F800åkare skrev:Problemet blir ju att testrundan gör hjälmen begagnad, ev märken i visir från grus osv som rörs upp, jag skulle inte vilja köpa en testad hjälm. och för en handlare att ha en en testhjälm i varje storlek av alla modeller skulle bli hisnande dyrt. Något som skulle märkas på kundernas priser.
F800åkare skrev:Hjälmarna på hyllan är visningsex och när jag köpt hjälm så har de hämtat en ny i kartong när jag bestämt mig, aldrig fått visningsexet och skulle aldrig godta det heller.
Sahlin skrev:F800åkare skrev:Hjälmarna på hyllan är visningsex och när jag köpt hjälm så har de hämtat en ny i kartong när jag bestämt mig, aldrig fått visningsexet och skulle aldrig godta det heller.
Då är vi överens. Samtidigt spelar det ju då egentligen ingen roll om man kör en liten runda med ett visningsgex
F800åkare skrev:Problemet blir ju att testrundan gör hjälmen begagnad, ev märken i visir från grus osv som rörs upp, jag skulle inte vilja köpa en testad hjälm. och för en handlare att ha en en testhjälm i varje storlek av alla modeller skulle bli hisnande dyrt. Något som skulle märkas på kundernas priser.
F800åkare skrev:De flesta butik håller koll på folk när de hanterar hjälmar och tillämpar regeln att om du tappar eller slår i hjälmen har du köpt den.
F800åkare skrev:Ja, fast inte alltid det syns, inne i butiken är personalen med och ser samt hör.
Jag har full förståelse för att de ej vill släppa ut hjälmar, det blir svårt för oss kunder och lite grisen i säcken. Kanske vore det bättre att tillverkarna stod för hjälmarna?
Men det skulle bli en hisnande summa för dom oxå, som i slutändan vi kunder får stå för.
Sen har vi ett annat problem, säg att någon dänger till en 10,000kr hjälm men inte vill betala, nämner inte att de slagit i den, näste man som provar den råkar ut för en olycka och hjälmen fallerar pga att den har en invändig osynlig skada sen tidigare. Vem är ansvarig, handlaren, kunden som skadade den (bevisa det) eller kunden som blev skadad?
Kovlingen skrev:Ljus ide'
Nästan alla bilar har numera våldsamma ljudanläggningar .
Be att få testa den i bilen (Behövs ingen tur)
Går det att spela musik på höög volym "så att grannarna vräks" och det funkar med hjälmen på
borde den duga att åka hoj med .
Jämför med gamla hjälmen !
Fredrik Olsson skrev:... bara som jämförelse så finns det inte på världskartan att jag skulle kunna köra utan proppar med hjälmen jag har, jag skulle få hörselskador på nolltid.
Gubbe skrev:Köpte en Schubert hos MC-Guiden i Vetlanda. Körde hem (cirka 10 mil) Men märkte att hjälmen inte passade då jag fick ont i nacke och haka. Körde tillbaka nästa dag till handlaren och döm av min förvåning att det inte var några problem att byta till en hjälm av annat fabrikat. Inga frågor bara ett smidigt byte. En Eloge till MC-Guiden..
Nu ligger Vetlanda kanske inte i närheten av frågeställaren .Men ett tips...
Måns Ulveståhl skrev:Hur lång tid ska man kunna provköra då?
Jag har kört med en hjälm i en halvtimme tills jag kom på att den inte passade.
En annan hjälm kändes bra under kortare rundor, men helt fel efter en tre-fyra timmars runda i sadeln.
Den började klämma och skava på flera ställen av skallen efter ett par timmar.
Tre-fyra timmars användande för mig är inte en provkörning utan ett köp
Måns Ulveståhl skrev:Tiden är absolut en relevant del av frågan.
Vad det gäller alla avtal så finns en tidsbegränsning involverad.
En minut, en timme, eller en dag?
Frågan kommer absolut att komma om någon erbjuder något mer än att bara under en kort tid dra på hjälmen på knoppen i butiken.
Sedan är buller knappast den enda parameter som avgör om en hjälm passar eller ej.
Kör med en hjälm som gnager på skallbenet efter ett par timmar så kommer du att få en annan syn på prioritering vid hjälmval.
Återgå till Kläder och utrustning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst