Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-15/21:58

Hej!

Jag skulle behöva lite input av er angående det här med textilställ. Har läst alla befintliga trådar, men modeller både försvinner och tillkommer samt erfarenheter kan ju förändras, tänker jag.

Har ett billigt textilställ från Held idag (Jakk tror jag jackan heter), och man får som bekant vad man betalar för. Jackan rinner regnet rakt igenom och den lilla ventilation som finns medför att jag blir helt kokt när det är över 20 grader varmt. Därav är jag på jakt efter ett nytt ställ.

Jag TROR att jag är ute efter ett laminerat Gore-Tex-ställ med goda ventilationsmöjligheter. Löst foder med Gore-Tex är nog inte min grej, då kan jag nog lika gärna ha ett separat regnställ, men motbevisa mig gärna!

Tittat mest på Klim, Rukka och Halvarssons/Lindstrands och då har jag dragit mig mot Rukka Exegal. Verkar ticka de flesta boxar, men ordinarie prislapp är minst sagt i överkant för mig. Någon här på forumet som har erfarenhet av det stället?

I och med prislappen känns Klim helt plötsligt överkomligt. Där är det väl mest Badlands Pro jag halkat in på. Har läst en del om illa passande skydd, erfarenheter? Vid vilka temperaturer behöver man klä sig enligt lager på lager-principen, eftersom det inte finns något foder?

Sammanfattningsvis, vilket ställ (oavsett märke) kommer närmast den omöjliga ekvationen: vattentätt, svalt när man vill, varmt när man vill och till kaffepengar?

Tack på förhand!
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-16/07:10

Glöm kaffepengar! (Tyvärr)

Kolla även Staedler, gärna via Micke på Event MC, hitintills bara gott att säga om service. Där finns flera modeller så att du kan komma nära din spec. Jag kör med Supervent jackan och är mycket nöjd. Vid en förmodad heldag i regn på motorväg gör jag som jag alltid gjort och drar en lös regnjacka över. Som plus får jag lite färg på allt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-11-16/20:21

Var ute igår och provade min nya Held Carese i tretton mil, med inbyggd airbag i jackan. Lite tyngre när man ska ta på den, men det märks inte när den väl är på. Flera ventilationsöppningar att öppna när det är varmt. Upplever att den stabiliserar kroppen på något vis, går något längre ner i ryggen. Rejält ryggskydd samt axel och armbågsskydd. Den medföljande GoreTex regnjackan kan fästas inuti jackan eller bäras utanpå. Blir nog att ha den med sig och dra utanpå vid behov, under eller efter körning. Den något högre kragen gav nog ett lite bättre stöd för nacken och kanske en aning lägre ljudnivå i hjälmen. Och, framför allt slippa den lösa västen utanpå.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav BrooklynS » 2020-11-16/20:30

Magnus Brobeck skrev:Glöm kaffepengar! (Tyvärr)

Kolla även Staedler, gärna via Micke på Event MC, hitintills bara gott att säga om service. Där finns flera modeller så att du kan komma nära din spec. Jag kör med Supervent jackan och är mycket nöjd. Vid en förmodad heldag i regn på motorväg gör jag som jag alltid gjort och drar en lös regnjacka över. Som plus får jag lite färg på allt.

Med vänlig hälsning, Magnus


Jag lät mig övertalas att prova Stadler jag med.

Micke skickade hem tre olika ställ för påseende helt utan krav. 4-ALL fick stanna, trots priset. Liknar inget annat jag provat när det kommer till komfort, detaljer och robusthet.

Till råga på allt har det både superventilation (har provat 35 plusgrader utan att bli alltför varm) och är varmt nog för minusgrader när man har fodret i.

5 boxermotorer av 5.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-16/21:22

Till TS: Du har fått en hel del info ovan. Här är mina erfarenheter så långt.

Våren 2010 köpte jag ett Rukka Armas, som då var toppstället, och jag var mer än nöjd med det under tio säsonger och mer än 13 000 mil. 2019 noterade jag, att skaltyget var bortnött i ett par tygveck, men jackan höll fortfarande vätan ute lika bra. Dessutom var blixtlåsen så slitna, att de kunde gå upp på fel sida om löparen. Alltså får jackan fr o m i år bli passagerarplagg vid behov.
I våras köpte jag en Exegal. Den slår Armas med hästlängder - och jag gillade alltså Armas!

Jag har inga erfarenheter av övriga toppmärken ovan men har inga skäl att tro annat, än att de håller minst lika hög klass. Enda observandum skulle vara Halvarssons/Lindstrands, som inte har Gore-Tex utan ett annat membran. Huruvida det är lika bra som Gore-Tex, kan jag inte svara på. Bäst är rimligen, att medlemmar, som vet något om detta märkes toppställ, själva levererar erfarenheter.

Oavsett var du väljer: Se till, att jackan har en regnkrage, som ligger utanför den ordinarie kragen. Då leds vätan utanpå plagget. Har du en regnkrage innanför jackans ordinarie krage, kommer den förr eller senare att fungera som en veke, som när vädret är som sämst leder in vatten under skaltyget.

Man får, vad man betalar för. Ser du till en förväntad livslängd på 10 år, får det förstås jämföras med lägre pris och kortare livslängd. Jag tror, att det var sir Henry Rolls, som bland annat sade något i stil med: "Kvaliteten består långt efter att man glömt det höga priset."
Så; köp det bästa du har råd med - eller kanske ännu lite bättre. ;) Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Taurus » 2020-11-16/23:03

Håller med Magnus och BrooklynS

För drygt 10  år sedan letade jag efter ett laminerat ställ där ventilationen hade insläpp fram OCH utsläpp bak. Då var det, vad jag vet, bara Stadler som hade en sån jacka. Inte ens BMWs eller Rukkas värstingställ hade det då. Sen dess har BMW, Rukka och andra tillverkare även det.

Jag köpte Stadler Supervent (modellen har uppgraderats sen dess). Under drygt 10 år har jag kört knappt 14000 mil varav många mil och timmar i kraftiga regn. Även när jag kört hojar utan kåpa/ruta har varken jacka eller byxa (Ace) läckt.
Eftersom stället inte suger åt sig och binder kylande vatten (som ett ställ med separat membran gör) håller du dig hyfsat varm utan att ta på mellanlager, tex det medföljande termofodret. Också torkar ställets yttertyg mycket snabbt tack vare laminatet.
Jackans ventilationssystem funkar mkt bra men kräver i så fall ett obrutet luftflöde. Sitter du bakom kåpa/ruta måste du ställa dig upp för att få rätt effekt. Inte jackans "fel" men bra att veta.

Det som utmärker Stadler är deras garanti på 10 år. Visserligen betalar man för garantin i och med jackans pris men ändå något att tänka på om man ska ha jackan länge och framför allt köra mycket.

Mycket pengar blir det men ju mer du kör desto mer kommer du uppskatta att slippa bry dig om väder och kläder. Du bara kör vidare.

Vad du väljer är en sak men om du kommer köra mycket bör du kolla med Micke på Event-MC innan du bestämmer dig.
Ett sätt att motivera köp av ett riktigt bra ställ är att se vad mellanskillnaden blir jämfört med köp av annat ställ. Om du ändå ska köpa nytt ställ är det mellanskillnaden du egentligen betalar och den ska jämföras med de fördelar du får under många år.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/02:09

Som SKARP kontrast till era val tänkte jag lägga in MITT val av textilställ...
(OBS - om ni till äventyrs bara gillar dyra märkesställ så läs inte igenom resterande text i detta inlägget - OBS)

Har sedan jag var ung åkt med allt från skinnbyxor och separata skinnjackor (som var populärt på den tiden) och det fungerade väl rätt så hyfsat, men med tiden så kom ju även textilställen att dominera pga sitt fina skydd av vädrets makter om det är lite kyligt och dåligt väder.

Provade olika sorters textilställ, en del höll inte, en del var konstigt sydda så det blev glipor mellan byxa och jacka och dragigt bak i ryggslutet när man lutade sig fram på hojen under färd.

Körde i många år med bara skinnställ som skyddade ryggslutet bättre mot den kyliga vinden som uppstod i ryggslutet även när det var kyligt ute.

Sensommaren 2009 införskaffades ett bättre allvädersställ (textil) som jag behövde för "året-runt-bruk", ekonomin var i botten pga ofrivillig arbetslöshet, men var tvungen att ha något varmare att åka i, men det skulle vara ett billigt sådant.

Min kära hustru tjatade på mig att testa ett sådant då vi var inne på Biltema, jag fann ett som passade min lekamen som handen i handsken, det kostade då om jag minns rätt ca 1100-1200 riksdaler för detta textilställ.
Detta textilställ har även lösa innerfoder som man kunde ta ur under den varma årstiden för bättre komfort.

Har kört med detta ställ nu under elva (11) år och jag är oerhört nöjd med detta.
På dom varmaste sommardagarna så använder jag dock istället kevlarbyxor och kevlarskjorta för kortare körningar (mycket dyrare dock).

Om jag återgår till just Biltemas billiga textilställ, så är det fortfarande helt funktionellt, inte några skador, inga sömmar som gått sönder, blixtlåsen fungerar utmärkt fortfarande och inget att klaga på trots dagligt bruk.
(räkna med drygt 300 på och avtagningar gånger två varje dag (pendlat fram och åter), så 600 X 11 år = 1200 gånger som det åkt av och på under dessa elva år.
Enastående kvalitet !
Dock har väta gått in i vissa sömmar, såsom i grenen på byxorna och framsidan av jackan, samt byxornas nedre delar vid stövlarna, så jag får spraya dom med impregneringsspray ett par gånger varje år för att dom skall vara vattenavstötande.

Jag kör året runt, i alla väderlekar, sol, regn, snö och is.
Stället är skönt även när termometern närmar sig nollgradigt med fodret monterat. I kallare väderlek ner mot minus -21 grader som jag kört vissa vintrar i så börjar jag frysa efter några timmars körning, men då har jag även kompletterat med ett skönt underställ och kanske en fleecetröja på kroppen och en dagstidning framför mig på magen. ;)
Det blir uppskattningsvis cirka 11-17 mil om dagen på cykeln, året runt när jag kör och jag åker ca 4500 mil om året på min brukscykel BMW K75c -86.

Detta textilställ är inte vackert nu längre, det är missfärgat av salt, sol, regn och vädrets påverkan, men det är fortfarande helt och funktionellt och motsvarar mina förväntningar med råge med tanke på i vilka förhållanden det används.

Var in till butiken för några år sedan och tänkte att jag skulle köpa ett likadant till som reserv för kommande år, men det hade sedan länge utgått ur deras sortiment dessvärre, så det var ersatt av någon annan variant som absolut inte upplevdes lika bra, dessutom dyrare.
Så vissa saker i deras sortiment var av mycket bra kvalitét på den tiden.

Ja, en sak till. Jag använder silikonspray för att motverka slitaget på blixtlåsen i textilstället. Det kan vara en anledning till att det fungerar och inte har slitits sönder ännu.
Några gånger per år sprayar jag samtliga blixtlås med denna spray och det känns fortfarande som om dessa vore nya och inte slitna.
(kanske ett bra tips till er andra som oroar er för slitna blixtlås) ;)

Nåväl, detta var mitt "lilla" inlägg och tillförsel till denna diskussion, må kvalitén vara med er i valet av nytt textilställ.
Var och en av oss äro saliga av våran egen tro, men jag tror för egen del att kostnaden inte alltid är avgörande för kvalitén, man skall ha tur ibland och även ett lågprisställ kan vara av god kvalitét, dock inte alltid tyvärr.
Oftast får man vad man betalar för, men ibland så råkar man finna något som fungerar finfint även om det inte kostar skortan.

Bifogar bild på detta stället, dock har jag en reflexväst utanpå jackan.
Bilden visar tyvärr inte mig på BMW'n, då jag vid tillfället då bilden togs körde ett av mina andra sommarnöjen, dvs Honda CX500 -78 och en bekant till mig påpassligt tog bilden i somras.

Mvh BmwMats
Bilagor
116246859_10157621512198100_5017333581361352679_o.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-17/07:52

Tillägg, apropå TS första inlägg: Klim gör andra, högklassiga ställ än Badlands, som en del upplever som en rustning! Det finns smidigare modeller - men eftersom jag inte använt Klim, har jag ingen sakkunskap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-11-17/09:03

Lite OT från allvåderställ,
Tycker handskar är ett större problem.
Jag har handskar med Gortex och det som händer är att man
pressar in vatten när du drar in kopplingen.
PS.
Som allväder använder jag Macna, ett märke som är stort i Holland.
Tätt och inte dyrt.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-17/09:29

Även handskar verkar bero på tillverkaren. Tidigare hade jag två olika par Halvarssons med DryWay-membran. Inget av dem höll vätan ute.
Ett par RukkaTellus med Gore-Tex klarade däremot vätan med bravur, men de var bylsiga på fingrarna.
Mina nuvarande Stadler Guard GTX med Gore-Tex är kanon. Jag blir inte ens våt om händerna, när handtagsvärmen är påslagen i kraftigt regn.
Hur detta åstadkoms, vet jag inte. Det är bara att tacka och ta emot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Max Mad » 2020-11-17/09:59

Har ett par RUKKA-ställ (bl.a ett ARMAS) vilka är i fullgott skick (om än bär spår av användande) vilka inte används längre, (vilket är synd, kan jag tycka) if u know what I mean :mrgreen: ;). Strl L (typ).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Max Mad » 2020-11-17/10:43

BmwMats skrev:Var och en av oss äro saliga av våran egen tro, men jag tror för egen del att kostnaden inte alltid är avgörande för kvalitén, man skall ha tur ibland och även ett lågprisställ kan vara av god kvalitét, dock inte alltid tyvärr.
Oftast får man vad man betalar för, men ibland så råkar man finna något som fungerar finfint även om det inte kostar skjortan. Mvh BmwMats

Delar i stort ditt resonemang. Förhoppningsvis slipper man upptäcka hur kvaliteten (i lågprisstället) håller sig (med betoning på håller) i skarpt läge, s a s :mrgreen:.

Själv hade jag privilegiet att få prova hur väl mitt RUKKA ARMAS ställ fungerar i skarpt läge, och utfallet blev att jag köpte ett precis likadant efter den erfarenheten, ett RUKKA ARMAS. Det nya stället har dock inte blivit prövat i skarpt läge, däremot det andra RUKKA stället som jag har i min ägo och trots att det är "använt", är det i fullgott skick. Ingen skulle kunna tro att det varit inblandat i en olycka, om man inte talar om det och jag har inga betänkligheter att använda det igen, i den mån det skulle bli aktuellt.

Sedan vill jag lägga till följande när man diskuterar personlig skyddsutrustning för Mc-bruk; Prislapparna (på framförallt) ställ kan tyckas vara väl högt (i vissa fall), men som redan konstaterats, man får vad man betalar för. I ärlighetens namn, om stället (om vi nu håller oss till ställ), levererar vad man förväntar sig i skarpt läge, då är prislappen inte speciellt hög i förhållande till vad man kan få betala om det inte levererar i skarpt läge, if u know what I mean. Det priset är betydligt högre att betala, in my humble opinion :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/12:15

Magnus Brobeck skrev:...Kolla även Staedler...

BrooklynS skrev:Jag lät mig övertalas att prova Stadler jag med...

Taurus skrev:Håller med Magnus och BrooklynS...

Låter som att jag ska kolla in Stadler, will do!
CG Arvidsson skrev:...Held Carese...

Tanken har slagit mig att börja titta på airbaglösningar, så den ska jag absolut titta på!
Bror Gårdelöf skrev:...Se till, att jackan har en regnkrage, som ligger utanför den ordinarie kragen...
...I våras köpte jag en Exegal...

Jag ska ha utanpåliggande regnkrage i åtanke!
Kul att du har just det stället och att du är nöjd! Det du säger om Rukkas livslängd och din nöjdhet är ungefär vad jag hört av alla andra som åkt Rukka under längre tid också, vilket definitivt är den bästa marknadsföring ett varumärke kan få i min mening.
BmwMats skrev:Som SKARP kontrast till era val tänkte jag lägga in MITT val av textilställ...

Jag ska inte sticka under stol med att 4500 mil per år, året runt, på en hoj från -86 är väldigt imponerande. Får en att inse hur bekväm man är. :mrgreen:
Jag håller helt med dig att prislappen eller vad det står på stället inte spelar någon roll - men ofta finns det ju en korrelation mellan det och funktion tyvärr. Hade det bästa som gick att uppbringa idag varit ett ställ från Biltema för 1500kr hade jag absolut kört med det, ingen tvekan. Men det verkar tyvärr vara sämre tillgång på den varan, som du själv hade noterat.
Hasse Gustafsson skrev:...Tycker handskar är ett större problem...

Det är lite komiskt faktiskt - för jag tycker precis tvärtom. Där är jag inte alls lika känslig. Har endast ett par lågprishandskar utan några som helst membran som fått utstå 30+, 5+ (med handtagsvärme då), 45 mil spöregn - aldrig sett det som ett problem. Alla är vi olika!
Max Mad skrev:Har ett par RUKKA-ställ (bl.a ett ARMAS) vilka är i fullgott skick (om än bär spår av användande) vilka inte används längre, (vilket är synd, kan jag tycka) if u know what I mean :mrgreen: ;). Strl L (typ).
Delar i stort ditt resonemang. Förhoppningsvis slipper man upptäcka hur kvaliteten (i lågprisstället) håller sig (med betoning på håller) i skarpt läge, s a s :mrgreen:....

Det låter ju definitvt synd! Jag hade gärna lagt vantarna på ett begagnat ställ (heads up till andra i tråden också), men L är tyvärr i det största laget för mig. Jag vann inte genlotteriet när det gäller framförallt längd. Är mer åt S-M i storlek.

Angående hur stället håller i skarpt läge så har du ju definitvt helt rätt i att det är en faktor man inte ska glömma bort - det är ju faktiskt viktigare än något annat egentligen, även om man inte planerat att kana runt på asfalten så ofta.

Helt otroligt, tack för all input - och fortsätt gärna!
Senast redigerad av Fredrik Olsson 2020-11-17/15:04, redigerad totalt 1 gång.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-11-17/14:54

Jag råkade hitta ännu en firma som säljer mc-ställ med inbyggda air-bag västar. Det verkar vara samma system som Held har till sin väst. Finns till touring,skinnställ/jackor och raceställ. Inmotion systemet med hyra/köp alternativ. Riktigt snygga produkter till lite bättre priser. Kolla rst-moto.com
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-11-17/16:44

Jag var i ditt läge förra hösten. Jag hade bestämt mig för att köpa ett nytt ställ och att jag skulle unna mig ett av hög kvalitet. Jag läste alla trådar jag kom över och mejlade med några forummedlemmar. Till slut kändes det rimligt att betala 20-25 tkr för jacka + byxor. Det blev dock inte riktigt så dyrt i slutändan. Jag köpte ett Rukka R.O.R på mellandagsrea och vill minnas att det landade på runt 11-12 tkr och det är ju inte så lite pengar det heller.

Jag är mycket nöjd med stället. Jag var först inne på att köpa ett varmt ställ men det här ligger snarare i det svalare intervallet. Jag tänkte såhär. Det är vanligare att jag svettas än fryser på hojen. Av min research verkade det dessutom som dom varma ställen är rätt tunga. Jag tänkte att om det inte räcker med förstärkningsplagg köper jag ett större Biltemaställ med plats för varma underställ.

Tyvärr har jag inte hårdtestat R.O.R-stället än. Det har inte blivit så många mil i år och de jag åkt har mest varit i finväder.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/17:08

Bengt-Åke Vestman skrev:...Jag köpte ett Rukka R.O.R på mellandagsrea...
...Det är vanligare att jag svettas än fryser på hojen...

Tack för tips! Kul, R.O.R är ett av ställen jag tittat på och det är ju markant billigare än exempelvis Exegal. Det som gjort att det hamnat lite längre ner på listan är avsaknaden av foder och att inga skydd ingår.

Angående fodret så (i nuvarande ställ då) använder jag det uppskattningsvis runt 50% av min hojsäsong. Därför har jag väl dragit mig åt ett ställ där ett värmefoder finns med. Det går så klart att styra med lager-på-lager, men det finns en bekvämlighet i att inte behöva fundera så mycket på vad man har under stället.
Skydden har jag inte kollat upp, men jag kan tänka mig att det springer iväg runt 1500 extra där?

Men sen kommer ju så klart frågan, är ett foder och ett par skydd (och eventuellt kragen som Bror nämnde?) värt 10.000? :D

Ska ta mig iväg till någon välsorterad butik och känna och klämma lite. Vore ju passande att kunna passa på att inhandla stället under lågsäsong till lite lägre peng.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-17/21:55

Personligen skulle jag aldrig betala 20-40000 kr för något GoreTex-ställ.
Jag är inte sniken utan bara realist.
Det är - liksom kalsonger- kul att byta emellanåt.

Ett billigare textilställ i kombination med ett simpelt lätt regnställ slår det mesta dyra GoreTex-ställ kan erbjuda.
Lättare, smidigare, varmare, torrare, bättre ventilerande, samt billigare.
Jag har överlevt ösregn i 40 mil och åtta graders "värme" på väg till Nordkapp, snö och fem grader i Norges fjällvärld, samt stekheta 35 grader i Italien under många timmar utan problem.
Dessutom är ett simpelt och lätt regnställ inte särskilt svårt att ta med sig eller på sig.

Just nu har jag tre olika textilställ av bra kvalité (Alpinstars och BMW).
Det fjärde rök i våras efter tre säsonger då ett antal nödvändiga tvättar per säsong givetvis slitit på tyget.
Ett intorkat svettigt mc-ställ är aldrig kul att ta på sig - inte ens om det är ett GoreTex-ställ.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-11-17/22:26

Fredrik Olsson skrev:Skydden har jag inte kollat upp, men jag kan tänka mig att det springer iväg runt 1500 extra där?


Jajustja, skydden köpte man ju löst, hade nästan glömt det. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll, de är bara att ta med i kalkylen. De var med i min prisuppskattning också. Och det var ingen stor sak att sätta in dom.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-18/11:20

Måns Ulveståhl skrev:...Ett billigare textilställ i kombination med ett simpelt lätt regnställ slår det mesta dyra GoreTex-ställ kan erbjuda
Lättare, smidigare, varmare, torrare, bättre ventilerande, samt billigare...

Tack för din input. Tror dock jag ger mig på och testar ett laminerat ställ denna gång. Om det nu fungerar som tänkt så skulle jag tycka att det var ganska bekvämt att inte behöva bry sig om att stanna och kränga på sig ett regnställ, eller ta på sig ett foder innanför kläderna, när himlen öppnar sig på väg till jobbet. Kan bli en dyrköpt läxa, men då får man väl bita i det sura och ha ett simpelt, lätt regnställ utanpå GoreTex-stället. :mrgreen:

Jag ska som sagt se till att ta mig iväg och klämma och känna lite. Men - jag undrar om någon här på forumet har någon erfarenhet av Halvarssons Walkyr och/eller Lindstrands Luxor? Det kan absolut vara så att det är dumsnålt, men såhär i lågsäsongstider finns det väldigt fördelaktiga priser att tillgå, så jag kan inte riktigt låta bli att snegla ditåt och är lite nyfiken på om det är skräp eller OK.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav BrooklynS » 2020-11-18/11:29

Ett ställ med Goretex laminerat till yttertyget har flera fördelar, men det är svårare att få till god komfort i högre temperaturer. Här har Stadler lyckats otroligt bra. Det finns tex kanaler i fodret mellan fram- och baksida. De vattentäta dragkedjorna är mycket gedigna. Man kan köra öppet i smutsiga förhållanden, skräp släpps inte in. Osv.

Det kostar förvisso en slant, men räknat per timme man använder det så är det oftast värt pengarna att köpa ett högklassigt ställ.

En bubblare kan vara BMW Atlantis, som är ett vattentätt skinnställ där du får de flesta fördelarna med ett skinnställ men väldigt få av dess nackdelar. Jag har ett sådant sedan många år och det kan vara värt att prova tycker jag. Skinn är oöverträffat vad gäller känsla, skydd och kontroll. Brukar dessutom finns begagnade på Blocket då och då.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-11-18/11:48

For å bidra til forvirringen:

Jeg har siste sesongen kjørt med Richa Cyklone. De er laminert med (ekte) Gore-Tex. De koster ikke all verden 5-6K for jakken) og holder, etter mitt skjønn, god kvalitet med bla.a D30. De har holdt meg tørr og varm, men har kanskje litt dårlig ventilasjon og jeg synes de er litt varme når det passerer +25. (Jeg har på jakken på profilbildet her til høyre)

Richa har også et noe dyrere ställ som heter Atlantic, som kanskje har bedre ventilasjon. Det er fortsatt mye billigere enn de tre "premium"-merkene (Stadler, Rukka og Klim). Selges på Handelsboden og flere andre steder.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-18/19:26

Fredrik: Du verkar ha destillerat fram kravspecen:
1. Andasmembranet laminerar till skaltyget. Bra beslut. Du frågar om Halvarssons Walkyr och Lindstrands Luxor. Om dem vet jag intet, men leverantören måste veta, om de har DryWay-membranet laminerat till skaltyget. Är så inte fallet, skulle jag avstå.
2. Eventuellt ett ställ utan foder, eftersom man kan ha med "fodret" i packningen i form av exempelvis ett par fiberpälsbrallor och en varm tröja.
3. God ventilation.

Jag körde i skinnställ under sju säsonger och hade alltid ett högklassigt Gore-Tex-ställ från tiden som ambulansläkare i packningen. Det gick utmärkt - med den nackdel du själv beskriver. Regnställ på eller ej, när vädret vad halvdant och prognosen osäker? Enligt Murpy's lag fattade jag inte sällan fel beslut (och kunde se färdkamrater i bra textilställ obekymrat köra vidare, oberoende av väderleken). Alltså delar jag inte Måns åsikt om separat regnställ.
Rukka Armas eliminerade problemet, och fodret befann sig antingen i stället eller i packningen. På köpet upptäckte jag, att temperaturkomfortspannet - med eller utan foder - var mycket bredare än skinnställ plus varierande antal lager under. Skinn är skönt på kroppen, men min erfarenhet är, att det antingen är för varmt eller för kallt. (BMW Atlantis måhända undantaget? De, som åker i ett sådant, brukar vara mer än nöjda.)
Exegal har alla Armas fördelar, plus MYCKET bättre ventilationsmöjligheter.
Därmed inget tjat om, att du prompt skal köpa Rukka - men kravspecen är bra att ha i bakhuvudet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-19/10:21

BrooklynS skrev:Ett ställ med Goretex laminerat till yttertyget har flera fördelar, men det är svårare att få till god komfort i högre temperaturer. Här har Stadler lyckats otroligt bra...

En bubblare kan vara BMW Atlantis...

Jag har kollat in Stadler. Det är synd att tillgången i fysiska butiker är så begränsad, men jag ska forska vidare. Verkar ju vara väldigt omtyckt. Såg i något review-klipp på Youtube (trovärdig källa va?) att tyska polisen åker med Stadler?

Jag tror inte skinn är min grej riktigt, men jag ska ta en titt på BMW Atlantis också.

Odd Arne Kjørstad skrev:For å bidra til forvirringen: Jeg har siste sesongen kjørt med Richa Cyklone.

Skrivs upp på listan, tack!

Bror Gårdelöf skrev:Fredrik: Du verkar ha destillerat fram kravspecen:
1. Andasmembranet laminerar till skaltyget. Bra beslut. Du frågar om Halvarssons Walkyr och Lindstrands Luxor. Om dem vet jag intet, men leverantören måste veta, om de har DryWay-membranet laminerat till skaltyget. Är så inte fallet, skulle jag avstå.
2. Eventuellt ett ställ utan foder, eftersom man kan ha med "fodret" i packningen i form av exempelvis ett par fiberpälsbrallor och en varm tröja.
3. God ventilation.

Exegal har alla Armas fördelar, plus MYCKET bättre ventilationsmöjligheter.
Därmed inget tjat om, att du prompt skal köpa Rukka - men kravspecen är bra att ha i bakhuvudet.

Kravspecen stämmer bra, och den lär jag följa slaviskt! Enligt uppgift har Halvarssons Walkyr och Lindstrands Luxor laminerat membran, dock är det ju som du säger Dryway. I övrigt är det så gott som ”samma” jacka med lite olika utföranden vad jag förstår. Prislappen på ett sådant ställ verkar gå att hitta för runt 1/3 av ett Rukka Exegal, vilket gör att jag ändå känner att jag måste kolla in det lite närmare.

Jag tror att Rukka Exegal hade varit ett ypperligt alternativ, men där är det prislappen som sätter stopp - men jag ska hålla ögonen öppna. Man vet ju aldrig, med lite tur kan det ju dyka upp något erbjudande som får ner det några tusenlappar iallafall.

Ska försöka komma iväg på måndag och klämma och känna på några av ställen ni tipsat om!
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-19/10:54

Känns Halvarssons-/Lindstrandsställen bra, bör de vara ett bra köp.
Brittiska mc-poliser har (i alla fall tidigare) åkt i ställ från denna leverantör, och de åker knappast i dåliga grejor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-11-19/11:28

Min erfarenhet från egna kravspecar är att dom ändras. Man tror man vet vad man vill ha sen när man letar får man ny kunskap och nya insikter.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-19/12:04

"Kvinnans privilegium är rätten att ändra sig", och "en man är inte sämre karl, än att han kan ändra sig".
ERGO: Nya insikter, när man skall köpa kapitalvaror, är inte fel - men det är ändå rätt bra att ha något att utgå från.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Håkan » 2020-11-19/12:06

Bengt-Åke Vestman skrev:Min erfarenhet från egna kravspecar är att dom ändras. Man tror man vet vad man vill ha sen när man letar får man ny kunskap och nya insikter.

Ja. Körde med olika Rukka ställ i 15 år tills jag provade ett begagnat Atlantis 2.
Så nöjd, så jag köpte för 3 år sedan ett nytt Atlantis 4. :D
Det är det bästa MC ställ jag har haft, MC har jag kört sedan 1971, cirka 2000mil/år.
Mitt Atlantis kommer att hänga med i många år och mil till. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav hpngs1000 » 2020-11-21/14:19

Smålänning! Säger det mesta!

För många år sedan köpte jag ett nytt BMW Rallye 2! Perfekta stället efter min kravspec och när/var/hur jag kör mc. Använt det i många år utan problem förutom jackans dragkedja som behövde bytas.

Åren av användning började märkas och för ett par år sedan köpte jag ett begagnat Rallye 3 för en hyfsad peng. Kravspecen var den samma, stället var välanvänt men välskött. Även den har fått en ny dragkedja i jackan.
Av en tillfällighet snubblade jag över ännu ett Rallye 3 ställ, detta var i ännu bättre skick och efter tvätt var det som nytt! Dessutom riktigt billigt!

Vad jag försöker säga är att alla (?) ställ i det dyra prisintervallet är jämnbördiga i funktion och kvalitet. Vad man väljer är mycket en smaksak. Tycker dessutom att runt 15.000 kronor och uppåt är i grövsta laget! Återstår alltså att leta efter begagnade kläder. De två begagnade Rallye 3 ställen jag köpt har kostat mig ca 5.000 kronor! Som sagt, smålänning!

Alla dessa ställen har membranet i fodret! Var membranet sitter är mycket en smaksak, för- och nackdelar med allt. Jag har personligen inte märkt några nackdelar med membranet i fodret, har kanske klarat mig och haft tur! Visst, kan bli knöligt att montera ett foder utmed vägen men inget jag har sett som ett problem. Kläder utan membran i yttertyget är normalt svalare, något som jag tycker är bra.

Alltså, plus och minus med allt!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Jamterik » 2020-11-23/10:19

En heads up. Atlantis är VARMT!! :-) Suveränt ställ, men fasen vad det är varmt! Jag har Atlantis 4, kan hända att 5an är bättre?! Hur som, jag tar värmen, stället är underbart i övrigt!
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Håkan » 2020-11-23/10:30

Jamterik skrev:En heads up. Atlantis är VARMT!! :-) Suveränt ställ, men fasen vad det är varmt! Jag har Atlantis 4, kan hända att 5an är bättre?! Hur som, jag tar värmen, stället är underbart i övrigt!

Finns Atlantis 5? :?
Kör som sagt med Atlantis 4. Varma dagar (+30) kör jag med BMW kylväst, öppna fickor i jackan, uppknäppt i halsen på jackan, samt de ventilations öppningar som beskrivs i manualen. Alltså dragkedjor i ärmar.
Tycker jag har en god funktion så. Kan faktiskt inte tänka mig att återgå till textilställ. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav BrooklynS » 2020-11-23/10:32

Jamterik skrev:En heads up. Atlantis är VARMT!! :-) Suveränt ställ, men fasen vad det är varmt! Jag har Atlantis 4, kan hända att 5an är bättre?! Hur som, jag tar värmen, stället är underbart i övrigt!


Jag brukar öppna i ärmsluten samt i halsen. Då blåser det rakt igenom och ventilerar ut värmen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Jamterik » 2020-11-23/13:28

BrooklynS skrev:
Jamterik skrev:En heads up. Atlantis är VARMT!! :-) Suveränt ställ, men fasen vad det är varmt! Jag har Atlantis 4, kan hända att 5an är bättre?! Hur som, jag tar värmen, stället är underbart i övrigt!


Jag brukar öppna i ärmsluten samt i halsen. Då blåser det rakt igenom och ventilerar ut värmen.



Hjälpligt! :-) Fortfarande varmt!
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-23/21:12

Bengt-Åke Vestman skrev:...Rukka R.O.R...

Nu skyller jag på dig om jag blir missnöjd.... :D

Lång historia kort, var och klämde på lite olika ställ idag efter jobbet. Halvarssons/Lindstrands jackor passade tyvärr inte mig riktigt. KLIM fanns inte riktigt i storlek, men Badlands Pro kändes lite bökig för min del. Latitude hade nog varit mitt förstahandsval, men fanns som sagt inte i storlek. Kollade aldrig på Klims brallor.
Kollade på Rukkas varianter - fina ställ, men alla utom Exegal har för lite ventilation för min smak (av ställen som fanns i butiken).

Åkte hem och kikade runt lite på allt det här "Black week, black friday, black whatever" och fann att jag kunde få hem ett Rukka R.O.R för 6700 kronor - och jag slog till! Historian är inte slut än, för jag har faktiskt aldrig sett det live, så risken är ju att det får gå i retur... men det har jag lite svårt att tro.

Tackar ödmjukast för all input jag fått hittills!
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-11-23/21:30

Fredrik Olsson skrev:
Bengt-Åke Vestman skrev:...Rukka R.O.R...

Nu skyller jag på dig om jag blir missnöjd.... :D


Haha! Gör det! Men jag hoppas du ska bli nöjd! Med det priset kan man chansa lite.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-24/11:12

Fredrik Olsson skrev:... fann att jag kunde få hem ett Rukka R.O.R för 6700 kronor - och jag slog till! Historian är inte slut än ...

Ge gärna återkoppling. R.O.R har legat under min radar. Dock: Angivet pris är väl exklusive skydd - för skuldror, armbågar och eventuellt rygg? Vad blir det, när du lagt till den kostnaden?
OBS! Ingen argumentation - bara faktafråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-24/22:17

Bror Gårdelöf skrev:
Fredrik Olsson skrev:... fann att jag kunde få hem ett Rukka R.O.R för 6700 kronor - och jag slog till! Historian är inte slut än ...

Ge gärna återkoppling. R.O.R har legat under min radar. Dock: Angivet pris är väl exklusive skydd - för skuldror, armbågar och eventuellt rygg? Vad blir det, när du lagt till den kostnaden?
OBS! Ingen argumentation - bara faktafråga.

Absolut, det ska jag göra! Precis, det är exklusive skydd. Grundtanken med R.O.R verkar vara att man ”ska” köra med mer ”riktiga” skydd som västar och skyddsbrallor, men möjlighet att sätta i andra skydd finns.
Jag la till skydden och det blev 1500kr extra - men där går det säkert att komma undan billigare om man kikar runt på lite andra alternativ än Rukkas egna, men jag ville ha D3O och Level 2 skydd överallt och då verkade det vara Rukka som gällde vad jag kunde hitta.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-25/16:28

Ah! Naturligtvis! Den, som redan har en kasslertröja, behöver inte lägga pengar på skydd i plagget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Textilställsdjungeln... alternativ till Rukka Exegal?

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-04-01/07:36

Kort uppdatering, efter ~100mil:
Första intrycket var att stället var i så oerhört smidigt material. Nästan åt ”softshell”-hållet, vilket jag inte riktigt hade förväntat mig, men det är väldigt smidigt och bekvämt. Får hoppas att det tål en marksyning. ”Utsatta ställen” ska iallafall vara förstärkt med Cordura. I övrigt så slogs jag av att det känns som att det är oerhört mycket högre kvalitet generellt än på mitt tidigare ställ.

Jag har som sagt kört runt 100 mil, i ner till +3-4 grader. Då har jag kört med lager 1+2 under jackan och det har funkat kanon. När termometern kryper uppåt +10 har jag bara haft lager 1 under.

I katalogen för 2021 verkar enligt min bedömning R.O.R bytt namn till RIMO-R och fått lite nya färger. I övrigt hittade jag inga andra skillnader vid första anblick.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst