Värmehandtag, gör det nytta ?

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-07-09/16:22

Det där med att frysa eller inte kan ej diskuteras!
Vi är alla olika. Min kompis kan gå barfota när jag fryser häcken av mig.
Sadelvärme är nog bra, du har stora blodkärl i ljumskarna.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BmwMats » 2020-07-09/20:55

Paxman skrev:Här måste jag gå emot strömmen.
Kört mc i 30 år , allt från snöiga Norge , Skottlands regndimmiga slätter och dygnlångt ösregn i södra europa.
Haft handtagsvärmare och sadelvärmare dom senaste 15 år på hojarna men i stort sätt aldrig använt någon av dom.
Handtagsvärmare , jo det blir varmt men bara i handflata. Hur ofta fryser du där ? Ovansidan på handen som är utsatt för vind , väta och som kyls ner får aldrig någon värme från handtagen. Fryser och är våt på ovansidan och stekhet i handflatan. Öhh ?
Nej , ordentliga handskar , rejäla musöron på styret som skyddar händer från väder och vind är 10 gånger effektivare.
Med handen på hjärtat , hur ofta fryser du om röven under en Mc-säsong ???


Som du säger, så är några rejäla vindskydd (musöron) viktiga för att få bort fartvind, regn/snö för att inte kyla av handskarna på händerna, men att dessutom ha handtagsvärmare är en nödvändighet vågar jag med bestämdhet säga när man kör på vintern.
Det blir attans kallt ändå trots vindskydden när kvicksilvret närmar sig minus 20 grader eller kallare.

Kan hålla med om att vid dessa temperaturer så fryser jag trots vindskydden runt handtagen, påslagna handtagsvärmare, samtidigt som man nästan bränner sig på dom på insidan händerna, men yttersidan på fingrar och händer är rejält kalla.
Det är nog inte något som går att göra något åt, det är naturligt när det är kallt ute.

Sadelvärmare ÄR behagligt, har gjort en egen konstruktion på hojen där jag har en insatsvärmardel för bilsäte som går på 12 volt. Fryser gör man i hela kroppen, men det är ändå skönt att inte frysa bort den ädlaste delen ändå. :D

Som Hasse Gustafsson skrev i inlägget ovan, så är vi alla olika konstruerade, jag måste nog erkänna att jag är rätt frusen av mig för jämnan, så det är nog väldigt individuellt hur vi upplever köld.

Det var mina tankar och tyckanden...

Bifogar bilder på hur jag gjort på min cykel, om det kan vara till någon hjälp. Kan nämna att handtagsskydden är köpta på Biltema, samt även värmesitsen, men monteringen är lite special, då det bara är en insatsdel för ett bilsäte.

Mvh BmwMats
Bilagor
Min K75c 1.jpg
K75c tomte.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-10/05:40

Paxman skrev: Handtagsvärmare , jo det blir varmt men bara i handflata. Hur ofta fryser du där ? Ovansidan på handen som är utsatt för vind , väta och som kyls ner får aldrig någon värme från handtagen. Fryser och är våt på ovansidan och stekhet i handflatan. Öhh ?

Du har rätt - och fel. Med ett par anständiga handskar hålls kylan borta och vätan ute. Värmen från handtagen förstärker detta avsevärt. Jag har kört åtskilliga tidiga och sena vändor under säsongerna med värmen på full effekt - lite grillkänsla i handtagen och svalt på utsidan, men helt tolerabelt. Utan värmen i handtagen hade de turerna inte gått att göra med de handskarna.

Läkarvetenskapen upptäckte för decennier sedan, att det bästa sättet att värma en kritiskt nedkyld person är med hjärt-lung-maskin (men sådana står inte och skräpar lite varstans på vårdinrättningarna och kräver dessutom kunnigt folk, som sköter dem).
Det näst bästa är att under kontrollerade former sänka ner kroppen i varmt vatten - jag tror 42 grader. Eftersom vattnet kyls av den kalla kroppen, måste nytt 42-gradig vatten tillföras hela tiden för att nå önskad effekt.
Men det tredje alternativet är förbluffande effektivt. Om man inte kan värma hela kroppen i ett kar, kan man värma den nedkyldes händer och fötter med 42-gradigt vatten i två mindre baljor. Även då måste nytt vatten tillföras kontinuerligt för att hålla temperaturen uppe. Cirkulationen i händer och fötter tar upp mycket värme och transporterar den in i kroppen.
Alfred och Emil har alltså rätt, när de konstaterar, att det mesta går bra, "bara man är torr om fötterna", och detsamma gäller om händerna. "Varma händer värmer kroppen."

Värmehandtag ÄR alltså en effektiv metod att hålla värmen. Naturligtvis har handskarna betydelse, och det finns gränser för allt. Jag har inga som helst planer på att delta i Krystallrallyt, men om jag skulle göra det, skulle jag montera styrmuffar - också. Mindre extrema förhållanden klaras som regel med värmehandtag och någon form av vindskydd för händerna. Det kan vara större handtagsskydd, modell endurohoj, eller lämpligt placerade backspeglar, som ger händerna lä.

Slutligen vet alla, att vi är individer. En del av oss - som jag - blir lätt kalla om händerna och behöver handskar - eventuellt plus värme. Andras händer förblir avsevärt varmare under samma omständigheter i övrigt, och de fryser inte lika lätt.

Och visst är det skönt med värme i häcken. Själv har jag noterat, att Willies aerodynamik gör, att det kan bli svalt om höfterna under kalla dagar. Då är det inte dumt med värme i häcken. Men handtagen prioriterar jag högre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-10/09:42

Bror,

Det finns en anledning att fingrar och tår brukar drabbas både först och mest när folk misslyckas med att komma tillbaka helskinnade från diverse kalla äventyr i bergen.
Läkarkåren inte minst har vetat om nyttan av varma händer och fötter länge.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-10/09:44

För oss som kör snöskoter på vintern är det självklart att det handlar om att värma händerna i första hand. Inte kroppen.

Manövrering av reglage underlättas betydligt om man kan röra fingrarna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-10/09:46

Japp, varma händer och fötter är viktigare än en varm r@v :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-07-10/19:34

Min mamma visste tydligen det som Bror sade om påverka kroppsvärmen genom händerna. Jag värmer mig ibland genom att stoppa händerna i varmt vatten och kyler av mig på motsvarande sätt med händerna i kallt vatten.

Jag har inte nåt direkt bevis för huvida allt är i huvudet eller ej, men funkar det gör det.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Taurus » 2020-07-11/12:26

Värmehandtag är en förutsättning för mig på långfärd när tempen är under ca 15+ då jag lätt blir kall om fingrarna. Visserligen byter jag handskar beroende på vädret men det hjälper inte alltid.
Köldfaktorn ökar ju fortare det går. T ex vid 100 km/h motsvarar 10+ ca 4+. I samma fart motsvaras 5+ av ca 4-. Sällan blir ben eller resten av kroppen kall men fingrarna blir det av förklarliga skäl.

Som tidigare nämnts är ju problemet att bara innerhanden värms medan fingrar och speciellt fingerspetsar blir kalla, i alla fall för mig.
Givetvis kan man köpa eluppvärmda handskar men jag undviker längre sträckor när jag tycker det är kallt så behovet har inte funnits.
Men ibland har det blivit minst sagt "krispigt" kortare perioder under långfärd när tempen växlar. Som nödlösning för att få lite värme i fingertopparna, förutsatt att man har farthållare, är att sätta fingerspetsarna mot handtaget en stund. Funkar fint, men som sagt en nödlösning och inget för långa sträckor.

Värmesäten
(OT ?)
- Min upplevelse av värmesäten är att passageraren har mest nytta av den. Vinden som trycks upp av vindruta/kåpan dras ned av baksuget och kyler passagerarens rygg/ryggslut. Då hjälper det med värme i ändan.
- På första generationen R 1200 RT 2005 hade flera ex felprogrammerad styrning av värmesäten. Några extremfall brände hål på dynan.
Själv var jag på väg hem från Hamburg på min nyinköpta RT med sätesvärmen på max. Det var mitten av april, mitt i natten, i mitten av Småland, i ca 140 så tempen med köldfaktorn var ca 6-.
Plötsligt skrek jag och ställde mig upp.
Man ställer sig inte upp utan anledning i 140 så ni fattar att det brände till rejält.
Och det trots 4 lager tyg (kalsing, underställ, termofoder, Cordura yttertyg) mellan mig och sätet.
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Värmehandtag, gör det nytta ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/06:51

Ad Måns m fl: Jo; att de flesta, som inte är rätt klädda, tidigt fryser om händer och fötter, är väl känt - liksom att det lätt leder till, att hela individen fryser.
Hela min poäng med förra inlägget är, att det går häpnadsväckande bra att värma upp en hel person genom att placera vederbörandes händer och fötter i varmt vatten - högst 42 grader - om man inte har tillgång till badkar eller bastu.
Dock är viktigt att komma ihåg, att kalla händer/fötter/kropp rätt snart kyler ner vattnet, så man behöver hälla på nytt varmt vatten "hela tiden" för att få optimal effekt. (I en bastu, värd namnet, uppstår inte problemet.)
Men tråden handlar ju inte om detta utan om nyttan av värmehandtag. Den finns där definitivt!

För undvikande av missförstånd: Om man som amatör skall värma en nedkyld person, skall vederbörande vara vid medvetande från början. Är den nedkylda personen medvetslös, gör man bäst i att avbryta fortsatt nedkylning - till exempel genom att svepa in hela personen i tjocka filtar - men överlåta uppvärmningen till sjukvården. Av skäl, som det skulle föra för långt att gå in på här, kan en del obehagligheter inträffa under uppvärmningen. I värsta fall får individen hjärtstopp, som i det läget är mycket svårbehandlat.
Men då har vi åter igen kommit mycket långt från trådrubriken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst