Standard Verktygsutrustning på hojen

Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/09:24

Vill slå ett slag för att tipsa om "bra-att-ha-verktyg" med sig på hojen som en standardutrustning.
Åker man längre så kanske man skall ha med sig ytterligare saker, men med detta så klarar man sig långt vågar jag nästan säga.

Jag har i min brukscykel alltid följande saker med mig, och det går lätt in i verktygsfacket under dynan.

- Startkablar, har använt dessa otaliga gånger, både för egen del på vintern (minus 15-21 grader), samt hjälpt igång andra som fått stopp på sina motorcyklar och vespor. Så sent som för några veckor sedan hjälpte jag igång en som inte fick start på sin motorcykel på en parkering.
Som regel får jag använda startkablarna ett par gånger varje vinter, då mitt batteri inte riktigt räcker till för att starta hojen när det är svinkallt ute, motoroljan är tjock och trög, den går knappt runt när man trycker på startknappen vid kallare än minus 20 grader.

- Minikompressor, fabrikat Biltema. Lite och smidig, tar dock lång tid att pumpa ett MC-däck. Räkna med fyra minuter för att uppnå 2,5 bars tryck.

- Original BMW verktygssats.

- Reservsäkringar olika ampéretal. 5A, 7,5A, 10A, 15A, 20A samt 25A. (även andra kan behöva icke BMW-standardvalörer

- Däcklagningssats Biltema, innehåller Solution, däckspluggar fem stycken, två verktyg, ventil, tre gaspatroner, men jag har kompletterat med ytterligare tre stycken som får plats i väskan för säkerhets skull.

- Har även original BMW's däcklagningssats, den är dock över 30 år gammal, men ligger med mer för nostalgins skull. Skulle jag ta ur den som varit med i alla år, så får jag väl punktering, så resonerar jag... hehe... ;)

- Najtråd

- Extra skruvmejsel

-Eltejp en rulle.

- Gummiband

Med dessa saker har jag kört relativt bekymmersfritt under 41 år på mina motorcyklar, enstaka gånger hade jag behövt lite fler verktyg, men med tanke på att jag alltid har haft gamla motorcyklar som varit lite halvknackiga från början när jag köpt dom, så är det väl inte så illa ändå.
Den nyaste (Harley'n) har jag inga verktyg med alls då jag åker, den är bara 15 år gammal och med nya hojar krävs väl inte några verktyg, eller... ;)

Jag gjorde ett test (alltid bäst att göra den INNAN en eventuell punktering) att släppa ur all luft ur framdäcket på min K75c, dvs trycket var 0,0 bar över atmosfärstrycket.
Kopplade in Biltemas minikompressor och lät den gå i fyra minuter (4) exakt.
Då hade jag fyllt i luft med trycket 2,5 bar.

Fullt acceptabelt tycker jag, även om minuterna kan upplevas långa vid vägkanten.

Lycka till och som sagt - ha alltid med er något i stil med detta, även om du själv kanske inte har användning för det, så finns det medmänniskor som kan behöva hjälp (ja till och med bilister kanske kan få hjälp) :lol: :mrgreen:

Med vänliga hälsningar - Mats
Bilagor
IMG_4635.JPG
IMG_4637.JPG
IMG_4638.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/09:25

...
Bilagor
IMG_4639.JPG
IMG_4640.JPG
IMG_4641.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/10:02

Ett litet tips:

Kontrollera att kompressor, 12 Voltsuttag fungerar INNAN ni behöver använda detta.
Att stå vid vägkanten och upptäcka att det var fel kontakt på kabel till cykeln är inte roligt.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav F800åkare » 2021-06-26/12:11

Har en biltema mini kompressor, biltema punkteringskit med totalt 6 kolsyrepatroner. Däcktrycktestare ligger alltid i tankväskan för snabb åtkomst. Senare givetvis kollad mot 3st andra mätare och fått fram ett bra snitt så jag vet hur fel den slår.
Batteridrivna blinkljus, ett blått och ett orange ligger i ena väskan. varningsblinkers och orange är tämligen värdelöst, bilister bryr sig helt enkelt inte. Det blåa blixtljuset däremot..... :lol: (jo jag vet det ej är lagligt, men hellre bötfälld än död)
Sedan de verktyg som syns på bilden.
Bilagor
20210621_112121.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-06-26/15:13

Som jag skrev i min tråd så glöm inte adaptern för eluttaget samt att jag startade hojen för bättre kräm i kompressorn.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav fredde 7 » 2021-06-26/21:55

Jag har bara med mig mobilen, klart bästa verktyget;)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav F800åkare » 2021-06-26/23:53

fredde 7 skrev:Jag har bara med mig mobilen, klart bästa verktyget;)

Tja, om man vill ringa en vän och bli hämtad eller bärgaren för samma sak så ja.
Vill man ha en chans att fortsätta resan ör några små verktyg bättre. Men en annan sak är diverse fb grupper där man kan söka hjälp, bikers hjälper bikers är en.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-27/17:08

Jag köpte en fotpump i stället.
På så vis är jag inte beroende av status på något batteri.
Ett litet däcklagnings-kit, och första hjälpen-kit ingår även i packningen.
Mer än så har jag aldrig med mig oavsett längd på turen.
För allt övrigt används universalverktygen mobiltelefon och kreditkort.

Skulle det vara panik någon gång så finns nödvändigaste pryttlarna att köpa på alla större bensinmackar.
Olja, silvertejp, eltejp, verktyg etc.
Det är bara att göra en snabbkoll under varje tankningstillfälle.

Inget fel med att vilja fixa allt själv, men då krävs utrymme, vilket redan är begränsat, och ett intresse för det.
Bilagor
OIP.jpg
OIP.jpg (50.79 KiB) Visad 10633 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav DaK » 2021-06-27/17:46

Måns Ulveståhl skrev:Jag köpte en fotpump i stället.
På så vis är jag inte beroende av status på något batteri.

Kräver inte start av motorcykeln bra batteri, eller har du kickstart och magnettändning?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-27/17:56

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag köpte en fotpump i stället.
På så vis är jag inte beroende av status på något batteri.

Kräver inte start av motorcykeln bra batteri, eller har du kickstart och magnettändning?


Det självklart så herr DAK, men då är det av ännu mer vikt att du låter batteriet syssla med dess verkliga uppgift, eller hur?
Baserat på klagomål och frågor så verkar ett antal ge sig ut på vägarna med undermåliga batterier.
Att driva en elektrisk luftpump är inte en en uttänkt huvudsyssla för ett batteri, och är då batteriet redan undermåligt lär sysslan knappast förbättra situationen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav F800åkare » 2021-06-27/18:28

Använder enbart kompressorn med startad motor.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav DaK » 2021-06-27/19:52

Måns Ulveståhl skrev:
DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag köpte en fotpump i stället.
På så vis är jag inte beroende av status på något batteri.

Kräver inte start av motorcykeln bra batteri, eller har du kickstart och magnettändning?


Det självklart så herr DAK, men då är det av ännu mer vikt att du låter batteriet syssla med dess verkliga uppgift, eller hur?

Och det är att starta motorn, det är därför det heter startbatteri, och sedan har man generatorn till att driva kompressorn.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-27/21:00

Om du har motorn i gång ja....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/21:10

Ojojoj... Nu får ni väl ge er grabbar... :shock:

Det finns tydligen två läger av knuttar, den ena (som jag tillhör) vill ha lite verktyg med sig på färden, kunna skruva lite och hjälpa andra som fått stopp.

Den andra kategorin vinkar med sitt plastkort och hoppas att någon kommer och hjälper till...

Inget är fel, men för sjutton grabbar, bli inte osams för denna lilla petitess... :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-27/21:22

Jag är inte osams med någon.
Antingen tar man verktygslådan med sig eller kreditkortet, vilket man väljer beror på var intresset ligger.
Inget alternativ är fel.

Fast det är mer sannolikt att en verktygslåda behövs med en stigande ålder på hojen.
Skulle jag tvingas ta en verktygslåda med mig till nya hojen så hade jag bytt märke på studs :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Standard Verktygsutrustning på hojen

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/21:30

Måns Ulveståhl skrev:...
Skulle jag tvingas ta en verktygslåda med mig till nya hojen så hade jag bytt märke på studs :D


:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst