Tips på hjälm

Tips på hjälm

Inläggav fredde 7 » 2021-03-27/19:01

Ja, som rubriken.
Har en jättebra hjälm, En AGV Corsa.
MEN.........
Den är högljudd, besvärlig att knäppa, visiret är byggt för att fungera nedfällt, etc etc..

Jag söker en mer allroundhjälm, som jag kan använda mer dagligdags.
Kikat lite på schuberts öppningsbara C3 C4....pro och standard.
Vad skiljer? sitter ok allihopa, lite trånga över hakan.
Hur är dessa hjälmar i högre fart, med avseende på vibrationer och till viss del ljud?
Ge gärna en recension, det skulle uppskattas.
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Tips på hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-28/10:06

Schuberth är känt för att göra tysta hjälmar. Jag är inne på min tredje C3, varav de två senaste är Pro - och är alltså mycket nöjd med modellen. Tyst, bekväm, mycket hög detaljkvalitet, lätthanterligt visir, solvisir och käkbåge.
Här på Forum har jag läst inlägg om, att C4 inte har samma form, dvs den, som trivs i en C3, kanske inte gör det i en C4 - och vice versa!

En av poängerna med öppningsbara hjälmar är, att de kan göras tightare över hakpartiet. Jag tror inte, att jag över huvud taget (sic!) skulle kunna ta på eller av min kruka utan att öppna den först. Att hakpartiet inte skjuter fram lika mycket innebär, att hävstången vid en olycka inte blir lika lång = lite mindre risker för halskotpelaren.

Andra öppningsbara hjälmar, som brukar få höga betyg i tester, är BMW System 7 (vars hakparti går att ta loss utan verktyg) och Shoei Neotec II.
En specialare är Touratechs hjälm, som är tre i en: konventionell öppningsbar hjälm utan extern solskärm, dito med solskärm samt med avtagen käkbåge. Även Event-MC har bra krukor (och jag har säkert missat ett antal).

Slutsatsen är den gamla vanliga: Krukan måste passa ditt huvud - vilket numera kan vara lite knepigt att prova ut.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-03-28/10:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på hjälm

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-28/10:53

Jag har erfarenhet av 3 st Schuberth hjälmar varav 1 st en så kallad "öppen/Jethjälm"

Min först var en C3 med deras eget SRC kommunikations system och den passade mitt huvud bra men var för stor och efter 2 år hade den töjt sig så mycket at den glappade för mycket, så jag bytte till en C3 Pro.

Båda hjälmarna passar min huvudform mycket bra, aldrig haft minsta tendens att få ont.

Hjälmen är också som Bror skriver högt rankad i att ha bra ljuddämpning, men jag skulle säga att du behöver ändå bra proppar under längre turer för att skona öronen från bruset.

En negativ sak är att på båda hjälmarna har det kommit in lite (enligt mig) för mycket stänk/droppar vid regn samt et läcker in luft som kan göra det kyligt, men nu är jag petig kanske i överkant.

Slutligen om man vill ha en intercom med sladd från fästet på utsidan av hjälmen och in till mic och högtalare/lurar så är halskragen som ligger i en skåra/ränna trixigt att få att allt sitta stadig, det är lätt att den hoppar ur så får man trycka dit den igen, också ett ganska lite problem.

Så jag kan inte jämföra andra hjälmar vilket gör min åsikt som jämförelse aningen enahanda...

Lycka till med hjälmköpet!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tips på hjälm

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-28/13:36

Jag kör sedan flera år longtouring, resor på 50-70 dagar, oftast i varmt klimat. Under den här tiden har jag testat Schuberths C3, C3 pro och C4, och de är bra hjälmar, men för tunga! Jag tyckte också att C4 hade sämre passform än C3. Under långa körpass i värme och eller stark vind blir en tung hjälm besvärlig. Har Du dessutom en actionkamera monterad på hjälmen känns det i nacken på kvällarna.
Sedan ett år har jag gått över till Klims Krio Pro och är mycket nöjd. Det är en adventurehjälm (ej öppningsbar) med kromatiskt visir som ställer in sig mot solen. Hjälmen levereras dessutom med ett klart visir. Mycket bra passform och man skall inte vara rädd att välja en hjälm som känns liten, ty inredningen formar sig efterhand och hjälmen sitter som "ett skinn" på huvudet. Fördelen med denna hjälm är att den är mycket lätt. Man känner knappt att man har den på huvudet. Den har dessutom en liten skärm mot solen i motljus.
Till den här hjälmen har jag koppat SENA U10 speciellt anpassad för Klim och är också mycket nöjd med denna lösning på intercom. Naturligtvis är denna hjälm ganska dyr, men man får mycket för pengarna.
Som andrahjälm (med cardokommunikation) använder jag en kolfiberhjälm jag köpt av Micke på Event-Mc. Det är en öppningsbar hjälm som inte står Klimhjälmen långt efter och dessutom är mycket billigare.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Tips på hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-28/15:44

Till TS: Ja, skippas kravet på öppningsbar hjälm, torde ovanstående vara bland det bästa på marknaden. Den krukan finns hos Event-MC - under märkesnamnet Nishua - till avsevärt lägre pris än högklassiga, öppningsbara varianter.

EDIT: Event-MC rear ut föregående modell av Nishuas öppningsbara kruka. Milt uttryckt konkurrenskraftigt pris!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på hjälm

Inläggav fredde 7 » 2021-03-28/18:28

ok...tack alla för tipsen.
Lätta hjälmar är trevliga, förstår verkligen behovet av det vid längre etapper.

Jag ska kika på de tips jag fått, och återkommer med följdfrågor:)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Tips på hjälm

Inläggav fredde 7 » 2021-03-28/18:43

Gudförbannat, företaget ligger i Jämtland!!!!! :D

Priserna var riktigt bra på både reahjälmar samt ordinarie pris..

Ni som handlat där, skickar ni efter, och provar, byter..........eller reser ni dit?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Tips på hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-28/19:21

Jag har varit där EN gång - när kompisgänget gjorde Vildmarksvägen sistlidna augusti.
Då erbjöd han sig att skicka samma produkt i flera olika storlekar, så att man kan prova i lugn och ro hemma och returnera de exemplar, som inte passar.
Kolla med Micke.

Personligen har jag aldrig någonsin haft problem med Schuberth C3:s vikt ens under dagsetapper på 80 asfaltsmil.
Men Lars-Erik har ändå en viktig poäng, för en lättare hjälm innebär en avsevärd belastningsminskning på halskotpelaren vid en olycka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på hjälm

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-03-29/03:05

fredde 7 skrev:Gudförbannat, företaget ligger i Jämtland!!!!! :D

Priserna var riktigt bra på både reahjälmar samt ordinarie pris..

Ni som handlat där, skickar ni efter, och provar, byter..........eller reser ni dit?

Han skickar, dessutom brukar han finnas med på BMW-klubbens större händelser såsom årsmöte (sånt vi hade innan Covid) och på MC-mässan (också sånt som fanns innan Covid).
Förmodligen har han en websida också. Troligen den här: http://www.event-mc.se/
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tips på hjälm

Inläggav fredde 7 » 2021-03-29/20:54

Blev en Schubert c3 pro, tror den kommer duga.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Tips på hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-30/07:03

Jag har svårt att tro, att du kommer att bli missnöjd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst