Hörselskydd

Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-02-14/19:19

Har Ni förslag på hörselskydd som fungerar med intercom?
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-14/21:13

Alpine Hearing Protection borde i alla fall ha förutsättningar att funka. De ser ut som små "champinjoner" av tunt silikon - med ihåligt skaft. Skaftet "pluggas" med en av två insatser, som båda dämpar buller, men som släpper igenom talfrekvenser.
De är lätta att tvätta och håller länge.

Jag använder inte intercom men har noterat, att jag kan tala med folk, när vi står stilla - dvs Alpine dämpar mer selektivt än exempelvis Bilsomproppar. Pris kring 300:-.

Sedan finns måhända ännu bättre grejor?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hörselskydd

Inläggav Kovlingen » 2014-02-14/21:24

Jag kör med liknande men är köpta på Apoteket . Finns i olika grovlekar .
Vet däremot inte hur det funkar ihop med intercom .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-02-14/21:40

EARfoon Biker verkar vara ett intressant hjälpmedel och jag har bokat en tid för diskussion och eventuell utprovning av produkten. Dämpningen kan också anpassas efter behov. Dock dyrt ca 2500 kr. Någon på forumet som har erfarenhet av produkten.
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-14/21:46

Använder samma som Bror, Alpine - ett tips är att leta efter dessa hörselskydd på webshoppar för musikinstrument och andra musiker-sajter; samma öronproppar som säljs dyrt till oss hojåkare, finns till betydligt lägre pris när dom marknadsförs för musiker........
Fungerar utmärkt ihop med Scala Rider Q2.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hörselskydd

Inläggav Magnus von Melen » 2014-02-14/21:47

Jag kör med lite olika som jag råkar ramla över för inga eller några få spänn. Har aldrig upplevt några problem med ljudet från headsetet. Har använt scala q2 tidigare och nu g9, dom funkar bra vilka proppar jag än stoppar i öronen.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Hörselskydd

Inläggav neutral » 2014-02-14/21:55

Här brukar jag handla, direkt länk till de skydd jag antar Bror avser: http://www.oronpropp.se/alpine-motosafe ... oppar.html
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-02-14/22:11

Kul med seriös diskussion. Körde BMW R90 S från 75-80. Ångra att bågen såldes men.. Har beställt en R1200RT med all utrustning leverans i mitten av april. Har en del funderingar då min nuvarande Mc är en veteran som jag kör mycket sparsamt med. Triumph Bonneville T120 2900 mil helt original. Försäkring? Innerväskor värda priset,tar det mycket plats? Hörselskydd? Har beställt en 6 evo hjälm med intercom,skyddsväst och ett Atlantis ställ. Gärna synpunkter förslag på alternativ.
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav Håkan » 2014-02-14/22:18

nilsp skrev:EARfoon Biker verkar vara ett intressant hjälpmedel och jag har bokat en tid för diskussion och eventuell utprovning av produkten. Dämpningen kan också anpassas efter behov. Dock dyrt ca 2500 kr. Någon på forumet som har erfarenhet av produkten.

Hej nilsp, välkommen hit.
Jag har prövat dom där du nämner, fick dom utprovade på MC-mässan för några år sen. (Det var nåt extrapris på mässan då).
Först så tyckte jag dom dämpade dåligt, dom har en kanal så man ska kunna höra normalt tal. Fick tips om att fylla kanalen med epoxi för bättre dämpning, visst det blev något så när...
Nästa nackdel jag märkt var att dom är tillverkade av hårdplast, och kändes ibland att dom tryckte mot skallbenet, mycket obehagligt.
Nu kör jag med proppar av mjukplast igen.

Slutsats: Köp bensin för 2500:-, kör motorcykel, det är roligare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hörselskydd

Inläggav Håkan » 2014-02-14/22:25

Ser att du beställt ett Atlantis ställ.
Du kommer att bli nöjd. Jag har kört motorcykel sedan 1971, köpte ett Atlantis ställ i sommras, det bästa jag kört motorcykel i. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-02-14/22:36

Så Earfoon funkar dåligt och inte bekväma, dyra och intercom fungerar bra med vanliga proppar. Hämtar hjälm och kläder i morgon. Testar navigator V med hjälmen i bilen med vanliga proppar och fungerar det så skippar jag Earfoon och köper bensin för pengarna! Vad tror ni om Atlantis stället? Har ett måttsytt getskinsställ med alla skydd från Jerhnberg i Malung 60 tals stuk. Snyggt med kanske inget när man kör modernare. Gillar skinnställ. Körde i Halvarsson på 70 talet, dock utan skydd.Tacksam synpunkter om seriösa!
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-02-14/23:10

Känns bra att du är nöjd med stället. Men Du har väl också ett regnställ i fall att? BMW s gula? Hur fungerar den?
Jag har köpt en komplett utrustning med evo 6 hjälm, intercom , Pro Touring stövlar ,handskar. Atlatis 4
Något annat som saknas? Har inte kört båge seriöst sedan 1980. Sommar luftar min Triumph senaste åren.
Tacksam tips!
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-02-15/00:24

Jag har ett par EARfoon och ett par motsvarande Alpine som beskrivs ovan. Båda har hängt med sedan 2007.
Min subjektiva syn är som följer.

EARfoon är bäst men Alpine är hack i häl, så nära att jag ifrågasätter att påstå att EARfoon är värda ca 10 gånger mer.
För min del så är EARfoon bekvämast, har perfekt dämpning och lättast att rengöra. Jag kokar dom i någon minut. Alpine ligger som sagt var ljudmässigt i samma liga men de är inte lika sköna att bära och hade jag använt dom "alltid" och inte bara ibland hade jag väl varit inne på 2 eller 3 paret nu och då minskar förstås prisskillnaden.

Hoppas det var till någon nytta.

Mvh Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hörselskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-15/09:55

Jag har oxå gjutna pluggar och de dämpar ej lika mkt som skumgummi pluggar, men de pluggar rätt frekvenser.
Jag har min neckmike direkt i propparna. Alltså kan ljudet vara fanska lågt.
Fördelen är att jag kan använda mitt headset i flera olika hjälmar samt på konsert eller liknande med headset eller utan då man pluggar utgången om man ej har headset i propparna.
Funkar ej perfekt då det är riktigt varmt. Då kan neckmike glida ur propparna. Men i övrigt en grym investering.
Skall tillägga att jag jobbar i bullrig miljö med vanliga kåpor.
Maskinrum på båtar bullrar nog mer när jag jämför min srbetsplats men det för ett djävls liv på på raff också

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hörselskydd

Inläggav Julton » 2014-02-15/10:01

Hörselskydd: I den grad det er behov for det, bruker jeg "vanlige gule" ørepropper, de man kan få kjøpt for en 10'er. Leste en test for noen år siden over dette tema, og de avanserte kostbare ørepropper var på ingen måte bedre enn de billige.
Best kom3M sine Orange ut av testen, de som er pakket inn en liten plastpose.

Vesker til RT-kofferter: Den gangen jeg hadde 1200RT hadde vi også BMW vesker til koffertsettet. Meget robuste og anvendelige vesker. Vi hadde nok plass til 3 ukers sommerferie av klær og utstyr. På andre langturer var ikke toppvesken full engang, fordi det var nok plass i sideveskene. Kostbare; ja, kvalitet; på topp.

Så kjøpte jeg 1200GSA med alukofferter og originale GSA vesker. Ufff. De tok stor plass og det var vanskelig å pakke fornuftig (synes jeg). Solgte de etter en tur og kjøpte nye fra denne forhandleren. Har ikke angret en dag: http://www.bmwgsemotion.com/
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-15/10:28

Nu frågade ju trådskaparen efter hörselskydd, som fungerar bra tillsammans med intercom. Ur den synvinkeln är min erfarenhet, att skumgummiproppar - som i nyskick dämpar alla frekvenser bra - inte är lika bra som exempelvis Alpine. De senare dämpar buller ännu bättre (min subjektiva åsikt), samtidigt som de släpper igenom talfrekvenser bättre än gula proppar. Det är alltså lättare att föra ett samtal med Alpine etc i öronen än med skumgummiproppar, och det borde göra skillnad vid användning av intercom.
Dessutom åldras alltså skumgummiproppar och dämpningen försämras, medan Alpine m fl behåller sina prestanda över lång tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hörselskydd

Inläggav Lennart Christianson » 2014-02-15/11:45

Jag har ett par Earfoon Biker, med den mindre dämpningen. Fungerar mycket bra med intercom. De jag har fått utprovade har mycket bra passform. Inledningsvis var det något läckage, men det fixade företaget på ett mycket bra sätt.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Hörselskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-02-15/17:39

Lite mer information i tillägg till mitt inlägg ovan och med tanke på trådskaparens fråga.

Precis som i de flesta fall så är den lösning man bör välja den som fungerar bäst för de saker man prioriterar och där man kan leva med de nackdelar som detta ger.

När man skriver intercom så tolkar jag det som att det är i första hand röstkommunikation som det handlar om, det vill säga den skall fungera när man vill prata med passagerare/kompis på hojen jämte, GPS instruktioner och kanske telefon.

Min samlade erfarenhet säger mig att man skall dra gränsen ungefär där, att börja blanda in att man skall lyssna på musik och annat välljud är att med stor sannolikhet ta sig vatten över huvudet. Det finns flera skäl till det, för det första så är grundljudnivån i en hjälm mellan ca 82 dB och 90dB vid 100 kmh i timman, det blir som att lämna dammsugaren på samtidigt som man sätter sig för att lyssna på någon finstämd musik. ;-)

Begränsar man sig på detta sätt så kan man välja hörselskydd som dämpar där det behövs och släpper igenom där det behövs men inte skadar. Billiga skydd är ofta bra skydd MEN de dämpar alla frekvenser. Skall man lyssna på musik så behöver man ett par linjära skydd, det finns sådana för några 100-lappar på t.ex. musikaffärer och trumslagarbutiker. Nackdelen är ju att de släpper igenom allt, bara "lite" dämpat. Ett specialtillverkat skydd för MC åka kombinerar med att ha lite mindre dämpning för "röstfrekvenser" och mer tryck på andra ställen. Följden blir att det går utmärkt att prata/lyssna på talat ljud men musik kan bli väldigt platt. Ungefär som att lyssna på musik via telefon.

EARfoon (och säkert alla andra formgjutna för MC åka) är byggda med just detta i minnet. Mina Alpine är ett så kallat par av musikproppar och dämpar 12 eller 20 dB beroende på vilken plugg jag sätter i. Skall man bara finåka 70-90 räcker den lägre nivån och man hör med ganska normal klangbild samt tal är OK.
Sätter man 20dB behålls ljudbilden men det blir ju förstås svårare att höra vad som sägs, på inget sätt omöjligt men det blir mer dämpat.

Tar man ett par som är anpassade för att dämpa MC ljud får man en bättre röståtergivning men det är inte säkert att musik låter bra.

För min del är prio ett alltid att höra tal och instruktioner (från GPS) så jag har valt att optimera på detta och därmed medvetet valt bort att lyssna på musik på MC. Det får jag göra när jag kommer hem.

Till sist, när jag har en lång Autobahnstint framför mig så är det ganska vanligt att jag tar ett par billiga hörselskydd med hög dämpning och så kör jag. Det finns många myter och en av dessa är att man kan prata i ett intercom i 200 kmh i timmen (nu kommer säkerligen någon att hävda att man gjort så) men den som kan fixa det kan säkert sälja den lösningen till polisen. Enligt de MC-poliser jag har pratat med så är deras erfarenhet ganska lik min. Upp till 110, inga problem och lägger/hukar man sig ner bakom kåpan kan man få till kanske 30 kmh till.

Självklart om man sedan har 30kmh i timman medvind så blir det ju ungefär motsvarande höjning men det räknas inte tycker jag. ;-)

Bara lite tankar att bygga ditt beslut runt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hörselskydd

Inläggav Roger Gross » 2014-02-15/20:19

Hej,
Vill lite kort delge mina erfarenheter:
Hörselskydd
Efter att ha provat flertalet olika hörselskydd av typen skummgummiplugg eller silikongummigrej
valde jag individuellt formgjutna pluggar för mcbruk. Kan bara säga att jag är helnöjd, de dämpar brus med släpper igenom tal. Dessa formgjutna proppar är dyra i Sverige. I tyskland gav jag under tusen kronor.
Många pengar men bra funktion.
Intercom
Med intercom avser jag då tal mellan förare och passagerare samt ljud från navigator.
Jag har provat både hjälmmonterade blåtandsapparater och intercom med kabel.
Enligt min mening får man välja på komfort ELLER funktion. Intercom via kabel, ja då kan kabeln vara ivägen, men man vänjer sig fort. Det finns två tillverkare av riktigt högklassig kabelintercom - Autocom samt BAEHR. Rätt installerade är funktionen förstklassig. Oavsett påstående längre upp i tråden säger jag av erfarenhet att förare och passagerare förstår varandra upp till 200 km/tim. (Ring min fru och kolla... ;) )
Installationen är inte svår - följ bara anvisningen noga.
Vänliga hälsningar,
Roger
D14
PS Ovannämnda intercomanläggningar kan inte jämföras med Peltor. De är betydligt mera utvecklade.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hörselskydd

Inläggav Julton » 2014-02-15/21:47

Jeg kjøpte en gang formstøpte øreplugger i silikon. Bare skit!

Så begynte jeg med "vanlige" gule skumøreplugger eller også 3M sine vanlige orange plugger. No problem. Har brukt Baehr og Autocom kabel intercom og nå BMW blåtann. Ingen problemer med å høre navigator og fruen bak. Musikk har jeg aldri brydd meg om å høre på, blir slik Magnus beskriver, finessene blir borte i vind og motorstøy.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Hörselskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-16/19:25

Gula proppar blir obekväma i öronen efter långa tider på hojen.
Därför skaffade jag formgjutna som dessutom kan koppla upp till min Neckmike direkt.

http://www.bellman.com/sv/vara-losningar/horselskydd/elacin/
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hörselskydd

Inläggav Julton » 2014-02-16/20:16

Langt tid? Hvis man i industrien er i stand til å ha de i øret opptil 8 timer, kan vel 1 til 2 timer mellom hver stopp ikke bli uutholdelig?
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Hörselskydd

Inläggav DaK » 2014-02-16/20:41

Julton skrev:Langt tid? Hvis man i industrien er i stand til å ha de i øret opptil 8 timer, kan vel 1 til 2 timer mellom hver stopp ikke bli uutholdelig?


Det finns väl ingen anledning att stanna tidigare än efter 3 till 4 timmar när det är dags att tanka :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hörselskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-16/20:53

JAg har haft proppar i öronen i längre perioder på hojen en vad jag haft på industrin, Men då har jag oftast kåpor
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hörselskydd

Inläggav wennborg » 2014-02-17/10:00

Kört med Earfoon i två säsonger - 4 000 mil. Nöjd, men är ofta snabb med att ta ur dom när jag stannar, men ser andra som låter dom sitta i hela fikapausen.

Inga problem med att höra GPS:en via blåtand i motorvägsfart.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Sv: Hörselskydd

Inläggav niklass » 2014-02-18/20:10

Har formgjutna proppar (chill) att sova med, inklusive efterjustering är de banne mig inte mkt bekvämare än Pluggerz Sleep som jag gjort av med en del par.
Så formgjutna känns inte riktig prisvärt.. Men dämpning blir ju såklart bäst med formgjutna om man ska ha flerggångsskydd som är enda option om det skall vara filter i.

På hojen har jag åkt en säsong med Pluggerz Road och de har funkat mkt bra, tal går igenom och så. Hade dock inte högtalare i hjälmen då men en kollega köpte likadana proppar och körde intercom och tyckte det funkade bra.

Alpines proppar har jag bara testat sovversionen av, de var meckiga värre och krävde "verktyg" för att få ut. Och med utstickande delar som tog i huvudkudden och gav ljud den vägen. Vet inte om deras motorversion skiljer sig fysiskt. Inget för mina öron iaf.

Noizzez har jag också testat, de gav 0 dämpning trots att man får massor storlekar "någon passar alla". För rak hörselgång sa audionomen som kollade.

Mitt tips, köp och testa några olika på exvis öronpropp.se innan du ens funderar på att gjuta.

Själv undrar jag om inte min nya Schuberth C3 pro inte är tyst nog utan skydd :-D har bara hunnit med 15 mil hittills men jag tror det går bra utan skydd om jag inte ska köra alltför många timmar utan paus (kör sällan mer än typ 4 timmar åt gången)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Sv: Hörselskydd

Inläggav niklass » 2014-02-18/20:21

Åhhh, världens längsta post på mobilen och så glömde jag Happy Ears som funkar bra under hjälm för mig (inget som tar i), dock hade jag för mycket strul med att få i dem "rätt" så att det blev dämpning. Skulle funkat bra annars då de dämpar rätt lite men tar det jobbigaste ljuden. Intercom bör funka fint med dess också.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Sv: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-18/21:26

niklass skrev:1. Har formgjutna proppar (chill) att sova med ...

2. Alpines proppar har jag bara testat sovversionen av, de ... krävde "verktyg" för att få ut.

3. Själv undrar jag om inte min nya Schuberth C3 pro inte är tyst nog utan skydd :-D

Ad 1: Jag läste fel först: "chili"! (Tänkte, att det skulle kunna svida i öronen!) ;-)

Ad 2: Jo, det är en nackdel med Alpine. "Urtagaren" skall man vara rädd om.

Ad 3: Min C3 är det INTE. Men sådant är ju avhängigt av såväl hoj som individ, så Du kan vara lyckligare lottad än jag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sv: Hörselskydd

Inläggav niklass » 2014-02-18/21:37

Bror Gårdelöf skrev:
niklass skrev:
2. Alpines proppar har jag bara testat sovversionen av, de ... krävde "verktyg" för att få ut.

3. Själv undrar jag om inte min nya Schuberth C3 pro inte är tyst nog utan skydd :-D

Ad 1: Jag läste fel först: "chili"! (Tänkte, att det skulle kunna svida i öronen!) ;-)

Ad 2: Jo, det är en nackdel med Alpine. "Urtagaren" skall man vara rädd om.

Ad 3: Min C3 är det INTE. Men sådant är ju avhängigt av såväl hoj som individ, så Du kan vara lyckligare lottad än jag.


Jag har ju inte kört in min c3 pro så låt mig leva i villfarelse ett tag..
:-)

Så Alpines motorpluppar är desamma i konstruktionen som mina i sovversion? Då är Pluggerz bra mycket enklare och jag skulle nog hellre sova i Pluggerz Road (med hårt filter inuti) än Alpines sovvariant och jag skulle hellre köra med Pluggerz Sleep :-S

Som tur är kostar det ju inte en förmögenhet att testa om man handlar på nätet, vi är ju alla rätt olika vad gäller hålen i skallen.


Skickat från min C6903 via Tapatalk
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Hörselskydd

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-02-18/21:49

Har kört med C3 4 säsonger och aldrig känt behov av hörseskydd. Men vi är ju alla olika och kanske har vi olika tolerans för brus. Har nu beställt en S2, för jag har slutligen kommit fram till att C3an inte passar min körställning.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-18/22:09

En gissning är, att Ditt flackare kåpglas inte ger någon turbulens kring hjälmen = lägre ljudnivå.
Mitt kåpglas är inte lika flackt, och jag har märkt, att om jag sträcker på ryggen riktigt mycket, blir det tystare kring skallen, än när jag sitter, "som jag skall". Drar jag ner huvudet ytterligare någon decimeter, hamnar det mitt i turbulensmaximum! (Jag har funderat på att kapa av åtminstone fem höjdcentimeter, men man sätter ju inte utan eftertanke sticksågen i en originalartikel!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hörselskydd

Inläggav Julton » 2014-02-18/22:22

Tenk at man kan få så mye ut av noen skarve luftfylte plastbiter til 10 eller 100 kroner, som denne tråden :o
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Hörselskydd

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-02-18/22:53

Bror Gårdelöf skrev:En gissning är, att Ditt flackare kåpglas inte ger någon turbulens kring hjälmen = lägre ljudnivå.
Mitt kåpglas är inte lika flackt, och jag har märkt, att om jag sträcker på ryggen riktigt mycket, blir det tystare kring skallen, än när jag sitter, "som jag skall". Drar jag ner huvudet ytterligare någon decimeter, hamnar det mitt i turbulensmaximum! (Jag har funderat på att kapa av åtminstone fem höjdcentimeter, men man sätter ju inte utan eftertanke sticksågen i en originalartikel!)

Jag har turbulensen i princip i underkanten av hjälmen så jag får, precis som du, lägre ljudnivå om jag sträcker på mig lite. Jag köpte för ett par år sen en extra hög ruta som placerade turbulensen precis mitt på hjälmen med ett infernalist oväsen i hjälmen som följd. Då gick jag tillbaka till originalrutan som jag kapade ner en decimeter som flyttade ner turbulensen en liten bit.

Hur som helst, visst är det onekligen så att turbulensen vid "kanten" på luftströmen spelar väldigt stor roll, kanske större än hjälmtypen, och hur man får bort turbulens är ett formumämne som brukar vara väldans poppis under hojsäsongen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd

Inläggav Håkan » 2014-02-19/05:06

Fredric Fredricson skrev:Då gick jag tillbaka till originalrutan som jag kapade ner en decimeter som flyttade ner turbulensen en liten bit.

Den där metoden har jag förespråkat i många år ;) , för att få det tystare i hjälmen...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hörselskydd

Inläggav Julton » 2014-03-20/23:02

Dette må vel være helt på topp, et utviklingsprosjekt:

https://www.kickstarter.com/projects/he ... headphones
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-21/00:33

Jag tycker, att det är lite svagt, att de inte innehåller en defibrillator ("hjärtstartare") också.
Med tanke på placeringen borde de dessutom kunna användas för elektrokonvulsiv behandling ("elchocker"), om man känner sig deprimerad eller tror sig ha fått tomtar på loftet!
Man kanske inte kan få allt, men Du skriver ju "utviklingsprosjekt". ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-03-21/18:19

wennborg skrev:Kört med Earfoon i två säsonger - 4 000 mil. Nöjd, men är ofta snabb med att ta ur dom när jag stannar, men ser andra som låter dom sitta i hela fikapausen.

Inga problem med att höra GPS:en via blåtand i motorvägsfart.

Vad har Du för dämpning. Jag provade ut mina i veckan och fick som förslag w
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav wennborg » 2014-03-22/09:43

nilsp skrev:Vad har Du för dämpning. Jag provade ut mina i veckan och fick som förslag w


Dämpning? Jag fick inte välja typ av dämpning, visste inte att det gick. Ja, förutom att jag har MC-varianten.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Hörselskydd

Inläggav nilsp » 2014-03-22/10:46

Det finns 9 olika dämpnings filter som reducerar bullret får 125 till 8000 Hz. Tex filter w reducerar bullret med 24,6 db vid 1000 Hz och med 38,7 dB vid 8000 Hz. Man kan välja att dämpa höga ,mellersta eller låga frekvenser. Passar inte filtret för ändamålet får man byta .Leveranstiden är 6-8 veckor, och propparna tillverkas i Holland.
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Hörselskydd

Inläggav Misgena Bekuretsion » 2021-06-21/21:32

Hej
jag använder. huawei freeBuds 3i, har brus reducering, kan dessutom kopplas med blåtand till gps, mobil. kostar 1000 kr.
Misgena Bekuretsion
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-06-21/21:18

Re: Hörselskydd

Inläggav stockankare » 2021-06-27/17:53

Hej!
Hur passar dom i hjälmen, trycker dom eller känns som bekväma? Kan man prata i telefon även i farter över 80?
MVH Lasse
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: Hörselskydd

Inläggav Lindeberg » 2021-07-03/09:43

Jag minns den tid jag köpte nya par hörselskydd regelbundet, vid besök på olika apotek eller mc-handlare. Sen betalade jag runt 2500 för ett par formgjutna, Bellman & Symfon. Kunde gjuta av och få dem levererade i min hemstad. Mycket pengar, men värt varenda krona. Dämpar brus, men jag kan höra musik och föra samtal med intercom. Som bonus funkar de perfekt när man vill sova med proppar. Själva filtret är utbytbart och har olika dämpnivåer. Ena filtret delade på sig vid ett tillfälle, företaget ville ha 5-800 kr (minns inte riktigt) för ett nytt, men jag valde att limma med superlim, och lagningen har hållit i flera år.

Klassiska skumproppar har jag ändå med mig på mc-tur. Av nostalgiska skäl, och om någon av mina formgjutna skulle gå förlorade.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Hörselskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-03/10:31

Helt enig. Har samma erfarenhet - och samma reservidé.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst