Sida 1 av 1

Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-09/09:00
av Kris_ultraswede
:( Hej,

Min första post i detta forum handlar om underbenskador som tydligen är den vanligaste skadan för mc-förare..
Jag har precis köpt min första MC (en r850r) från 2001 och kollar på vettig utrustning..och jag kikar på boots.
Frågan jag ställer mig är vad som ligger bakom den statistiken.. Handlar det mycket om förare som skadar sig på bana, enduro, cross?
För en "vanlig" touringförare.. vad säger man om det?

Vad säger de informerade om detta?

mvh
Kristoffer

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-09/10:58
av Bror Gårdelöf
Jag har inte personskadestatistiken klar för mig, men ett rimligt antagande är, att skadeincidensen är proportionell mot dödsolyckorna. Utifrån din hoj antar jag, att du kör någon variant av touring - längre eller kortare etapper på asfaltväg, mera sällan grus och inte så rasande mycket bana(?).
Årliga dödsolyckor på touringmaskiner för förare över 50 brukar i Sverige vara färre än 5 - således (mycket) låg risk, eftersom touringhojar ofta har längre körsträckor än genomsnittshojarna.
Försäkringsstatistiken visar också, att allroundhojar ("GS-klassen") och supermotomaskiner är överrepresenterade. Det är inte underligt, eftersom dessa maskiner oftare används i mera lekfulla sammanhang. (Ordet här utan varje spår av nedsättande omdöme.)

Så - kör du som folk, håller dig på asfalt och ser till att stanna på ett sådant sätt, att hojen inte faller okontrollerat, torde risken för dina underben och fotleder vara (mycket) liten.

Detta skrivet är det självklart en fördel att köpa riktiga hojstövlar - med gelänk i sulan, så att den inte kan vika sig, samt ankel- och underbensskydd. Jag skriver medvetet stövlar. Skall du bara ha en bra uppsättning för fötterna, så se till att inte få någon glipa mellan byxbenet och foten. En glipa kyler avsevärt i början och slutet av varje säsong, och "varma händer och fötter håller hela kroppen varm".

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-09/21:34
av Fredric Fredricson
Man kan satsa på att aldrig ramla och köpa det billigaste du hittar, det gjorde jag när jag fick återfall (fast jag fattade inte då att jag då satsat på att aldrig ramla). Dom stövlarna är på sopen sen länge.

Vad många inte tänker på är att de flesta "vältolyckorna" sker i garaget. Man kan också välta när man stannar vid ett rödljus och det är djupa spår. Eller när man stannar vid vägkanten och försöker sätta ned högerfoten utanför asfaltkanten. Det finns 1000 sätt att välta med en stillastående hoj och har du då oturen att sitta på hojen när du välter och en fot hamnar under hojen kan skillnaden mellan att gå normalt igen och att spendera resten av livet på ett ben vara just vad du har på fötterna.

Fötter, och händer, är komplexa och nästa omöjliga att laga för kirurgerna.

Det är omöjligt att säga vad en bra mc-stövel skall kosta men spendera så mycket du kan på stövlar, handskar och hjälm. Gå ett en bra MC-affär och fråga ut dom.

PS. Jag har själv legat fastklämd under min hoj med stövlar som kostade nästan femtusen spänn (Alpinestars Supertech R). Inga problem med foten alls, den enda varaktiga skadan var på min värdighet.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/06:25
av Bror Gårdelöf
Lite vid sidan av, men utifrån Fredrics inlägg nog så aktuellt - ifall TS inte redan vet: Om inte föraren är mycket stark och långbent, finns som regel en maximal lutningsvinkel, när man grenslat en stillastående hoj. Kommer hojen förbi den vinkeln, är det bara att kasta ut det ben, som skulle kunna bli fastklämt, så långt som möjligt åt sidan och låta cykeln falla.
En K 1200 RS väger 285 kg fulltankad, utan väskor. Under de tolv år, som jag ägde en sådan, vurpade jag aldrig, men jag hamnade i ovanstående situation några gånger. Varje gång blev det en klumpig variant av fallskärmsjägarrullning åt sidan och några märken på hojen - plus förstås ett jack i självkänslan, men det sistnämnda brukar inte ge bestående men.
Däremot klämdes jag aldrig fast och skadade aldrig något ben.

Hur som helst instämmer jag helhjärtat i, att man bör köpa de finaste hojstövlar, som man har råd med. Mina Oxtar GTX hörde till de bättre och gjorde god tjänst under 14 000 mil och 10 år, innan Gore-Tex-membranet gav upp. De är alltjämt helt OK - 7 år senare - så länge jag slipper ihållande regn. Därför blir det Daytonastövlarna för resor med minst en övernattning.

Annorlunda uttryckt: Sett till total livslängd är ett par högklassiga stövlar inte dyra.
Crosstövlar ger rimligen det allra bästa skyddet. Mot det står komforten, när man är ute på touring.
Själv åker jag följaktligen i touringstövlar av toppkvalitet.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/08:33
av enhjuling
Fötter och händer är som sagt tidigare svårlagade när de gått sönder.
De är också utsatta redan vid mindre vurpor eller sammanstötningar.
Händerna använder man för att ta emot sig vid ett fall så de går först i marken, har man då lite fart är det lätt att förutse vad asfalten/gruset gör med dem....
Fötterna kan man som Bror beskrev få i kläm under en fallen Mc men jag har en aning om att det också kläms fötter mellan Mc och räcken eller bilar.
Tittar man på handskar och stövlar som används av race- och cross-förare som vet hur det är att vurpa så förstår man.
Det går ju iofs inte skydda sig helt men allt är i alla fall bättre än foppatoflor.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/09:45
av BrooklynS
Fötterna riskerar inte bara att "klämmas" utan dessvärre handlar det om att "krossas" eller "släpas mellan asfalt och ett 650 grader varmt avgasrör i 90 km/h" osv osv.

Fotskada är enligt uppgift den VANLIGASTE skadan vid olyckshändelser och av den anledningen bör man tänka över valet av skodon ordentligt. Tittar man på crossförare, som kör 100 kilo hoj i max 70 km/h på mjukt underlag och räknar med att ramla ibland, så har de mycket gedigna grejor på sina fötter. Så även roadracingförare.

Touringåkare på hoj behöver kompromissa lite med bekvämlighet och vattentäthet, men bra grejor på fötterna är skitviktigt. Likaså på händerna.

Jag skulle kunna gå så långt som att säga att det är viktigare än vad du har på huvudet...

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/10:02
av Kris_ultraswede
Synnerligen adekvata svar alltihop.Det är ju någonstans mellan förnekelse och idioti som man trots allt ger sig i kast med att sätta sig på en motor som kan skicka ut en i evigheten på ett oförsiktigt ögonblick. (tvång på säkerhetsbälte i bilar... men man får köra motorcykel; lite märkligt)

Hur som helst, jättebra input. Jag planerar inte att ramla men det kanske en sandig kurva ändrar på någon gång i framtiden och då vill jag har bra grejor på kroppen. Men överraskningarna kan som sagt komma redan i garaget, trafiklysena m m

Daytona-stövlar har jag sett att det vurmas för och följdaktligen har jag kollat upp dem, även Alpine stars smx-6 och Dainese nexus. Finns fler goda exempel?

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/10:05
av Bror Gårdelöf
Edit 14.30: Denna kommentar avser BrooklynS inlägg. Det efterföljande publicerades uppenbarligen med viss fördröjning.
Mja - där håller jag inte med. En mer eller mindre kvarstående och handikappande skada på fot(led) och/eller underben (eller motsvarande på övre extremitet) är en sak - som i värsta fall kan innebära amputation. Men man kan lära sig gå med protes och kan klara mycket med bara en hand. (En farbror fick vänster arm utslagen av polio, när han var 10 år gammal. Trots det var han fullt aktiv som småbrukare i hela sitt vuxna liv! Han hittade metoder att lösa det mesta - och lärde mig mycket om uppfinningsrikedom.)
En hjärn- eller halsryggskada ger avsevärt större risk för svårt, livsvarigt handikapp, och proteser finns inte att tillgå.

Detta skrivet är jag den förste att påpeka, att den utan jämförelse bästa metoden att undvika skall-/ryggmärgsskador mm mm är att inte vurpa. Kör försiktigt - oavsett val av hjälm och stövlar.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/10:54
av BrooklynS
Kris_ultraswede skrev:Synnerligen adekvata svar alltihop.Det är ju någonstans mellan förnekelse och idioti som man trots allt ger sig i kast med att sätta sig på en motor som kan skicka ut en i evigheten på ett oförsiktigt ögonblick. (tvång på säkerhetsbälte i bilar... men man får köra motorcykel; lite märkligt)

Hur som helst, jättebra input. Jag planerar inte att ramla men det kanske en sandig kurva ändrar på någon gång i framtiden och då vill jag har bra grejor på kroppen. Men överraskningarna kan som sagt komma redan i garaget, trafiklysena m m

Daytona-stövlar har jag sett att det vurmas för och följdaktligen har jag kollat upp dem, även Alpine stars smx-6 och Dainese nexus. Finns fler goda exempel?


Jag tror att de är ganska jämbördiga, men Daytona har förstås ett mycket gott rykte i längden, så de lär hålla mer än 10 säsonger där vissa andra kanske ger upp efter 3-4... Väg in detta i ett ev merpris - och man kan få dem anpassade efter önskemål dessutom.

Nu menade jag förstås inte att man skall strunta i hjälmen, men det är trots allt mycket mycket sällan som den behövs. Situationer med fötterna hamnar man kanske i flera gånger per säsong.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/12:54
av Chresten Nielsen
Det är otroliga krafter som är i farten vid en olycka. Det gäller att ha stövlar som sitter ordentligt.
Kolla här vad som flyger iväg vid en liten krock: https://www.facebook.com/drivetribe/vid ... zgzNTgxMQ/

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/13:32
av Bror Gårdelöf
Enig med BrooklynS i hans senaste inlägg. Det blir nog svårt att leda i bevis, att den ena välrenommerade hojstöveln skyddar bättre än den andra. Det väsentliga torde vara, att det är hojstövlar - med adekvata skydd.
Skillnaden kan ligga i komfort och hållbarhet.
Det är som med hjälmar - första kravet är, att de godkända grejorna passar på den egna knoppen/kroppen.

Apropå Kris senaste fråga: Även TCX (f d Oxtar) har gott rykte. Mina nu 17 år gamla Oxtar jävar definitivt inte påståendet.

Vad gäller klämskador, skulle BMW:s boxrar kunna vara en plusvariant - i alla fall så länge man inte klämmer fot(led)en mellan topplocket och vad det nu vara må. Men huruvida någon statistik styrker detta antagande är mig obekant.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/17:26
av Stefan Cedergren
Jag kan inte nog understryka betydelsen av ordentliga mc-kängor! Under den nordiska uttagningen till GS Trophy förra sommaren så hade jag oturen att på en av övningarna lägga ner min hoj (1200GS) så att vänster cylinder landade på vänster fot. Farten var noll, och cylindern landade ”ganska mjukt” på foten. Det gjorde hyfsat ont, men inte värre än att jag kunde fortsätta med körningarna. På finalkörningarna dagen efteråt, liksom hemfärden på 45 mil, så hade jag naturligtvis besvär med vänsterfoten. Dagen därpå körde jag in på akuten där det konstaterades en fraktur på MT5, det minsta benet längst ut på foten. Kängorna jag hade var de ganska kraftiga Sidi Adventure 2:
https://sidi.com/en/products/motorcycle ... nture-gore
Hur mycket mer stryk foten skulle ha fått med ett par mjukare touring-stövlar vill jag inte spekulera i, men jag kör aldrig i annat än dessa kängor.

Vi är ömtåliga och det krävs inte mycket för att skada sig. Ett par ordentliga kängor förbättrar oddsen något!!!

Här är bilder från spektaklet (som för övrigt var helt fantastiskt och kul!). Bilderna ger kanske en uppfattning om hur lätt hänt det är att komma till skada:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... Qualifyer/

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/18:09
av Ecklesiastik
som många skriver innan är ett par bra stövlar A och O för att minska risken att få men för livet. Som folk skriver innan är Daytona stövlarna mycket bra. Framför allt om du åker mycket touring. Cross stövlar och dom liknande "adventure" stövlarna som finns på marknaden hade jag undvikit förutsatt att du inte ska åka mycket i skogen då dessa är mycket stela och gör att man får sämmre kännsla för fotbromsen på dom flesta hojjarna.

Själv hadde jag ett par Daytona goretex stövlar som jag har som reserv då sulan har släppt på dem. Sedan har jag även ett par Sidi Adventure 2 som jag också använder. Värt att notera är att Sidi stövlarna ger mycket bättre skydd för fotled och skenben men är mycket stelare och kan på somliga hojjar göra att det är knepigt att få bra känsla för fotbroms och växelspak.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/18:12
av BrooklynS
Jag har Sidi Adventure 2 och min erfarenhet är att de mjuknar efter en tids användning. Inga större problem att manövrera med precision.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/18:25
av Bror Gårdelöf
Stefan Cedergren skrev: Under den nordiska uttagningen till GS Trophy ...

Något säger mig, att körning under GS Trophy skiljer sig inte så lite från asfalttouring. Risken att få foten i kläm under diverse manövrerande torde vara proportionell.
Självklar slutsats: Man skaffar utrustning efter, hur man tänker använda den - och satsar på så bra kvalitet, som man har råd med.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/19:24
av Mimmi
Hej!

Glöm inte bort BMW i sammanhanget! De har flera typer av mc-stövlar. Själv köpte jag modellen Gravel förra året. Jag provade först flera olika Daytona utan att finna någon som satt skönt. Gravel däremot passade och passar fortfarande perfekt.
Den verkar styv och hård, men jag gick in dem 4 - 5 timmar vid några tillfällen innan jag tog dem i bruk på mc.
Jag har inte upplevt några som helst problem varken med växelspak eller bromspedalen, och K11 LT är ju ändå ingen grovhuggen mc, utan helt klart en tourer.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-10/21:07
av Ecklesiastik
BrooklynS skrev:Jag har Sidi Adventure 2 och min erfarenhet är att de mjuknar efter en tids användning. Inga större problem att manövrera med precision.


Absolut att dom mjuknar med tiden. Jag började med att ta mina till en långtur i norge där jag även passade på att knava över stock sten och moras. Dock kvarstår att jag märkt när jag t.ex. kört en VFR750F och en Honda GL1000 att stövlarna gjort manöverering lite mer knepig än vad samma maskin varit med mina mycket smidigare Daytona stövlar inget oöverkomerligt. Men lika så så tror jag inte den mängden extraskydd gör adventure stövlarna så mycket mer säkra att det berättigar användandet för en som endast ser spenat när hen käkar lunch.

Mimmi skrev:K11 LT är ju ändå ingen grovhuggen mc, utan helt klart en tourer.


Absolut. Ska faktiskt ge BMW en eloge då jag tycker K1100LT har tillräckligt med utrymme för fötter att dom marginelt stelare stövlarna inte gör någon nämnvärd skillnad. Tror nästan jag skulle kunna köra min LT i skidpjäxor och sådana här skummgummihänder och känna mig trygg :D
Bild

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-13/06:45
av Hova
Angående Brors kommentar ovan:
"Vad gäller klämskador, skulle BMW:s boxrar kunna vara en plusvariant - i alla fall så länge man inte klämmer fot(led)en mellan topplocket och vad det nu vara må. Men huruvida någon statistik styrker detta antagande är mig obekant."

Enligt en rapport om mc-olyckor som Folksam publicerade 2015 minskade benskadorna med 50% för förare av hoj med boxermotor.
Rapporten finns här ...
https://mb.cision.com/Public/1524/97743 ... af0e97.pdf

Vilket förstås inte minskar nyttan av ett par bra stövlar. Har själv funderat över hur alla "lågskor" som idag marknadsförs mot motorcyklister påverkar skaderisken.

Re: Underbensskador och stövlar

InläggPostat: 2020-08-13/06:51
av Bror Gårdelöf
Ah! Då förvandlas mitt antagande till ett faktum. Kul att få siffror på sådant.