Skötsel av skinn?

Skötsel av skinn?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-01/09:36

Hej
Jag har ekiperat mig med en alternativ utrustning för att åka till jobbet med hoj men också för min nya tanke att vara mer casual/vardaglig åkning, och 2 delar är i skinn och jag undrar om mitt självlärda sätt är bra nog eller om jag bör tänka på något mer för ett bra resultat (alltså inte superduper nivå utan en sansad realistisk nivå där jag ger dom bättre och längre liv)

Jag har nu en skinnjacka från Halvarsson i mjuk getskinn och ett par skinnhandskar också från Halvarsson.
På deras hemsida rekommenderar dom Nikwax, dels en lädersmörjning på tub men också en rengöring på sprayflaska, då jag använt Nikwax för tex textilställ för mitt Rukka så tänkte jag att det är nog bra grejer.

Jag tänker som att en ny jacka och handskar i skinn säker kan användas som dom är från butiken men att smörja in det kan vara bra för att det kan vara aningen "torrt" där det hänger på hängare butiken, och då blir det smidigare och följsamt samt motstår regn och fukt bättre som tuben säger.

När jag sköter min skor har jag använt en trasa som jag lindar runt pekfingret för att få styrsel och bra kontroll på mängd och spridning, det som händer är att man blir fan öm i fingret och leden efter en stund ocm man både försöker applicera och gnida in.
Så efter att ha hjort hela jackan på det sättet "kom jag på" att jag kunde sätta på mig handsken på ena handen och med hela andra handen smörja in delar av handsken utan trasan, ungefär som när man smörjer in händerna, funkade ju klockrent och upplevde det som enklar och mindre jobbigt...att jag inte tänkt på det tidigare?

vad säger ni om ovan metod? är tex en svamp bättre? hur gör du?

Att putsa upp en glans tycker jag är vårt, eller puts in det på en jacka eller handskar, räcker det med att man inte kladdar ned det och försöker gnida in det så gott man kan?
Fatta om man har ett hels ställ med byxor, jacka, handskar och skor :o
Får ju ta på sig allt och smörja in hela kroppen haha :D

När man använder den där rengöringen, hur funkar den, jag fattar att man sprayar på och torkar av och sedan tillsätter med smörjning men kanske mindre än forsta gången för en del finns kvar?

Jag tror jag är hyfsat rätt ute men beskriv gärna om jag gör något stort fel :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skötsel av skinn?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-01/10:03

Du gör inget fel, och det hela verkar ambitiöst.

När jag åkte i välvårdat skinnställ, som hade blivit skitigt under dagen, brukade jag gå in i duschkabinen med stället på kroppen och göra en SNABB avspolning med handduschen. Därefter tog jag lite såpa på en blöt, mjuk svamp och drog över hela stället (utom ryggen, som "aldrig" var smutsig). Så en ny, snabb avspolning med handduschen. Klart!

Vätan gick aldrig genom skinnet under denna procedur, och riktade jag bara duschstrålen rätt, kom det inte in vatten i linningarna heller.

Detta, kompletterat med skinnbalsam ett par gånger per år, applicerat med svamp (vilket tog sin tid), höll skinnet fräscht, smidigt och i viss mån vattenavstötande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel av skinn?

Inläggav BmwMats » 2021-04-01/20:36

Bror Gårdelöf skrev:När jag åkte i välvårdat skinnställ, som hade blivit skitigt under dagen, brukade jag gå in i duschkabinen med stället på kroppen och göra en SNABB avspolning med handduschen.


Hmmm - Fick en märklig syn för mitt inre nu... hehehe... :) :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skötsel av skinn?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-02/02:36

Den bjuder jag på.
"Den renom är allting rent." Även ett skinnställ i en dusch. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel av skinn?

Inläggav Timmervikaren » 2021-04-11/16:29

Hej!

Jag har också skinnställ från Halvarssons.
Gör i princip samma som du. Använder sedan några år Nikwax Leather Restorer, flytande medel, för att skydda kläderna och göra dem "vattentäta"
Funkar bra!
Använder mina skinnhandskar för att arbeta in medlet i kläderna. Då blir handskarna automatiskt behandlade.
Funkar hur bra som helst.
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst