Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/15:45

Senaste Bike/MOTORRAD har en notis om ett bromsgreppslås med larm. I stället för skivbromslåset, som kan glömmas, sätter man ett lås runt gashandtaget och det indragna bromshandtaget.
Är detta en bra idé? Jag tror mig ha läst, att en "permanent" anlagd broms inte är bra - men jag kan inte validera påståendet.
I övrigt är idén inte dum. Den, som försöker köra iväg med ett sådant lås kvar på gashandtaget, skall nog hur som helst sluta åka hoj!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav BrooklynS » 2020-06-01/15:47

Så fungerar väldigt många parkeringsbromsar på snöskotrar och fyrhjulingar så det är nog ingen som helst fara för själva bromsen...

Bra lösning!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav F800åkare » 2020-06-01/16:27

Enda gången jag skulle se en risk med dylikt vore om man efter en inspirerad körning och väldigt varma bromsar skulle anlägga detta lås direkt, risk för att skivorna slår sig och överföring av material från belägg till skiva, annars tror jag inte det kan skada något.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/17:09

Då kan det vara värt att rekommendera för den, som inte har immobilizer - eller som av andra skäl vill göra det besvärligare för tjuven.
939:- är enligt min åsikt inte avskräckande dyrt - och då ingår ett mycket högljutt larm.
http://www.nilsonsmc.se, Kovix Grip.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav F800åkare » 2020-06-01/17:12

Ser det inte som ett extra lås, mer som en parkeringsbroms med larm. För att gå runt det och få hjulet rullande görs ju enkelt genom att bara öppna avluftningen på oket och släppa trycket.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/17:14

OK(!) för det, men sedan återstår att ta bort låset från gas- och bromshandtaget.
Det är nog som vanligt: "Lås hindrar hederligt folk. Tjuvarna tar sin in ändå."
Man kan bara försöka göra det besvärligare för dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-01/21:52

Nu blir jag säkert utbuad av samtliga. Men Larm ser jag som nått mer eller mindre värdelöst. Man bevöver inte se längre än ensjälv. Min första tanke när jag hör ett billarm är att det fellarmar. Tror jag aldrig i vuxen ålder tittat efter källan till ett billarm. Enda gången ett specifikt larm skulle funka var om man parkerade utanför tex en restaurang så man då själv kan kolla om man hör nått. Dock misstänker jag att hojjen då redan är borta.

Och vad det gäller att låsa ett handtag så känns det lite som att knyta ett snöre i mellan styret och en påle. Även om nu låset är gjort av mithrill så borde en bågfil kunna kapa igenom ett bromshandtag på några sekunder. För att inte tala om att öppna blödaren till oket.

Förstår inte heller folks oro över att glömma skivbroms låset. Har gjort det själv en handfull gånger varje gång då jag rullat hojjen av cebtralstödet eller rullat bak ur en p-ficka. Jag har inte sett en enda skråma på någon av mina hojjar för det.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-02/05:39

Larmet ser jag i första hand som ytterligare en komponent, som varnar föraren, att han/hon är på väg att göra något dumt. Men det är klart, att sitter låset på handtaget i stället för i skivan, lär larmet inte behövas av det skälet. I övrigt är det nog, som du skriver, att om ägaren befinner sig inom hörhåll, när larmet går, kan det vara till nytta.
Vad gäller glömda skivbromslås, har du haft tur, precis som jag. En gång glömde jag det i skivan, när jag rullade hojen med handkraft. Det blev några sprickor i en plastkåpa kring gaffeln och lång näsa. Inget värre.
En annan gång försökte jag köra iväg - lyckligtvis på grus, så däcket gled, cykeln föll och jag stod där med stukad självkänsla bland en grupp människor. Men grejorna höll.

Dock har jag bekanta, som behövt byta både ok och skiva, efter att de försökt köra iväg på asfalt. Det var inte gratis!

Vad gäller det där med att såga av bromshandtaget eller blöda bromssystemet, är vi tillbaka till att göra det besvärligare - inte omöjligt - för tjuven.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-06-02/05:52

Frågan är väl varför skulle man lägga pengar på ett sådant istället för ett godkänt lås.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-02/06:20

Bra fråga! Jag tog för givet, att det ÄR godkänt, men där kan jag ha helt fel.
Backar man, ser jag ursprungsidén som ett sätt att slippa göra misstaget att köra iväg med låset kvarglömt i skivan. Det misstaget elimineras enkelt med andra rutiner, som jag redogjort för på Forum upprepade gånger.
Men om nu hojåkaren anser, att dessa rutiner är för bängliga, kanske bromsgreppslåset är ett alternativ?
Själv bekymrar jag mig numera inte om någotdera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-02/10:58

Ett "idiotsnöre" är en fullgod - och väldigt billig - försäkring för skivbromslås.

Du kan säkert få ett antal skivbromslås av hänglåstyp för samma kostnad för dessa "speciallås".
Både bak och fram om du vill och orkar.
Ogillar även att bromsar ligger an heta bromsskivor.
Larm - som nämnts - är något ingen bryr sig om i dag. Tyvärr.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-02/15:52

Instämmer om idiotsnöret - eller min gamla idiotrutin. Men det finns uppenbarligen hojåkare, som antingen struntar i idiotsnöret eller av någon anledning anser, att de inte hinner med idiotrutinen! (Som enligt min åsikt inte tar någon tid alls!) Och så står de där med havererad skiva och/eller ok.
Larmet är som sagt till för föraren, inte mot tjuven - och priset på bromsgreppslåset verkar inte högre än för exempelvis ett Abus Detecto.
Under alla de år, som jag körde Sigurd, skulle jag inte ha köpt ett bromsgreppslås - för jag hade ju redan skivbromslåset och hade gjort mina misstag med den varianten.
Men den, som idag anser sig behöva en komplettering av befintligt/-a lås på hojen, har ett alternativ att överväga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav GunnMag » 2020-07-03/22:44

Jag brukar komplettera mitt vanliga skivbromslås med att sätta en P-bromsklämma på handtaget. Alltså en plastkrok som fästs runt gashandtaget, efter att en kort gummiring trätts över själva bromshandtaget. Den har jag ändå i tankväskan, så det är en lätt lösning. Tidigare tog jag en 20 cm packrem i samma läge. Som minnesåtgärd alltså. Jag har skadat en skiva en gång, så det kan hända.
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-08/16:11

Den här frågan är ganska mångfacetterad. Min uppfattning är att om någon vill stjäla hojen, så gör dom det!
SMC hade för många år sedan genom tidningen MC-Folket en artikel om en MC-ägare som blivit av med hojen genom att de helt sonika lyft upp den på en lastbil med hjälp av en kran. Då han dessvärre erkände att han bara hade ett godkänt lås, vägrade försäkringsbolaget (minns inte vilket) att betala ut försäkringen. Hans försvar, att det inte hade spelat någon roll hur många godkända lås han haft när man ändå lyfte upp hojen med kran, spelade ingen roll. Det enda som kunde rättat situationen hade varit om han låst fast hojen med en säkerhetskedja runt en "fast punkt". Men det var ju inget försäkringskrav. Istället fokuserar en del (läs: alla) försäkringsbolag på antalet godkända lås.
Jag gissar att försäkringsbolagen har högre kostnader för "glömda" skivbromslås när man kör iväg, än kostnaden för stölderna. Och jag tror också att det är därför som Svedea godkänner BMW:s "Immobilizer" ihop med styrlåset. Kompletterat med ett larm, är det nog det närmaste man kan komma ett användbart och funktionellt stöldskydd.
*Edit* Det här blev än mer påtagligt när en 1 dag(!) gammal K1300 gick i backen utanför min lokala handlare för att han glömt skivbromslåset som han pliktskyldigt satt dit trots 15 minuters besök hos handlaren...
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/17:06

Enig. "Lås håller hederligt folk borta. Tjuvar tar sig in ändå." Lägg till det, att "fyra starka män, två spett och en skåpbil" inte bryr sig om, huruvida hojen har ett eller flera lås - men deras jobb kan avsevärt försvåras av en kätting runt en stolpe.
Försäkringsvillkor är, vad de är. Läser man innantill, vet man, vad som gäller. Sedan kan man tycka, vad man vill.
Din avslutande episod med K 1300 är en ypperlig motivering till, varför larmlås/senilsnodd/bromsgreppslås etc är en bra idé. Det hindrar ägaren från att bära sig så dumt åt, som han någon gång kommer att göra.
Jag skriver utifrån personlig erfarenhet - men jag hade tur. Inga allvarliga skador uppstod. Det gjorde mest ont i självkänslan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav F800åkare » 2020-07-08/17:19

Kätting hjälper föga, en i en grupp på fejjan hade tappat sin nyckel, han tog sin batteridrivna vinkelkap och kedjan var borta på 20 sekunder.

En sån här. https://www.ettansmopeder.se/product/ka ... hain-of796
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/17:25

Enig - men det förutsätter, att tjuvarna har kapen med sig. Å andra sidan; fyra man, som är ute efter att stjäla en hoj med hjälp av två spett och en skåpbil, har kanske även en vinkelkap i bilen redan från början.
Se vidare "Lås är mot hederligt folk ..."

Måhända är det lämpligt med en upprepning av berättelsen om, vad som hände sonens kompis för några år sedan? Han köpte en fin begagnad KTM Super Duke privat, fick båda nycklarna, och alla papper var i ordning. Hojen förvarades enligt försäkringsbolagets anvisning - låst, i låst utrymme (= garage, tillhörigt hyreshuset). En dag, när grabben kommer ner i garaget, fullt riggad för en sväng, är hojen borta. Övervakningskamerorna visar, hur tjuven - givetvis med påtagen integralhjälm - kommer gående i garaget, sätter i tändningsnyckeln och kör iväg.
Rimlig slutsats 1: Säljaren hade gjort en tredje nyckel, vilket är omöjligt att bevisa. Och att hitta tjuven? Försäkringsbolaget reglerade prompt stölden enligt villkoren, men det tog naturligtvis viss tid.
Slutsats 2: För att slippa sådan förtret kan det vara bra att köpa ett extra, rejält lås. Då hade den filmade stölden förmodligen inte kunnat genomföras - i alla fall inte så lätt.

Jag antar, att man via BMW:s serviceprotokoll kan få reda på, ifall ytterligare nyckel/-lar tillverkats till en hoj med immobilizer, om man privat köper en sådan hoj(?). Alternativt gör man som Måns - anser att det extra låset hur som helst är en bra investering.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-08/19:23

Herrarna får särskilja på att omöjliggöra och försvåra.
Ingen som förespråkar mer än ett lås tror i sin vildaste fantasi att ett - eller fler - extra lås omöjliggör något.
Däremot möjligen försvårar till den grad att skitstöveln tar grannens hoj med enbart ett lås i stället....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/19:27

Enig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-08/21:37

BMW MC-klubbens försäkring genom Svedea ställer som krav två, av varandra, oberoende lås. Startspärren räknas som ett, liksom styrlåset ett annat. Detta nöjer jag med vid resor inom Norden. När det gäller en del andra länder med högre ”stöld-statistik” ser jag till att bo där det finns en inhägnad parkering. Ingen garanti, men lite mer skydd ändå. Igen, stöld kommer vi aldrig att kunna utesluta, men att ändå ha en försäkring där man uppfyllt villkoren gör att skadeverkningarna minimeras. Sedan kan man hänga på hur många lås man vill...
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-08/22:07

Ja, att strunta i att ha försäkring tror jag ingen rekommenderar - oavsett grad av "låsfetischism" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav F800åkare » 2020-07-08/22:47

Måns Ulveståhl skrev:Herrarna får särskilja på att omöjliggöra och försvåra.
Ingen som förespråkar mer än ett lås tror i sin vildaste fantasi att ett - eller fler - extra lås omöjliggör något.
Däremot möjligen försvårar till den grad att skitstöveln tar grannens hoj med enbart ett lås i stället....

Givetvis, men 20 sek med vinkelslip är inte ens att försvåra. Det är bara sådant de är beredda på . Enda som ser en kätting eller skivlås som försvårande är fyllot som på infall på väg hem efter krogen skall försöka låna hojen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-09/08:20

F800åkare skrev:Givetvis, men 20 sek med vinkelslip är inte ens att försvåra. Det är bara sådant de är beredda på . Enda som ser en kätting eller skivlås som försvårande är fyllot som på infall på väg hem efter krogen skall försöka låna hojen.


Självklart är det en försvåring då det krävs att skitstöveln tar med sig en vinkelslip ;)
Sedan är det även bra att extralås resulterar i att någon som får ett infall på fyllan tvingas tänka två gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bromsgreppslås i stället för skivbromslås etc?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-09/09:12

F800åkare skrev:Kätting hjälper föga, en i en grupp på fejjan hade tappat sin nyckel, han tog sin batteridrivna vinkelkap och kedjan var borta på 20 sekunder.

En sån här. https://www.ettansmopeder.se/product/ka ... hain-of796


Sedan kan man ju ifrågasätta att ha med sig en kedja på hojjen ur crashsynpunkt.

ryggsäck + kedja ger iaf mig kalla kårar. Sedan har man dom som har kättingen runt kroppen när dom åker :shock: . Man kan packa dom i ens packväskor men då tar en bra kedja upp en jäkligt stor del av packutrymmet och om det inte är bystfullt i den packväskan så riskerar låset att skuppa runt om man kör på det minsta oljämn väg så man kan inte packa något som är det minsta omtåligt i den packväskan.

Jag har den tanken att OM någon gangster är framme och stjäl min hoj när den är låst med styrlås och skivbromslås. Då får jag leva med den förlusten och hoppas att försäkringsbolaget inte värderar hojjen allt för lågt.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst