Trafikstopp på växelvis motorväg

Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-06/20:36

Senast så hade jag "nöjet" att köra genom Småland på E4 i sydlig riktning.
Väl inne i djupa Småland är E4 växelvis motortrafikled (2+1-väg).

Ca 3,0 km från avfart Norra Ljungby (enkelfiligt på min sida) gick larmet på Navigatorn - "Stillastående fordon", och köbildningen började synas, vilket slutligen innebar ett komplett stopp.
Stoppet var högst troligen redan långvarigt då andra förare (bilister, lastbilschaufförer) hade lämnat sina fordon.
24 grader varmt.
Varken bärgningsbil eller polis var ännu på plats, och hur dessa ska kunna nå det stillastående fordonet var för mig en gåta (stillastående kö i enda körfältet och instängt mellan vajerräcke och vägdike).

Efter en kortare fundering, och titt på Navigatorn bestämde jag mig för att försöka sicksacka mig fram till avfart Norr (ca 2,8 km).
Avståndet mellan framförvarande stillastående fordon och vajerräcke vänster resp. vägdike höger fick avgöra om sicksackandet blev till vänster eller höger.
Väl framme vid avfart Norr insåg jag förvånat att stillastående fordon vid avfart Norr inte ens fått tanken att välja avfarten, vilket om så gjorts hade underlättat hela trafiksituationen.
Någon efterföljande HD modell större hade samma idé som jag, men stannade snart då troligen hojstorlek fick föraren att tänka om.
En kortare tur genom Ljungby, och sedan påfart Söder innebar att trafikstockningen undveks, och vägen var åter fri.
Det blev en ensam fortsättning på E4 söderut då trafiken fortfarande inte kommit i gång.

Trafikförordningen:

Kap 3, § 37: Omkörning ska ske till vänster av den man kör om. Det finns ett undantag:

Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning. Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.

Kap 3, § 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.


Japp, jag vet att sicksackandet/zickzackandet inte är tillåtet, vilket kunde ha genererat ett otrevligt bötesbelopp, men hur hade ni själva agerat?

Lagt er i gräset, tänt en cigg eller valt något mer hälsosamt alternativ, och väntat?
Börjat sicksacka/zickzacka?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav F800åkare » 2020-08-06/20:49

Jag hade kört.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Fredrik J » 2020-08-06/21:41

Jag resonerar ungefär så som att vissa trafikregler kan vara ok att bryta mot när man kör hoj om man förstår varför dom finns i det specifika fallet, man gör en riskanalys när man bryter mot dom, använder gott omdöme samt är villig att ta eventuella böter eller konsekvenser utan tjafs;)

Vad jag retar mig på är folk som inte är medvetna om att dom bryter mot trafikregler och dessutom blir sura och tjafsar om dom får böter. Sånt folk borde inte få vara i trafiken alls :)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav F800åkare » 2020-08-06/21:46

Tycker det ska införas i lag att sk filtering, ska vara tillåtet för 2 hjuliga fordon.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Sahlin » 2020-08-06/22:14

Jag hade gjort precis som Måns. Förra året praktiserade dessutom både jag och frugan just detta men då var det motorväg. Först stillastående trafik på E4 vid Gränna (norrut) och sedan strax innan Södertälje. Trots att jag körde Goldwing då flöt det på ganska bra, även om man ibland fick hålla tungan rätt i mun. Dock finns det ju alltid bilar som ska försöka hindra att man kommer förbi men de brukar ge sig efter en stund. De inser väl att det inte spelar någon roll för deras eget köande.

Ska tillägga att "omkörningarna" faktiskt skedde på vänster sida ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-07/06:00

Jag hade kört - och zig-zagat (har gjort det ett antal gånger). Må vara, att omkörning på höger sida inte är tillåten - med vissa undantag - men lagen är inte rimligen skriven utifrån situationen stillastående trafikstockning och tvåhjulingars möjlighet att ta sig fram.
Min gissning är också, att mycket få poliser skulle sätta dit en motorcyklist, som långsamt och omdömesgillt zig-zagar sig fram i en sådan situation. Det utgör ingen fara för annan, och det hindrar inte heller andra trafikanter, utan det löser ett problem.
Men det gäller att ta det lugnt. Får någon gök för sig att öppna bildörren, medan man kör om till höger, blir man nog ersättningsskyldig(?).
Och man vet aldrig. Råkar man ut för poliskårens mest inbitne paragrafryttare just då, blir det nog bara att betala och se glad ut.

Personligen har jag en bra smitväg ut ur problemet. Skulle jag stoppas av polis, svarar jag: "Jag är läkare och kör fram för att se, om jag kan hjälpa till." Det har jag gjort i snarlika sammanhang, och det har funkat hittills. ;)

Ad Sahlin: Omkörning av stillastående eller långsamt rullande kö på vänster sida i körfältet är fullt tillåtet. I alla fall var det så för några år sedan, när en polis svarade på läsarfrågor i Bike.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Assar » 2020-08-07/06:17

Jag har inga som helst skrupler vid såna tillfällen. Jag tar mig fram på det sätt som går. Att sitta still och vänta i kö när man kan ta sig fram, enbart för att nån lag säger "fy", finns inte på kartan så länge det inte har nån negativ påverkan för någon att man tar sig ur situationen.
Visst det kanske är olagligt, men det är det i så fall också för en bilförare att kliva ur sin bil och hämta luft eller sträcka på benen på motorväg - även om det är totalstopp?
Bror Gårdelöf skrev:Personligen har jag en bra smitväg ut ur problemet. Skulle jag stoppas av polis, svarar jag: "Jag är läkare och kör fram för att se, om jag kan hjälpa till." Det har jag gjort i snarlika sammanhang, och det har funkat hittills. ;)
Funkar det även med "Jag är advokat och kör fram för att se om jag kan hjälpa till"? ;)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-07/06:49

Assar skrev: Att sitta still och vänta i kö när man kan ta sig fram, enbart för att nån lag säger "fy", finns inte på kartan så länge det inte har nån negativ påverkan för någon att man tar sig ur situationen.
Funkar det även med "Jag är advokat och kör fram för att se om jag kan hjälpa till"? ;)

Jag uppfattar TS fråga som kopplad till, hur vi tolkar gällande regelverk - och hur vi tror, att Polisen tolkar regelverket i samma situation - men det kan vara en missuppfattning.

Vad gäller erbjudandet om advokathjälp, har jag ingen aning. Eftersom jag inte är jurist, har jag aldrig gett ett sådant erbjudande. Men det jag säger är sant. Om man vill ha min hjälp framme vid olyckan, ställer jag upp. Hittills har man emellertid tackat nej - samtidigt som jag fått bevis på uppskattning, för att jag erbjudit mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Assar » 2020-08-07/06:52

Nja, frågan handlar om hur man hade agerat.
Sen skadar det inte med lite humor också. ;)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-07/07:22

Instämmer. Humor funkar ofta - men inte alltid. Och i de lägen, där humorn inte funkar, kan man plötsligt få känslan av att ha målat in sig i ett hörn!

Till ovanstående kan läggas, att utrikes kan andra principer gälla. För många år sedan lästa jag (i Bike???) en artikel om, att italienarna såg tämligen liberalt på mc-förares omkörning av köer, zig-zagande och körning ute på vägrenen. En positiv fördom om Italien är ju, att landet är lösningsorienterat.
Tysk polis, däremot, påstods vara avsevärt striktare.
Huruvida detta är sant, eller om det rör sig om förutfattade meningar, vet jag inte.
Själv har jag några gånger zig-zagat i låg fart förbi flera kilometer långa, mer eller mindre stillastående köer på Autobahn. 95 % av bilisterna var då hjälpsamma, och resten försökte hindra mig - vilket gick att lösa.
Men då lade jag aldrig märke till någon Polizist, så jag vet inte, hur ordningsmakten skulle ha reagerat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-07/17:03

Assar skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Personligen har jag en bra smitväg ut ur problemet. Skulle jag stoppas av polis, svarar jag: "Jag är läkare och kör fram för att se, om jag kan hjälpa till." Det har jag gjort i snarlika sammanhang, och det har funkat hittills. ;)
Funkar det även med "Jag är advokat och kör fram för att se om jag kan hjälpa till"? ;)


Jag skall prova med "Jag är säljare, kanske någon behöver en ny bil!"

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-07/17:34

Försöka duger.
För övrigt kan det där med jurist måhända funka i USA? Där är "ambulance chaser" juristernas motsvarighet till paparazzi - snarast ett skällsord.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav jonascdt » 2020-08-07/18:54

Jag skulle testa med; jag har en kamera, så jag tänkte ta lite bilder åt exzpressen....
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav mumkas » 2020-08-08/13:52

Jag hade utan tvekan gjort detsamma. När det behövs kör jag i bussfiler också, fastän jag vet att det med några få undantag inte är lagligt.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-08-09/21:41

Undrar om "släpp fram mig, jag gillar att se blod" skulle funka.

F.ö. brukade vi (på skämt) använda frasen "släpp fram mig, jag är läkare" när vi skulle passera folksamlingar i korridorerna på teknis. Har inget minne av att det funkade direkt jättebra. Kanske skulle funkat bättre på Karo.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-09/23:14

Att zik zakka vid stillastående/i princip stillastående har jag inga skrupler. Dom senaste två åren har man byggt om en väg som jag passerar varje dag påvägen till jobbet. Detta har resulterat i km långa köer runt 16 när alla ska hem. Jag har hittils inte stött på någon som surat för att jag puttrat förbi i gångfart. Om nu ländsfiskalen skulle stannat mig och velat avkräva vite så hade jag betalat och åkt vidare och antagligen gjort samma sak dagen efter. Som andra skrivit innan så ser jag ingen anledning att käbbla med rätsvårdande myndighet när man brytit emot lagen vad man än tycker om den.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Håkan » 2020-08-10/04:55

Måns Ulveståhl skrev: men hur hade ni själva agerat?

Bilkö?
Jag kör förbi, i alla lägen.
Bilkö är avsedd för bilar, det hörs på namnet. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav BmwMats » 2020-09-03/14:27

Håkan skrev:
Måns Ulveståhl skrev: men hur hade ni själva agerat?

Bilkö?
Jag kör förbi, i alla lägen.
Bilkö är avsedd för bilar, det hörs på namnet. ;)


Exakt min mening Håkan, det hörs ju på namnet :lol:

Kör alltid om bilköer där fordonen(bilar och lastbilar) står stilla, även om det kan medföra viss zick-zackkörning.
Dock får man ju köra med omdöme och hänsyn till trafiksituationen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Håkan » 2020-09-03/14:42

BmwMats skrev:
Håkan skrev:
Måns Ulveståhl skrev: men hur hade ni själva agerat?

Bilkö?
Jag kör förbi, i alla lägen.
Bilkö är avsedd för bilar, det hörs på namnet. ;)


Exakt min mening Håkan, det hörs ju på namnet :lol:

Kör alltid om bilköer där fordonen(bilar och lastbilar) står stilla, även om det kan medföra viss zick-zackkörning.
Dock får man ju köra med omdöme och hänsyn till trafiksituationen.

Ett exempel är vägverkets gula färjor (eller är det trafikverkets färjor?), hur som...
På de gula färjorna som ingår i svenska vägnätet finns en ruta längst fram avsedd för motorcyklar. Vägverket/Trafikverket skriver i sina anvisningar för färjetrafik att MC skall köra om bilkö. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-03/15:10

Då är det som regel inga problem att köra om den stillastående bilkön på vänster sida, så zig-zag-problematiken uppstår knappast.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Kovlingen » 2020-09-03/15:33

Jag är värdelös på att köra om stillastående köer , men det är väl för att jag
inte har behövt träna på detta . (Sällan kö i Norrland)
Tycker däremot att det är roligt att köra om rullande köer :mrgreen: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-03/16:07

Hur ser ni på att rulla förbi en kö i vägrenen? Tänk scenariot stillastående trafik på trefilig E4.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Håkan » 2020-09-03/16:13

Fredrik Olsson skrev:Hur ser ni på att rulla förbi en kö i vägrenen? Tänk scenariot stillastående trafik på trefilig E4.

Jag kör.
Har råkat ut för bilkö på motorväg i 30-40 graders hetta. Då kör man...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikstopp på växelvis motorväg

Inläggav Kovlingen » 2020-09-03/16:30

Har stått i kö när det var en kö med olycka . Paniken i värmen kom smygande :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst