Erfarenhet Rukka R.O.R?

Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-12-16/17:42

Är det någon som har erfarenhet av Rukka R.O.R och kan ge en liten recension?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Lindeberg » 2019-12-22/21:17

Själv intresserad av det stället, verkar prisvärt. Men skydd verkar inte ingå?!?

https://www.webbikeworld.com/rukka-ror-jacket-hands-on-review/
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Max Mad » 2019-12-23/15:28

Annars har jag ett RUKKA-ställ (Armax) i gott skick till salu, med omvittnat goda egenskaper (och inbyggda skydd) ;) :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-02-19/21:02

Skickade efter ett R.O.R på mellandagsrea och har, efter lite strul, fått alla delar, jacka, byxa, och skydd. Jag tänker använda det vid körning på touringhoj. Det finns inget löstagbart foder i plaggen så planen är att använda woolpower 400g underställ som förstärkning när det är kallt.

Första intrycket är gott. Då jag inte haft möjlighet att testa just den här modellen i butik fick jag nöja mig med att testa andra Rukkamodeller för att hitta rätt storlek. Det var inga konstigheter med R.O.R-modellen storleksmässigt, den passade bra. Jag var lite rädd att man skulle behöva gå ner en storlek då det är ett ställ utan foder men det behövdes inte.

Plaggen är mjuka och behagliga trots att dom är nya. Jag hade väntat mig lite hårdare/stelare känsla. Det är gott om ventilationsmöjligheter och bra med fickor. Plaggen känns ”lagom” tjocka. Inte så tunna att det känns som säkerheten sätts ur spel eller att det inte ska gå att använda med förstärkningsplagg när det blir kallare.

Det finns flera anledningar att jag valde det här stället till touring trots att det nog främst är tänkt för mer skogsåka. Den största anledningen är att jag gillar att jackan går ner över magen. Jag har lite svårt för korta MC-jackor. Det kan bero på min lite lagom runda kroppsform. Sen tycker jag inte att det är så dum idé att använda underställ som foder istället för de som brukar följa med. Det borde bli lättare att hitta rätt värmenivå med olika typer av underställ.

Vill ni ha mer recensioner när jag testat det in action så säg till här eller skicka ett meddelande när säsongen dragit igång. Det kan hända att jag skriver oombedd också.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-19/21:30

Bengt-Åke Vestman skrev:... planen är att använda woolpower 400g underställ som förstärkning när det är kallt.

Räcker inte det, kan fiberpäls vara ett bra komplement. Det funkar som "det foder, som du inte har".
När jag åkte i skinn, gällde ullfrotté (Woolpower) + fiberpäls under 10 grader. Över 10 grader klarade det sig som regel med ullfrottéstället - och i varmare lägen blev det siden med tiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Schelin » 2020-02-19/22:06

Premiärtur med Rukka ROR denna milda vinterdag. Cirka fem grader och sex mil. Jag gillade idén med bara ett skal så jag bestämde mig för att beställa detta tillsammans med Rukkas skyddsskjorta Rukka RPS. Den sistnämnda sitter väldigt bekvämt och kan kopplas ihop med byxorna och fungerar därför också som hängslen och håller byxorna (som är ganska långa i storleken) uppe. Då jag verkar ha korta ben jämfört med andra i min längd bytte jag storlek på byxorna så jackan är en storlek större. Hela stället är väldigt mjukt och komfortabelt men känns ändå robust. Återstår att se hur det klarar regn och temperaturväxlingar men första intrycket är väldigt positivt.
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-20/08:30

Schelin skrev:... byxorna (som är ganska långa i storleken) ...

Du kanske gör samma upptäckt som jag? När man väl sitter på hojen, är benlängden utmärkt.
Går jag omkring i strumplästen i mina Rukkabrallor, släpar de i golvet - men med stövlar på och i sadeln på cykeln sitter de perfekt - och det är ju där, som det gäller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Schelin » 2020-02-20/18:41

Stämmer precis. På hojen satt de perfekt. Några detaljer som jag glömde att nämna men som jag uppskattade är också att det verkar sitta någon sorts tunn stoppning i rumpan som gör att det känns litegrann som att man sitter på en sån där uppblåsbar kudde, dock utan känslan av att glida omkring. Upplevde också att förstärkningarna på benens insida greppade riktigt bra mot hojen vid stående körning. Det finns fyra fickor på byxorna, två med dragkedja ungefär där fickorna p` jeans brukar sitta. De fickorna är ganska små och trånga. Å andra sidan är benfickorna, som är litegrann som benfickorna på militärbyxor mycket rymliga och bra.
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Erfarenhet Rukka R.O.R?

Inläggav Schelin » 2020-05-25/17:54

Uppdatering: har nu kört ett par hundra mil i regn, snö, hagel och allt möjligt som Gud har kastat på mig denna vår. Trivs väldigt bra med ROR än så länge som håller tätt och är smidigt. Kräver såklart bra första och andra lager, så jag har fått använda andra kläder undertill än de jag haft tidigare. Noterat att kragen sitter ganska tätt, så fleecetröja med stor dragsko är inte perfekt, då den trycker mot halsen.
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst