Gore-Tex (reklamfilm)

Gore-Tex (reklamfilm)

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-05/06:51

Hej!
Såg denna Youtube film via en länk på D7 FB gruppen. En bra film som pedagogiskt behandlar ämnet Gore-Tex i jämförelse med några billigare andastyg. Samt hur olika lager (linening, 2 lager och 3 lager) funkar. Även ämnet rivstyrka vs tjock standard 600 denier vs hitech 500 denier tyg behandlades.

Även om filmen givetvis var reklam karaktär för KLIM så anser jag den informativ och bra att se om man är i stånd att inhandla ett nytt ställ. Alla kör ju inte i värsta förhållanden och kan därmed klara sig med ett enklare ställ. Och bra förberedelse inför ett dyrt inköp är förstås aldrig fel.

https://www.youtube.com/watch?v=Sy7wwOw-BDs&feature=youtu.be
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Gore-Tex (reklamfilm)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-05/09:53

Delar din åsikt. Reklam är helt OK, när den presenteras som sådan - som här.
Att man på köpet får inblick i bakgrunder och utveckling, blir ett stort plus.

Särskilt intressant var avsnittet med olika andasmembraner på händerna i kallt vatten. Mina två första par handskar med andasmembran var Halvarssons med DryWay-membran. Kort och koncist uttryckt var de inte bra. Jag blev våt om händerna - och nej, då hade jag inte värmehandtag.
Därefter har jag haft två par handskar med Gore-Tex. Båda har fungerat oklanderligt, vad gäller att hålla väta ute - även med påslagna värmehandtag, vilket är en smula underligt!
Efter att ha köpt ett par Stadler Guard GTX av Micke på Event-MC under årsträffen på Gotland, sålde jag mina Rukka Tellus. De behövdes inte längre och var en smula bylsiga, så dem fick en arbetskamrat köpa till facilt pris. Stadlerhandskarna plus värmehandtagen fungerar ända ner mot några få plusgrader - och kallare än så kör jag inte.

Själv fick jag förrgår ett sms från Schenker om, att min nya Rukka Exegal jacka är på väg. Huruvida det hade varit bättre att köpa ett helt nytt Klim-ställ, får jag kanske aldrig veta, men Rukka har hittills inte svikit mig - ens under vädervedervärdiga förhållanden - och byxorna har åtskilliga år kvar att ge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gore-Tex (reklamfilm)

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-05/11:02

Ett Rukkaställ i Gore-Tex behöver man inte vara orolig för att man inte får valuta för pengarna.

Lite komiskt att jag häromdagen resonerade med min hustru att jag måste ta tag i surdegen att köpa en ny friluftsjacka. Jag har alltid köpt dyra jackor med bra membran. Nu har jag en Lundhags Rocketeer jacka men membranet är inte Gore-Tex utan Dermizax (om jag förstog det rätt). Och den har levererat riktigt bra.

I november åkte vi på en weekend resa där det regnade en hel del. Då fick jag erfara (den tråkiga vägen) att vid huvans infästning hade membranet kexat sönder. Helt enkelt materialet har blivit utnött. Och det läckte in vatten. Mycket vatten...

Läste om att det är ett av de vanligaste ställen en friluftsjacka börjar läcka på om jackan används hårt i många år (gäller även jackor med Gore-Tex membran). Så denna jacka blev förpassad till grova friluftsgarderoben. Och nu skall en ny införskaffas.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Gore-Tex (reklamfilm)

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-05/13:42

Her er også en informativ film om samme tema:

https://www.youtube.com/watch?v=dtCdQfbLw7o
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst