Vindruta

Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-27/17:42

Screenshot_20220127-172547~2.png


Jag köpte hoj i somras , en 2011 års r1200r, efter ett uppehåll på nästan 20 år, det blev en naken hoj mycket för att ha vinden som begränsning för fartblindheten...
Det satt en liten puigruta på och jag fick med den ännu mindre originalrutan med tillhörande fäste.
Jag har dock touringambitioner med cykeln och lite mer skydd mot vind och kanske framförallt regn är trevligt så jag impulsbeställde nyss en lite högre ruta. Är det någon som har erfarenhet av dessa skärmar? Är de funkis eller ska jag avbeställa? Om de är ok, finns någon vits med en lite extra skärm på toppen för att minska turbulens runt hjälnen? Jag är 183cm.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav BmwMats » 2022-01-27/17:59

Välkommen till BWW-forumet Markus, trevligt att du hittade hit ! ;)

Har ingen erfarenhet av denna rutan du beskrev, men jag har själv satt på en liten extra "spoiler" på min helkåpa som jag har på min BMW K75c (Pichlerkåpa).
Hemmatillverkad liten spoiler längst upp på kåpglaset som gör stor skillnad så jag inte får luften rakt på hjälmens visir. Ingen turbulens heller som tur är.

Skall se om jag hittar någon bild här under kvällen som visar hur det ser ut.

Än en gång - Varmt välkommen hit !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vindruta

Inläggav BmwMats » 2022-01-27/18:03

Hittade en nytagen bild på hojen, du kanske kan ana en liten extra plexiglasspoiler längst upp på Pichlerkåpans glas.
Den är inte större än ca 25 X 5 cm och jag värmde plexiglaset medelst en gasolbrännare och formade det efter Pichlerkåpans glas.
Två fingängade skruvar som håller den på plats genom den befintliga rutan.

Tyvärr lite dålig bild, skall leta vidare...

/BmwMats
Bilagor
IMG_20210218_081945.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vindruta

Inläggav Roger Gross » 2022-01-27/18:07

För några år sedan trodde man att en stor "vägg" framför föraren var bra - att föraren på så vis skulle sitta i lä från fartvinden.
Efterhand som tillverkarna började använda vindtunnel märkte man att ju större kåpglas desto större problem med turbulens. Nuförtiden utformas kåpor och kåpglas så att en aning luft släpps in bakom kåpglaset. Härigenom elimineras de stora lufttryckskillnaderna som ger den störande turbulensen.
Många lever fortfarande i tron att ju större kåpglas desto bättre. Men det är här en liten vinge att sätta ovanpå kåpglaset kommer in. Vingen justeras så att den leder in lagom mycket luft för att motverka turbulens. Jag kör med vingar på alla maskiner och anser det fungerar optimalt. Ett problem som finns kvar att lösa är att styra undan vinden från armar och axlar, men här har t ex Wunderlich sin ruta MARATHON som är ett steg i rätt riktning.
Nästa vecka får jag min nya R1250RT som kommer att få nämnda ruta. Eftersom jag aldrig vill köra och titta igenom kåpglaset kommer jag att minska höjden på rutan och komplettera med en justerbar vinge.
Vad gäller att släppa lagom mycket fartvind bakom kåpglaset kan man se hur BMW ändrade kåpan och kåpglaset till årsmodell 2021 med resultatet ännu bättre komfort ur turbulenshänseende.
Både mra och Givi gör vingar i olika utföranden. Enligt min uppfattning har mra högre kvalitet på fästdetaljerna.
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-27/18:28

Stort tack för välkomnande och snabba svar ❤️
En hel "vägg" vet jag ger mycket turbulens, på min gamla nakna K75a hade jag den klassiska originalrutan, iofs ganska stor men med luftinsläppwt mellan lykta och ruta upplevde jag aldrig turbulens som ett problem, inte ens vid långa turer på autobahn genom Tyskland. Den jag beställt nu är mycket mindre än så, framförallt smalare. Det låter absolut som att jag ska testa en liten vinge/spoiler på toppen av skärmen.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-27/18:36

Jag instämmer med Roger. Man vet aldrig förrän efteråt, men risken är stor, att du - trådskaparen - blir besviken, för att turbulensen bakom en stor ruta blir ett mycket större problem än fartvinden. (I dina kläder skulle jag alltså avbeställa den stora rutan.)

En kompis köpte en välvårdad begagnad R 850 R - alltså en föregångare till din hoj - med stor ruta. Jag provkörde den, och hojen var helt OK - men turbulensen var vedervärdig! Jag kunde inte hålla huvudet stilla i 90 km/h! Och det lågfrekventa bullret kunde jag definitivt vara utan!
Han tog av rutan, och det blev mycket bättre.
Så småningom köpte han en begagnad R 1150 RS - alltså sin tids sporttourer från BMW - och blev ännu nöjdare.

Vill du toura, skaffa en (sport)tourer. Den är byggd för att leda undan fartvind - och regn - på ett annat sätt.

Eller också behåller du den nuvarande och lever med mer vindtryck (och eventuellt regn) på kroppen. Exempelvis Kovlingen här på Forum kan intyga, att en naken R-hoj går utmärkt att toura med - och han är milt uttryckt inte ensam.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-01-27/18:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vindruta

Inläggav BmwMats » 2022-01-27/18:37

Hittade en något bättre bild på den extra hemmatillverkade spoilern jag tillverkat för vindrutan.
Format med hjälp av en enkel gasolbrännare.

Ingen turbulens, ingen fartvind i ansiktet, bara ren glädje att köra :-)

/BmwMats
Bilagor
IMG_20211203_131943.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-27/18:56

Många kloka ord från erfarna motorcyklister här.
Rutan jag beställt är inte jättestor, 7cm högre än den lilla Puigen. Jag kommer att montera den och testa, sedan prova om en liten vinge gör någon skillnad, och jämföra med originalrutan som bara är en tumnagel. Den kostar inte mer än att tanka hustruns v70 en gång....
Visst har jag tankar på en mer touringinriktad hoj men det får bli ett par säsonger på denna först, hittills tycker jag den är underbar. Evt blir det en GS som nästa, det är gott om grusvägar här i Värmland, och den har ju inte mycket mer än en ruta heller.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-27/19:25

Det kan vara värt att prova hojen även med minsta rutan. Det kan visa sig, att den ger minst turbulens av dina tillgängliga alternativ. Min erfarenhet är, att rent vindbrus i längden är klart mindre störande än turbulensbuller.
Men som i så många andra fall är detta individuellt, så den enskilde vet bara genom att prova själv.
Lycka till - vilket alternativ det än blir.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vindruta

Inläggav Hova » 2022-01-27/22:11

Bland det bästa jag gjort på min 1200 gs är att montera en ställbar liten extraspoiler på orginalrutan. Vilken skillnad! Nu kan jag till och med köra med öppet visir på motorvägen - så skönt.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Vindruta

Inläggav gorbra » 2022-01-28/09:28

Jag hade en R1200R-11 som din med den lilla originalrutan och ville ha lite mer skydd, skaffade då en Puigruta som var lite högre så att jag fick in GPS:en bakom. Passade mig perfekt, jag är 178 med rätt lång rygg. Tourade mycket, bla Rumänien, Albanien och Lofoten utan problem. Möjligen att det var lite blåsigt när vi körde genom Polen på motorvägarna där, det är 140 och hamnar man lite bakefter i kön så gick det 160 för att komma ifatt.
Ingen turbulens utan ren fri luft på hjälmen. Bytte sedan till en 1200 GS -18 och kör uteslutande med rutan i nedersta läget. Jag provade en Madstad från USA, en ställbar variant i höjd och lutning men fick aldrig till det. Det var för mycket turbulens.
Lycka till, men som skrivits tidigare, stort är inte bättre.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-28/10:03

Hej Göran! Det är ju din gamla hoj det handlar om ;)
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav F800åkare » 2022-01-28/12:47

Välkommen Markus!

Vi har ju träffats några gånger i helt, till mc, orelaterade sammanhang. (Torgskräck från robsoft här).
Kul att du återkommit till mc och självklart rätta märket. 8-)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vindruta

Inläggav gorbra » 2022-01-30/20:12

Hej Markus,
Jag misstänkte nästan det men ville inte skriva ut det. Som sagt välkommen hit. Kul att den kommer fortsätta att åka touring. Helt suverän att köra i Dolomiterna, faktiskt smidigare än GS-n.
/Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-30/20:36

gorbra skrev:Hej Markus,
Jag misstänkte nästan det men ville inte skriva ut det. Som sagt välkommen hit. Kul att den kommer fortsätta att åka touring. Helt suverän att köra i Dolomiterna, faktiskt smidigare än GS-n.
/Göran


Tack ❤️
Ja den kommer att få många mil till. Precis låtit den få en stor service och enligt killarna på märkesverkstaden är den i väldigt gott skick. Otroligt lättkörd trots att det ju är en relativt vuxen hoj. Tänkte åtminstone någon runda i Norge i sommar.
Jag ska prova mig fram med vindruta nu så får vi se var jag landar.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-01-31/07:59

F800åkare skrev:Välkommen Markus!

Vi har ju träffats några gånger i helt, till mc, orelaterade sammanhang. (Torgskräck från robsoft här).
Kul att du återkommit till mc och självklart rätta märket. 8-)

Tack :D
Du brukar köra kurserna på Gelleråsen? Inte min nivå än men det verkar ju skitkul :lol:
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Vindruta

Inläggav F800åkare » 2022-01-31/11:40

Markus Roskifte skrev:
F800åkare skrev:Välkommen Markus!

Vi har ju träffats några gånger i helt, till mc, orelaterade sammanhang. (Torgskräck från robsoft här).
Kul att du återkommit till mc och självklart rätta märket. 8-)

Tack :D
Du brukar köra kurserna på Gelleråsen? Inte min nivå än men det verkar ju skitkul :lol:

Har 3 dagar på gelleråsen och minst 15 knixkurser.

Storbanedagarna ÄR för alla, jag hade kört i 4 år innan jag gjorde min steg 1 BKK på Gelleråsen. Önskar jag gjort den första dagen efter uppkörningen. Hos smc instruktörer lär man sig köra hojen.

Jag ska dit den 23/4 i år igen.

Så skynda in och boka, samt kolla upp smc värmland avrostningar och knix, boka boka boka!
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vindruta

Inläggav gorbra » 2022-06-01/13:32

Hej Markus,
har du hittat någon ruta som passar? Något helt annat, satt och tittade på SMC:s rekommendationer angående utlandsresor och då kommer din, (tidigare min) cykel upp med en bild från Rumänien. En liten genväg som blev en senväg. Men trevligt och roligt hade vi. https://bit.ly/3aA7GHi
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vindruta

Inläggav Markus Roskifte » 2022-06-09/11:06

gorbra skrev:Hej Markus,
har du hittat någon ruta som passar? Något helt annat, satt och tittade på SMC:s rekommendationer angående utlandsresor och då kommer din, (tidigare min) cykel upp med en bild från Rumänien. En liten genväg som blev en senväg. Men trevligt och roligt hade vi. https://bit.ly/3aA7GHi
Göran


Nej jag kör med den lilla Puigrutan.
Kul med bilden från Rumänien.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst