Vad skall man tro?

Vad skall man tro?

Inläggav Birger Larsson » 2021-01-03/10:19

Videon må ha förekommit här på forumet tidigare, i så fall har jag missat den, men vad skall man tro?
Birger.

My crash on BMW GS - anatomy of the accident
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad skall man tro?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-03/10:35

För mig ser det ut, som ett framhjulssläpp, som han inte reder ut. Olja eller rullgrus på asfalten? Framdäcksexplosion? Men det borde i så fall ha märkts, när hojen åtgärdades?
"Stanchion upgrade"? En av BMW Motorrad genomförd åtgärd på gaffelbenen - eller vad?
Jag har alltid trott, att begreppet tankslapper är bokstavligt, dvs att styret slår mellan extremlägena på grund av en självsvängning i cykeln. Här ser det mera ut, som att han förgäves försöker styra efter det initiala kastet - vad det nu beror på. Men jag kanske har missförstått termen?
Och intetdera förklarar bromsbortfallet.
Lägg till det, att smällen i skallen kan ha slagit ut hans minne för den korta tiden före olyckan - dvs han kan ha ännu svårare att analysera, vad som hände.
Men detta kan inte bli något annat än spekulationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad skall man tro?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-03/11:40

Olje- eller dieselspill på vägen trodde jag först tills han själv skrev att hojen inte kändes "rätt" i kurvorna innan olyckan.
Fel lufttryck/pyspunka blir därför min amatörgissning.

Alla kommentarer om att BMW ska på sig olyckan, eller åtminstone undersöka olyckan lämnar jag därhän.
Typiska kommentarer från folk som alltid försöker skylla på någon annan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad skall man tro?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-03/12:17

Efter en stunds parlamenterande med mig själv så har jag beslutat mig för att ta bort länken till filmen från denna tråden. Man kan se filmen ”på två sätt” och jag gör ingen vidare bedömning om det är 1 eller 2 som är mest korrekt:

1. En olycksskildring
2. Ett inlägg för att förbättra säkerhet

Konsekvensen av detta är att om det är alternativ 1 så skall den bort för enligt hävd och uppdrag som webmaster så modereras det strikt efter en ” inga olyckor policy i klubbens sociala medier”.

Väljer man att se den som alternativ 2 blir det kontraproduktivt för frågeställaren för diskursen här kommer inte honom till del, den förs bäst på Youtube där filmen finns upplagd. Då och där kommer resultatet upphovsmannen och frågeställaren till godo.

Detta mitt beslut är därmed klargjort och avslutat. Har någon forumist någon ytterligare fråga sker detta via mail webmaster@bmwklubben.se

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron