Klim, livstids garanti.

Klim, livstids garanti.

Inläggav lönnroth » 2020-09-02/14:51

IMG_0042.jpg
Nytvättad jacka
Nu har jag fått svar på hur lång "livstid" garanti är.
3 säsonger eller närmare bestämt 3000 mil.
Färgen har bleknat betänkligt på min Klim jacka.

Gjorde en reklamation och fick följande svar:
"Tack för att du kontaktar oss. Tyvärr finns det inget sätt att förhindra blekning i Hi-Vis eller att få det att komma tillbaka. Anledningen till att detta bleknar beror på det mycket hållbara materialet. Nylon är ett material som har svårt att behålla färg. Om vi ​​gick med ett material som hade färgen bättre skulle vi äventyra hållbarheten hos våra produkter. Detta är inte tillverknings- eller materialfel. Vi kan inte reparera eller byta ut under garantin"

Ingen av mina tidigare jackor har sett så sliten ut på så kort tid.
Har åkt jorden runt med annat märke och inte kommit i närheten av det här slitaget.
Användarvisningsbild
lönnroth
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-09-02/14:22

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav Håkan » 2020-09-02/16:47

Så är det säkert... "Livstid" här är ju inte din livstid (även om man skulle kunna önska det) utan jackans livstid.
Den tog slut. :(
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-09-02/17:29

Ungefär samma livstid då som betydligt billigare jackor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-02/20:35

En fundering i sammanhanget: Är jackan sliten, eller ser den mest sjavig ut, medan funktionen, vad gäller vind- och vattentålighet, är OK?
Jag känner igen sjavigheten i de gula fälten från min Rukka Armas - men bortsett från estetiken fanns aldrig några skäl att klaga på funktionen under de tio år och 13 000 mil, som den gjorde reguljär tjänst - och jag funderade aldrig på att reklamera den. Nu är fickornas blixtlås så slitna, att de kan gå upp från fel håll, och i några veck är skaltyget bortnött. Men den håller fortfarande såväl vind som vatten stången! Dock är den numera undanhängd för att vid tillfälle fungera som passagerarplagg. Det har blivit en Rukka Exegal i stället.

Mina första Rukka Armas-byxor - svarta - blev inom loppet av ett par år ljunglila på sina ställen, men funktionen var oklanderlig. Av en slump fick jag veta, att detta var skäl för reklamation och lämnade in dem vid säsongsslutet efter fyra år. Inga problem. Nya kom under vintern.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17109
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav BrooklynS » 2020-09-02/21:07

Det verkar väl inte vara någon fara med jackan förutom att färgen blekts lite. Att säga att den är "förstörd" eller "trasig" är nog att tänja ganska mycket på definitionerna.

Var glad åt att den håller dig tät och varm - med garanti - under överskådlig tid. Att den kommer att se använd ut av användning torde vara ganska naturligt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3717
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav lönnroth » 2020-09-03/11:25

Mitt inlägg var tänkt som konsumentinformation!
Tycker att en jacka i detta prissegmentet ska hålla färgen bättre.
Alternativt att du får information före köp att färgen på plagget inte håller.

Livstid är självklart produktens livstid. Är ärligare att ge 5 år eller 10 år som andra märken har.

Jag har inte heller klagat på funktionen.

Dock, så kan jag jämföra med att lacken släpper på era motorcyklar. Påverkar inte heller funktionen :o
Användarvisningsbild
lönnroth
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-09-02/14:22

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-03/13:57

Min avsikt var absolut inte att käfta med dig - bara att tala om, att du definitivt inte är ensam om erfarenheten, att signalgula fält långt ifrån alltid förblir så fräscha, som man tänkt sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17109
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav Håkan » 2020-09-03/14:33

lönnroth skrev:...självklart produktens livstid. Är ärligare att ge 5 år eller 10 år som andra märken har.

Håller med du. Livstidsgaranti känns lite godtyckligt... Bonnfångeri osv.
Jag jämnför med den livstidssmorda slutväxeln BMW lancerade 2004. Hur giock det? :o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Klim, livstids garanti.

Inläggav BmwMats » 2020-09-03/14:45

Håkan skrev:
lönnroth skrev:...självklart produktens livstid. Är ärligare att ge 5 år eller 10 år som andra märken har.

Håller med du. Livstidsgaranti känns lite godtyckligt... Bonnfångeri osv.
Jag jämnför med den livstidssmorda slutväxeln BMW lancerade 2004. Hur giock det? :o


Dom menade säkert livstiden på slutväxeln i detta fall... Garantin gäller tills den ger upp, för då är ju livstiden slut och den rasat, då slutar garantin :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst