Ställbara fotpinnar

Ställbara fotpinnar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-20/15:54

Ett HP-tillval som erbjöds av BMW till min hoj.
Ställbara i höjd (tre lägen).

Visst är HP-pinnar snygga, men jag upplevde först att det var sämre nytta med dessa.
Under långa körningar så fick ändå benen släppas ned, och vila pga vass knävinkel någon gång då och då.
Inför denna säsong sänktes pinnar ytterligare ett snäpp, vilket inte borde göra till eller från då avståndet mellan snäppen knappast är stort, men fy tusan vilken skillnad.
Denna säsong känns allt mycket bättre.
Inga mer bensläp.
Tänk vad någon centimeter kan göra skillnad.

Ställbara fotpinnar rekommenderas när det ska finliras med körställning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ställbara fotpinnar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-20/17:23

Håller med - även om jag aldrig rört fotpinnarnas inställning på min hoj (vilket är möjligt att göra med originalgrejorna).
Dock har den två sadelhöjder - 770 respektive 790 mm. Jag har ofta förundrats över skillnaden. I det nedre läget får jag träsmak i häcken efter kort körning, och knäna känns ansträngda. I det övre läget kan jag köra timtals utan nämnvärda problem. 2 cm!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ställbara fotpinnar

Inläggav mumkas » 2019-07-21/12:22

Måns Ulveståhl skrev:Ställbara fotpinnar rekommenderas när det ska finliras med körställning.


Helt enig! Hade den höga sadeln på min R1200R men benvinkeln passade fortfarande inte mig. Så det blev HP fotpinnar i mittenläget och den högsta sportsadeln. Medaljens baksida blev att jag lätt körde med spända armar, men nu med styret höjt 25mm är det problemet helt borta. Det blev verkligen en helt annan hoj efter att ha finlirat den efter mig själv och känslan av kontrollen över hojen är oerhört mycket bättre.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst