Värmehandtag, gör det nytta ?

Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-10/19:56

Som ny här i forumet så undrar jag om det är någon nytta med värmehandtag på hojen när kvicksilvret börjar krypa ner under behagliga temperaturer ?
Det verkar ju som om dom flesta nyare BMW har detta som standard idag, så jag hoppas få många svar på denna förfrågan.
Den modell jag åker på (BMW K75s från 1986) har inte några värmehandtag och när jag åker tidig vår (mars) till sen höst/vinter (december) så fryser jag så otroligt om händerna, även om jag kör med dubbla handskar.
Det går ju inte att röra på fingrarna, samtidigt som det stormvärker i dom.
Har sett att det finns tredjepartsleverantörer av värmehandtag som är av universalmodell som skulle gå att montera på ett 22mm styre, vad säger ni, någon som provat dessa ?
Ni som har originalvärmehandtag på era BMW, fungerar det bra så man inte fryser sönder sig när kvicksilvret börjar gå ner mot nollan ?
Blir det bara varmt in mot handtaget, eller fördelar sig värmen i hela handen när man håller om handtaget, eller fryser man om knogar och yttre delen av handen fortfarande ?

Skulle man kanske komplettera med ett par plastskydd framför handtagen (liknande dom som är original på GS-modellerna) ?
Någon som har erfarenhet att ha monterat sådana på en äldre hoj ?

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-10/20:27

Värmehandtag. Det är en gåva från högre makter till oss motorcyklister. ;)
Här har BMW varit en föregångare. Ev. även på andra punkter... :)
Jag har (bl.a.) en R100RT 1983 här hemma med originalmonterade värmehandtag från fabrik.
Rekommenderas å det bestämdaste. Så in i vassen skönt när temperaturen kryper ner mot noll.
Går mycket bra att eftermontera BMW original värmehandtag på din BMW.

Som du skriver, finns efterapningar, jag har ingen egen erfarenhet av dom...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-10/20:30

Instämmer med Håkan.

Alternativ kommentar: Skämtar Du? (Efter tre hojar utan värmehandtag köpte jag en med sådana, och en sak är helt klar: Aldrig mer en hoj utan värmehandtag!)
Den enda komponent, som jag prioriterar ännu högre, är ABS-bromsarna - men kör man en någorlunda modern BMW existerar inte det problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav neutral » 2015-07-10/20:33

Kombinationen av handtagsskydd som tar bort mesta fartvinden (och regnet också faktiskt) och handtagsvärme gör också att man kan ha smidigare handskar än vad som annars krävts.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-10/20:39

Jag bugar och bockar för ditt svar Håkan !
Har åkt hoj i drygt 30 år, men aldrig haft provat detta med värmehandtag tidigare. Jag går i bytestankar av cykel, men det blir väl som vanligt att jag inte kan skiljas från min gamla K75s som jag ägt och kört i 27 år nu.
Har tittat lite snett på en äldre begagnad R1200R, men har inte riktigt råd att byta hoj, så det är kanske ett bättre alternativ att uppgradera och utrusta den gamla hojen med värmehandtag istället.
Intressant att det finns BMW originalhandtag som skulle kunna passa min modell... :)
Då är frågan, original BMW värmehandtag, eller något tillbehörsalternativ från någon okänd firma... ;)

Tack än en gång för svaret, väl mött på vägarna Håkan !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-10/20:42

Bror Gårdelöf skrev:Instämmer med Håkan.

Alternativ kommentar: Skämtar Du? (Efter tre hojar utan värmehandtag köpte jag en med sådana, och en sak är helt klar: Aldrig mer en hoj utan värmehandtag!)
Den enda komponent, som jag prioriterar ännu högre, är ABS-bromsarna - men kör man en någorlunda modern BMW existerar inte det problemet.


Låter som det det inte finns någon tvekan om nyttan av sådana handtag... ;)
Kommer att kontakta närmaste lokala MC-handlare och beställa ett kit till hojen !

Tack Bror för ditt svar !

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-10/20:44

neutral skrev:Kombinationen av handtagsskydd som tar bort mesta fartvinden (och regnet också faktiskt) och handtagsvärme gör också att man kan ha smidigare handskar än vad som annars krävts.


Tack för informationen "Neutral" ;)

Har du eller någon annan något tips på vart man skall söka för att hitta något som kan tänkas stämma att montera på en K75s ?

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-10/21:07

För att svara på en annan av Dina frågor: BMW:s originalsystem är bra. Det finns tillfällen, då man kan behöva växla mellan "halv" och "full" effekt, men det är inte svårt att leva med. Ett plus är, att systemet är nätt och elegant.
Oxford är ett känt tillbehörsmärke med gott rykte - ofta eftermonterat på hojar, som inte har värmehandtag originalmonterade. Systemet har steglös reglering - men det blir inte lika snyggt som BMW original.

Kostnaden för eftermontering av det ena eller andra känner jag inte till
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-10/21:20

Det här är klippt från BMW´s ETK för K75 1985.
Kompl.Sats, handtag uppvärmd 61 31 2 300 383 S

Det 11-siffriga numret är reservdelsnummer för beställning hos en BMW handlare.
Satsen innehåller två kompletta handtag inkl. ny gasrulle, tvåpolig strömbrytare, alla kablar osv.
Priset är satt till 1500:- exkl. moms.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BrooklynS » 2015-07-10/22:21

Tvåstegs handtagsvärmare till snöskotrar kostar 499 spänn och köps tex på skoterdelen.com

Då får man en tumvärmare också...



Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav nadako » 2015-07-10/22:48

Hej!
Jag hittade en i mitt tycke smidig variant som var riktigt enkel att koppla in bara +,- direkt till batteriet och dom fungerar bara om motorn är igång.
Sen uppskattar jag smidig reglering i vänstra handtaget ,så man slipper en liten låda på styret...

http://www.datatool.co.uk/home/products/THERMAGRIP
nadako
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-04-12/20:52

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-10/23:35

Det finns både tredjeparts och original värmehandtag på Ebay också, både nytt och begagnat. Titta på Ebay.de, smidigare att köpa från Tyskland och stort utbud
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Kovlingen » 2015-07-10/23:57

Bara av min egen erfarenhet vill jag absolut inte vara utan värmehantag .
Det jag saknar är vindskydd för är det låg temp och ev regn/blötväder så kyler
fartvinden otroligt mycket mer .
Jag använder med fördel sommarhandskar till max och det funkar även i regn
(jo dom blir blöt men torkar fort) bara det inte blir för kallt . DÅ blir det KALLT :(
Jag fryser oftast inte om själva handen utan om fingertopparna men det är svårt att
hålla dom mot handtagen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-11/02:22

Ett minne dök plötsligt upp: Årspremiären för ett antal år sedan var tämligen sval. De flesta av oss åkte BMW och hade värmehandtag, men kompisen på sin något år gamla Honda VFR VTEC hade det inte. Vid pauserna, när vi klev av hojarna, gick han fram och greppade våra - varma - handtag under några minuter.
Kort därefter hade han monterat ett Oxfordsystem på sin hoj. Där sitter det veterligen än idag - och därefter har han veterligen inte greppat någon annans varma handtag. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Daniel Bonnér » 2015-07-11/07:54

Bror Gårdelöf skrev:Där sitter det veterligen än idag - och därefter har han veterligen inte greppat någon annans varma handtag. ;)


Sensuellt skriftspråk så här på en lördagsmorgon, E.L James har äntligen fått en värdig utmanare i form av klubbens sekreterare.

Vad gäller huvudfrågan så är även jag en förespråkare av eluppvärmda handtag. Påminns ofta om deras förträfflighet när jag kör min lilla grushoj om höstarna som saknar denna finess. Komfortmässigt är det givetvis skönt att slippa frysa om fingrarna men den största förtjänsten är ändå säkerhetsmässigt. Kordinationsförmågan i händerna blir väldigt dålig när man är kall om fingrarna, det märks vid såväl doseringen av gas och broms. Reaktionsförmågan blir rejält nedsatt i händerna när man med kalla fingrar klammrar sig fast i styret. För mig är detta ett måstetillbehör.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-11/08:20

I den lokala motorcykelklubben jag är med i, kör vi en del turer. Många där kör en hel del hoj, tyvärr har dom inte hittat till BMW.
När vi är ute på någon kylig vår- höst-tur har det hänt att jag påpekat, högt och tydligt:
Va, har inte alla moderna motorcyklar värmehandtag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-11/08:32

Instämmer (nästan) oreserverat i lovsången till värmehandtagen.
Påminner mig om att jag måste beställa en sats till min G650 XChallenge (som inte har värmehandtag som standard!) inför Norgeresan i augusti....
En sak är dock bra att känna till - kombinationen värmehandtag och GoreTex-handskar kan överraska lite när det regnar!
GoreTex (och andra andas-membran) fungerar ju på så sätt, att fukt släpps igenom från "varmt till kallt". Dvs så länge insidan är varmare än utsidan håller det torrt inuti.
Med handtagsvärme blir det tvärtom - och fukten trycks in i handsken!
Vi är många som svurit över otäta handskar, efter att ha kört med handtagsvärme på i regn.
Det finns handskar som är designade för handtagsvärme, med två "fack" för handen - det ena helt inuti GoreTex-fodret, det andra "under" fodret så man bara har GoreTex på handens (kalla) ovansida.
Själv gör jag gärna som Kovlingen, kör med ofodrade handskar - men ibland behövs det varma grejor, och då får man tänka sig för....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-11/18:17

För enkelhetens skull så ber jag att få tacka er allihop på en och samma gång för utförlig beskrivning och trevliga kommentarer angående min frågeställning om värmehandtagens nytta eller inte ! ;)

Jag har nu beställt och lagt undan ett par handtag från en motorcykelaffär i närheten. Skall hämta satsen på Måndag eftermiddag efter arbetet. Det blir dock ett par handtag som inte är märkta med BMW original teile... :? :oops:

Återkommer med synpunkter allt ifrån montering och utvärdering av dessa handtag, eventuellt med bilder från monteringen.
Jag kommer att göra (allt) arbete själv och installera det på hojen, vilket kanske kan inspirera andra hojåkare som också går i samma funderingar som jag gjort det senaste.

Skall även leta upp några handtagsskydd att montera, som styr bort fartvinden från händerna, då jag liksom någon i tråden ovan anser att kyleffekten med fuktiga/blöta handskar är oerhört kraftig och det gör att man fryser lätt, kanske även med värmehandtagen på högsta värmeeffekt.

Jag bugar djupt för alla utlåtanden, experttips och liknande !

Vi ses på vägarna ! :)

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-11/18:39

Ok, jag får väl stå ut med att du inte köper det jag rekommenderar fullt ut... ;)

Däremot har jag ett tips angående handtagsskydd.
Din K75 har samma handtagsarmaturer som R100GS.
Det finns svarta eller vita handtagsskydd att beställa från BMW.
Kompletteringssats handskydd vit 71 60 2 315 860
Kompletteringssats handskydd svart 71 60 2 315 870

Skulle det visa sig att dom är slutsålda hos BMW Sverige, pröva ebay, eller så kan jag hjälpa dig med kontakt i Tyskland.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-11/18:50

Håkan skrev:Ok, jag får väl stå ut med att du inte köper det jag rekommenderar fullt ut... ;)

Däremot har jag ett tips angående handtagsskydd.
Din K75 har samma handtagsarmaturer som R100GS.
Det finns svarta eller vita handtagsskydd att beställa från BMW.
Kompletteringssats handskydd vit 71 60 2 315 860
Kompletteringssats handskydd svart 71 60 2 315 870

Skulle det visa sig att dom är slutsålda hos BMW Sverige, pröva ebay, eller så kan jag hjälpa dig med kontakt i Tyskland.


Stort tack Håkan för detta tipset !!! ;)
Fantasktiskt, till och med artikelnummer... :shock: :shock: :shock:

Jag skall se vad som finns hos min hojbutik, då jag är för gammal för att klura ut hur man handlar över "nätet"... ;)
Återkommer i så fall i ärendet om jag behöver hjälp med kontakt i Tyskland.

mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-07-11/19:37

Gunnar Elmgren skrev:Instämmer (nästan) oreserverat i lovsången till värmehandtagen.
Påminner mig om att jag måste beställa en sats till min G650 XChallenge (som inte har värmehandtag som standard!) inför Norgeresan i augusti....
En sak är dock bra att känna till - kombinationen värmehandtag och GoreTex-handskar kan överraska lite när det regnar!


Ska du till Norge igen? :D
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-11/20:31

BmwMats skrev:Stort tack Håkan för detta tipset !!! ;)
Fantasktiskt, till och med artikelnummer... :shock: :shock: :shock:
Jag skall se vad som finns hos min hojbutik, då jag är för gammal för att klura ut hur man handlar över "nätet"... ;)


Eftersom du klarar av att skriva här har du ändå någon datorvana. Eller får du hjälp med det. ;)

Ett tips till. Googla på artikelnummer. Du kan få en träff på någon som vill sälja dessa.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-12/21:27

Håkan skrev:
Eftersom du klarar av att skriva här har du ändå någon datorvana. Eller får du hjälp med det. ;)

Ett tips till. Googla på artikelnummer. Du kan få en träff på någon som vill sälja dessa.


Pekfingervalsen... ;)

P.M. Skickat till dig !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-14/18:38

Så, då var värmehandtagen monterade på hojen.
Premiärturen gjordes tidigt i morse på väg till jobbet. Temperaturen var plus 11 grader, dock inte kallt, men jag slog på värmen och det dröjde inte många sekunder (kanske 20-30) innan värmen kändes genom handskarna.
Ställde ner reglaget från 100% till 30% under resans gång och det var mycket varmt och skönt att köra hojen.
Nu skall bara handtagsskydden monteras framför handtagen, så slipper man regn och fartvind på händerna.

Mycket nöjd hittills ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-14/19:29

God investering.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Kovlingen » 2015-07-14/19:35

Betydligt roligare när man slipper frysa :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Håkan » 2015-07-14/19:37

BmwMats skrev:Mycket nöjd hittills ! ;)

Så bra! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-07-14/20:02

Bror Gårdelöf skrev:God investering.

Tack Bror !

Kovlingen skrev:Betydligt roligare när man slipper frysa :)

Visst är det så... Man vill ju inte förfrysa sina fingrar !

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Mycket nöjd hittills ! ;)

Så bra! :D

Visst hade det varit snyggare med original, men fungerar det bara, så är jag nöjd ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-14/20:20

Du kommer naturligtvis också att snabbt upptäcka, att Du kan köra med tunnare, smidigare handskar i betydligt lägre temperaturer än tidigare - vilket i sig är ett inte så litet plus.
Likaså blir situationen, att det börjar regna, medan Du kör, inte lika problematisk. Om det inte är kallt, klarar man sig som regel med även genomvåta "torrvädershandskar" plus handtagsvärme - i alla fall tills det ändå är dags att ta en paus, och då kan man ju byta.

Missa bara inte, vad Gunnar skriver ovan om värmehandtag och Gore-Tex - eller annat andasmembran - i handskar. Eftersom fukten går från varmt till kallt, kommer värmehandtag plus andasmembran att driva fukten inåt i handskarna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2015-08-03/15:20

Så här ungefär tre veckor efter att jag monterade värmehandtagen på hojen, kan jag nämna att det var bland de bästa tillbehör jag har skaffat till den.
Underbart varmt och skönt de tidiga och kyliga morgnar som jag har kört hojen. Varför har jag inte skaffat dessa handtag mycket tidigare, istället för att ha fryst fingrarna av mig nästan...
Tack för alla kommentarer och tankar, det var guld värt !

Nu är det bara själva handtagsskydden som skall på, så man slipper väta/regn, men det kommer frampå att monteras på styret.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BrooklynS » 2015-08-03/16:17

Jag kör med Goretexhandskar sommar som vinter (MC och snöskoter) och har ALDRIG upplevt att fukten drivs in i handskarna när handtagsvärmen är på, oavsett väderförhållanden. Rent teoretiskt skulle det förstås kunna ske - givet membranets funktionsprincip - men att man skulle bli våt om handskarna på grund av att handtagsvärmen används anser jag vara en klart överdriven risk. Dels är man knappast så våt om insidan av händerna (anliggningsområdet mot styret, där den mycket lokalt verkande värmen möjligen skulle kunna få en viss förångning att ske), dels är värmen inte så stark.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-03/20:16

Du kan ha rätt i det. Jag har också kört med värmen påslagen med Gore-Tex-handskarna på och inte haft problem. Dock har det inte rört sig om timtals, ihållande regn.
Poängen i resonemanget är väl snarast, att om man blir blöt om händerna i Gore-Tex-handskarna, när handtagsvärmen är på, är det inget fel på handskarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BrooklynS » 2015-08-03/22:53

Så kan det vara. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-08-04/16:09

Inte för att jag vill gå i polemik med BrooklynS, men jag har ofta upplevt problemet handtagsvärme + GoreTex + regn + kyla, och det är inte trevligt! Precis som andra påpekat är det då mindre dåligt att skippa GoreTex. Om jag misstänker att ovanstående kombination kan hända, tar jag med mig en "vanlig" fodrad handske som förr eller senare blir blöt i regnet, men mindre blöt än med GoreTex!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Assar » 2015-08-04/19:48

Nyss hemkommen från två veckors tur i tämligen mycket regn.
Jag och en av polarna har Lindstrand-handskar med "Dry-way", som jag antar är nåt Goretexliknande.
Vi gjorde ett experiment, eftersom han hade en teori baserad på hur Goretex funkar vad gäller värme-kyla-väta.
Teorin var den att om man hade värmehandtagen på och höll om handtagen så skulle vätan landa på ovansidan om handsken men värmen verka på handflatesidan. Därmed skulle handen värmas upp från handflatan och vätan tränga ut på ovansidan av handsken. Så vi testade några gånger både med och utan värmehandtagen.
Resultatet blev faktiskt att handskarna var torra inuti om vi körde med värmehandtagen, men inte om vi körde utan. Så jag kommer nog slå på värmehandtagen framöver när det regnar. 8-)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2016-01-08/06:34

Liten uppdatering gällande värmehandtag på hojen:
Fungerar fint och det värmer gott om händerna när man håller i handtagen, men nu i januari när termometern visar runt minus -12 grader och jag åker långkörning så fryser jag rejält om händernas utsidor då fartvinden kyler rejält.
Använder små plastpåsar som jag trätt över handskarna för att hålla borta fartvinden med, men det räcker ändå inte till. Någon som har några tips och råd på bra handskar / utrustning för att undvika kylan ?
Har ett par bra vinterhandskar som är rejält fodrade, men kyleffekten är rätt kraftig beroende på hastighet och temperatur.
Någon som testat med värmeslingor i handskarna ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Georg » 2016-01-08/08:08

Jag har ett par eluppvärmda innerhandskar som jag använder när det är riktigt kallt. Till det har jag ett par extra stora sommarhandskar med membran. Fungerar riktigt bra, men är inte någon vidare billig lösning. Finns på http://www.warmnsafe.com/heated-glove-liners/.
De håller värmen på utsidan av händerna medans handtagsvärmen fixar insidan.
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BrooklynS » 2016-01-08/21:10

ImageUploadedByTapatalk1452283813.312781.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav neutral » 2016-01-08/21:19

För enduro använder vi såna här överdrag på vintern, det gör så stor skillnad att man kan ha tunna sommarhandskar under vilket i sin tur gör att man manövrerar reglagen mycket bättre än med klumpiga handskar, dessutom kostar de bara 129 kr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000020295/

Bild
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2016-01-09/00:23

Georg skrev:Jag har ett par eluppvärmda innerhandskar som jag använder när det är riktigt kallt. Till det har jag ett par extra stora sommarhandskar med membran. Fungerar riktigt bra, men är inte någon vidare billig lösning. Finns på http://www.warmnsafe.com/heated-glove-liners/.
De håller värmen på utsidan av händerna medans handtagsvärmen fixar insidan.

Låter som en fin kombination. Tack för tipset ! ;)

Tack för bilden BrooklynS ! :)

neutral skrev:För enduro använder vi såna här överdrag på vintern, det gör så stor skillnad att man kan ha tunna sommarhandskar under vilket i sin tur gör att man manövrerar reglagen mycket bättre än med klumpiga handskar, dessutom kostar de bara 129 kr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000020295/

Detta låter verkligen intressant att testa med först. Kommer att införskaffa dessa omgående och utvärdera dessa först och främst. Tack !!! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-01-09/08:46

Biltema överdragen har om jag inte minns fel varit lite väl små i storleken. Dvs har du stora handskydd så går dom inte på.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2016-01-09/19:57

Olof Eriksson skrev:Biltema överdragen har om jag inte minns fel varit lite väl små i storleken. Dvs har du stora handskydd så går dom inte på.


Tack för informationen Olof ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2016-02-08/21:17

Tipstack till "Neutral" som länkade till Biltemas skydd.

Har sedan en tid tillbaka kört med dessa på hojen och det fungerar mycket bra. Kanske lite små invändigt så det blir lite tajt med reglagen, speciellt startknappen som är svårmanövrerad. Men det är en vanesak kanske.
Har kört i ett antal minusgrader och även regn. Dessa skydd fungerar mycket bra då det gäller fukt och kyla. Dom är lite vadderade invändigt och med ett par smidiga handskar på händerna så är dom toppen. När det var riktigt kallt så hade jag dessutom värmehandtagen på lägsta värmen och det var nästan svettigt efter en dryg timmes körning... ;)
Ett mycket trevligt och användbart tillbehör till hojen då man kör vintertid !

Än en gång - Tack för tipset !!!

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav neutral » 2016-02-08/21:33

Varsågod! :D Jag tipsade en kollega som cyklar till jobbet om dem också när han klagade på att han frös om händerna och hade svårt att sköta reglagen med kraftiga handskar, han köpte och är jättenöjd.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-02-09/00:55

Jag har värmehandtag på högra sidan på min R1150R (tidigare ägares påhitt). Dock går den inte att stänga av så ena handen har det alltid bra medan den andra fryser eller får brännskador.
I snitt är det dock ganska bra med värmehantag, men det vore skönt om det gick att stänga av på högra sidan och slå på på vänstra.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-02-09/17:37

Det finns ju ett gammalt statistikskämt om, att ifall man står med ena foten på en het spisplatta och den andra i en frysbox, har man det rätt bra i genomsnitt. Din hojs förre ägare kanske tänkte på det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2016-02-09/21:24

Bror Gårdelöf skrev:Det finns ju ett gammalt statistikskämt om, att ifall man står med ena foten på en het spisplatta och den andra i en frysbox, har man det rätt bra i genomsnitt. Din hojs förre ägare kanske tänkte på det?


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav SpoOoling » 2016-02-13/14:21

Som lite kuriosa kan jag berätta att Zundapp KS750 hade värmehanstag redan på 40-talet vilket jag förmodar var en ren lyx under Barbarossa.
KLONK!
SpoOoling
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2013-11-02/12:49

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Paxman » 2020-07-09/09:30

Här måste jag gå emot strömmen.
Kört mc i 30 år , allt från snöiga Norge , Skottlands regndimmiga slätter och dygnlångt ösregn i södra europa.
Haft handtagsvärmare och sadelvärmare dom senaste 15 år på hojarna men i stort sätt aldrig använt någon av dom.
Handtagsvärmare , jo det blir varmt men bara i handflata. Hur ofta fryser du där ? Ovansidan på handen som är utsatt för vind , väta och som kyls ner får aldrig någon värme från handtagen. Fryser och är våt på ovansidan och stekhet i handflatan. Öhh ?
Nej , ordentliga handskar , rejäla musöron på styret som skyddar händer från väder och vind är 10 gånger effektivare.
Med handen på hjärtat , hur ofta fryser du om röven under en Mc-säsong ???
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav F800åkare » 2020-07-09/10:16

Hjälper bra, värmer ju blodet och på så sätt gör skillnad.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Nästa

Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst