Följande artikel stod att läsa 2007-01-12 i Sveriges kommuners och landstings husorgan Dagens Samhälle. Notera ökningen av förolyckade motorcyklister - värt att hålla uppmärksamheten även på kommunerna som väghållare!
Få döda på kommunala vägar
Det ökade trafiksäkerhetstänkandet ger resultat. För andra året i rad har antalet omkomna på kommunala vägar legat under 100. Under åren 2001-2004 dog i genomsnitt 112 personer per år på de gator och vägar i tätorterna som kommunerna ansvarar för. 2005 sjönk antalet till 72 personer och i fjol stannade dödstalet på 81 personer, enligt Vägverkets preliminära statistik.
– Även om det rör sig om en liten ökning från året innan så är utvecklingen positiv, säger utredaren Jan Söderström.
Frågan om trafiksäkerhet har fått högre prioritet hos kommunledningarna på senare år. Kampanjer för att få ner hastigheterna och öka avstånden har uppenbarligen haft effekt.
– Det omfattande byggandet av rondeller har också räddat många liv.
Arbetet med att försköna stadskärnorna och ändra i stadsplaneringen har bidragit till att minska trafikolyckorna.
– Många har gått från att ha betraktat staden som en rangerbangård för bilar till en mötesplats för människor.
Den mest drabbade trafikantgruppen på de kommunala vägarna 2006 var de som färdades i bil. Av dessa omkom 19 i egenskap av bilförare och sju som passagerare. Antalet omkomna cyklister minskade till 18 jämfört med 25 året före. Antalet omkomna fotgängare minskade också i fjol.
Motorcyklarnas växande popularitet återspeglas i antalet döda mc-förare. Tio förare och en passagerare omkom förra året, vilket är en fördubbling jämfört med 2005. Samtliga omkomna mc-, moped- och bilförare var män.