av Ecklesiastik » 2020-08-06/06:02
12-15 000 känns i min värld lite lågt för två hjälmar med intercom. Framför allt om du vill ha en fabriksmonterad intercom som du ska kunna prata i i 140 blås. I min erfarenhet finns ingen intercom som funkar bra över 100km/h då det brukar bli för bullrigt i hjälmen. Nu har jag en Schuberth C4 Pro med ett fabriksmonterat Sena system samt en Arai x4 Tour med ett sena system som är helt inkappslat i hjälmen. För mig är faktiskt Arai tystare och således funkar intercommen i högre farter. Dock värt att peka ut att ingen av dom "systemen" går lös på under 10 000 styck.
Jag har tidigare också kört med en HJC med ett Cardo G9 men det systemet var så bullrigt så det dög endast till att lyssna på Metal när du passerade 80. Detta var dock mer hjälmens förtjänst än intercommen men det hälpte det inte att intercommen satt på utsidan hjälmen och skapade turbulens således hade jag undvikit intercommar som stack ut på hjälmen.
Min sambo kör för närvarande med en HJC IS-MAX II med en Sena 10 UPAD som man installerar genom att byta ut kindpuffarna mot ett par med intercommen i (dvs installation kan göras av en bakfull 5åring). Hon är mycket nöjd med det systemet. Men sitter alltid i lä bakom mig (jag är 186 och 110 pannor) så oklart hur det funkar med Vindbrus. Hjälmen och intercommen går på runt 5000 styck så det passar in i din budget.
Annars om du kan tänka dig att stretcha din budget lite hadde jag rekomenderat en Arai Chaser eller Shoei GT air 2. Antingen med en 10U till Arai eller Sena SRL till Shoei vilket ändrar installations svårigheten från bakfull 5 åring till spiknykter kommunpolitiker. Då bör prislappen hamna runt 7-8 000 per hjälm och intercom. Fördelen med dessa är att Shoei och Arai ger mycket högre kvalitets intryck och nästan garanterat är tystare.
Är själv sugen på att byta ut Schuberthen mot chaser efter att ha lånat en kamrats kruka och jag blev imponerad över hur lätt och tyst den var.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE