Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-18/18:34

Hej

Jag tog första turen på hoj igår och drog på min trevliga Schuberth C3 Pro och den funkar bra precis som föregående C3.

Dessa hjälmar är dom enda jag haft, av en slump provade jag Schuberth och den passade bra och jag har aldrig haft ont eller obehag av dem, så jag har aldrig provat andra hjälmar av modulär typ eller "vanliga" för den delen.

Idag var jag på Sulas MC i Strängnäs för att kolla på nytt ryggskydd och efter det ville jag prova en C4 Pro men min storlek fanns inte inne och då föreslog säljaren mig att prova en Shoei Neotech II också modulär.

Jag har hört sägas att om en huvud passar för en Schuberth så funkar sannolikt inte en Shoei men den satt mycket bra, nästan bättre...ja man skall testa och inte tro så mycket.

Min fråga är om jag nu lite seriöst skall vad det lider köpa ny hjälm vad talar för resp emot Modulär och hur är det med en Vanlig hjälm?
Många bmw förare kör Schuberth, till och med i öppet läge vilket jag inte gör, jag äter aldrig med hjälmen på, visst är det smidigt när man pratar med folk att fälla upp den, men vad vinner en hjälm utan flipp funktion? jag tänker lägre vikt kanske och lägre ljudnivå? kanske aningen lättare att få på?

Har ni input om det är något jag bör ta hänsyn till?
Det är inte akut
Jag kommer köra till och från jobbet under säsong (8-9 mil ToR)
Nuvarande hjälm är från 2014 så även om den inte gått många mil tar väl tidens tand ut sin rätt
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-04-18/19:41

Får jag fylla på med en fråga? Hur är det för glasögonbärare? Är det nån större skillnad att pilla in bågarna mellan de olika typerna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-18/19:52

Jag kör med bla Shoei Neotech II.
Köpte den förra året (med kommunikation), och använde den under en vecka i Norge.
Sitter perfekt, hyfsat tyst, och är riktigt mjuk inuti.
Lite "tajt" mot öronen så mina personliga gjutna öronproppar börjar tyvärr skava efter någon timme, men med vanliga mjuka öronproppar fungerar det utmärkt.
Passar min skalle lika bra som tex Caberg och BMW System 7, men BMW lämnar mer utrymme för öronen.
Samma storlek för dessa fabrikat.
Caberg känns (och är) billigare än Shoei, men BMW känns lyxigare än Shoei.

Schuberth C4 passade inte mig alls.
Skavde mot pannan, och satt löst både runt sidor samt bak.
Efter en-två timmar blev smärtan ohållbar.
Testade både min rätta storlek, och en storlek större.

Jag tror inte du har en unik formbar skalle utan en av hjälmarna passar dig bättre ;)

Min billigaste slit-och-släng-hjälm (Caberg Drift) råkar dessutom vara min mest tysta hjälm.
Skillnaden är att den är en vanlig hjälm medan övriga dyrgripar är flip-ups.

Fördelar med flip-up har du under lång touring (stanna och prata, tanka, eller dricka).
Några andra fördelar finns inte enligt min erfarenhet.
Det har tom varit skönare för öronen (tystare) även under lång touring med vanlig hjälm.
Likaså tycker jag kommunikation är värdelöst att ha inbyggt i hjälmen över 80 km/h.
Vindbruset överröstar lätt kommunikationen.
Såvida du inte monterar en ladugårdsdörr från eftermarknaden till vindruta, men då infinner sig andra nackdelar förutom att det estetiskt är en styggelse.

En vanlig hjälm utan kommunikation hade varit mitt enkla förslag till dig.
Råkar dessutom vara det billigaste alternativet, vilket inte är så illa.


PS
Angående glasögonfrågan så skulle jag rekommendera Schuberth eller BMW.
Shoei lämnar inte stort utrymme för glasögon.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-04-18/20:36, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-18/20:35

Peter visar på ett utmärkt sätt, att sanningen är individuell. Min första kruka var en Shoei J-Gear jethjälm med helansiktsvisir. Den satt perfekt, och det var inga som helst problem med glasögonen - men ett år senare köpte jag en Lazer Fibertech konventionell integralhjälm, som likaså satt perfekt.
När den hade tjänat ut, köpte jag min första av tre Schuberth C3 - som likaså sitter perfekt! I alla fall efter kanske 150 mil. (De är tystare än Lazern och har bättre detaljkvalitet.) Sett i backspegeln har jag först nyligen insett, att hakremmen klämmer runt underkäkens underkant i början, men det fixar sig. Gissningsvis ger stoppningen där med sig efter ett tag. På huvudet sitter den perfekt från början.
Slutsats: "Shoei passar inte för Schuberth-huvuden och tvärt om" är inte en universell sanning. Hjälmar är som skor - enbart bäraren kan avgöra, om de sitter bra.

Du kan hitta hur många som helst, som påpekar, att en flip-up-hjälm inte är lika säker som en integralhjälm - om det är, vad du menar med "vanlig hjälm". Jo, flip-up-hjälmen är tyngre, och om låsmekanismen inte är robust, skyddar den sämre. Schuberths mekanism är emellertid robust.
MEN - min Schuberth C3 smiter åt runt hakan och halsen på ett sätt, som ingen konventionell integralhjälm skulle kunna göra (vilket är det direkta skälet, till att hakremmen klämmer, när krukan är ny). Det finns ingen vettig möjlighet att ta på den hjälmen med bogvisiret nere - och skulle jag försöka dra av den med bogvisiret nere, blev jag förmodligen uppnäst för resten av livet - förutom att jag är osäker på, om öronen skulle klara sig utan skador.
Men det är inte huvud(sic!)saken! Den är i stället, att eftersom bogvisiret smiter närmare längs ansiktet än käkbågen på en konventionell integralhjälm, blir det en kortare hävstång, om olyckan skulle vara framme. Kortare hävstång = mindre påkänning på halskotpelaren. Om jag personligen får välja mellan ett illa tilltygat ansikte eller en skadad halsryggmärg, tar jag ansiktsskadan alla dagar på året!

Körning med öppet bogvisir anser jag vara dårskap! Det skapar den längsta hävstång, som går att åstadkomma! Akta halsryggen!

Jag äter inte heller med hjälmen på. Så bråttom har jag aldrig. Däremot är det bekvämt att kunna dricka några klunkar med hjälmen kvar på skallen.

En otvetydig fördel med flip-up-hjälm är, att den är lätt att ta på med glasögonen påtagna. Jag har tubscarfen uppdragen på huvudet och drar isär hjälmen lite med hakremmen, så glider den på plats snyggt och prydligt - avsevärt lättare än en konventionell integralhjälm.
Att ta på glasögonen, efter att man tagit på sig en konventionell integralhjälm, är förvisso inte särskilt svårt - men jag fick ett par klassiska Ray-Ban pilotbrillor krossade på en färja. Eftersom jag glömde att ta på dem, när vi skulle köra ombord, gled de av hojen. (Otroligt nog kunde min optiker kröka bågen rätt och sätta i nya glas, efter att jag kommit hem, men så är han också en fena på finmekaniskt hantverk!)

En annan otvetydig fördel är, att när man vill prata med varandra, alla har öronpropparna isatta och hjälmarna på huvudena, märks hur mycket man hör med ögonen! Man läser på läpparna som komplement till det lilla man hör. Läppläsning kan man naturligtvis se sig i månen efter, om den, som pratar, har en konventionell integralhjälm. För honom/henne återstår att höja rösten ännu mer - eller ta av hjälmen.

(En tredje, tänkbar fördel är, att en del bensinmackar kräver, att hjälmen tas av. Jag har aldrig behövt göra det med flip-up-hjälm. På samma sätt kan man anmodas att ta av integralhjälmen vid en gränspassage/passkontroll, medan det som regel accepteras, att man visar nunan genom att fälla upp bogvisiret.)

Bullernivån är som vanligt något, som bara bäraren kan avgöra. Flip-up eller ej lär knappast spela någon roll i det sammanhanget - men en nedtill tätt åtsmitande hjälm borde vara en fördel. Visirpassningen spelar däremot avsevärd roll - men den torde vara god på alla premiumhjälmar.

Självklar sammanfattning: Välj en premiumhjälm, som sitter bra på din skalle och innebär låg bullernivå för dig. Väg de olika aspekter, som jag tar upp ovan - och måhända ytterligare kloka synpunkter, som kan komma på denna tråd. Därefter kan du fatta ditt beslut - och blir förhoppningsvis nöjd med det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-18/21:06

Om man nu önskar rekommendera något så vore det ju bra om feedbacken handlade mer om hjälmarna i fråga -Schuberth C4 vs Shoei Neotech II - än frågeställarens nuvarande gamla hjälm.
Jag är ganska säker på att Peter vet hur hans nuvarande gamla hjälm är.
Annars kan jag lätt ge feedback om min gamla Jofa-hockeyhjälm från 70-talet... :mrgreen:

För övrigt bra info från Bror.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-19/03:24

När jag fick återfall för dryga 10-12 år sen eller så så köpte jag en C3, eftersom alla andra gubbarna i BMW-klubben hade en öppningsbar hjälm så jag tänkte att det måste vara bra. Inte. På en R1100S är körställningen inte passande för en C3a som har en låg och tjock överdel. Det tog mig ganska många år att förstå men så småningom fattade jag och köpte en S2a. Betydligt bättre, men inte jättebra. Fortfarande en tjock övre kant.

Nu kör jag med Shoei Triple‑X och kommer troligen aldrig köpa en öppningsbar hjälm igen. Den enda fördelen är att den är bekvämare att ta på och av. Inget annat. Sämre sikt (på en framåtlutad hoj), sämre säkerhet och högre vikt.

Vi är alla olika men jag skulle aldrig, efter att ha prövat alla sorter, rekommendera en öppningsbar hjälm.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-19/07:41

Jag delar Fredrics åsikt, att Schuberth C3 har begränsat synfält i ovandelen. Det märkte jag i början av alla åren på Sigurd, på vilken körställningen är lite framåtlutad. Men jag vande mig och tänkte snart inte mer på det - böjde väl nacken en aning mera bakåt(?).

På Willie gäller en helt annat körställning. Samma sak gäller GS-maskinerna. Får man tro Peters avatar, åker han på en sådan. Alltså bör han inte ha problem med begränsat synfält upptill.

Ad Måns: Jag anser mig bara kunna ge rekommendationer om hjälmar, som jag provat genom att åka en anständig provsträcka med dem. Därför handlade mina rader ovan inte om olika fabrikat utan om olika hjälmtyper - bland annat eftersom jag uppfattar, att det är, vad Peter frågar om.

Ett föga långsökt antagande är, att skyddsgraden är (mycket) god, oavsett om krukan kommer från Arai (som i och för sig har policyn att inte tillverka flip-up-hjälmar), BMW, Schuberth, Shoei eller något annat premiummärke. Kvar står, att man behöver bestämma sig för, vilken sorts hjälm, som man vill ha, samt vilken av de önskvärda, som passar den egna skallen och den egna hörseln bäst.

Själv har jag provat några AGV, Nolan och Caberg. Jag skulle aldrig avfärda deras hjälmar i den högsta prisklassen som dåliga, men de passar helt enkelt inte på min skalle. Generellt verkar sydeuropéer ha relativt runda skallar, medan nordeuropéer har mer avlånga kranier. Då är det inte konstigt, om vissa hjälmar sitter bättre än andra, beroende på hur bäraren är skapt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav gorbra » 2020-04-19/11:46

Jag har genom åren haft ett antal olika hjälmar. Började på 70-talet med en AGV jethjälm, detta var innan Ned Kelly-hjälmarna, de kallades så då, fanns. 73 tror jag det var så införskaffades en AGV Ago som jag körde med ett antal år, sedan har det blivit Premier, Kiwi, Shoei och troligen något fabrikat till. När åkandet tog fart igen i slutet av 90-talet så hade jag en SHOEI intergalhjälm som var avsevärt bättre än alla de andra tidigare, både avseende på komfort och ljud. Att jämföra den med AGV Ago:n var som natt och dag. Sedan fick jag för mig att köpa Schubert C3 till mig och frugan med intercom. Tyckte de satt bra vid provning i butik, men vilket elände efter någon timme i sadeln. Klämde både här och där, mest i pannan. Rena pinan. Försökte modifiera inredningen men bra blev det inte. När C3 Pro kom så bytte jag inredningen mot den och det blev en avsevärd förbättring. Körde 7 år med dessa hjälmar, sedan kom Neotech II och fick för mig att prova den. Vilken skillnad, satt som en smäck, tyst och skön. Fantastisk ventilation jämfört med C3:an, för att inte tala om intercomen, nu går det att prata i 120-130 där C3:an knappt var hörbar i 80. Detta på en R1200R. Likaså är detaljkvaliteten mycket bättre på Shoei-hjälmen enligt mitt tycke. Det enda jag önskar är att visiret skulle vara steglöst ställbart som på ARAI-hjälmarna. Jag gillar att köra med lite öppet visir, det går inte när hastigheten ökar. Brukar säga att Schuberthjälmen är som en STIGA gräsklippare, det är lite lirkigt och slirkigt, men det fungerar. Vad det gäller glasögon så har jag inga problem med det, det enda är vid av-påtagning av hjälmen att mikrofonbommen kan ta i glasögonen.
Ska du byta så prova, helst att du får köra en rejäl runda. Kolla även SHARP och deras betygsättning angående säkerhet. Jag anser att en hjälm som sitter bra och komfortabelt, och du kan åka en dag utan att irritera dig över hjälmen, är bättre än en hjälm som fått högre säkerhetsbetyg men som irriterar dig under körning.
Det finns andra hjälmar som kan vara värda att prova utöver de redan nämnda, tex HJC, Airoh, Nolan
Lycka till!
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-19/16:25

Jag har haft två C3/C3 Pro och när den senaste nådde pensionsålder förra sommaren så köpte jag en (efter en del provande) en Shoei Neotec II (SNII). C4 passade mig inte alls, det var snarast en klaustrofobisk upplevelse med hakpartiet mycket tätare än jag var van vid.

SNII har jag mestadels gott att säga om, har nu åkt ca 800 mil med den så den är väl provad. Jag hade dock en liten fadäs i början av dess liv och det var att det inbyggda intercomsystemet var slut hos handlaren så det blev en Sena 3.0 (tror jag den hette) som monterades på utsidan av hjälmen. Jag tänkte inte så mycket på den saken för så hade jag haft det med olika Cardolösningar i 10 år. Jag kom 5 mil och sedan var jag urförbannad, tog av hjälmen och la den i sidoväskan. Hemma på hotellet (det var på årsmötet 2019) så gick jag igenom alla inställningar och justerade till den men bullret fanns där så fort det gick i landsvägsfart.

Här kunde historien slutat i en totalsågning men handlaren (Alternativ1 MC) visade hur en handlare hanterar en reklamation så jag fick lämna kom utrustningen åter. Tyvärr kunde jag inte gynna honom på ett inköp av den integrerade för Tom hade inga sådan hemma så någon annan blev lycklig. Med rätt intercom för min del så är det en enastående och tyst hjälm.

Slutsumma för min del har både C3 och SNII funkat mycket bra.

C3 Pro är ngt tystare - typ en kvarts åttondels dB
SNII något bekvärmare

De två sista punkterna saknar givetvis alla spår av objektivitet utan är min upplevelse av båda.

Att en flip up hjälm inte är lika säker som en hel integral är väl ett axiom - och det skiter jag i (av i huvudsak två skäl).
1. Jag värderar som glasögonbärare bekvämlighet och skonsamhet mot glasögon högt. Det är mer än en gång när jag pillat i mina glasögon i en integral och så böjer sig ngt en kvarts mm. Alla som har haft även den minsta sten i skon vet vad jag menar.
2. Skulle jag optimera mitt liv på säkerhet eller lägga för mycket fokus på det så är det inte hjälmen det handlar om. Då slutar jag åka mc. Det blir lite av säkerhet som snuttefilt om ni frågar mig.

Så mitt råd är köp ngt som är bekvämt, som kommer från en välrenommerad firma och som gör att du håller dig alert i alla lägen. Då får du sannolikt bästa säkerhet genom att undvika att krocka.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-04-19/19:28

Jag skulle vilja slå ett slag för Klim Pro. En fantastisk hjälm. Flera hg lättare än Schubert och med bättre sikt. Jag har haft både C3, C3 pro och C4-hjälmar, men denna tar priset.
Skall man köra långt och många dagar i sträck är en lätt hjälm guld värd. Dessutom är den speciella SENA-kommunikationen både lätt och enkel att sköta.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Modulär/Flipp hjälm vs Vanlig hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-19/20:25

Tack för tipset. Min Schuberth C3 Pro är nyinköpt, så den får tjäna sin tid ut - men det är bra att veta, att Klim Pro bör passa, nästa gång det är dags att köpa kruka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst