Felbyggda kurvor - men föraransvaret, då?

Felbyggda kurvor - men föraransvaret, då?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-26/19:18

De senaste dagarna har SVT haft flera inslag om, att svenska vägar har tusentals felbyggda kurvor, "som är farliga att köra igenom i lagstadgad hastighet". Ett exempel, som togs upp i SVT Östs nyheter, är Borensberg - Tjällmo (som går vidare mot Örebro).
Den vägen är väl känd bland hoj- och sportbilsförare. Jag har kört den fler gånger, än jag kan minnas, på både två och fyra hjul, ända sedan flytten till Linköping 1974. På två hjul är den definitivt ett nöje att köra.

Men jag har aldrig upplevt den som farlig eller svårkörd! Det har bara gällt att anpassa hastigheten till den väg man ser - och förstås det väglag, som råder - vilket kan innebära, att man måste köra långsammare än skyltad hastighet. Jodå, det är ett elände att med bil hamna bakom en tradare med släp eller ett husvagnsekipage, för omkörningsmöjligheterna med vanlig personbil är (bitvis mycket) begränsade. En hoj ger helt andra möjligheter.

Vad som förvånat mig i dessa reportage är, att den grundprincip, som hamrades in i min generation körkortstagare - att föraren ansvarar för att anpassa körningen till rådande realiteter - verkar ha glömts bort! Eller i alla fall skjutits helt i bakgrunden!

Jag har åtskilliga kritiska synpunkter på Trafikverkets sätt att (inte) ansvara för säkerheten på våra vägar, men i just denna reportageserie kan jag inte låta bli att ge verkets Maria Krafft rätt i, att det finns högre prioriterade områden, om man vill optimera trafiksäkerheten i förhållande till givna resurser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Felbyggda kurvor - men föraransvaret, då?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-26/21:16

Håller med i din frågeställning.
Sverige är sannolikt ett av ytterst få länder i världen där hastighetsbegränsningen i såpass stor utsträckning motsvarar vägstandarder och kurvradier och nu vurmar SVT för att gå ännu längre, och detta i en tid där hastighetsbegränsningarna inte respekteras av den stora massan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Felbyggda kurvor - men föraransvaret, då?

Inläggav Sahlin » 2019-09-26/21:49

Håller med både Bror och Tomas i deras resonemang. I Hallands lokala nyheter tog man ikväll upp väg 154 mellan Falkenberg och Ullared som är relativt hårt trafikerad. Har själv kört vägen både med MC och bil flera gånger och visst svänger det, men jag har aldrig upplevt den som direkt farlig. Dock kör många på tok för fort och håller man lagstadgad hastighet händer det inte alltför sällan att man blir omkörd.

Man intervjuade också en herre som bor precis utmed vägen vid en av de "farliga" kurvorna och han berättade att det är många bromsljus som tänds när folk kör in i kurvan. I slutet av intervjun säger dock mannen att det är inga som helst problem att köra i lagstadgade 70 km/h genom kurvan utan det är de som kommer för fort in som får problem och då lyser bromsljusen rejält. Ridå!
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst