Bror Gårdelöf skrev:Senaste MC-Folket En annan sak är, att jag fortfarande kör utifrån grundidén, att alla bilförare är blinda idioter, tills motsatsen bevisats. Jag lever längre på det viset - även om den absoluta majoriteten av bilförarna naturligtvis varken är blinda eller dumma i huvet.
Måns Ulveståhl skrev:Bästa bilföraren kör både bil och hoj med andra ord.
Jag tycker mig inte se någon förbättring gällande den procentuella andel s.k. "motorcyklister" som kör olagligt och drogpåverkade.
Bror Gårdelöf skrev:De, som kör olagligt, är nog definitionsmässigt okänsliga för regelverk. Därmed kommer den gruppen att kvarstå, oavsett vad regelskaparna tar sig för.
Detta kan ge paradoxen, att om allt färre lagliga förare omkommer, kommer andelen oagliga dödsoffer att öka!
Det är en annan sida av, att antalet omkomna tidigare låg kring 45/år i flera decennier, trots att antalet registrerade hojar tredubblades. En viss andel av dessa omkomna tillhörde en liten grupp högrisktagare, som inte brydde sig då heller. Men de flesta nyköpare var inte högrisktagare, så antalet omkomna förblev oförändrat.
Sedan kom ABS-systemen och gjorde skillnad.
I övrigt håller jag med om, att man blir en bättre bilförare av att köra hoj. Som nybliven hojåkare för 19 år sedan upptäckte jag rätt snabbt ett antal risksituationer, som jag i egenskap av bilförare inte tänkt särskilt mycket på. Den nya medvetenheten om dessa situationer tog jag sedan med in bakom ratten.
Bror Gårdelöf skrev:Uschiamej! Jag skulle kuggas direkt!
Fast det där med olagliga hojar handlar nog sällan om insmugglade dito. Snarare då om ägare, som inte brytt sig. Hojen kan vara obesiktigad, avställd och/eller belagd med körförbud - eller stulen. Skiter man i ett regelverk, skiter man förmodligen i fler.
Bror Gårdelöf skrev:Nja - jag anar mig till, att de olagliga hojarna i Sverige som regel varit lagliga en gång i tiden. Men ägaren har struntat i att besiktiga/åtgärda dem - eller ställt av, stulit etc.
Så en dag får någon mindre lämpad kompis i mindre lämpat skick för sig att ta en sväng, varpå det går illa.
Det går att tänka sig ett system, där sådana hojar beslagtas, men det skulle bli dyrt - och vi vill nog inte ha ett sådant samhälle(?).
F800åkare skrev:En annan fördel att ta hojkortet var att bli påmind om diverse trafikregler som man av slentrian ej brydde sig om , för ingen annan gör det. Igentligen vore det kanske inte fel att ha ett teoritest med jämna mellanrum, kanske en uppkörning ibland oxå...
Bror Gårdelöf skrev:Jodå. Det känner jag igen. Jag har ju cyklat regelmässigt i sådär 60 år.
Men i valet mellan att själv gå sönder eller tappa rörelseenergi, tar jag det sistnämnda. Det gör inte lika ont - och jag kan fortsätta leva som tidigare.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst