Skinnställ

Skinnställ

Inläggav surfbrother » 2007-01-09/12:01

Funderar att köpa mig ett skinnställ. Har varit runt och kollat lite i butikerna. Vad som finns där är raceställ med knäpuckar, något jag inte är så förtjust i.
Har sett på nätet ett ställ, Halvarsson Sirius, som verkar mer i min smak.

Någon som har erfarenhet av det eller kan rekomendera något liknande?
surfbrother
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-10/13:20

surfbrother;5179 skrev:Funderar att köpa mig ett skinnställ. Har varit runt och kollat lite i butikerna. Vad som finns där är raceställ med knäpuckar, något jag inte är så förtjust i.
Har sett på nätet ett ställ, Halvarsson Sirius, som verkar mer i min smak.

Någon som har erfarenhet av det eller kan rekomendera något liknande?


Menar du med raceställ ett icke delbart ställ, så är det lite obekvämare.

Däremot på ett delat ställ med knäpuckar, är det ju bara att ta bort puckarna på om du inte gillar dem.

Här kommer några tips, jag kommer på, så här på direkten:

Generellt gäller att ett ställ skall sitta tight och gärna lite för tight när du köper det. Det töjer sig.

Inget annat än underkäder och ryggskydd under stället.

Det du behöver för värme och väta klär du dig utanpå stället med.

Gärna metall-blixtlås (svårt att hitta tyvärr). Ofta får man låta byta till metall efteråt, när plastblixtlåsen gått sönder. Extra viktigt med kraftigt blixtlås i delningen jacka byxor. Gäller att det håller ihop där om olyckan skulle vara framme.

Kolla gärna sömsmånen mellan skinnstycken och vid fastsyningen av blixtlåsen.

Välj ett ställ med så mycket strech som möjligt. Helt strech i grenen och
insidan av låren.

Prismässigt hamnar du gissningsvis runt 8000:- för ett hyggligt ställ
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav surfbrother » 2007-01-10/15:33

Bengt Allevad;5218 skrev:Menar du med raceställ ett icke delbart ställ, så är det lite obekvämare.

Däremot på ett delat ställ med knäpuckar, är det ju bara att ta bort puckarna på om du inte gillar dem.



Med raceställ åsyftade jag, lite slarvigt, dessa kraftigt förböjda, med puckar försedda ställ. Oftast delbara.

Dom här ställen tycker jag inte avspeglar varken min körställning eller hur jag vill se ut! :D
Tycker att ex Halvarsson Sirius ser lite neutralare ut och undrade om någon hade testat detta ställ eller kände till något liknande.
surfbrother
 


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst