Intressanta data om nackskydd

Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-26/13:01

https://www.cyclenews.com/2018/12/artic ... f6gW3YmyNM

Jag har tidigare skrivit en del om nackskydd - inklusive att det varit svårt att åstadkomma säkra data, som visar, om en nackkrage faktiskt skyddar mot skador.
I bifogade länk finns mycket intressanta data - som starkt talar för nackskydd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-26/13:19

Mycket intressant, jag kanske får ta och ompröva mittt ställningstagande av nackskydd.
Tack för din ögonöppnare!

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Max Mad » 2019-01-26/13:54

Bror Gårdelöf skrev:Jag har tidigare skrivit en del om nackskydd - inklusive att det varit svårt att åstadkomma säkra data, som visar, om en nackkrage faktiskt skyddar mot skador.
I bifogade länk finns mycket intressanta data - som starkt talar för nackskydd.
Jag skall inte uttala mig om huruvida den hjälpte eller inte i samband med min olycka 2017, men jag kan kort nämna att på inrådan av Bror införskaffade jag just en neck-brace och jag är väldigt tacksam för att jag bar den vid olyckstillfället.

Om det någon gång skulle bli aktuellt med att skaffa en ny hoj, är en neck - brace (tillsammans med annan vid tidpunkten nyutvecklad skyddutrustning), det som står högst upp på inköpslistan efter ett ev. nyförvärv.

Tack än en gång för tipset, Bror !
Senast redigerad av Max Mad 2019-01-26/14:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Roger Gross » 2019-01-26/13:58

Jag kör själv med nackkrage och den enda upplevda nackdelen är att det är ytterligare en grej att ta på sig. Har därför funderat över om de nya uppblåsbara skyddsvästarna kan ersätta inte bara ryggskydd och varselväst utan även nackkrage. Någon som vet? Eller kanske de nya air-bag - jackorna!?
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Max Mad » 2019-01-26/14:04

Roger Gross skrev:Jag kör själv med nackkrage och den enda upplevda nackdelen är att det är ytterligare en grej att ta på sig. Har därför funderat över om de nya uppblåsbara skyddsvästarna kan ersätta inte bara ryggskydd och varselväst utan även nackkrage. Någon som vet? Eller kanske de nya air-bag - jackorna!?
//Roger G
Har också funderat på de alternativen, men jag tänker att dom kanske behöver några år till på sig, för att bli färdigutvecklade ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Roger Gross » 2019-01-26/17:15

Max Mad skrev:
Roger Gross skrev:Jag kör själv med nackkrage och den enda upplevda nackdelen är att det är ytterligare en grej att ta på sig. Har därför funderat över om de nya uppblåsbara skyddsvästarna kan ersätta inte bara ryggskydd och varselväst utan även nackkrage. Någon som vet? Eller kanske de nya air-bag - jackorna!?
//Roger G
Har också funderat på de alternativen, men jag tänker att dom kanske behöver några år till på sig, för att bli färdigutvecklade ?
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Roger Gross » 2019-01-26/17:20

Roger Gross skrev:
Max Mad skrev:
Roger Gross skrev:Jag kör själv med nackkrage och den enda upplevda nackdelen är att det är ytterligare en grej att ta på sig. Har därför funderat över om de nya uppblåsbara skyddsvästarna kan ersätta inte bara ryggskydd och varselväst utan även nackkrage. Någon som vet? Eller kanske de nya air-bag - jackorna!?
//Roger G
Har också funderat på de alternativen, men jag tänker att dom kanske behöver några år till på sig, för att bli färdigutvecklade ?


Man kan ju fundera över när ngt är färdigutvecklat - förhoppningsvis är utvecklingen ständig och oftast till det bättre...
Jag har tittat på de uppblåsbara västar som finns nu och ett par av dem verkar såpass bra att de borde kunna ersätta såväl ryggskydd som nackkrage. Inom snar framtid är dock västarna inbyggda i jackorna och med en bra funktion. Finns idag men ännu så länge aningen dyra.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Håkan Jarnvall » 2019-01-27/08:57

Jag körde tidigare med ett LEATT nackskydd men köpte förra säsongen en HELITE turtle väst.
Den ersätter kragen då den har inbyggd krage som ser till att huvudet inte kan röra sig vid en uppblåsning.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-27/11:43

Jag tolkar data, som att nackskydd är effektivt - inte att det specifikt måste röra sig om en krage, även om det veterligen var den första typen av skydd, som kom ut på marknaden.
"Teknikfilosofiskt" kan konstateras, att kragen rimligen "alltid" fungerar - med de nackdelar Roger nämner ovan - medan ett uppblåsbart skydd är beroende av sofistikerad teknik för att utlösas vid rätt tillfälle - och inte utlösas i onödan. Jag är inte förvånad, ifall ett uppblåsbart skydd kan behöva någon form av "servicekontroll" etc.
Detta skriver jag inte som ett ställningstagande - varken för kragen eller mot uppblåsbara skydd. Det är bara just en fundering i sammanhanget.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-01-27/13:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-27/13:38

Funderar också på något liknande. Har kört några år med skyddsvästar innanför jackan. Har tröttnat på alla remmar och spännen som kolliderar hängslena till byxorna. Sedan blir det ju otroligt svettigt varma dagar. Och,nacken är ju fortfarande oskyddad. Vid bilolyckor är det ju nästan standard att man sätter på en nackkrage innan man gör något annat med de skadade. Med dessa kragar är man ju steget före. Den stora frågan är ju nu vilken som man ska välja.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-27/13:56

Detta är en aning OT, men det kan vara värt att veta. De halskragar, som ambulanspersonal sätter på olycksoffer, är inom professionen föremål för en del debatt. Dels immobiliserar de inte alls halsryggen i så stor utsträckning, som man tidigare trott (= risk för falsk trygghet), och dels kan en "för hög" halskrage - om nacken är bruten - i extremfallet tänja ut halsens blodkärl, så att blodförsörjningen till halsryggmärgen försämras, eftersom kärldiametern blir signifikant mindre. I värsta fall kan det ge bestående skador, som inte hade uppstått utan tänjningen.
Jag brukar hävda, att halskragens primära uppgift är att signalera till vårdpersonal, att halsryggen inte är frikänd från skada. När halsryggen är frikänd, i regel efter röntgenundersökning, tas kragen av.

Inom gynekologin är ett känt gammalt visdomsord, att "varje fertil kvinna är gravid, tills motsatsen är bevisad". Den läkare, som glömmer det, kan gå på en och annan mina.
På samma sätt predikade jag alltid för personalen under min tid som ambulansöverläkare, att varje olycksoffer har en bruten nacke, tills motsatsen är bevisad - vilket naturligtvis har betydelse för det akuta omhändertagandet.

Men detta har näppeligen något att göra med nackskydd enligt rubriken - så om inlägget modereras bort, finner jag mig i det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav BigFootPat » 2019-01-30/08:37

Bror Gårdelöf skrev:"Teknikfilosofiskt" kan konstateras, att kragen rimligen "alltid" fungerar - med de nackdelar Roger nämner ovan - medan ett uppblåsbart skydd är beroende av sofistikerad teknik för att utlösas vid rätt tillfälle - och inte utlösas i onödan. Jag är inte förvånad, ifall ett uppblåsbart skydd kan behöva någon form av "servicekontroll" etc.

Tekniken i till exempel Helite Turtle är inte sofistikerad; en rem löser ut gaspatronen när den spänns. Det finns elektriska västar som mäter G-kraft (eller något liknande) och löser ut vid vad de tror är en olycka – dem har jag mindre tilltro till.

Angående studien och resultat som "Over the course of the 10-year study, there were 239 recorded cases of Critical Cervical Spine injuries without a neck brace, and 26 with a neck brace" – läser jag fel, eller kan inte det här bli missvisande om de flesta inte bär nackskydd? Borde man inte redovisa andelen ryggradsskador med och utan nackkrage?
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-30/13:20

Haken med system, som är beroende av vajer, är att utlösningen kan bli för långsam. Observera min formulering: Jag påstår inte tvärsäkert, att så är fallet med alla vajerkonstruktioner. (Frågan är, om någon vet det!)

Veterligen finns inga vetenskapliga undersökningar, värda namnet, där man inte kan påvisa möjliga metodfel - men rapporten i länken är i alla fall det minst dåliga, som jag läst i ämnet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-01-31/00:29

Bror Gårdelöf skrev:Haken med system, som är beroende av vajer, är att utlösningen kan bli för långsam. Observera min formulering: Jag påstår inte tvärsäkert, att så är fallet med alla vajerkonstruktioner. (Frågan är, om någon vet det!)

Veterligen finns inga vetenskapliga undersökningar, värda namnet, där man inte kan påvisa möjliga metodfel - men rapporten i länken är i alla fall det minst dåliga, som jag läst i ämnet.

Jag har bara hört om ett fall när en sådan väst löst ut och det gick väldigt bra. T.o.m. så bra att hjälmen aldrig tog i backen och således inte behövde bytas ut. Se där, västen redan intjänad.

Sen undrar jag stilla vad som gör en väst med vajer långsammare än en väst med elektronik.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-31/07:22

Allt beror på, hur systemen är konstruerade. För att västen med vajern skall lösas ut, måste vajern först spännas så mycket, att västen löser ut. I alla fall tidigare har det funnits sådana västar, vars uppblåsning tagit relativt "lång" tid, så att de inte hunnit blåsas upp ordentligt, när föraren gör sin marksyning. Det är möjligt, att dessa "långsamma" västar numera är historia.
Vajerns längd är som alltid en kompromiss. Kort vajer = mycket begränsat rörelsemönster för åkaren, när han/hon kopplat in sig i systemet, men snabbare utlösning av västen. Lång vajer = större rörelsefrihet, men senare utlösning.

Men jag går gärna med på, att vajerlösningen är tekniskt enklare och måhända i längden mer pålitlig än sofistikerade eletroniska system, som skall känna av, när föraren vurpar, oberoende av mekaniska kopplingar etc. Haken är - som vanligt - att det är ont om data i dessa sammanhang, så vi är ofta hänvisade till gissningar, tills någon kunnat göra en större sammanställning - som i den rapport, som var skälet till, att jag startade denna tråd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-31/13:57

Precis som Bror skriver ovan så är varje komponent som måste fungera i kedjan för att få skyddseffekten också en potentiell felkälla som (garanterat) kommer att fela vid något tillfälle, bara man använder västen tillräckligt många gånger.

Mot detta har jag bara två argument:
    1. Jag är av naturen lat och bekväm av mig så om jag "lite mer frekvent" gitter ta på mig västen än nackskyddet så kompenserar det en del/allt av skillnaden är jag övertygad om. Nu är det inte en gåva till alla att vara lata ingenjörer i personligheten men även om min fru irriterar sig ibland så driver det också utveckling framåt. (tesen gäller många yrkeskategorier så att ingen minoritet skall känna sig kränkt).
    2. När jag provade en sådan här väst för något år sedan (en annan av mina allmänna defekter, småländsk ekonomisk inställning hindrade mig från att hosta upp 6500kr) så fick jag veta och lära mig den hårda vägen att en bra väst skyddar även inre organ.

Nu kommer jag ut på djupt vatten och ber om Brors rådighet och kunskap för det sades att västen "när den kramar åt" så stabiliserades inre organen och minskar därmed risken för skador där som kan vara ganska svåra att upptäcka i tid.
Om ni kollar på denna filmen från prövotillfället så ber jag er att uppmärksamma två saker

    1. Efter ca 20s i filmen, några sekunder efter att den utlöst så stönar jag till lite. Saken är den är att västen kramar till så hårt så det gick inte att få fram ett ljud och stönet kommer när jag kan börja andas igen. Man sitter verkligen som i ett (behagligt) skruvstäd.
    2. När Henrik (han med vajern) går runt så knackar han mig i ryggen efter ca 25s och även då hör ni att det låter som att knacka i betong. Västen är en kort stund mycket hård och jag fick intryck av att den skyddar ypperligt.

Huruvida man prioriterar det ena eller det andra är inte min sak men som alternativ till nackskyddet tror jag framtiden finns här.

Filmen finns här

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Intressanta data om nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-31/14:18

Det där med stabilisering av inre organ är sannolikt korrekt. Någon gång för kanske 20 år sedan hörde jag en dragning om, att en olycka i en modern bil egentligen är tre kollisioner:
Den första inträffar, när bilen träffar något.
Den andra inträffar, när kroppen fångas upp av säkerhetsbälte och eventuella airbags.
Den tredje inträffar, när kroppens inre organ rubbas ur sina ordinarie positioner. I värsta fall kan man då få slitskador på större artärer eller vener - vilket kan ge stora inre blödningar.
Rent logiskt borde en kortvarig "boa constrictor-effekt" av västen minska organens rörlighet i kroppen, eftersom de bromsas upp tidigare mot bröstkorgen/bukväggen, och det borde ge ett visst skydd.

(En avlägsen analogi är, att jag tränade judo under ett par år i mitten av 70-talet. (Nej, jag blev aldrig framstående inom den sporten.) Ett träningspass inleddes alltid med lite joggning mm runt i lokalen, följt av fallträning. Vi instruerades då att spänna musklerna i den del av kroppen, som först gick i mattan, eftersom muskelanspänningen stabiliserade leder etc, vilket minskade risken för skador.)

Vurpar man med hojen, bortfaller ju den första kollisionen ovan, men en uppblåst väst blir en samtidig - om än tunn - kaross och airbag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst