hålla mitt spår in i det okända, som finns strax framför mig.

Mothugg?
1. Stopp i trafiken: Jag måste kunna stanna inom det vägavsnitt som jag ser och jag ser längre om jag håller ut.
2. ....
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-22/11:17

I ett sådant läge skulle jag ta det lugnt och prioritera min egen säkerhet. De bakomvarande får vackert vänta, tills det finns möjlighet att köra förbi. Skulle jag exempelvis se någon liten ficka etc, skulle jag mycket väl kunna blinka och svänga in på den för att släppa förbi dem, som har mer bråttom. Men på krokig väg har jag ytterligt sällan upplevt det problemet. Hojåkare tar sig förbi, om de vill, och bilisterna kör sällan fortare än jag på sådana vägar.
Ett kul undantag från den regeln upplevde jag i Dolomiterna för ett antal år sedan. Gissningsvis hade det varit någon sorts Lotus Seven-träff där, för det vimlade av sådana bilar under några dagar. Då lärde man sig också, att när en sådan dök upp i backspegeln, var det lika bra att släppa förbi den, så snart man hade en möjlighet, för där låg jag i lä! ;)
Snacka om lätt fordon, låg tyngdpunkt och mer gummi mot asfalten!

Till detta kan läggas, att man naturligtvis kan använda varningsblinkers och/eller upprepade gånger trampa lätt på bromspedalen för att markera, att bakomvarande fordon ligger för nära.
En av mina bekanta har en särskild metod för situationen, som beskrivs: Han kör extremt långsamt och är alltså avsiktligt i vägen för stressnissen bakom. Enligt honom brukar det faktiskt fungera, men själv har jag inte tillämpat den tekniken - mycket beroende på, att jag inte upplevt något behov av det.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-11-23/09:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-22/11:23

Allan Ericsson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Den enda gång, som denna princip inte varit tillfredsställande, var, när jag för ett par år sedan körde runt Gorge du Verdon. Då rörde det sig inte heller om hårnålar utan mer eller mindre snäva och skymda kurvor. Vid ett par tillfällen mötte jag hojåkare, som kom i för mig närmast ofattbar fart runt den skymda kurvan, och då blev det lite snävt mellan oss, eftersom jag låg långt ute till vänster. Men det small aldrig.


Bror,
När jag såg Motorcycle Gymkhana, så tänkte jag på sådana situationer, som du nämner, dvs. smal väg med dålig sikt genom kurvorna och högt trafikflöde. Bakomvarande trafik trycker på och det finns ingen möjlighet att släppa förbi. Hur skall jag hantera detta?
Gymkhana-träning kanske skulle hjälpa mig att köra som om jag kör på en utlagd räls på den egna väghalvan och med ordentlig marginal mot den andra väghalvan. Jag litar då på att mötande trafik inte avviker alltför mycket från regeln att alltid håller sig på sin väghalva. Jag koncentrerar mig istället på att hantera det som försiggår på den egna väghalvan. Gymkhana-kunnandet medför att jag inte behöver titta så djupt in i kurvorna utan jag är säker på att hålla mitt spår in i det okända, som finns strax framför mig.

Mothugg?
1. Stopp i trafiken: Jag måste kunna stanna inom det vägavsnitt som jag ser och jag ser längre om jag håller ut.


2. Om du inte hänger ut har du i minimala möjligheter att bromsa i den skymda kurvan då det oväntade dyker upp. Gymkhanaåkarna ser genom hela kurvan och behöver inte bromsa vid fullt nedlägg.
Det man lär sig på KNIX är väl genomtänkt och bör tillämpas i trafiken :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/11:27

Bror Gårdelöf skrev:[Snacka om lätt fordon, låg tyngdpunkt och mer gummi mot asfalten!

Lotus Seven (Caterham?)= Lågt placerat förarsäte= ingen sikt genom kurvorna. => Vilken körteknik tillämpas? ;)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/11:54

Thomas Stadin skrev:Det man lär sig på KNIX är väl genomtänkt och bör tillämpas i trafiken :)


Jodå, jag är mäkta imponerad att det jag sett av KNIX. Det har lärt mig mycket men jag är fortsatt nyfiken, så jag tittar även på annat än KNIX. Notera också att jag INTE påstår att någonting är fel. Jag bara tittar på hur andra gör och funderar om det kan vara något för mig.

För mig består körningen av så mycket som är fordons-, väg- och trafikkulturberoende. Jag har kört efter SMC-instruktör som så galant hängt ut, även där kurvorna var skymda och ändå lyckats göra korrektioner (=spårbyten) i flygande fläng. Dock inte på GS utan med F800ST / F800 GT, som ju har en annan förarergonomi. Det första jag lade märke till var att han konsekvent höll sig på sin väghalva, dvs. även i öppna S-kurvor. Det var det första jag tog till mig. I bagaget hade jag då enduro-beteendet att köra så rakt som möjligt mellan absolut nödvändiga svängarna. Jag var inte förmögen att få till någon liknande "instruktörskörning" utan sökte alternativ teknik.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-22/13:12

Allan Ericsson skrev: Lotus Seven (Caterham?)= Lågt placerat förarsäte= ingen sikt genom kurvorna. => Vilken körteknik tillämpas? ;)

Har ingen aning. När jag körde på de vägarna, hade jag fokus på annat än att studera, hur Lotus Seven-förarna körde - bortsett från att det alltså gick undan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav HåkanH » 2017-11-22/18:54

Hmm :shock:
Ska npg träna ett par timmar till sommaren! :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=20XsaHpRQC8
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-22/19:05

Kovlingen skrev:Är det inte säkrare att köra med stor framförhållning ang. kurvtagning ?


Man ligger alltid med god framförhållning i trafik. Trots detta kan det komma upp situationer där du, eller nån annan, gjort en felbedömning eller det är grus på vägen eller ett djur springer ut eller.......

Det är för dom situationerna man tränar på att köra nära gränsen för sin förmåga under kontrollerade former. Det mest användbara du får med dig, anser jag i alla fall, är att inte gripas av panik och råka ut för en blicklåsning när situationen kräver snabbstyrning eller mer nedlägg än vad som är normalt i trafik.

Sen finns ju den aspekten att Knix och bankörning är så förbenat skoj, och att gymkhana också förefaller vara det, men det är naturligtvis en högst personlig bedömning som inte behöver delas av alla.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-22/23:00

Fredric Fredricson skrev: .......man tränar på att köra nära gränsen för sin förmåga under kontrollerade former. /Fredric

Ja du, för länge sedan så bestämde jag mig för att lära mig köra omkull. Jag hade finåkt BMW och känt att jag var på väg in i veterancykelfållan. Där jag skulle då gå omkring och diskutera huruvida klenoderna verkligen var helt original. Nej nu måste jag ställa om. Jag köpte mig en Yamaha XT400 och gav mig ut i skogen för att komma över rädslan för att köra omkull. Det kan beskrivas som att känna efter hur det känns, när man tar sig över på fel sida om sin förmåga.
Numer kan jag omsätta det till att så som du skriver; att träna på att inte gripas av panik. KNIX är ett led i detta, förutom att det är så kul att köra runt-runt.

Det finns dock andra sätt att träna bort panik: Ge gas ....... håll dig flytande .... farten stabiliserar .....
Beskuren.jpg
Beskuren.jpg (116.67 KiB) Visad 16149 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-22/23:14

Jag försöker att hålla mej ifrån att köra omkull . Gör mindre ont dessutom :shock: :)
Kanske tillhör veteranfållan iofs . :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-23/00:03

Passar på att med ett ökänt svengelskt uttryck när vi ändå pratar om ämnet...

"It´s not the curves that kill you - it´s the fart"

;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-23/02:20

Måns Ulveståhl skrev:Passar på att med ett ökänt svengelskt uttryck när vi ändå pratar om ämnet...

"It´s not the curves that kill you - it´s the fart"

;)

It's not the fart, it's the smäll!
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav OscarH » 2017-11-23/14:52

Hur ser "kyrkan"-övningen ut? Är det något liknande en garage sväng?
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-23/21:12

Man kan ju leta komplement till Gymkhana-övningar. ;)
Vill du göra en koncentrationsövning som är befriad från koner, så kan du träna på att köra rakt fram. Jag släpade ut mina Onsdagsgruppsåkare till en 6,5 km lång raksträcka (= banvallen (= enskild väg)) och så körde vi efter bästa förmåga. Det enda man behövde göra var att välja höger eller vänster hjulspår eller att köra på ryggen. Eftersnacket innehöll en hel del reflektioner. "Vad jobbigt det var att hålla fokus på körningen.", "Ovant att hindren fanns i huvudhöjd.", "Att det kan vara så svårt att köra rakt fram.", "Jag kände att jag behövde hålla avstånd till framförvarande, så att jag kunde stabilisera med gaspådrag emellanåt, t.ex. vid spårbyte."

DSCN5147 (6).JPG

EDIT: KÖRVÄGEN BÖRJAR DÄR ASFALTEN SLUTAR. Asfalterade vägar är bara till för transportering.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-24/15:11, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/21:16

Har du ingen asfalt på vägarna :? :mrgreen:
Här i Norrland har vi jättelånga raksträckor å dom är belagda :shock:
Jo vi har ju vägrenarna förstås 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-23/21:27

Kovlingen skrev:Har du ingen asfalt på vägarna :? :mrgreen:
Här i Norrland har vi jättelånga raksträckor å dom är belagda :shock:
Jo vi har ju vägrenarna förstås 8-)

Oljegrusbelagda med potthål, alltså sådana vägar som passar en GS i sin egenskap som transportfordon.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/21:35

Nä du ! Har du varit norr om Dalälven så skulle du veta att vägarna är oslitna .
Fråga de som var i Arjeplog på årsträffen om det inte finns fina raksträckor :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorcycle Gymkhana

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-24/02:12

OscarH skrev:Hur ser "kyrkan"-övningen ut? Är det något liknande en garage sväng?

Jag är inte helt säker men jag tror det kan vara den här som avses:
kyrkan.png
kyrkan.png (21.35 KiB) Visad 16000 gånger

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst