Val av adventurehjälm och varför?

Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-08-10/12:20

Hej,

Alltid kört med integralhjälm men då många kör med adventurehjälm så tänkte jag höra mig lite för efter erfarenheter och kanske lite kunskap.

Varför?
Skärmen kan användas för solblänk? Jo det kan ju tänkas om man sneglar neråt men ligger solen lägre när man kör äventyrshoj? Sambons bror kör med Icon Vario hjälm och kör street stuket och har alltid haft med skärm så det bör även gå att ha en sådan hjälm i högre hastigheter. Varför då enbart när man kör adventure?

Ventilation? Ja ventilationen kanske är bättre på dessa hjälmar? Erfarenheter?

Goggles? För att man kan använda mx goggles till dessa hjälmar om man fäller upp visiret? Ja de recensioner jag läst så går det göra så med flera modeller men många är ändå för tajta att använda goggles till om man kör riktig offroad.

Övrigt? Finns det några fler erfarenheter till att använda dessa hjälmar?

Själv kör jag i dagsläget med Shoei GT air med integrerat Sena intercom och fjärris på styret. Fantastisk hjälm om jag får säga det själv.

Val av hjälm. Prissegment 3000:- ca. Kollar mycket på Nexx WED2. Verkar ju som en suverän hjälm vad folk recenserar. Kompositfiber, utrymme för integrerad intercom, justerbara kindkuddar, snögg!
Synd bara att fabriken i Portugal brann ner förra året.. Någon som vet om den är uppbyggd igen eller varför är det så få återförsäljare på dessa hjälmar? De enda jag hittar som har sortiment på dessa är XL moto och de har begränsat parti, vet ej när eller om det kommer in fler samt de visste inte ens om branden i Nexx fabriken förra året :?:

Kollar även på Airoh Commander. Verkar också vara en bra hjälm.

Några fler tips på hjälmar?
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-11/08:02

"Den bästa hjälmen är den, som passar bra på bärarens huvud", är en regel, som har sina begränsningar men är bra att ha i bakhuvudet. Lägg till det, att låg vikt ger lägre påfrestningar på bärarens nacke, ifall olyckan skulle vara framme, och bra bullerdämpning är en självklar fördel.

Åtskilliga frågor ovan kan jag inte besvara, men skärmen ger onekligen fördelen, att den skuggar visiret i motljus. Själv kör jag med en konventionell öppningsbar Schubert C3 utan skärm - och behöver under resor med lågt stående sol i motljus skugga med handen för att kunna se från soliga partier in i skuggade (där det skulle kunna stå ett djur och fundera på att knalla över).

Kompisen har kanske det bästa av två världar(?) - en öppningsbar Touratech-hjälm (som lär vara byggd av Schuberth?) med (avtagbar) skärm, vanligt visir plus nedfällbart solvisir. Han åker GSA och tycker sig ha hittat en mycket bra lösning. Huruvida den funkar lika bra på en renodlad asfalthoj undandrar sig hittills min bedömning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-11/17:26

Jag har sedan några par år helt gått över till hybridhjälm (”Adventure-hjälm”). Körde tidigare med en BMW Systemhjälm 6.
Är inne på min tredje hybridhjälm.
Den första var en Held, mycket prisvärd och bekväm, men den tillverkas inte längre tyvärr.
Nästa var en Nexx X.D1, en suverän hjälm som satt som gjuten på min skalle.
Slet ut den på 3 intensiva säsonger.
Den som säljs nu är en lite förbättrad variant som heter X.WED2.
Nu har jag en Suomy MX Tourer - den sitter bra och har ganska låg vikt, men går inte att få med pinlock-visir vilket är en stor nackdel.

Jag kommer nog aldrig att återgå till ”korvätarhjälm”, även om det är praktiskt när man har glasögon. De är tunga och ger rimligen lite sämre skydd, eftersom det är en ”skarv” i skalet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-08-13/07:53

Ja självklart måste hjälmen sitta bra. Det jag undrar mer över är allt lullull runtomkring. Integrerat intercom, upplevelse av visiret i "högre hastighet" etc. Plasthjälm går bort. Komposit är ett krav då jag tror på alla tester som visar att det fångar upp stötar bättre.

Har som sagt tittat mycket på Nexx. Hur kommer det sig att du Gunnar inte köpte efterföljaren??
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-13/08:10

Ovan nämnde färdkamrat har i alla fall inte rapporterat problem i motorvägsfart - och hans hjälm är försedd med ett kommunikationssystem, som han inte heller klagat över.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-08-15/05:55

Hej Bror,

Nu hängde jag ej med. Vilken hjälm har han? Är det ett integrerat intercom i denna och i så fall vilket?
Nexx har ett integrerat intercom som heter Xcom som är Senas märke. Vet ej vilket märke Airoh har men luskar på det.
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-15/07:15

Jag skall detaljkolla med honom. Återkommer.

I väntan på hans besked, ger jag ett - måhända helt överflödigt - tips. Du skriver, att Du är mycket nöjd med Din nuvarande hjälm. En och annan reskamrat har gjort en "fuskskärm" - med ogenomskinlig tape över översta delen av visiret på en konventionell integralhjälm.
Den exakta nivån på tapen måste man rimligen experimentera sig fram till.
Dock är det en halvbra lösning, eftersom tapen i och för sig skuggar ögonen men inte den del av visiret, som man ser igenom. Om visiret då inte är helt klart, blir det en hel del "stickstrålar" i motljus (på samma sätt som när bilens vindruta av ett eller annat skäl inte är fri från damm, insekter etc). Då kan man fortfarande behöva skugga med handen, när man kör från ett soligt parti in i ett skuggigt etc.
En skärm, som skuggar den delen av visiret, som man ser igenom, eliminerar i stort sett det problemet.

Edit 09.35, kompisens svar: "Hjälmen heter Aventuro som modellnamn. Tillverkad av Schubert. Säljs av Touratech, Lidköping. Finns webshop. Hjälmen finns i olika utföranden (med motsvarande tilläggsbeteckningar) som öppningsbar eller inte öppningsbar och i material som plast eller carbon. Har avtagbar skärm och nedfällbart solskydd/visir. Kommunikationssystem är inte integrerat utan eftermonteras separat."

Min reflexion: Sätter Du pristaket vid 3 000:-, är det tveksamt, om Du får tag i en lika bra hjälm, som den Du har. Låg vikt, optimerad passform och långlivat skal (glasfiber/komposit) brukar kosta (betydligt) mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-24/18:27

Tillägg till ovanstående: Event MC har ett par intressanta hjälmar, som inte klarar taket på 3 000:-, men som verkar klart intressanta både pris- och kvalitetsmässigt. Där kanske TS kan hitta, (nästan) vad han söker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-08-26/10:29

Tack för tipset! Återkommer när jag införskaffat mig en ny hjälm :)
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-26/11:26

Shropshre skrev:Tack för tipset! Återkommer när jag införskaffat mig en ny hjälm :)

Om det blir Nishua hjälmen från Event MC återkom gärna med vad du tycker. Ska själv byta i början på nästa säsong då min Schubert C4 börjar bli lite väl unken. Om du funderar på Nishua enduro carbon kan jag även säga att jag hört att Klims intercom till deras Krios passar utmärkt i hjälmen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-26/11:59

Någonstans tror jag mig ha läst, att det är samma hjälm - om än med två olika namn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-26/12:49

Bror Gårdelöf skrev:Någonstans tror jag mig ha läst, att det är samma hjälm - om än med två olika namn.

Helt korrekt. Klim köper Nishuas Enduro carbon och stryker över Nishua och klistrar över Klim. ska dock erkänna att jag är osäker på om samma gäller deras Krios Pro som jag inte förstår skillnaden mellan den och den vanliga.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-08-27/12:39

Lutar åt att köpa en Airoh Commander i dagsläget om inte det kommer in mer Nexx hjälmar. Blir investering till årsslutet då det brukar dyka upp någon bra kampanj. Varför denna hjälm?
1. Komposit.
2. Inre samt yttre visir. (känslig för ljus så behöver halvtonat yttre visir samt mörkare inre visir. Pinlock
såklart).
3. Pffhet!

Ska åka och prova denna hjälm när jag hinner med. :?
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-10-09/12:11

Tjohej igen!

Det blev en Nexx XWED2 till min stora förtjusning :)

Fick tag i sista exemplaret i rätt färg och rätt storlek! (enligt mig :? )

Ett bekymmer var att få tag i ett mellanmörkt visir med pinlock. Detta fanns i England men de skickade inte till Sverige utav någon anledning. En kollega var på plats i Spanien så fick det skickat till honom och han tog hem det åt mig :D Troligtvis tillverkas detta visir också i Portugal som hjälmarna görs. Med andra ord har visiret transporterats Portugal - England - Spanien - Sverige. Där kan vi snacka klimatsmart :shock:
Synd att återförsäljare i Sverige inte har den på hylla förrän tidigast nästa år i maj, som jag fick till mig.

Köpte även ett integrerat intercom som heter XCOM. En produkt framtagen av Sena. Fungerar kalas allt som allt och jag är i dagsläget mycket nöjd!

Uppdaterar om det tillkommer något nytt.

untitled2.png


untitled.png
untitled.png (468.35 KiB) Visad 9623 gånger


untitled6.png
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/12:30

Du börjar i fel ända.
Titta inte på fabrikatet i första läget utan prova, prova och åter prova de modeller du hittar helt förutsättningslöst.
Eftersom du gillar din Shoei som du kör idag gissar jag att Nexx inte kommer att passa på ditt huvud. Jag kör också Shoei och provade en Nexx som inte passade min huvudform.
Shoei har Hornet ADV där passformen påminner om andra hjälmar från Shoei, men prova massor av modeller och välj den som passar bäst oberoende av features.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Shropshre » 2019-10-09/14:13

Hej Thomas!

Alltså... Jag är jättenöjd! Har ägt ett 10 tal hjälmar genom åren och vet vad en bekväm hjälm är :)
Denna går dessutom att anpassa efter behöv dvs går att byta ut kindkuddarna inuti mot mindre och större och det följer även med i paketet! Det var en av fördelarna med denna hjälm att man kan byta ut en hel del delar som ingen annan hjälmtillverkare kommit på ännu.

Problemet med att prova en massa hjälmar är att det inte finns så många adv hjälmar i butiker vad jag sett. Finns det ett märke så kan man ge sig fasen på att den inte finns i rätt storlek och då har man en säljare som försöker pracka på en för tajt eller stor hjälm. Nej tack som ni säger. Prova och hittar man en man är nöjd med så kör. Det gjorde jag även denna gången :)

+Kolfiber/komposit
+Utbytbara kindkuddar mm (passform)
+Goprofäste kan monteras
+Integrerat intercom
+Mörkt innervisir
+Finns mörkare yttervisir att köpa till MED PINLOCK
+Minimalt med vindfång trots framskärm
+Vattentät i ösregn :?
+Bra ventillation
+Går att få i MX glasögon vid tuffare körning (Inga barnglasögon dvs full size)
+En del reservdelar ingår i paketet
+Pinlock ingår som standard till dessa hjälmar!
+Priset (Gav 3200:-)

Någon som kan matcha dessa kriterier så får ni gärna återkomma så ska jag kolla åt detta märke nästa gång :)
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/17:48

Bra att du är nöjd :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Val av adventurehjälm och varför?

Inläggav bordsvatten » 2019-12-21/10:21

Jag har föregångaren av Nexx Xwed2, alltså Nexx XD1 och den är helt klart ok för priset. En nackdel jag tyckte var solvisiret som gick ner för kort så man fick brytpunkten för högt.. Jag moddade detta lite så det blev bättre.
En annan nackdel är att jag efter det skaffade en Klim Krios som också är grymt bra och dessutom superlätt så nu upplever jag alla andra hjälmar som tunga (Är wed2 kolfiber? Det är inte min xd1)....
Använder ändå Nexx hjälmen då och då för det är en bra hjälm. Aerodynamiken är helt ok även med smäcken på men sätter man på förlängningen tycker jag det fångar lite mycket vind.. Detta har jag iofs bara provat på min ktm 1290 så vet inte hur det är på BMWn.
Viktigast är att du gillar den själv och att den sitter bra.
Användarvisningsbild
bordsvatten
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-12-21/09:18
Ort: Tvååker


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst