SOS

SOS

Inläggav noh » 2020-04-18/18:14

Min nya 1600GT, som ännu inte varit på 1000 km service, har SOS funktion. Tanken är, såvitt jag förstår, att vid olycka skall denna funktion via BMW Assist se till att hjälp kallas. Tydligen finns till systemet en mikrofon och högtalare som gör det möjligt att tala med BMW Assist, rimligen för att föraren skall kunna berätta vad som hänt och om så är lämpligt stoppa utryckning. På styret under locket på SOS-anordningen sitter en röd knapp.

I dag under färd från Årjäng till Stockholm ser jag på instrumentbrädan att SOS-systemet aktiveras. Jag har ingen möjlighet att vare sig stanna eller kommunicera med larmoperatören. Således trycker jag på den röda knappen i hopp om att att återkalla SOS. Först efter ett antal knapptryckningar upphör larmet och instrumentbrädan som lyst gul både kors och tvärs blir återigen normal. Jag funderade på om jag skulle stanna när möjlighet gavs för att, hur det nu skulle ske, kontakta BMW Assist och meddela läget. Tänkte slutligen att de ser ju att jag är under förflyttning, så någon allvarlig situation kunde näppeligen föreligga.

Kommentera gärna om jag gjorde fel och lika gärna vad jag i så fall borde gjort. Kommentarer om att jag borde studerat instruktionsboken inser jag är berättigade, men så hade inte skett och att just då plocka fram boken under sadeln var inte möjligt. Kanske felfungerade helt enkelt SOS-funktionen.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: SOS

Inläggav Magnus Mörtling » 2020-04-19/19:26

SOS tänds i instrumentering när täckningen på mobilnätet är dålig/saknas.
Jag blev lika orolig som dig första gången det hände mig.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: SOS

Inläggav noh » 2020-04-19/22:25

Magnus Mörtling skrev:SOS tänds i instrumentering när täckningen på mobilnätet är dålig/saknas.
Jag blev lika orolig som dig första gången det hände mig.

Stort tack Magnus. Utmärkt information.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: SOS

Inläggav maalse » 2020-04-20/06:00

En kollega hade en situation där hojen välte och larmet gick igång
1) går det avbryta larmet om allt är ok?
2) larmar det bara i högtalaren på hojen, eller går det att få larmet i bluetooth?


/Markus
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: SOS

Inläggav Magnus Mörtling » 2020-04-24/09:46

maalse skrev:En kollega hade en situation där hojen välte och larmet gick igång
1) går det avbryta larmet om allt är ok?

Det verkar inte gå att göra det. Det ringer upp till SOS alarm om rörelsesensorn aktiverat funktionen. Men det ringer upp ett vanligt samtal så det går att prata med operatören och säga att det inte är någon fara.
Både högtalare och mikrofon är inbyggda i "knapphållaren" på styret.


maalse skrev:2) larmar det bara i högtalaren på hojen, eller går det att få larmet i bluetooth?

Samtal rings till SOS alarm direkt utan att passera någon Bluetooth. Positioneringsdata skickas också så de kan skicka blåljus till rätt ställe om man inte kan svara.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: SOS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-24/16:45

Bagger-Mörtling,

Tack för infon.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst