Rukka Armarone

Rukka Armarone

Inläggav nilsp » 2019-05-04/08:39

Kör i Atlantis men har tankar på att byta ställ. Rukka Armarone verkar intressant. Någon som har erfarenhet av detta? Hur är Rukkas storlekar i jämförelse med BMWs. Har nu storlek 56 på Atlantis jackan och 54 på byxan
nilsp
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2012-12-27/19:25

Re: Rukka Armarone

Inläggav Wiberg » 2020-05-01/18:31

Trist att du inte fick svar. Köpte du något nytt ställ? Vilket i så fall? Jag är själv på jakt och fått upp ögonen för Rukka och Armarone.
Wiberg
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-08-31/23:12
Ort: Kolmården

Re: Rukka Armarone

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-02/09:01

Wiberg skrev:Trist att du inte fick svar. Köpte du något nytt ställ? Vilket i så fall? Jag är själv på jakt och fått upp ögonen för Rukka och Armarone.


Jag kör nu i ett ~4 år gammalt Armarone ställ (eventuellt kan vara föregångaren till armarone) som jag kört med året om i c:a 5-6000mil. Jag tycker det är aningen varmt men jag är väldigt varm i övrigt. jag har kört med stället ned till -5 med foder och +5 grader med foder utan att frysa. Enda gången jag frysit i stället var när jag körde utan innerfoder och med endast t-shirt under stället från lavarö ned till norrköping i nollgradigt väder med regn. Stället har aldrig läckt in trotts att jag åkt i rejäla regnskurar. Har dimpit i backen lite mer ordentligt två gånger med stället. Så jag kan uttala mig med säkerhet om ställets kvalite och slitstyrka.

Gång nr1.
Orsak: Diesel spill i infart till rondell
Hastighet: 30-40km/h
Personskada: Ledsen höftled då jag försökte rädda det hela genom att sätta ut benet men i övrigt nada.
Skada på ställ: Dragkedja vid stövel

Gång nr2.
Orsak: Is på kullersten
Hastighet: 30-40km/h
Personskada: Blåmärke på ena axeln
Skada på ställ: Nada

Hade även ett Rukka ställ innan detta som blev pensionerat efter en highsider i ~70km/h. Stället såg förvånandsvärt bra ut trots att jag gled länge och förutom att jag slog av tre revben pga att jag körde med ryggsäck (en ovana jag slutat med) så var jag helt oskadd

Ett tips i övrigt om man kollar på Rukka stället kan vara att kolla på att även köpa Rukka Kastor 3.0 skyddsjacka som man drar ihop med byxorna. Då får du ett D30 ryggskydd och bröstplatta som eftersom att du drar ihop dom med byxorna även ersätter hängslen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Rukka Armarone

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-02/14:56

Ecklesiastik skrev: Då får du ett D30 ryggskydd och bröstplatta som eftersom att du drar ihop dom med byxorna även ersätter hängslen.

Tänk bara på, att den fördelen kan vändas i en nackdel. Under en rast i vackert, varmt väder kan man vilja ha så lite som möjligt på överkroppen. Då kan hängslen vara att föredra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rukka Armarone

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-02/15:44

Bror Gårdelöf skrev:Tänk bara på, att den fördelen kan vändas i en nackdel. Under en rast i vackert, varmt väder kan man vilja ha så lite som möjligt på överkroppen. Då kan hängslen vara att föredra.

Sant. Men jag tycker mig faktiskt inte ha märkt av det som ett problem. Då denna väst har en dragkedja fram som man kan ha öppen när man står still alternativt ta av sig och låta den hänga över baken likt många gör med hela läderställ. Eller om man ska sitta och slappa ett längre tag så tar det två sekunder att lossa dragkedjan som håller ihop den med byxorna. Jag tycker faktiskt det är mycket enklare att dra ihop västen med byxorna än att göra detsamma med jackan något som jag för övrigt ofta missade att göra av lathet eller glömska medans jag nu endast drar av västen när jag stannar och fikar ett längre tag annars sitter dom alltid ihop. Dom första åren hade jag en vanlig ryggplatta med detta rukka ställ men nu tycker jag att det är enklare nu att ta av sig ned till undertröja när man stannar då man inte har något njurbälte att bråka med. Men som man säger i Americat "Your miles may vary"
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Rukka Armarone

Inläggav Wiberg » 2020-05-27/08:13

nilsp skrev:Kör i Atlantis men har tankar på att byta ställ. Rukka Armarone verkar intressant. Någon som har erfarenhet av detta? Hur är Rukkas storlekar i jämförelse med BMWs. Har nu storlek 56 på Atlantis jackan och 54 på byxan

Hej igen! Köpte du något ställ? Vilket I så fall?

Jag var själv och provade Rukkas Realer och Armarone. Fastnade för Armarone jacka och Realer byxor. Stretchen i byxorna gjorde hela skillnaden mot alla andra byxor jag provade. Jag har 54 i både skinnställ och mitt Course-ställ, men i provade Rukkaställ passade 52/52 bäst.

Cirka 17000 kr för Realer byxa och Armarone jacka. Top notch kvalité, men det är ändå mycket pengar i min värld. Jag är sugen!
Wiberg
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-08-31/23:12
Ort: Kolmården


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst