Sommarklädsel?

Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-04-30/18:22

Hej.

Kort och gott så undrar jag om ni har en MC speciell klädsel på er vid varma sommardagar? Och i så fall vad kan det röra sig om för MC kläder?

MVH Patrick
Senast redigerad av Patrickgbg 2020-04-30/19:26, redigerad totalt 1 gång.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-30/18:35

T-shirt och kortbyxor är en pålitlig favorit.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-04-30/19:14

"Körtärmsböxan" är en höjdare :mrgreen:

Just nu : Plus 2 och blåsigt . Sommarstassen får vänta :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-04-30/19:28

Redigerade det första som jag skrev.
Jag glömde att skriva att jag menade MC kläder.
Har ni några speciella MC kläder på sommaren/för sommaråkning eller kör ni med samma ställ året om?

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-04-30/19:32

Ber så mycket om ursäkt :(
Däremot blev det ju öppet mål sas.och vi är inte sen att svara :D
Här kommer det nog att bli förslag eller :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Taurus » 2020-04-30/19:41

Jackor
Jag kör med samma jacka/ställ hela säsongen.
Jackan har ventilationsöppningar både fram OCH bak som ger bra kylning. Den har även dubbla dragkedjor i fronten. Den inre håller ihop jackan med ett ventilerande meshparti medan den yttre dragkedjan kan vara neddragen en bit.
Kylningseffekten blir givetvis inte lika bra om man sitter bakom kåpa/vindruta så man får ställa sig ibland för att åka på en blåsning...

Handskar

Använder ventilerade handskar med tunt innerfoder då handsken annars kan färga av sig på handen.
Vissa handskar har metall-"mesh" som ger bra ventilation (bla BMWs egen sommarhandske).
Om du kommer köra i regn med vattentäta handskar när det är varmt är en tunn innerhandske i tex silke syveränt.
Utan innerhandsken får du knappt av eller främst på ytterhandsken pga att svettiga handen fastnar i fodret.

Innerställ

Oberoende av temperatur har jag på mig underställ med långa ärmar i Merinoull som andas. Finns även syntetmaterial som andas bra men de har en förmåga att lukta unk efter några dagar. Är det kyligt värmer ullen. Är det varmt andas den och binder inte svett som bomull gör. Viktigt att även kalsingar är av sk andasmaterial.
Blir det då riktigt varmt slipper svettig hud klibba irriterande mot syntetfodret på ställets insida.
Låter avigt att ha ytterligare ett lager när det är riktigt varmt men med innerstället blir det mindre jobbigt att köra.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-05-01/06:34

Mitt bidrag till frågan får bli ett tips jag fick från forumet här.

Jag kör normalt i merino underställ, men för ett par somrar sedan provade jag Siden som skall kunna vara lite svalare. och för mig stämde det bra, valde ett med lång ärm och ben från Sidenselma och fick rådet att det skulle sitta lite löst. detta funkade fint och jag är mycket nöjd!

Jag har på sommaren mina första år på hoj kört med kortkalsonger i bomull och kortärmad funktionströja, men upplevde det som att mc stället klibbade mot den bara huden så jag gick över till underställ med långa ben/ärmar jämt och för mig funkar det bättre.
Nu skall jag säga att detta gäller bara i Sverige, Norge och Finland jag har inte varit i riktigt varma länder...
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sommarklädsel?

Inläggav BrooklynS » 2020-05-01/06:39

Bambu eller siden under är skönt.

Även när man vandrar i värme är det skönt att ha underställ som transporterar bort fukten.

Ventilerande möjligheter är en förutsättning när det blir varmare än 25 grader...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Håkan » 2020-05-01/06:47

Varma dagar kör jag med BMW kylväst under stället. (BMW Motorrad Cool Down, köps hos din BMW handlare/verkstad).
Öppnar upp de öppningar, ärmar med mera som finns för luftcirkulationens skull.
På händerna, givetvis handskar avsedda för motorcykelbruk, jag kör med BMW Air Flow handske.
Grymt nöjd. :D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-01/07:17

När det var 30-35 grader för två år sedan oavsett var man körde i Europa så dög vanligt tunnt textilställ med bra ventilationsmöjligheter, tunnare textilhandskar, funktions t-shirt, bambukalsonger, samt bambustrumpor.
Givetvis med vinterfodret urtaget.
Mycket bra avkylning om man höll minst 70 km/h.
För varmt om man tvingas stå still på tex Autobahn under "stau", men vid 30-35 grader hade det bästa varit att köra naken :D

Samma kläder gick bra att använda även när temperaturen kröp ned till 12 grader.
Under 12 grader i högre hastigheter började jag frysa så då blev att dra på sig långärmad tröja och långkalsonger (funktionsmaterial).

Jag har numera både ett vår/höst-texilställ och ett sommar-textilställ (många ventilationshål).
Båda med vattentätt inbyggt lager även om ett sådant lager kan skippas då det är så simpelt att dra på sig ett lätt regnställ inköpt för några hundralappar ovanpå om det skulle börja ösregna.
Allt till en billigare peng än många av dessa löjligt dyra GoreTex-ställ, vilka dessutom är tyngre och hårdare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sommarklädsel?

Inläggav erro67 » 2020-05-01/13:17

Scott-jacka med avtagbara ärmar för de riktigt varma dagarna. Jag har plockat ur jackans egna skydd och har istället en separat skyddsväst med kompletta skydd under jackan, vilket då även täcker armarna trots att jackans ärmar är borta. Visst, mindre slit/glidskydd för armarna, men det är en kalkylerad risk jag isåfall tar de dagar som det är riktigt varmt (vilket inte är så många).
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Sommarklädsel?

Inläggav enhjuling » 2020-05-01/14:20

BMWs Rallye3 ställ är svalt och välventilerat utan fodret i. Då är det ju förstås inte det minsta motståndskraftigt mot vatten så om det börjar regna får man antingen sätta i fodret eller dra över regnställ.
Jag har bara fodret i om det är kallt och regnhot när jag åker hemifrån. Annars har jag med mig regnjacka och byxor.
Under brukar jag ha merinoull, ofta halvarssons som även har outlast. Det funkar riktigt bra både i värme och kyla tycker jag.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:00

Kovlingen skrev:Ber så mycket om ursäkt :(
Däremot blev det ju öppet mål sas.och vi är inte sen att svara :D
Här kommer det nog att bli förslag eller :?


Var jag som slarvade med skrivandet.
låter som ett bra alternativ det du skrev iallafall.

mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:05

Taurus skrev:Jackor
Jag kör med samma jacka/ställ hela säsongen.
Jackan har ventilationsöppningar både fram OCH bak som ger bra kylning. Den har även dubbla dragkedjor i fronten. Den inre håller ihop jackan med ett ventilerande meshparti medan den yttre dragkedjan kan vara neddragen en bit.
Kylningseffekten blir givetvis inte lika bra om man sitter bakom kåpa/vindruta så man får ställa sig ibland för att åka på en blåsning...

Handskar

Använder ventilerade handskar med tunt innerfoder då handsken annars kan färga av sig på handen.
Vissa handskar har metall-"mesh" som ger bra ventilation (bla BMWs egen sommarhandske).
Om du kommer köra i regn med vattentäta handskar när det är varmt är en tunn innerhandske i tex silke syveränt.
Utan innerhandsken får du knappt av eller främst på ytterhandsken pga att svettiga handen fastnar i fodret.

Innerställ

Oberoende av temperatur har jag på mig underställ med långa ärmar i Merinoull som andas. Finns även syntetmaterial som andas bra men de har en förmåga att lukta unk efter några dagar. Är det kyligt värmer ullen. Är det varmt andas den och binder inte svett som bomull gör. Viktigt att även kalsingar är av sk andasmaterial.
Blir det då riktigt varmt slipper svettig hud klibba irriterande mot syntetfodret på ställets insida.
Låter avigt att ha ytterligare ett lager när det är riktigt varmt men med innerstället blir det mindre jobbigt att köra.

// Stefan



Verkar som att det är rätt bra alternativ.
Borde nog köpa mig ett underställ i merinoull, märkte förra sommaren att det var rätt svettigt och kunde knappt tag av mig stället när man kom hem.

mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:09

BrooklynS skrev:Bambu eller siden under är skönt.

Även när man vandrar i värme är det skönt att ha underställ som transporterar bort fukten.

Ventilerande möjligheter är en förutsättning när det blir varmare än 25 grader...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15



Jag får nog investera i ett bra underställ då.
Jag märkte att det var en dålig idé att köra i bara linne och underkläder innanför stället, omöjligt att få av sig de närmsta fem minuterna efter det att man hade kommit hem.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-23/13:16

Patrickgbg skrev:
Kovlingen skrev:Ber så mycket om ursäkt :(
Däremot blev det ju öppet mål sas.och vi är inte sen att svara :D
Här kommer det nog att bli förslag eller :?


Var jag som slarvade med skrivandet.
låter som ett bra alternativ det du skrev iallafall.

mvh Patrick

Nja jag är nog tveksam till om det duger :)
Själv blir det mc-stället utan foder och ett bambuställ under detta .
Jackans foder i packen .
Ett par sommarhandskar som är rena korsdraget .
Duger oftast bra i Sverige .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:18

Måns Ulveståhl skrev:När det var 30-35 grader för två år sedan oavsett var man körde i Europa så dög vanligt tunnt textilställ med bra ventilationsmöjligheter, tunnare textilhandskar, funktions t-shirt, bambukalsonger, samt bambustrumpor.
Givetvis med vinterfodret urtaget.
Mycket bra avkylning om man höll minst 70 km/h.
För varmt om man tvingas stå still på tex Autobahn under "stau", men vid 30-35 grader hade det bästa varit att köra naken :D

Samma kläder gick bra att använda även när temperaturen kröp ned till 12 grader.
Under 12 grader i högre hastigheter började jag frysa så då blev att dra på sig långärmad tröja och långkalsonger (funktionsmaterial).

Jag har numera både ett vår/höst-texilställ och ett sommar-textilställ (många ventilationshål).
Båda med vattentätt inbyggt lager även om ett sådant lager kan skippas då det är så simpelt att dra på sig ett lätt regnställ inköpt för några hundralappar ovanpå om det skulle börja ösregna.
Allt till en billigare peng än många av dessa löjligt dyra GoreTex-ställ, vilka dessutom är tyngre och hårdare.


Har du ett exempel på ett bra tunnare textilställ? Övningskörde förra året och det som skolan hade var jäkligt skönt att ha på sig, tror det hette "Held", dock så har jag ej sett det någonstans på alla sidor jag har letat, kan la vara slutsålt också.

Kör jag kortare sträckor, så som till mina föräldrar eller svärföräldrar så har jag en kevlar tröja, kevlar jeans och låga mc skor. Känns dock nästan lite fel att komma med sådan klädsel på en 700GS. Dock så svalkar det la rätt skapligt.

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:22

erro67 skrev:Scott-jacka med avtagbara ärmar för de riktigt varma dagarna. Jag har plockat ur jackans egna skydd och har istället en separat skyddsväst med kompletta skydd under jackan, vilket då även täcker armarna trots att jackans ärmar är borta. Visst, mindre slit/glidskydd för armarna, men det är en kalkylerad risk jag isåfall tar de dagar som det är riktigt varmt (vilket inte är så många).



Är det en tunnare jacka då som du har som en väst efter det att du har tagit av ärmarna på den och sedan har en skyddsväst med ärmar under Scott jackan eller är båda två utan ärmar?
Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:25

enhjuling skrev:BMWs Rallye3 ställ är svalt och välventilerat utan fodret i. Då är det ju förstås inte det minsta motståndskraftigt mot vatten så om det börjar regna får man antingen sätta i fodret eller dra över regnställ.
Jag har bara fodret i om det är kallt och regnhot när jag åker hemifrån. Annars har jag med mig regnjacka och byxor.
Under brukar jag ha merinoull, ofta halvarssons som även har outlast. Det funkar riktigt bra både i värme och kyla tycker jag.



Jo har läst lite om BMW:s ställ. Dock så är la dem lite över min smärtgräns så jag får väl nöja mig med en investering i ett bra underställ.

mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:32

Kovlingen skrev:
Patrickgbg skrev:
Kovlingen skrev:Ber så mycket om ursäkt :(
Däremot blev det ju öppet mål sas.och vi är inte sen att svara :D
Här kommer det nog att bli förslag eller :?


Var jag som slarvade med skrivandet.
låter som ett bra alternativ det du skrev iallafall.

mvh Patrick

Nja jag är nog tveksam till om det duger :)
Själv blir det mc-stället utan foder och ett bambuställ under detta .
Jackans foder i packen .
Ett par sommarhandskar som är rena korsdraget .
Duger oftast bra i Sverige .


Är bambustället pålitligt under väldigt varma dagar då? Jag menar om det är så att det svalkar lite eller om det är mer för att det förhindrar att svetten blir som superlim mellan skinn och mc stället?
Jag körde förra sommaren med enbart linne och kalsonger under stället och jag fick nästan tag en kofot för att få loss mig, är väl det som jag tyckte var en av de jobbigare sakerna med att köra/komma hem efter en körning.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-23/13:39

Innan jag skaffade bambustället hände det att jag fick jag hjälp för att få av mej stället .
Om det svalkar har jag inte tänkt på . Däremot väldigt skönt att ta på sej .
T-tröja och kortkallingar är rena mörkret .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/13:49

Kovlingen skrev:Innan jag skaffade bambustället hände det att jag fick jag hjälp för att få av mej stället .
Om det svalkar har jag inte tänkt på . Däremot väldigt skönt att ta på sej .
T-tröja och kortkallingar är rena mörkret .


En investering i bambustället får det bli då.

Hur är det förresten med bambustället på vintern? Är det lite varmare än vanliga då? Hade ett ganska tjockt underställ på vintern men det hjälpte föga när man kom ut på motorvägen.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-23/13:58

Fartvinden kyler mycket . Vet inte vilken temp det gäller .
BMW-Mats kanske kan bidraga med nått . Han åker hoj hela året .
Buurrrrrrrrr ! :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-23/14:04

Kovlingen skrev:Fartvinden kyler mycket . Vet inte vilken temp det gäller .
BMW-Mats kanske kan bidraga med nått . Han åker hoj hela året .
Buurrrrrrrrr ! :shock:


Hehe.
Ok, får la kolla med honom kanske då angående de lägre graderna.

Tack så mycket för visat intresse och för alla svaren, det uppskattas verkligen, även svaren från de andra medlemmarna.

Ha en fortsatt trevlig lördag.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-05-23/14:12

Jeg anvender Merino når det er kaldt/kjølig (<15-20). Er det varmt (20+) anvender jeg Coolmax, som jeg synes kjøler.

Jeg kjøpte mine her: https://www.louis.de/artikel/fastway-co ... 48c646631b men det finnes sikkert andre som selger klær av Coolmax.

Det er sant som det sies at syntetisk undeställ kan begunne å "dofta" etter noen dager, men jeg skyller de raskt opp, har jeg ikke annet tvättmedel anvender jeg shampoo som finnes på hotellrommet (overnatter alltid på hotell) De tørker fort, i løpet av noen timer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sommarklädsel?

Inläggav BmwMats » 2020-05-23/14:18

Patrickgbg skrev:
Kovlingen skrev:Fartvinden kyler mycket . Vet inte vilken temp det gäller .
BMW-Mats kanske kan bidraga med nått . Han åker hoj hela året .
Buurrrrrrrrr ! :shock:


Hehe.
Ok, får la kolla med honom kanske då angående de lägre graderna.

Tack så mycket för visat intresse och för alla svaren, det uppskattas verkligen, även svaren från de andra medlemmarna.

Ha en fortsatt trevlig lördag.

Mvh Patrick


Jo, fartvinden kyler, speciellt när det är minusgrader känns det inte roligt... :cry:
Har som kallast kört i minus 21 grader celsius, det var inte roligt efter två timmars körning utan uppehåll.

Jag har inga fancy/duper/super kläder, däremot klär jag mig i flera lager med kläder på vintern.
Följande kläder har jag när det nalkas minusgrader:

Närmast kroppen - T-shirt, långärmad bomullströja, Fleecejacka, tunn men tät vindjacka, en dagstidning (G.P.) på mage/bröst och sedan ett billigt allvädersställ från Biltema.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sommarklädsel?

Inläggav erro67 » 2020-05-23/15:38

Patrickgbg skrev:
erro67 skrev:Scott-jacka med avtagbara ärmar för de riktigt varma dagarna. Jag har plockat ur jackans egna skydd och har istället en separat skyddsväst med kompletta skydd under jackan, vilket då även täcker armarna trots att jackans ärmar är borta. Visst, mindre slit/glidskydd för armarna, men det är en kalkylerad risk jag isåfall tar de dagar som det är riktigt varmt (vilket inte är så många).



Är det en tunnare jacka då som du har som en väst efter det att du har tagit av ärmarna på den och sedan har en skyddsväst med ärmar under Scott jackan eller är båda två utan ärmar?
Mvh Patrick


En mesh-skyddsväst med skydd för axlar, armbågar, bröst, rygg, underarm... finns diverse olika fabrikat med olika passform. Och ovanpå det en "vanlig" MC-jacka (från Scott) med urplockade skydd, samt med avtagbara ärmar.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-30/06:18

BmwMats skrev:
Patrickgbg skrev:
Kovlingen skrev:Fartvinden kyler mycket . Vet inte vilken temp det gäller .
BMW-Mats kanske kan bidraga med nått . Han åker hoj hela året .
Buurrrrrrrrr ! :shock:


Hehe.
Ok, får la kolla med honom kanske då angående de lägre graderna.

Tack så mycket för visat intresse och för alla svaren, det uppskattas verkligen, även svaren från de andra medlemmarna.

Ha en fortsatt trevlig lördag.

Mvh Patrick


Jo, fartvinden kyler, speciellt när det är minusgrader känns det inte roligt... :cry:
Har som kallast kört i minus 21 grader celsius, det var inte roligt efter två timmars körning utan uppehåll.

Jag har inga fancy/duper/super kläder, däremot klär jag mig i flera lager med kläder på vintern.
Följande kläder har jag när det nalkas minusgrader:

Närmast kroppen - T-shirt, långärmad bomullströja, Fleecejacka, tunn men tät vindjacka, en dagstidning (G.P.) på mage/bröst och sedan ett billigt allvädersställ från Biltema.



Att köra i -21 är ju inte dåligt. Körde i vintras några gånger men var la knappast mer än minus 4-5 Celsius. Dock för kallt att enbart ha på sig t tröja och underställ.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-05-30/06:20

erro67 skrev:
Patrickgbg skrev:
erro67 skrev:Scott-jacka med avtagbara ärmar för de riktigt varma dagarna. Jag har plockat ur jackans egna skydd och har istället en separat skyddsväst med kompletta skydd under jackan, vilket då även täcker armarna trots att jackans ärmar är borta. Visst, mindre slit/glidskydd för armarna, men det är en kalkylerad risk jag isåfall tar de dagar som det är riktigt varmt (vilket inte är så många).



Är det en tunnare jacka då som du har som en väst efter det att du har tagit av ärmarna på den och sedan har en skyddsväst med ärmar under Scott jackan eller är båda två utan ärmar?
Mvh Patrick


En mesh-skyddsväst med skydd för axlar, armbågar, bröst, rygg, underarm... finns diverse olika fabrikat med olika passform. Och ovanpå det en "vanlig" MC-jacka (från Scott) med urplockade skydd, samt med avtagbara ärmar.


Jaså det låter rätt käckt faktiskt. Är nog ingen dum idé på de varmaste av dagar om man skall tag en liten lättare tur.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-06-28/16:39

Det "perfekta stället" finns inte. Allt handlar om kompromisser. Är det riktigt varmt är det gamla BMW Rallye-stället jag har oslagbart. Öppningsbart på alla håll & kanter samtidigt som det har "alla" skydd som behövs. Även brallorna är väl ventilerade. Men som konstaterats ovan, en regnskur går snabbt igenom. Även om det ingår ett regnmembran (på mitt gamla ställ som man sätter på insidan, på nyare utsidan) blir det svinkallt (på mitt ställ) då jackan omgående blir indränkt i kallt vatten, även om man håller sig torr på insidan. Funkar kanske bättre på de nyare. Jag kompletterade därför med en Richa regnjacka, vilket funkade bra, dock varmt då det blev ett lager till. Men, problemet är när det kommer en lite skur. "Blir det något av det här? Vi väntar lite innan vi stannar och tar på regnjackan." Och när man då väl stannade var man redan blöt... Efter ett antal resor i såväl alperna som Norge var jag skeptiskt till alla som vittnade om ställ, typ Rukka, med "hela dagen i regn utan att bli blöt". Funkar säkert, men om det är 30+ grader varmt? Hur skönt är det? Våra första resor söderöver gjordes med liknande ställ, och det var ingen höjdare. Nu har det kommit många ställ som erbjuder bra ventilationsmöjligheter. Jag köpte ett BMW Enduroguard, och jag måste säga att jag är imponerad av dess flexibilitet. Bra ventilationsmöjligheter (jackan bra, brallorna fortfarande lite varma). HELA jackan verkar "andas", vilket gör att om det är lite svalare (<15 grader) behöver man någon form av "windbreaker". I mitt fall funkade mitt gamla membran från Rallye-jackan utmärkt. I övrigt är det som många skriver ovan, temperaturen reglerar man med understället. Jag varierar beroende på värmegrad mellan siden, bambu och merinoull. Ibland i kombination av dessa. Idag hemkommen från en totalt 80-milatur till och från Åhus i detta ställ, och som kompromiss kan jag inte vara annat än nöjd. Vissa sträckor längtade jag efter mitt Rallye-ställ, men med alla ventilationer öppna, räckte det med att ställa sig upp och låta lite luft blåsa igenom. Samtidigt vet jag från tidigare resor att regn inte är något problem. Så igen, enligt mig, en bra kompromiss. Men det finns säkert fler, Klim Altitude/Carlsbad erbjuder i stort sett samma funktionalitet, plus att, som nämnts ovan, det finns andra fabrikat med attraktivare priser. My 5 cents.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Kovlingen » 2020-06-28/21:57

Mötte idag en galning i bar överkropp idag på mc .
Rekord eller ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-29/22:54

Kovlingen skrev:Mötte idag en galning i bar överkropp idag på mc .
Rekord eller ? ?


Nope https://youtu.be/x8oXXOBikfQ

Have a niece day Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-06-30/11:56

Ja Håkan, det var varmt ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sommarklädsel?

Inläggav BrooklynS » 2020-06-30/13:23

Kört några dagar i +30 grader, bambuunderställ och Stadler 4-ALL. Funkar helt otroligt bra med ventilationen. För första gången slipper jag rinnande svett efter armar och ben. Trodde helt ärligt inte att ventilationen skulle kunna fungera så bra...
Extremt nöjd med såväl ställ som servicenivå från Event-MC.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sommarklädsel?

Inläggav GunnMag » 2020-07-03/22:37

Jag kör året runt och har därför haft behov av ett omfattande experimenterande med kläderna. Mina tre senaste åtgärder för varma dagar är dessa:

- Textiljeans, Lindstrands tror jag, med alla de vanliga skydden
- En jacka av Bikes (Trollhättan) eget märke, som är väldigt genomsläpplig utan regnmembranet
- Ett par Daytona-stövlar utan regnfoder, heter "air" nånting

De senaste är verkligen det som gjort varma dagar uthärdliga, har inte tagit dem på långtur (flera dagar) om det inte varit en helt stabil prognos. Kan varmt (eller kallt) rekommenderas för den som har varma fötter.
Byxorna är också väldigt bra, då de inte alls blir varma i tyget som vanlig textil/skinn. Används främst på dagsturer och till jobbet mm. Billiga dessutom.

Jackan har jag egentligen inte behövt ännu. Jag kör gärna med en Halvarsson klassisk skinnjacka med ventiler på både bröst och rygg. Dessutom kan ärmarna lämnas något öppna nere vid handsken, något som leder in luft till hela överkroppen.

Sedan själva hojen, som jag inte tror någon kommenterat: Skruva bort vindrutan så vinner du mycket kylning. På sommaren kör jag utan ruta på min 1200 GS och eftersom jag undviker motorvägar så gott det går är det små eller inga problem. På en långtur väljer jag med eller utan ruta efter resmål och vägtyper.
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-13/18:49

Hämtade ut en styck BMW Race Airflow-jacka med tillhörande ryggskydd i dag.
Mycket gosig och skön.
Gott om ventilation.

Nu redo för "alla" svenska +30 graders-sommardagar :mrgreen:

91Z+qa5JXmL._AC_SL1500_.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sommarklädsel?

Inläggav BmwMats » 2020-07-13/18:57

Måns Ulveståhl skrev:Hämtade ut en styck BMW Race Airflow-jacka med tillhörande ryggskydd i dag.
Mycket gosig och skön.
Gott om ventilation.
Nu redo för "alla" svenska +30 graders-sommardagar :mrgreen:


GoseMåns, den ser riktigt trevlig ut, hoppas att du kommer att trivas i den ! :D
Men, var är sommaren och den 30-gradiga värmen någonstans ? :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-13/19:18

FrusneMats,

Testade nya jackan precis då jag var ute och parkerade hojen på hemlig ort.
17 grader ute - då är denna jacka "för" ventilerad. Det kändes kallt.
Uppskattar är jackans "arbetstemperatur" ligger från +25 grader.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-13/19:32

Måns Ulveståhl skrev:FrusneMats,

Testade nya jackan precis då jag var ute och parkerade hojen på hemlig ort.
17 grader ute - då är denna jacka "för" ventilerad. Det kändes kallt.
Uppskattar är jackans "arbetstemperatur" ligger från +25 grader.


Se det fra den lyse siden. Som svenske går det mange år før den er utslitt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-13/19:53

Odd Arne Kjørstad skrev:
Se det fra den lyse siden. Som svenske går det mange år før den er utslitt.


Japp, en evighetsjacka :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sommarklädsel?

Inläggav wennborg » 2020-07-23/13:31

Jag kör med Held Tropical jacka och byxor (som heter något annat). Inga ventilations öppningar alls, men väldigt gott om ytor med mesh. Mycket nöjd. Använder stället när det är 25+, kombinera med BMWs vita Airflow handskar och du ser snygg ut!

Held är väl inte top of the line men inte heller budget.
Jackan är billig, finns på Motardinn.com för under 1300 pix. Kommer med axel- och armbågsskydd, inget ryggskydd, men ficka för det finns.

Vitt och fint!, (Ja, det behövs en tvätt mitt i säsong, ta ur skydden, 40 grader med Y3. Inga problem.)
Bilagor
IMG_2268.jpeg
BMW Trackdays Gelleråsen 2019
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2020-08-20/20:45

Köpte ett sånt bambu underställ och det var bra.

P. S. Ditt vita ställ såg jäkligt behagligt ut till varma dagar
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Lennart Jansson » 2021-01-13/14:51

Patrickgbg skrev:Hej.
Kort och gott så undrar jag om ni har en MC speciell klädsel på er vid varma sommardagar? Och i så fall vad kan det röra sig om för MC kläder?
MVH Patrick

Hej Patrick!
Tråden är inte så aktuell, men här kommer ett svar: Ja, jag kör numer i ett sommarställ när det bär av söderut och ibland även norrut, beroende på vädersituationen.

Det förvånar mig att så få tar upp BMW:s kläder i klädtrådar. Deras Airflow har jag haft flera utgåvor av, den senaste är c:a tre år gammal. Skydd ingår, jackan har en ryggficka där det medföljer en röd tunn utanpåjacka om det är lite kyligare. Jackan har också ett par inbyggda hängslen så att man kan bära med den utan att vara i den då det är hett ute. Jag har även en Cool Down-väst för heta eftermiddagar då det går upp över 30 grader.

BMW har (förutom Airflow race som jag inte kände till förrän Måns visade sin) en ännu mer ventilerande dräkt. Tidigare hette den The Venting Machine och lanserades i Sydamerika, nu heter den nåt liknande men marknadsförs inte i Sverige.

Ett regnställ får man förstås ta med, bra om det andas ifall det är varmt samtidigt (Scot har ett tvådelat, BMW har haft ett tvådelat som andas men har inte sett det på ett tag).

Handskar: har haft BMW:s Two-in-One men slitit ut vänster pekfingersöm på menyratten flera gånger, så jag fick ett par BMW Race istället. Har även deras Atlantishandskar för blöta och kallare väder (obs har ej hårda skydd) och kanske ett par överdrag för Nordkalottenturer.
Bilagor
lamapix_78204173.jpg
Franska alperna 2018
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Sommarklädsel?

Inläggav Patrickgbg » 2021-01-24/11:44

Först och främst får jag skriva att det var en väldigt fräck och go tagen bild.
För det andra så ser din utstyrsel väldigt komfortabel ut.
Ska titta runt lite efter bmw airflow och held tunnare sommarjacka tänkte jag nu innan säsongen kommer igång på allvar.
Har såna richa stealth handskar om jag ska köra kortare sträckor och det är riktigt varmt, korta nog så att det sipprar in vind uppför armarna med så det svalkar något. Är la det enda jag har som är riktigt svalt på sommaren.

Tack så mycket för tipset och svaret.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst