En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-24/14:56

*Disclaimer*
Jag är inte kunnig på området skydd men försöker lära mig så detta är en sak som verkar intressant jag tänkte dela med mig av för andra som också är nyfikna.

Jag har ett mc ställ och det är för touring (Rukka Armaxion jacka och byxor) och jag tycker det är lite i bökigaste laget för pendling till jobbet 8 mil ToR men jag vill inte åka i flipp-flopps och t-shirt så jag tänkte kolla vad det fanns för alternativ och tänkte då Skinnjacka med skydd och MC brallor med kevlar och skydd.
Tanken finns också att det skall "se" lite mer casual ut så man kan åka och äta glass med dom också och touring stället blir för +10 mils turer kanske.

Där jag numera bor finns Sulas MC som man ofta passerar och har stop på vid tex Mälaren Runt åkningen så jag åkte dit som en start.
Och när jag testat kläder i 20 min på egen hand så kände jag att fann denna var ju jäkligt trevlig från Halvarsson "Idre" i Getnappa med AA-klass för 4495 kr, den kändes jäkligt mjuk och skön och jag såg kanske normal ut i den, sedan provade jag några till och bad sedan om råd.

Säljaren lyssnade på min beskrivning av behovet och avbryter mig nästan...jag tror att hon ine lyssnar för hon pekar med fingret på något slags mesh tröja/jacka med skydd så jag fortsätter min beskrivning och frågar sedan vad hon har för förslag, då pekar hon igen på den där mesh-grejen och börjar berätta.

Knox Urban Pro Shirt
https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-armoured-shirt/

Hon säger att denna tröja i Tyg/mesh/kevlar erätter både en jacka i skinn eller ett Goretex texstilställ när det gäller skydd och så kan man ha vad man vill utan på, vilken civil jacka, tröja eller bara denna tröja i sig själv om man vill ha rejält med ventilation... jag tror hon är stollig!

Hon säger att eftersom butiken inte har ett eget märke så "behöver" hon inte säga ditten eller datten om märkena, hon hävdar att hon säger som det är och vad kunderna efterfrågar är detta, det har blivit lite av en revolution dom senaste åren med specifikt denna "tröja"

Sedan ersätter den inte all annan mc utrustning så klart men för många casual åkare som ändå vill ha säkerhet är detta ett mycket gott skydd.
Den jag kollade på har skyddsklass A och kostar 2995 kr, nästa vecka kommer årets modell som är skyddsklass AA för 3395/kr

SMC skyddsklasser https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-standard-for-mc-skyddsklader/
vad jag förstår när jag söker på högsta klassen AAA är det nästan bara racingställ som har den om jag läst hyfsat rätt så AA borde vara OK.

OM detta är korrekt och man till det har MC brallor jag kollat på med Kevlar och bra knä och höftskydd samt skor så skulle det nog funka att pendla för mig, när det börjar regna blir jag våt men på en resa mellan hem och arbete är det inget problem, eller så tar jag bilen dom dager det är så.
Detta var verkligen FÖR MIG en Aha-upplevelse och väl värd att undersöka vidare, kanske har någon här nytta av informationen också?

Film från YT om tröjan
https://youtu.be/1i_Lfh84myc

Och vänligen bit inte huvudet av mig om jag har fel nu är ni snäll, försöker vara så seriös jag kan, berätta gärna om jag är ute och cyklar. :oops:


MK ii modellen
https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-shirt-mk2/
Senast redigerad av Peter Nordlund 2021-03-24/18:05, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav enhjuling » 2021-03-24/17:20

Det där är en bra grej som jag funderat på men mer av den anledningen att den får skydden att sitta bättre där de ska än vad det gör i ett mer eller mindre bylsigt touringställ. Att man sen kan välja ytterplagg helt fritt bland det som passar för dagens väder och de aktiviteter man tänker ge sig på är ju en riktig bonus.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-24/18:04

Håller med dig @enhjulingen

Denna tråd uppkom lite efter att @Ecklesiastik skrev i tråden om Åretrunt ställ, en del var det här med att det kan kännas som en "rustning" vilket jag håller med om, och det är nog en bra sak om man vill ha riktigt bra skydd, men jag blev nyfiken på denna och kan tänka mi att tex grusåkare redan använder dessa då skydden sitter4 så tight och rätt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav erro67 » 2021-03-24/18:21

Liknande diskussioner har vi redan haft här i forumet, så konceptet är inte nytt. Själv har jag en liknande skydds-mesh-jacka/tröja men från Biltema. Utanpå den har jag en vanlig MC-jacka från Scott, men med skydden urplockade. Varma sommardagar kan jag ta av jackans ärmar eftersom de är avtagbara. Riktigt heta dagar kan jag köra utan jacka alls, och bara använda skyddsjackan. Skyddet vad gäller nötning om man till exempel skulle ramla och glida på asfalten är förmodligen lite sämre än om man har en MC-jacka på sig, men som med allt annat så handlar det om kalkylerade risker och att väga olika för- och nackdelar mot varandra.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-24/18:42

Kasslerjackor har ju funnits länge. Det, som kan vara nytt med den i länken, är, att även nätet anges vara "abrasive resistant". Det skall alltså tåla nötning, exempelvis om man glider på asfalt. Nötningståligheten hos tidigare varianter är mig obekant.
Skyddet för den egna huden är rimligen begränsat, men det är ändå en fördel, om nätet inte slits sönder.

Summa summarum: Om jag idag skulle köpa ett helt nytt ställ från scratch (apropå skrapsår ;)), skulle det nog bli kasslerjacka och högklassigt skalplagg (med plats även för ett värmande foder/mellanplagg).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-25/07:06

Inget nytt, men fokus inom klubben verkar ha varit att finna en traditionell jacka med skydd som klarar allt, kosta vad det kostar vill, vilket fortfarande inte finns.
Allt-i-ett GoreTex-jackor är inte mjuka och sköna, eller särskilt "figurnära", och dessa klarar inte heller av att ventilera lika bra som mer ordinära jackor utan GoreTex eller liknande.

En enorm skillnad i "trivsel" upplevde jag själv när jag köpte BMW:s Raceflow-jacka, vilken är en mycket mjuk och skön sommarjacka med fantastisk ventilation för varma dagar utan regnskydd.
Bästa jackan jag provat.
Visst, den har inbyggda skydd, men inget som stör.
En enkel tunn regnjacka utanpå löser problematiken om/när regnet skulle komma.
Under 12 grader rekommenderas en annan varmare jacka (enligt BMW själva 20 grader, men det gäller för sydeuropéer utan vidare tålighet).

Så ja, en jacka som passar för alla dagar, och touring i alla länder finns fortfarande inte i min bok.
Helt klart är en "intern" skyddströja med valfri enkel sommar- eller vår/höstjacka ovanpå ett mjukare och skönare alternativ. Mjukt och skönt ökar trivselfaktorn på hojen.
Även ett betydligt billigare alternativ trots köp av multipla jackor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-25/07:52

Ja jag misstänkte att det var jag som inte kände till dessa tröjor, eller snarare inte förstod fullt ut vad tanken var och hur man kunde använda dom.

För min del är tanken att kunna åka till jobbet på ett smidigare sätt, speciellt när jag måste gå igenom en säkerhetskontroll med röntgen och metallbåge där det skall gå fort, för att sedan kunna byta om till jobbkläder smidigt, mitt Rukka ställ när man lägger ihop brallor och jacka blir ju en jäkla stor hög att både röntgen och klädskåp klagar :D

Slutsats jag lär mig mer varje dag, kul att ni delar med er.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-25/08:29

Peter Nordlund skrev:Ja jag misstänkte att det var jag som inte kände till dessa tröjor, eller snarare inte förstod fullt ut vad tanken var och hur man kunde använda dom.

För min del är tanken att kunna åka till jobbet på ett smidigare sätt, speciellt när jag måste gå igenom en säkerhetskontroll med röntgen och metallbåge där det skall gå fort, för att sedan kunna byta om till jobbkläder smidigt, mitt Rukka ställ när man lägger ihop brallor och jacka blir ju en jäkla stor hög att både röntgen och klädskåp klagar :D

Slutsats jag lär mig mer varje dag, kul att ni delar med er.
'

jag känner till problemet med enorma ställ. Vi fick nya skåp härom året som bokstavligt talat endast är 1cm bredare än min underarm. Jag har därefter börjar hänga upp stället i ett kapprum som igentligen är till för dom som jobbar på "gräddhyllan".

I övrigt så ser jag på det hela med att gå från ett rukka ställ till en tunn mesh jacka som ett möjligtvis bra val men frågan är om det inte är overkill. Vanliga sommarjackor finns det gott om och när det blir modellbyte brukar man kunna komma undan riktigt billigt med en ny jacka (köpte min Alpinestars jacka för en tusenlapp för något år sedan och den är riktigt snygg). Om jag inte är helt missinformerad är igentligen inte skydden på överkroppen det viktiga (undantaget ryggskydd) förutsatt att du inte spenderar 50% av din tid på Anderstorp med knät i backen. Utan det viktigaste för oss som puttrar till och från jobbet i makligt tempo är slitstyrka då oddsen är relativt hög att om vi åker omkull så kommer vi glida omkull. Risken för en saftig highsider på en tur till och från jobbet känns ju inte dyngaktuell och om du vill vara beredd på att klara en närkontakt med Göran som sitter och smsar bakom ratten på sin XC90 hadde jag rekommenderat en att du åker bil istället :D

Personligen består mitt solskensställ av sagda tunna alpinestars jacka, ett ordentligt ryggskydd av gamla skolan med midjebälte, ett par halvarsson kevlarförstärkta jeans med deras höft och knäskydd i (också inköpt från restlager för en struntpeng :D). sedan har jag köpt ett par bra men tunna handskar då man ofta tar emot sig med händerna om/när man åker omkull. I princip är det stället anpassat efter att jag ska kunna glida omkull och kasa en drös meter och ändå komma till jobbet och kunna jobba.

Dock ett varningens finger dom kevlarjeans jag har har så pass många lager slitväv att dom ändå blir relativt varma ett problem jag förstått är relativt vanligt med kevlar jeans. Då dom ofta antingen har mycket insydd slitskydd eller så är dom tunna. I övrigt finns det tunna textilbyxor som är svala där dom vävt ihop kevlaren i själva byxorna så du slipper se ut som du har på dig MC hammers byxor men du slipper att ha jeans där kevlaren och jeansen är separata.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-25/08:57

Apropå knäskydd: Om skydden för knän och skenben är smidiga och tighta, är en variant att klippa till en bit tubgas - det rörformiga, elastiska förband, som vården ofta använder för armar och ben. Biten skall vara minst dubbelt så lång som skyddet och läggs med hälften på insidan och hälften på utsidan av skyddet, varpå alltihop dras på som en knävärmare. Det sitter mycket bra och blir mycket smidigt.
Den givna nackdelen är, att man som regel behöver ta av byxorna för att ta på/av skydden, men det går fort.
Tubgas är tvättbar i maskin, så den kan hållas fräsch och användas länge.
När den till slut är utsliten, klipper man till en ny bit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav erro67 » 2021-03-25/18:18

Eller så köper man separata rejäla MC-knäskydd (tänk hockeyskydd) som skyddar både knäskål och smalben och så har man MC-byxor utanpå med dess inbyggda skydd urplockade. Skydden sitter då tight och närmast benen, och man har valfrihet kring byxor, slitlageroch regnskydd.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-25/18:53

Precis. Det är, vad jag menar ovan - men du uttrycker det klarare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Konsument » 2021-03-25/20:10

Har en UFO Scorpion som jag är nöjd med men som verkar utgått ur sortimentet.

Hittade detta som verkar finnas som ett alternativ:
https://mcdoktorn.se/produkt/zandona-sp ... 8-vuxen-m/

Om/när jag byter vill jag ha något som inte är så lättperforerat av grenar etc. då jag förmodligen hamnar i gröna omgivningar i händelse av missbedömning, spontan och/eller oplanerad färdväg.

Fann även denna som ser ut, nästan, som det jag har:
https://www.24mx.se/crossutrustning/cro ... PM-0056963

Varma dagar kör jag med en hockey-tröja utanpå allt och hoppas att jag kommer att glida på skydden tills det stannar... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav CG Arvidsson » 2021-03-28/22:07

På tal om skyddsjacka. Jag har nu kört några gånger min Held-jacka med inbyggd airbag väst. Det som märks är skillnaden i tyngd jämfört med min gamla Rukka-jacka. När den väl sitter på så känner man inte av detta. Två stora öppningsbara ventilations "luckor" på bröstet som lätt kan öppnas/stängas under färd. Dragkedjor på ärmarna som kan öppnas för ventilation. Jackan är också tajtare från midjan och neråt. Detta gör att den man får visst stöd av den. Gaspatronen utlöses med en rem till hojen. Inbyggd ryggplatta, axel och armbågsskydd som går att ta ut vid tvätt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Lennart Jansson » 2021-04-21/11:44

På tal om kläder så har BMW en ny (2021) kollektion. Detta är pressmeddelandet från november så det är inga bra bilder, men beskrivningar. De har rätt mycket att välja på, inte minst för sommar och stadsbruk. Hjälmar, kängor och sneakers finns också. https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 6EN/466930.
På denna sida finns lite flashigare presentation (kanske behövs ett BMW ID) men bara för vissa kläder https://www.bmw-motorrad.se/en/experien ... -2021.html
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav AdamB » 2021-04-25/11:49

Har en Knox Urbane Pro MK2. Väldigt bekväm, bra ventilation och känns ”säker”. Ett av mina bästa köp.
BMW R 1200 GS Adventure 2012
KTM 790 Duke 2019
D10/D14
AdamB
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-04-19/10:51
Ort: Kungsbacka

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav rispalt » 2021-08-15/10:43

I behov av ett nytt ställ då mitt nuvarande rally3 har gjort sitt. Mkt nöjd med rally3 men ogillar ideen med skalet på insidan. Hälsat på Micke på eventmc med tanken att 3lagers "all in in one" var vad jag ville ha. Men jag verkar inte/aldrig kunna få samma ventilation med sådan lösning.

Nu "upptäckte" jag "Knox Urbane Pro MK2", en lösning som verkligen är tilltalande. Skaltänk innifrån och ut, som förutom kläder/skal kan kompletteras med airbag-väst för att toppa säkerheten.

Hittade adventurespec:
https://www.adventurespec.com/

De har flera produkter med skaltänk, de tycks vara rejäla men minimalistiska i stil.

Svårare att hitta motsvarande Knox för nederdel. Lösa benskydd/höftskydd ter sig klumpiga I jämförelse med Knox Urbane på överdel.

Är det någon som hittat en komplett lösning baserad på Knox Urbane konceptet? "+10->+35" solsken & regn..
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav rispalt » 2021-08-16/15:48

Knox Urbane Pro beställd! nedsatt pris på Bike Trollhättan just nu.

Sedan får det måttas och kompletteras med jacka:
https://www.adventurespec.com/shop/product/singletrack-jacket-86#attr=168

En jacka som packas och även funkar då man kliver av mc
Deras "layer" koncept känns helt rätt princip - även på MC tack vare en väl fungerande skyddsjacka.

Lite av en revolution fast iden med lager är lika gammal som mänskligheten..

Adventurespec tycks dock ännu inte ha byxor som motsvarar singletrack jackan. Hoppas sådana kommer, med långa dragkedjor i sida för enkel på/avtagning.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav AdamB » 2021-08-16/15:53

Gillar också Knox koncept.
Kör med Urbane och deras jeans vid korta turer på sommaren.
På längre turer slänger jag dock alltid på min Rukka Realer för maximalt skydd och vädertålighet.
BMW R 1200 GS Adventure 2012
KTM 790 Duke 2019
D10/D14
AdamB
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-04-19/10:51
Ort: Kungsbacka

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-07/17:23

*Uppdatering* lite off topic


Nya byxor i samma serie som tröjan tänkt för när det är varmt.
Knox Urbane Pro Mesh Trousers
https://youtu.be/ndY4bClvybU


Knox
https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-trousers-mens/

Jag har ett par MC jeans idag som är underbart sköna men skall kolla in dessa inför kommande säsong då jag fått upp ögonen frö just Knox som verkar vara ett bra märke.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav rispalt » 2021-09-13/21:12

Tycker det är continued-topic:)

Har inte riktigt hittat lösning som matchar överdel Knox väst. Tycker Knox byxorna är för mycket byxor. Önskar skydden i hållbar mesh som man sedan drar valfria byxor utanpå. Hittar inte många produkter.

Dessa är ett alternativ, osäker på hållbarhet och synes lite täta/varma?
https://www.xionpg.com/body-protection/bermuda-xtreme-pro-evo-d3o/
Byxben är korta, tanken är höga stövelskaft.
Finnns även "helbensmodell." Skydden är välkända D30.

Hade även önskat långa dragkedjor i sida för enkel av/påtagning.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Per Lidforss » 2022-05-27/13:02

Lite sent inlägg i tråden detta men värt att dela med sig av angående Knox "västen". Köpte en sådan mkt bra förutom att den behövde tas ur ngt bak i nacken. Här i Uppsala finns en mkt bra skräddare vid Gränby centrum, Vi måttade lite o ritade bort, 300: ville han ha. När jag hämtade den hade han aldrig sytt eller klippt i ngt liknande, Saxen behövde slipning efteråt o symaskinen orkade knappt, men bra blev det minsann. Litar helt på att man kan åka endast i västen en varm dag och att den skyddar mot asfalt. Mvh Per. L.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-28/04:19

vad lustigt att du skrev i tråden Pär för jag tänkte på min Knox tröja denna säsong och kan tillägga en sak som är lite..obekväm med den, jag vill kalla det "sömmen" i kragen, men det heter säkert något annat, jag menar att i halsen är konstruktionen ganska vass och känns inte superhärlig mot huden, då jag normalt har en funktionsundertröja under hjälper inte den, och försöker jag få ner buffen så blir det inte heller bra, funderar på en tun tröja med enkel inte dubbel kort krage som mellanlager men ännu inte funnit något.
Ett mindre problem men lite irriterande.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Per Lidforss » 2022-05-29/12:51

För min del skavde den inte, det blev snarare att det blev ett mkt irriterande tryck på nedre delen bak på halsen som var mkt irriterande. Har säkert även att göra med körställning. Har för mig att vi "rundade ut" den ca 3 cm i nacken. Nu är den bekväm och trevlig. Iväg till skräddare, kan heller inte tänka mig att det lilla uttaget påverkar skyddseffekt. Mvh Per
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: En typ av utrustning jag inte kände till (Skyddsjacka)

Inläggav Per Lidforss » 2022-05-29/12:57

Glömde att påpeka att vi alla är olika byggda. Tänka sig om man hade råd att få måttsydda Mc kläder, jag tror Knox borde ha gjort en ngt större halsöppning Ds Per
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst