CG Arvidsson skrev:Enligt en artikel i senaste Tourenfahrer har de europeiska motorcykeltillverkarna påtalat att de självkörande bilarna har vissa brister i att upptäcka en motorcykel. Speciellt på motorvägar, och då vid omkörning av en självkörande bil, som samtidigt påbörjar en omkörning. Kanske en speciell skyltmarkering för dessa bilar vore på sin plats. Nyligen kunde man se ett tidningsklipp på en Tesla, där både förare och passagerare hade somnat.
Bror Gårdelöf skrev:Här finns utrymme för inte så lite filosoferande. En vinkel är, att om alla fordon (i en icke närmare definierad framtid) blir självkörande, skulle trafikolyckorna, dödsfallen och de bestående skadorna förmodligen bli färre, eftersom man skulle slippa alla dårar/fullkomligt inkompetenta förare bakom rattar och styren. Dessa orsakar ju tyvärr inte så få olyckor idag. Statistiskt sett skulle nog de självkörande fordonen ta mindre risker än mänskliga förare, varpå olyckorna skulle minska.
Hova skrev:En helt annan vinkel som jag funderat på. I dagens stadstrafik (i mitt fall Göteborg) har det blivit vanligare och vanligare att gående och cyklister korsar gatan var som helst utan att ta hänsyn till motorfordon eller trafiksignaler, och även går/cyklar mitt i körbanan (och nu har vi dessutom fått elsparkcyklarna som fram hur som helst och var som helst).
Så min fråga är: Kommer de självkörande bilarna att kunna ta sig fram när alla vet att de stannar om man går ut/åker framför dom?
BrooklynS skrev:Hova skrev:En helt annan vinkel som jag funderat på. I dagens stadstrafik (i mitt fall Göteborg) har det blivit vanligare och vanligare att gående och cyklister korsar gatan var som helst utan att ta hänsyn till motorfordon eller trafiksignaler, och även går/cyklar mitt i körbanan (och nu har vi dessutom fått elsparkcyklarna som fram hur som helst och var som helst).
Så min fråga är: Kommer de självkörande bilarna att kunna ta sig fram när alla vet att de stannar om man går ut/åker framför dom?
Det gör ju även vanliga bilar...
Magnus Brobeck skrev:”Tyvärr” är det bistra faktumet att vi människor är långt ifrån fulkomliga även när vi är på vår bästa nivå.
Vad som kommer nu är system som kan ”trycka tillbaka bilen i filen” om vi närmar oss en linje utan blinkers. Allt detta finns idag och fungerar utmärkt, att argumentera mot detta är samma typ av argument som när ABS kom. ”En riktig karl kan väl för f_n bromsa, annars skall man inte ha körkort typ”. När man undersöker saken brukar ca 80% tycka att man är bättre än medelföraren!!
Bror Gårdelöf skrev:Här finns utrymme för inte så lite filosoferande. En vinkel är, att om alla fordon (i en icke närmare definierad framtid) blir självkörande, skulle trafikolyckorna, dödsfallen och de bestående skadorna förmodligen bli färre, eftersom man skulle slippa alla dårar/fullkomligt inkompetenta förare bakom rattar och styren. Dessa orsakar ju tyvärr inte så få olyckor idag. Statistiskt sett skulle nog de självkörande fordonen ta mindre risker än mänskliga förare, varpå olyckorna skulle minska.
Mot detta står trafikmiljöns enorma komplexitet, vilket gör det svårt att programmera fordonet för även mycket ovanliga trafikmiljöer etc -.....
Magnus Brobeck skrev:Vi skall vara glada att inte bilen uppfanns idag. Det hade varit oerhört svårt att få gehör för ett koncept som kräver ca 1,2 miljoner liv per år.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst