Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Inläggav Michael Håkansson » 2020-08-02/14:07

Hej,
Har precis köpt en R1250GS 2019 med Nav VI.
Har idag ett par Nolanhjälmar med en äldre N-Com monterat. Funderar på att uppgradera oss med nya hjälmar och intercom till dessa. Skulle helst se att jag kan köpa hjälmar med intercom monterat och färdigt från fabrik så det blir korrekt gjort och fungerar optimalt. Prismässigt skall det väl vara inom rimliga gränser, kanske upp till 12-15.000:- för komplett set med 2 st hjälmar med intercom.
Är ute efter bra ljud och funktion mellan förare och passagerare i hastigheter upp till 130-140 km/h.
Vad är era erfarenheter och råd för detta ?
Michael Håkansson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-07-29/15:50

Re: Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-06/06:02

12-15 000 känns i min värld lite lågt för två hjälmar med intercom. Framför allt om du vill ha en fabriksmonterad intercom som du ska kunna prata i i 140 blås. I min erfarenhet finns ingen intercom som funkar bra över 100km/h då det brukar bli för bullrigt i hjälmen. Nu har jag en Schuberth C4 Pro med ett fabriksmonterat Sena system samt en Arai x4 Tour med ett sena system som är helt inkappslat i hjälmen. För mig är faktiskt Arai tystare och således funkar intercommen i högre farter. Dock värt att peka ut att ingen av dom "systemen" går lös på under 10 000 styck.

Jag har tidigare också kört med en HJC med ett Cardo G9 men det systemet var så bullrigt så det dög endast till att lyssna på Metal när du passerade 80. Detta var dock mer hjälmens förtjänst än intercommen men det hälpte det inte att intercommen satt på utsidan hjälmen och skapade turbulens således hade jag undvikit intercommar som stack ut på hjälmen.

Min sambo kör för närvarande med en HJC IS-MAX II med en Sena 10 UPAD som man installerar genom att byta ut kindpuffarna mot ett par med intercommen i (dvs installation kan göras av en bakfull 5åring). Hon är mycket nöjd med det systemet. Men sitter alltid i lä bakom mig (jag är 186 och 110 pannor) så oklart hur det funkar med Vindbrus. Hjälmen och intercommen går på runt 5000 styck så det passar in i din budget.

Annars om du kan tänka dig att stretcha din budget lite hadde jag rekomenderat en Arai Chaser eller Shoei GT air 2. Antingen med en 10U till Arai eller Sena SRL till Shoei vilket ändrar installations svårigheten från bakfull 5 åring till spiknykter kommunpolitiker. Då bör prislappen hamna runt 7-8 000 per hjälm och intercom. Fördelen med dessa är att Shoei och Arai ger mycket högre kvalitets intryck och nästan garanterat är tystare.

Är själv sugen på att byta ut Schuberthen mot chaser efter att ha lånat en kamrats kruka och jag blev imponerad över hur lätt och tyst den var.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-06/06:34

Hej

Det förtjänar att påpekas att hjälmar, precis som huvuden, är olika formade. Det som är bästa kompisens bästa råd säger bara hur det funkar på hens huvud. Det kan vara en helt annan hjälm som är bäst för dig.
I övrigt så har Ecklesiastik sammanfattat mycket av ämnets generella principer på ett bra sätt tycker jag.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Inläggav Lindeberg » 2020-08-08/21:48

Både frun och jag har (haft) Schuberth C3 med SRCS. Systemet har krånglat en del genom åren, så till slut köpte jag ett duopaket med Cardo Freecom. Nu har jag bytt till en Nexx-hjälm medan frugan har kvar sin C3. Freecom förstås monterad på nya hjälmen, så vi kan fortfarande snacka med varandra. Praktiskt med ett ”externt” system också tycker jag, kan laddas utan att koppla in ”hela hjälmen” i eluttaget som vi behövde göra med SRCS.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Hjälmar och intercom till BMW R1250GS

Inläggav Tomas S » 2020-09-12/16:15

Hej!
Jag kör på Schuberth C4 med inbyggd Sena och håller med andra här i tråden om att det funkar bäst under 100km/h efter det bullrar det en hel del i hjälmen varpå det kan vara svårt att höra varandra fullt ut.

Dock vill jag påpeka att systemet funkar alldeles utmärkt att ansluta till BMW:s tft skärmar och man kan därmed använda reglage på MC för att styra musik och telefon osv
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst