Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-15/13:52

Så länge jag kört hoj, har det varit något av ett axiom, att hjälmar vid körning av asfalttourers/sporttourers inte har extern skärm. Sådan är däremot vanlig vid körning av äventyrshojar under synnerligen varierande förhållanden.
Själv har jag med åren noterat, att om inte visiret är i skick som nytt - och knappt ens då - behöver jag skugga med vänsterhanden över visiret, om jag kör i motljus och är på väg in i ett skuggigt parti. Gör jag inte det, ser jag "inget" i de mörkare partierna av vägen - vilket kan bli äventyrligt, om något djur får för sig att knalla ut just då.

Med Aventuro har Touratech skapat tre hjälmar i en: 1. Med visir + separat solvisir men utan skärm. 2. Dito med skärm. 3. Med skärm och utan visir = för separata skyddsglasögon. Skärmen verkar dessutom elegant designad, med stora luftslitsar för att minska aerodynamiska nackdelar.

Eftersom min kruka tjänat ut, när denna säsong är till ända, funderar jag på att skaffa en sådan. I bästa fall innebär den, att jag slipper skugga med handen över visiret enligt ovan. (Dessutom är krukan tilltalande lätt, vilket aldrig är fel.) Måhända läge för att vid tillfälle ta en sväng till Lidköping och prova?

Har någon, som åker renodlad asfalthoj/sporttourer, erfarenhet av att köra med skärm, så är jag mycket intresserad av att få ta del av den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav BrooklynS » 2019-08-15/15:46

Allt handlar om fart.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-15/17:33

Det begriper jag också - men jag vore intresserad av konkreta erfarenheter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Konsument » 2019-08-15/19:22

Om du har en vindruta som styr undan vinden så lär det inte vara några bekymmer med skärm.
Om du inte har det så kan det fungera bra i högre farter när du har vinden rakt framifrån men märkbart om du vill vrida huvudet mycket då fartvinden får mer att greppa tag i.

Jag har sävligt tempo, bra hög vindruta, crosshjälm och för mig är det en ypperlig lösning.
Sällan över 120 km/h. ;-)

Med en lägre monterad ruta upplevde jag det som ovan beskrivet men i mitt specifika fall var det troligen mer hakpartiet som tog vinden.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-15/19:52

Tack. Får som sagt se, ifall jag kan fixa en provkörning. Mitt kåpglas lägger mesta delen av turbulensvågen kring hakan, så det är någorlunda fritt blås högre upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-15/22:02

Bror,

Varför använda handen, har du inget inbyggt ned/uppfällbart solvisir i hjälmen?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-16/07:06

Jo, naturligtvis, men det handlar om ett annat problem. Tyvärr är ju visir sällan helt glasklara, och även väl skötta blir de med tiden lite disiga. Jag tror, att det har att göra med, att plasten åldras och får mikrosprickor. Själv byter jag av det skälet visir efter högst två år, även om det vid en flyktig betraktelse kan se rätt bra ut.
Ett disigt visir ger en påtaglig ljusspridning, när man kör i direkt motljus. Är man då på väg in i skuggade partier, ser man "inget" i skuggorna. En hand eller skärm, som skuggar den del av visiret, som man ser igenom, eliminerar ljusspridningen, och man ser på ett helt annat sätt. (Du måste väl någon gång ha kört en bil, vars vindruta varit dåligt rengjord, kanske belagd med stoft på insidan etc - och då noterat problem med att se in i skuggiga partier, om Du kört i direkt motljus?)
Ett separat solvisir gör helheten bättre, när man kör i solljus, men det gör inget alls för att motverka ljusdiffusionen i yttervisiret. Mörka, skuggiga partier blir i stället ännu mörkare! (Detsamma gäller, om man bär solglasögon i bilen, men vindrutan är disig.)

(Till detta kommer nog också, att man med åren får lite disigare ögonlinser. Om de av oss, som idag är 65-plussare, skulle få chansen att se världen genom de ögon vi hade, när vi var 20, skulle vi nog notera en påtaglig synförbättring, för då var ögonlinsen klarare. Men eftersom denna linsgrumling i regel sker mycket långsamt, vänjer vi oss vid den.
I en del fall går åldersförändringen vidare till grå starr - katarakt - varvid linsen enligt en av mina lärare på ögonkursen blir "en Tulo i ögat". Den åkomman är idag lätt att åtgärda t o m i lokalbedövning. Den naturliga, men grånade linsen sugs ut och ersätts med en plastlins, vilket revolutionerat livet för miljontals äldre på detta klot.
Men det är en annan historia. Vare nog sagt, att jag för 40 år sedan inte hade några nämnvärda problem med motljus, så länge solen inte lyste mig rakt i ögonen. Idag gör något, som skuggar ögonen, en enorm skillnad.)

Tittar man på människor, som vistas i soligare miljöer än Skandinavien, är det påtagligt ofta, som de har både solglasögon och keps/mer eller mindre vidbrättad hatt - för vilket de har goda skäl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav F800åkare » 2019-08-16/09:43

Visiret på min hjälm är 1 år gammal nu, skött exemplariskt men i direkt motljus är den disig som du säger, än värre med pinlocken på insidan, de tål ju ingenting utan repas direkt, likaså solvisiret inne i hjälmen, ingen reptålighet alls. Dessa sammantaget gör att i motljus kan jag inte se ett dyft om jag inte håller upp en hand och skuggar visiret.

Haft likadana tankar själv med en adventurehjälm trots att jag kör en k1300s.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-16/10:16

Direkt motljus brukar jag kalla bländning när det resulterar i en plötslig begränsad tidsperiod med noll syn.
Inget att göra åt.
"Motsol" å andra sidan är direkt motljus under en längre tidsperiod, och här hjälper solvisiret mycket.

Ett repigt och/eller smutsigt visir bryter ljuskällans strålar "felaktigt" tills åtgärdat.
Uppmärksammas tydligt i kombination med bländning, vilket det hänvisas till.

Jag brukar vara väldigt petig, och därför konstant rengöra mitt visir så fort tillfälle ges.
Pinlock byts vid behov.
Petig är jag även med att se till att ha en uppgraderad syn via årliga besök hos en optiker.
Sedan accepterar jag att det uppstår tillfällen när synen är starkt begränsad, eller tom frånvarande under kortare tidsperioder pga yttre faktorer utom min kontroll (oftast naturliga som tex skugga/sol eller orsakade av "mottrafikanter").
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-16/12:57

En tejpremsa (ej transperant) på visirets nedre del fungerar hjälpligt som solskydd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-16/13:06

Bror Gårdelöf skrev:Med Aventuro har Touratech skapat tre hjälmar i en: 1. Med visir + separat solvisir men utan skärm. 2. Dito med skärm. 3. Med skärm och utan visir = för separata skyddsglasögon. Skärmen verkar dessutom elegant designad, med stora luftslitsar för att minska aerodynamiska nackdelar.


Det finns andra tillverkare som har hjälmar med liknande lösningar, tex Arai, Shoei mfl.
En skillnad mot hjälmen du nämner (tillverkas av Nexx) är att med tex Arai och Shoei får du en kvalitetshjälm från en premiumtillverkare. Dessutom måste du inte åka långt för att prova/köpa.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav F800åkare » 2019-08-16/15:34

Thomas Stadin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Med Aventuro har Touratech skapat tre hjälmar i en: 1. Med visir + separat solvisir men utan skärm. 2. Dito med skärm. 3. Med skärm och utan visir = för separata skyddsglasögon. Skärmen verkar dessutom elegant designad, med stora luftslitsar för att minska aerodynamiska nackdelar.


Det finns andra tillverkare som har hjälmar med liknande lösningar, tex Arai, Shoei mfl.
En skillnad mot hjälmen du nämner (tillverkas av Nexx) är att med tex Arai och Shoei får du en kvalitetshjälm från en premiumtillverkare. Dessutom måste du inte åka långt för att prova/köpa.


https://touratech.se/touratech-aventuro-mod/

Schuberth är tillverkare.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-16/15:50

Måns Ulveståhl skrev: Petig är jag även med att se till att ha en uppgraderad syn via årliga besök hos en optiker.
Sedan accepterar jag att det uppstår tillfällen när synen är starkt begränsad, eller tom frånvarande under kortare tidsperioder pga yttre faktorer utom min kontroll (oftast naturliga som tex skugga/sol eller orsakade av "mottrafikanter").

Jag har lyxen att leva med dagliga synkontroller på jobbet. Så länge jag kan se mandrängen ("innernålen") skarpt på en ryggbedövningsnål, vars ytterdiameter är 0,5 mm, är det ingen fara. Likaså drar jag stundtals upp 0,375 ml läkemedel i en liten spruta med mycket täta graderingar á 0,01 ml.
Vad gäller tillfällig blindhet, när jag kör hoj, kommer den mycket högt upp på listan över situationer, som jag gör allt för att undvika. Kliver en grävling, ett rådjur, ett vildsvin eller en älg ut i vägbanan, vill jag definitivt se det. Alternativet kan bli mycket tråkigt.

I övrigt: Tack, alla, för input. Vi får se, vad resultatet blir.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-08-16/16:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Lazarus » 2019-08-16/15:53

Tror det är denna hjälmen Bror refererar till. https://shop.touratech.se/helmet-touratech-aventuro-carbon2-compa-ero.html

Hade föregångaren som var nästan identisk. Var mycket nöjd med den, men har i dag Klims variant, Klim Krios Carbon, som jag finner ännu bättre. Den är dessutom inte lika svindyr. Har faktiskt även den variant som F800 länkade till. Gillar båda, men Klimhjälmen är lättare och har bättre aerodynamik. Schubert varianten är ju dessutom en "korvätarhjälm".

Nu kör jag inte sporttourer, men om man har en relativt upprätt körställning, så är jag övertygad om att det fungerar med skärm. På min Klimhjälm så har jag inga problem upp till +160 km/h. Inte ens när jag tittar åt sidan. Skärmen är till stor hjälp vid motljus för mig i alla fall.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Konsument » 2019-08-16/17:08

Självklart kanske men... gillar skärmen vid möten av andra fordon i mörker som inte bländar av i tid.
Kan snabbt ge mig lite välbehövlig skugga för ögonen. :-)

OT:
Sedan borde jag kanske ha pannlampa för bättre, sikt och sedd, över krön...
Skarpa LED ovansidan skärmen vore kanske inte så dumt.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Glenn Sjöbom » 2019-08-16/18:00

Jag har nämnda Aventuro och är supernöjd. Som sagt Schubert är tillverkare och har haft C3 Pro förut men den började få några år på nacken så slog till på en Aventuro. Är otroligt nöjd och klart bästa hjälmen jag har haft iaf genom ca 80 000 mil på hoj. Skärmen är suverän, jag kör en GSA och har inga problem med vind alls med originalrutan. Vill jag ta bort skärmen gör man det och sätter dit svarta låsningar istället.

Negativt, man kan inte fälla upp hakpartiet så långt med skärmen på men inget jag stör mig på egentligen. Bra ventilation och är inte varken kall eller varm, man stänger spjällen om det blir för kallt kort och gott.

Jag har Packtalk och lätt att sätta i, dock finns en list man får vara försiktig med som ofta ändarna lossnar om man inte sätter i dom rätt, dvs bakifrån och vinklar in dom på plats.

Schuberts C3/Pro visir passar men men vill man ha skärmen så får man kapa upp hålet eftersom det är öppet på Aventuro pga skärmen.


Passform tja, det vet ni gamla rävar att det beror ju på huvudformen, jag kan helt omöjligt köra Shoei t.ex, mördande huvudvärk med flera av dom hjälmarna eftersom dom trycker för mycket.

Finns såklart massor att säga men fråga om ni är intresserade så ska jag försöka analysera mina erfarenheter mer.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-16/19:10

Konsument skrev:OT:
Sedan borde jag kanske ha pannlampa för bättre, sikt och sedd, över krön...
Skarpa LED ovansidan skärmen vore kanske inte så dumt.


Ja, man kan bevisligen aldrig få nog av extralampor såsom BMW-förare.
Ett par korvlådor på hjälmens sidor för pannlampsbatterierna vore också fantastiskt :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Konsument » 2019-08-16/22:20

Måns Ulveståhl skrev:
Konsument skrev:OT:
Sedan borde jag kanske ha pannlampa för bättre, sikt och sedd, över krön...
Skarpa LED ovansidan skärmen vore kanske inte så dumt.


Ja, man kan bevisligen aldrig få nog av extralampor såsom BMW-förare.
Ett par korvlådor på hjälmens sidor för pannlampsbatterierna vore också fantastiskt :D

I den viktlösa serietidningsvärlden möjligen. :-)
Spiralsladd och koppling som rycks isär föredrar jag.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Extern skärm på hjälmen - sporttourer?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-17/00:39

F800åkare skrev:
Thomas Stadin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Med Aventuro har Touratech skapat tre hjälmar i en: 1. Med visir + separat solvisir men utan skärm. 2. Dito med skärm. 3. Med skärm och utan visir = för separata skyddsglasögon. Skärmen verkar dessutom elegant designad, med stora luftslitsar för att minska aerodynamiska nackdelar.


Det finns andra tillverkare som har hjälmar med liknande lösningar, tex Arai, Shoei mfl.
En skillnad mot hjälmen du nämner (tillverkas av Nexx) är att med tex Arai och Shoei får du en kvalitetshjälm från en premiumtillverkare. Dessutom måste du inte åka långt för att prova/köpa.


https://touratech.se/touratech-aventuro-mod/

Schuberth är tillverkare.


Ja, korvätarhjälmen "MOD" verkar tillverkas av Schubert medan den senare "Carbon 2" verkar komma från Nexx.

"The Touratech Aventuro was designed in partnership with the Portuguese Helmet Manufacturer Nexx, who also manufactures both the XD1 and the Aventuro."

https://www.rideapart.com/articles/249054/is-the-nexx-xd1-the-same-helmet-as-the-touratech-aventuro-but-cheaper/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst